Min upplevelse är att det är till största delen en vanesak och att man ganska snabbt får in samma precision (väldig få knivjobb i köket är ju finlir i kärlkirurgi-klassen trots allt) med lång spetsig gyuto som med en kort santoku eller petty. Men det är ju också en smaksak om man är typen som har en uppsättning olika storlekar och typer och gillar att välja kniv efter uppgift eller om man är en en-kniv-till-alla-jobb typ. Själv är jag det senare, i princip klarar jag mig med en lång kockkniv och en liten skalkniv för uppgifter i handen där man inte skär ner mot skärbrädan. (Sen har jag fler varianter och använder dem, mest för att det är kul och jag är nördig men det är en annan sak)
Egentligen vill jag mest att de som kanske inte spenderar stora pengar på en massa dyra knivar (dvs de allra flesta) utan kanske sträcker sig till att investera i en riktigt bra bas-kockkniv inte låser sig alldeles för mycket i en oro för för stora knivar. Det är en lite obefogad oro som mycket sitter i huvudet och oftast går över om man bara vågar testa. Jag tror att lite för många som klurar och internet-spanar länge för att köpa "DEN!" kniven låser sig vid t.ex. en santoku, som ju känns som en förståndig allkniv, blir lite besvikna och inte riktigt får ut så mycket av sitt stora knivköp som de hade förväntat sig. Och det behöver inte vara för att de fick tag i en dålig santoku utan för att det är en lite begränsad kniv.
Skulle jag bara äga en kniv så hade jag kört på minst en 24cm kockkniv, helt klart. Helst en 27cm så man har grymt bra trancerkniv.
Det är enkelt att skära lök med en liten kniv, men ett helvete att tranchera en picanha med en petty.