• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Nån skrev nånstans att Watanabe hade dragit ned på viljan att göra honyaki åt folk... och ärligt talat frågade jag inte vid min senaste beställning där. Jag är fullt nöjd med mina vanliga Wat... Men nästa gång jag fyller jämnt kanske?
Det tycker jag du skall. Min har ett gäng år på nacken men har tillsammans med ett antal andra honyakis fått vänta (mizuno ks, hiromoto bla).

Från början var jag lite skeptisk till den "klumpiga" profilen, jag älskar formen på dalman, masamoto ks och de lite med dolkliknamde formerna, men denna skär kusligt bra....
AA02D341-E9F0-43E2-AC46-AFA44D9B8029.jpeg

Senast ändrad:
Det tycker jag du skall. Min har ett gäng år på nacken men har tillsammans med ett antal andra honyakis fått vänta (mizuno ks, hiromoto bla).

Från början var jag lite skeptisk till den "klumpiga" profilen, jag älskar formen på dalman, masamoto ks och de lite med dolkliknamde formerna, men denna skär kusligt bra....
AA02D341-E9F0-43E2-AC46-AFA44D9B8029.jpeg

Vad är det för dimensioner och stålsort i den där?

OK, första nya Spåre-kniven, placerad på en skitig duk. Bladet är 210mm häl till spets, 51mm högt vid hälen. 191 gram. Det som en annan person gjort är Skaft av mässing och ”eboniserad” ek, samt saya i shaftläder.

PXL_20221220_141831378.jpg

PXL_20221220_141857760.jpg

PXL_20221220_142031722.jpg

Jag har hittills bara använt den för att mörda en tomat, men mer tester kommer nog. Åkej, sayan kom inte med på bild heller. :)

Fixar min Bunka, har en Nakiri. Typ bestämt mig för en Petty.. Har en specialare (honesuki) på ingång…

Nu börjar arbetet med att välja gyoto.
Märker nu att detta är ett högst personliga val. En resa jag måste gå igenom. Näsan som att välja klocka!
Ska man hitta en kul på nått forum? Ska man beställa en av en svensk smed och vänta ett år? ska man lära sig om japanska smeder och fatta ett beslut efter det? Ska man gå in i en specialbuti och köpa en färdig där? Ska man gå en kurs och göra sin egen?!
Hur vill jag ha den? Vilka funktioner vill jag prioritera? Rostfritt eller stål? Hur många lager? Form på handtaget? länge på bladet? Helt böjd eller en lång platt yta?

Det här ska bli kul!

Tomten kom med lite sköna slipstenar.
Ikea knivarna & globalen får agera övningskörare.
Fanns många leverantörer att köpa från med det såg ut som att 90% kom från samma tillverkare, hoppas att detta ska fungera bra iallafall.
20221225_080709.jpg

Sen fick jag en "unik" kniv av jobbet (fåtal i världen enligt texten)
20221225_081504.jpg
Så går det när man har en chef med parfymklocka, men det är ju tanken som räknas.

Senast ändrad:
Morgondagens stora fråga.. vilken kniv ska man attackera hummern med?
Vill ju ha nått kul för att det är kul men samtidigt behöver man nått tåligt för att inte skada eggen..
Är det nu man behöver en klassisk köttyxa?
En legitim anledning att ta fram macheten?
Slipa upp champagnesabeln och använda framsidan på den också?

Vill ju ha nått kul för att det är kul men samtidigt behöver man nått tåligt för att inte skada eggen..

Ikeakniv, någon tjock europeisk arbetshäst med klack eller en cleaver.
Segt och nyvässat är mitt förslag

En sån här? :) Min kanske minst glamorösa kniv... eller är det en yxa? Minns inte var jag köpte den (säkert 20 år sedan), var antagligen billig. Ingen finess och finish, "robust" kan man nog säga...
kniv-atlantic-chef.png

En sån här? :) Min kanske minst glamorösa kniv... eller är det en yxa? Minns inte var jag köpte den (säkert 20 år sedan), var antagligen billig. Ingen finess och finish, "robust" kan man nog säga...
kniv-atlantic-chef.png
Ser ut som en Zwilling skärbräda ovanför kniven.

Jag brukar använda min yxa till att hacka köttfärs, de dagarna jag inte orkar plocka fram kvarnen.
Den funkar absolut till hummer, men man bör nog inte hugga hummern.

Nyvässad arbetshäst hade jag nog föredragit

Ser ut som en Zwilling skärbräda ovanför kniven.

Jag brukar använda min yxa till att hacka köttfärs, de dagarna jag inte orkar plocka fram kvarnen.
Den funkar absolut till hummer, men man bör nog inte hugga hummern.

Nyvässad arbetshäst hade jag nog föredragit
Ja, jag måste erkänna att jag inte brukar hacka eller skära hummer. Känns bara som att skalet skulle vara dåligt för eggen på finknivarna, och den där skulle inte ha några problem med det.

(Ja, en liten bambu-Zwilling som jag använde för att få vinkel på kniven så att det inte blev reflexer. Och den stora under är en klassisk Ikea som jag räddade från att kastas vid en kontorsflytt. Jag blandar högt med lågt. :) )

Ja, jag måste erkänna att jag inte brukar hacka eller skära hummer. Känns bara som att skalet skulle vara dåligt för eggen på finknivarna, och den där skulle inte ha några problem med det.

(Ja, en liten bambu-Zwilling som jag använde för att få vinkel på kniven så att det inte blev reflexer. Och den stora under är en klassisk Ikea som jag räddade från att kastas vid en kontorsflytt. Jag blandar högt med lågt. :) )

Ja, finkniv ska man absolut inte köra.
Jag får själv se om det blir yxa eller Ikeakniv.

Gör ett försök med bägge

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    843.4 KB · Visningar: 11
För er som är nya på slipning & har pengar över, kolla in Horl 2. Fick låna en av polare som skaffat.
Kommer med 420 grit + 1000 grit, med 3000 resp. 6000 som tillval, och är grymt enkelt att få riktigt bra resultat. Jag funderar på att sälja mina minosharp…

Vad ska man titta efter för modell av Japansk kniv till att hacka? Är det en Deba med enkelslipning, eller finns det modeller man lägger en större vinkel på?

Vad ska man titta efter för modell av Japansk kniv till att hacka? Är det en Deba med enkelslipning, eller finns det modeller man lägger en större vinkel på?

Beror lite på vad man ska hacka, för lök gillar jag en Hakata (men en Santoku går lika bra) med sin spets, för all annan hack-verksamhet (tomater, gurkor, sallad, etc.) föredrar jag en Nakiri.

Tror att Deba främst är en filekniv för fisk och kött?

Beror lite på vad man ska hacka, för lök gillar jag en Hakata (men en Santoku går lika bra) med sin spets, för all annan hack-verksamhet (tomater, gurkor, sallad, etc.) föredrar jag en Nakiri.

Tror att Deba främst är en filekniv för fisk och kött?
Ja. Man kan överhuvudtaget inte hacka med en deba. Det är en tjock tung enkelslipad kniv, helt olämpad.
Jag skulle säga nakiri eller en chinese cleaver om man nu inte tycker att en gyoto gör jobbet (vilket jag egentligen tycker). Santoku är en rätt tråkig kompromiss-kniv, egentligen mest meningsfull för de som blir ängsliga av en längre, spetsig kniv.

För er som är nya på slipning & har pengar över, kolla in Horl 2. Fick låna en av polare som skaffat.
Kommer med 420 grit + 1000 grit, med 3000 resp. 6000 som tillval, och är grymt enkelt att få riktigt bra resultat. Jag funderar på att sälja mina minosharp…

Har man pengar över och vill ha vattenfritt så skulle jag gå på Tormek T1. Det jag saknar är en lite grövre sten för att fixa till en ny egg snabbare.

Tillbaka
Topp