• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Muhréns, om du inte väljer att slipa själv.
Lämnade själv in där för typ 3år sedan, och de är väldigt duktiga.

Skicka inte in till knivbrev bara, jäkligt ojämn kvalité.
Perfekt! Tack för tipset! Just i detta nu så är det nog smartast att inte snöa in på ämnet utan lämnar gärna in dom :)

Perfekt! Tack för tipset! Just i detta nu så är det nog smartast att inte snöa in på ämnet utan lämnar gärna in dom :)
Så lite så! Beskriv när du lämnar in dem hur du vill ha eggen. Väljer man skarpare vinkel så håller den skärpan lite sämre och behöver underhållas mer, medans om man väljer grövre vinkel så krävs det inte lika mycket underhåll, men blir inte lika trevligt vid användning.

Flertalet global-knivar mår bra ända ner till 10 graders slipning.

Vi ska nog kunna bli kompisar. Min första japanska kniv :)

Tack @blackcoffee och kul touch att skicka med bamseplåster 🤣
20230124_191544.jpg

Senast ändrad:
Riktigt fin!
Vad är det för nån?

Vad var det första som skars i bitar nu då? :)
Gurka och tomat. Tyvärr hade jag ingen riktigt mjuk rackare men kände ändå klar skillnad mot de gamla knivarna.

Lite ojämn jämförelse kanske med helt nyslipad kniv mot snart 2år gamla med tvivelaktig slipning och skärpa.

Ska bli intressant att testa slipsten en när den kommer hem på dom gamla.

Oavsett känns det väldigt trevligt med en "Riktig" kniv och det känns även som en bra kniv för en nybörjare som mig att lära mig använda och värna om.

Skoj! Jag beställte precis själv en Honesuki ur den rea som verkar vara överallt på Tamahagane Shokunin just nu men det du har där ser ju roligare ut. :)

Vad är det för geometri på Honesukin? De brukar väl vara närmast enkelslipade med "beveln" på högersidan men den där ser på bilden nästan ut som vänstervänd eller dubbelslipad?

Och nu fick jag hem min urbeningskniv.

Det är ju tydligt (inspirerad av) en klassisk japansk honesuki, en av deras varianter av knivar avsedda att stycka en kyckling men inte stor och kraftig nog att stycka en kyling i halvor genom mitten. Denna köpt på Cervera:

Första bilden, visar den sida som produktbilderna inte visar:
PXL_20230125_131105224.jpg

I grunden en snygg och uppenbart fabrikstillverkad kniv. Bra finish, handtaget känns skönt och det är inga kännbara övergångar mellan "träet", nitarna och bolstret. Pakkaträ är vad jag förstår en konstgjord blandning av träfibrer med ett bindmedel så det kommer vara vattensäkert och hyggligt stabilt i storleken. "Riktigt trä" rör sig ju annars lite med tiden pga ändringar i luftfuktighet och träets torkande och kan därför skapa kännbara övergångar.

Bladet är lagom polerat och även om det inte direkt är vasst vid ryggen och hälen funderar jag ändå på om det inte kan vara värt att runda av hörnen där lite till med ett sandpapper för att göra det skönare att hålla när man lägger ett finger på ryggen.

Största anledningen till att jag skriver detta är dock för att visa eggen som ju inte visas på produktbilderna. Urbeningsknivar ska ju vara lite tåligare än vanliga finknivar så de inte går sönder när man stöter i ben eller skär genom en led - det har jag inte hunnit prova än men jag tvivlar inte på att det kommer funka OK. Den andra egg-aspekten är hur den är slipad - ibland är det ju symmetriskt på dessa, ibland gansk assymetriskt. Här verkar det vara c:a 80/20 - 80% av slipningen på högersidan. För ren anvädning tror jag inte det spelar så stor roll när man styckar en kyckling:

Högersida:

PXL_20230125_131253790.jpg

Vänstersida:

PXL_20230125_131132254.jpg

(bästa bilderna jag fick till med mobilen, orkade inte ta fram systemkameran).

Tja.. hoppas det är till hjälp för någon. :)

Blir kul att testa. Förhoppningsvis redan ikväll. Ordningen att göra allt i sen låta den torka efteråt verkar ju enkelt. De svåra är väl just slipandet.

Har ni experter tips på bra nybörjarvideo eller tips i allmänhet för bra knep mottages detta. Vill minnas att någon nämnde att typ balansera stenen på en penna för torkning efteråt.
20230125_163758.jpg

Blir kul att testa. Förhoppningsvis redan ikväll. Ordningen att göra allt i sen låta den torka efteråt verkar ju enkelt. De svåra är väl just slipandet.

Har ni experter tips på bra nybörjarvideo eller tips i allmänhet för bra knep mottages detta. Vill minnas att någon nämnde att typ balansera stenen på en penna för torkning efteråt.
20230125_163758.jpg

Jag börjar med att peka hit:

Jag börjar med att peka hit:

Tack!

Tog till mig av det och en annan jag tidigare googlat fram. Finns garanterat utrymme för förbättring men skippade "vinkel-styrare" och satte igång. Lika bra att kasta sig ut direkt.

Körde fram och tillbaka på 1000 stenen och kunde känna hur eggen bytte från sida till sida. Tog till mig att kniven vid detta skede ändå ska vara vass. Drog av eggen på en toarulle och gick sen över till 3000 stenen och fortsatte samma procedur.

Avslutade med några drag på varje sida där jag endast sköt eggen från mig och försökte få med hela knivens längd (tog även 18cm av samma modell).

Nu skär dom båda fint igenom A4 papper som de förut knappt gjorde jack i. Riktigt kul! :)

Tack @blackcoffee för tipset om stenarna. De känns toppen
20230125_215258.jpg

Jag är imponerad, du verkar lära dig snabbare än vad jag gjorde. :)
Tack du! Kniven jag köpte av dig som du slipade innan skär ännu finare. Så det finns att lära för mig.

Har kvar något litet jack i mina gamla knivar som gjorde att inte varje snitt i papper gick smärtfritt och misstänker att jag inte fick till de där absolut sista skärpan.

Men de lämnar jag till en månad eller så framåt så kan jag gå på dom igen :)

Tack!

Tog till mig av det och en annan jag tidigare googlat fram. Finns garanterat utrymme för förbättring men skippade "vinkel-styrare" och satte igång. Lika bra att kasta sig ut direkt.

Körde fram och tillbaka på 1000 stenen och kunde känna hur eggen bytte från sida till sida. Tog till mig att kniven vid detta skede ändå ska vara vass. Drog av eggen på en toarulle och gick sen över till 3000 stenen och fortsatte samma procedur.

Avslutade med några drag på varje sida där jag endast sköt eggen från mig och försökte få med hela knivens längd (tog även 18cm av samma modell).

Nu skär dom båda fint igenom A4 papper som de förut knappt gjorde jack i. Riktigt kul! :)

Tack @blackcoffee för tipset om stenarna. De känns toppen
20230125_215258.jpg
Nånting gjorde jag nog tokigt eller så är sambon alldeles för våldsam. Såg ut såhär när jag kom hem. Nåja, får slipa mer imorgon :)
20230126_192102.jpg

Nu saknar jag skrattsmileyn igen... :)

Höll du samma vinkel som tidigare eller gjorde du den vassare? Du kan ha nått gränsen för vad det stålet klarar för er användning.
I mitt huvud höll jag perfekta 13 grader hela tiden. Verkligheten kanske såg annorlunda ut :p

Ska använda 15 graders stödet som följde med denna gång för att se om jag upplever skillnad.

Träning ger färdighet :)

Tack du! Kniven jag köpte av dig som du slipade innan skär ännu finare. Så det finns att lära för mig.

Har kvar något litet jack i mina gamla knivar som gjorde att inte varje snitt i papper gick smärtfritt och misstänker att jag inte fick till de där absolut sista skärpan.

Men de lämnar jag till en månad eller så framåt så kan jag gå på dom igen :)

Nejnejnej!
Du kommer att börja okynnesslipa knivar. Det går Max en vecka innan du är framme med stenarna igen.

Eller öka till 20 grader. :)
Provade med stödet men kändes mest ivägen och funkar inge bra på en så liten kniv. Men jag hade nog mindre än 15 grader när den fick ett jack i sig iaf så försökte tänka på att vinkla lite mer denna gång.

Står 13-15 grader på bladet så den ska nog kunna tåla det. Nu är den fin igen så får se hur den ser ut imorgon :p
20230126_215627.jpg

Länge sedan det behandlades, men ang. Vassaknivar.se har jag beställt knivställ och slipstenshållare därifrån utan bekymmer.

Beställde ett par billigare (relativt sett) knivar därifrån i helgen och fick dem i en kartong utan förpackning och utan packmaterial... bara två knivar med bladskydd av kartong som låg och skramlade i lådan:
PXL_20230131_094455188.jpg

Den packningen imponerade inte riktigt. Å andra sidan verkade de inte ha tagit nån skada mer än minimal böjning av spetsen som var lätt att böja åter. Knivarna i sig är Sabatier K i kolstål, bara för att testa. De var vassa nog att skära sönder min tvättsvamp när jag diskade transportsmörjan av dem men mer har jag inte använt dem. Inte 100% i finishen, bland annat var det lite "negativ mage" närmast bolstret på den stora kniven (men det lär jag slipa bort med användningen) och lite andra finishbrister.

PXL_20230131_094845680.jpg

PXL_20230131_094627921.jpg

Varför köpa sånt här när jag har fin-fint japanskt? För att jag inte provat sånt här förr helt enkelt.

Samma märke, "Sabatier K", har ju också en egen webbshop där de inte bara säljer såna här nya knivar utan också en del vintage och NOS - New Old Stock, knivar baserade på blad de hittat i förråden från förr. Sådana äldre blad kan vara både bättre och sämre än de nya, beroene på om man har tur, sägs det. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp