• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Måste ändå säga att jag är galet nöjd med Shiro kamo. Tjejen ville ha färska vårrullar till middag och jag ville laga, då blev det såhär 😎.
@blackcoffee tack för alla dundertips! Får nog bli en nakiri inom kort och sedan någon slipsten. Det va ju kul detta ☺️.
66A0F4A6-2F36-441E-B4BB-59872ECE3988.jpeg

Välkommen till träsket!

Det beror ju givetvis på vad man är sugen på själv... Helst skulle jag ju vilja peka på ett paket slipstenar som det här eller det här eller det här.

Men om det nu är kniv som gäller... en uppenbar sak är ju en annan knivmodell. En nakiri brukar de flesta prova förr eller senare. Watanabes Nakiri ur Pro-serien har mycket gott rykte (men jag har inte provat den själv, bara hans gyutos som är underbara):

180 mm: https://www.kitchen-knife.jp/pro/nakkiri.htm

165 mm: https://www.kitchen-knife.jp/pro/santoku.htm

Man beställer enkelt genom ett mail till herr Watanabe och betalar med Paypal. Snabb leverans om det finns i lager enligt min erfarenhet. Han brukar kunna erbjuda alternativa handtag också om man vill.

Annars. Du har väl två tunna och fina knivar nu. En variation är en tjockare mer "workhorse"... tyvärr har jag inget bra i bakfickan där.

Vill du hellre ha nåt mer likt det du har fast annorlunda... varför inte nåt med riktigt häftig damaskus? Tsunehisa Nami ser cool ut, men återigen - jag har inte provat den. Kolla de rörliga bilderna på Youtube för att se hur ljuset speglas i den:

Om det får kosta lite mer, och om du vill stödja svenskt hantverk, så varför inte ta en titt på det ganska nya märket / samarbetet Birch & Bevel. Det är bland annat de två svenska smederna Fredrik Spåre och Jonas Johnsson som slagit sig samman med ett par andra och butiken Modern Cooking för att skapa eget märke:

Otroligt läckra knivar, och efter att ha provat ett kniv av Fredrik Spåre nu på allvar så tvivlar jag inte på att kvaliteten motsvarar priset.
Beställt de billigaste slipstenskittet du tipsade om här. Får se när det dyker upp.

Nu ska jag sova på saken angående finkniven i din annons :)

3BC36A55-5C27-4C3D-AFAD-FD0252406C26.jpeg

Nu är den ordentligt inkörd 😎
Under första veckan kände jag att det ovala handtaget var liite för tjockt för att ge ett avslappnat grepp, dessutom var både ryggen på bladet närmast skaftet och ”pekfinger” sidan ganska råa och gav lite skav…
032D0213-55C2-4A87-9ECF-63043D72D812.jpeg

Efter lite testande formades handtaget om och de skarpa kanterna mjukades av. Nu är det riktigt trevligt att jobba med den. Eggen håller skärpan 😉
Tackar @blackcoffee & @RobinW (och v m mer det nu var) för Nakiri tipset, förstår inte hur jag klarat mig utan innan 😁

@blackcoffee Vad är dina intryck av MAC (om du har några)? En av sönerna ville också skaffa en Nakiri efter att ha testat min. Och om du skulle ställa MAC´s Nakiri mot de du tipsade om tidigare ifrån Tamahgane Shokunin?

@blackcoffee Vad är dina intryck av MAC (om du har några)? En av sönerna ville också skaffa en Nakiri efter att ha testat min. Och om du skulle ställa MAC´s Nakiri mot de du tipsade om tidigare ifrån Tamahgane Shokunin?

Tyvärr, MAC har jag inte provat alls.

Vad jag har förstått av forumen var de väl dock bland de första kvalitativa japanska knivarna som blev vanliga i västerländska restaurangkök. Uppskattade av proffs som bra och prisvärda. Jag har mer än en gång sett väl använda och nästan helt nedslipade MAC-knivar i de (relativt få) restaurangkök jag besökt, vilket väl säger de är uppskattade. De har ju flera serier och det jag sett nämnas på KKF är väl "Mac Pro" tycker jag mig minnas.

Hittade två modeller till salu i vid första sökningen här i landet, dels en Pro på Vassaknivar, dels en enklare modell som finns på både CC och Vassaknivar.

Men som sagt... ingen egen erfarenhet. På bild ser ju den dyrare Mac Pro mer lik ut Tamahaganen, med bolster i metall och ser lite mer påkostad ut. På produktbilderna ser Mac-knivarna (båda modellerna) ut att ha lite rakare profil medans Tamahaganen ser ut att ha lite mer "mage"... men det kan ju bero på kameravinklar också.

Och som jag skrev tidigare, rean på Tamahagane Shokunin verkar ha spridit sig, så ännu fler butiker rear ut dessa nu om man vill kolla runt lite.

Jag har aldrig beställt av Vassaknivar.se heller, bara sett deras webbshop många gånger. Verkar vara samma firma som också driver Knifeo.com och de har en fysisk butik så helt skumraskiga kan de väl inte vara. :)

Senast ändrad:
Tyvärr, MAC har jag inte provat alls.

Vad jag har förstått av forumen var de väl dock bland de första kvalitativa japanska knivarna som blev vanliga i västerländska restaurangkök. Uppskattade av proffs som bra och prisvärda. Jag har mer än en gång sett väl använda och nästan helt nedslipade MAC-knivar i de (relativt få) restaurangkök jag besökt, vilket väl säger de är uppskattade. De har ju flera serier och det jag sett nämnas på KKF är väl "Mac Pro" tycker jag mig minnas.

Hittade två modeller till salu i vid första sökningen här i landet, dels en Pro på Vassaknivar, dels en enklare modell som finns på både CC och Vassaknivar.

Men som sagt... ingen egen erfarenhet. På bild ser ju den dyrare Mac Pro mer lik ut Tamahaganen, med bolster i metall och ser lite mer påkostad ut. På produktbilderna ser Mac-knivarna (båda modellerna) ut att ha lite rakare profil medans Tamahaganen ser ut att ha lite mer "mage"... men det kan ju bero på kameravinklar också.

Och som jag skrev tidigare, rean på Tamahagane Shokunin verkar ha spridit sig, så ännu fler butiker rear ut dessa nu om man vill kolla runt lite.

Jag har aldrig beställt av Vassaknivar.se heller, bara sett deras webbshop många gånger. Verkar vara samma firma som också driver Knifeo.com och de har en fysisk butik så helt skumraskiga kan de väl inte vara. :)
Som nämnts fick MAC tidig distribution i Sverige, speciellt på restaurangsidan, innan den japanska vågen. Och då erbjöd man en mycket mer spännande kniv när alternativen mest var en massa tyskar och Sabatier. Med detta har man byggt upp ett grundmurat rykte. Det är också alldeles utmärkta knivar de som jag provat men skulle säga att man idag får roligare prestanda från massa billigare alternativ.

Som nämnts fick MAC tidig distribution i Sverige, speciellt på restaurangsidan, innan den japanska vågen. Och då erbjöd man en mycket mer spännande kniv när alternativen mest var en massa tyskar och Sabatier. Med detta har man byggt upp ett grundmurat rykte. Det är också alldeles utmärkta knivar de som jag provat men skulle säga att man idag får roligare prestanda från massa billigare alternativ.

Några konkreta tips i prisklassen kring tusenlappen (som jag uppfattade frågan), nu i nådens år 2023?

På KKF tycker jag ofta man ser Masahiro och Tojiro nämnas i den lägre prisskalan men åtminstone den senare känns spontant mycket dyrare nu än för fem år sedan. Delar av detta kan bero på att jag köpte en hel del via ebay och man lättare slapp genom tullmuren då iofs. :)

Tojiri DP-3 är en trevlig serie om man får den till ett bra pris tycker jag. Masahiro har jag inte provat än.

Köpte en Honesuki & en Western Style Butcher, mest för att känna på vad som passar mig bäst.

En av dem kommer sannolikt att vara till salu inom 3månader 😀

Bägge två i Aogami Super Steel #2 med HRC 65. Vikt 122g resp. 176g.

0F903213-233F-43BE-B2A8-64AF5254FCA6.jpeg

Skoj! Jag beställte precis själv en Honesuki ur den rea som verkar vara överallt på Tamahagane Shokunin just nu men det du har där ser ju roligare ut. :)

Vad är det för geometri på Honesukin? De brukar väl vara närmast enkelslipade med "beveln" på högersidan men den där ser på bilden nästan ut som vänstervänd eller dubbelslipad?

Skoj! Jag beställte precis själv en Honesuki ur den rea som verkar vara överallt på Tamahagane Shokunin just nu men det du har där ser ju roligare ut. :)

Vad är det för geometri på Honesukin? De brukar väl vara närmast enkelslipade med "beveln" på högersidan men den där ser på bilden nästan ut som vänstervänd eller dubbelslipad?
Ligger riktigt fint i handen.
Den är dubbel, 50/50. ☺️

Tillverkad av Moritaka San, med Kurochi-finish.

Några konkreta tips i prisklassen kring tusenlappen (som jag uppfattade frågan), nu i nådens år 2023?

På KKF tycker jag ofta man ser Masahiro och Tojiro nämnas i den lägre prisskalan men åtminstone den senare känns spontant mycket dyrare nu än för fem år sedan. Delar av detta kan bero på att jag köpte en hel del via ebay och man lättare slapp genom tullmuren då iofs. :)

Tojiri DP-3 är en trevlig serie om man får den till ett bra pris tycker jag. Masahiro har jag inte provat än.
Jag är i samma läge och håller inte koll på vad som kostar vad längre men är i den "generationen" :-D där Tojiro liksom sitter inpräntad i huvudet för vad som ger bang for buck. Knivarnas SKX på något sätt.

Jag är i samma läge och håller inte koll på vad som kostar vad längre men är i den "generationen" :-D där Tojiro liksom sitter inpräntad i huvudet för vad som ger bang for buck. Knivarnas SKX på något sätt.
Jag har testat både masahiro och använder fortfarande tojiro dp-3 emellanåt.
Masahiron är en enkel standard-Japan med bra härdning av rätt enkla stål.
Tojiro är en san mai med vg-10. Välhärdat och inte alls så svårt att slipa som endel säger. Dock blir handtag även på dp-3 väldigt ”chunky” på de större kockknivarna. Dem undviker jag av det skälet

Jag har testat både masahiro och använder fortfarande tojiro dp-3 emellanåt.
Masahiron är en enkel standard-Japan med bra härdning av rätt enkla stål.
Tojiro är en san mai med vg-10. Välhärdat och inte alls så svårt att slipa som endel säger. Dock blir handtag även på dp-3 väldigt ”chunky” på de större kockknivarna. Dem undviker jag av det skälet

De modeller som kallas Tojiro A-1, vet du om det är samma blad som DP-3 med enklare handtag, eller skiljer bladet också?

De modeller som kallas Tojiro A-1, vet du om det är samma blad som DP-3 med enklare handtag, eller skiljer bladet också?

Inte samma blad. De verkar sandblästra bladsidorna så ger en mer ”maskintillverkad” känsla. Skall vara samma kärna dock

Jag har nog några stycken liggande som jag planerade att göra något med men som aldrig blev av om du vill testa

Inte samma blad. De verkar sandblästra bladsidorna så ger en mer ”maskintillverkad” känsla. Skall vara samma kärna dock

Jag har nog några stycken liggande som jag planerade att göra något med men som aldrig blev av om du vill testa

OK, tack.

Jag tror faktiskt har jag båda sorterna i mitt nätverk nu när jag tänker efter, men det är länge sen jag fick lägga DP-3-varianten på slipstenarna. A-1:an slipade jag förra veckan åt en kompis.

Mycket riktigt!
Fit & finish är bra, men inget speciellt. Robustheten & prestandan däremot… där slår den mycket! 🇯🇵🩸🔪

Jag hade en sådan och en motsvarande gyuto för några år sedan men jag var dum och sålde dem när jag köpte och sålde mycket för att prova... nu har jag bara den lilla 165mm petty / mini-gyuto som JNS säljer, en frukostfavorit. De kan bli sanslöst vassa ja. Roliga att lägga på stenen men det är ganska kort nöje med en så liten och lättslipad kniv. :)

Men det är inte JNS variant du har va, i alla fall den inte den nuvarande? Du skriver Aogami Super och Maksim skriver "White steel".

Jag hade en sådan och en motsvarande gyuto för några år sedan men jag var dum och sålde dem när jag köpte och sålde mycket för att prova... nu har jag bara den lilla 165mm petty / mini-gyuto som JNS säljer, en frukostfavorit. De kan bli sanslöst vassa ja. Roliga att lägga på stenen men det är ganska kort nöje med en så liten och lättslipad kniv. :)

Men det är inte JNS variant du har va, i alla fall den inte den nuvarande? Du skriver Aogami Super och Maksim skriver "White steel".
Får dubbelkolla med säljaren, den är tillverkad i Juli -21, men han sa Aogami Super när jag frågade om hantering/förvaring. Upplevde att den tog lika lång tid att slipa upp, men samtidigt så känns den vassare - så det indikerar ju faktiskt shirogami.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp