• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

När jag bodde i Stockholm fanns det en "gubbe" som fixade våra knivar för jäkligt rimliga summor, för mig att det låg någonstans runt Kungsholmen. Rätt länge sedan nu, kanske 8-9 år sedan, men tror inte han tog mer än 30 kr per kniv.

Bor i Malmö sedan 6-7 år sedan och tänkte höra om det fanns något "liknande" här nere. Behöver inte vara super-super-proffs nivå men ingen dremel-slip-galning i ett garage. Har väl 14-18 knivar som borde ha en bättre omgång nu.

• Like
Reactions: bvb
Lite prep med en av mina favoriter, Masamoto KS.
0E8E33A4-B67D-4C97-8E4D-8F525308A306.jpeg
KS borde ju egentligen vara den officiella KS-kniven. Min får oftast stå tillbaka för de tunnare lasrarna men det är en fantastisk kniv.
IMG_20200521_104447.jpg

Lasers är grymma, speciellt med S-grind typ Dalman eller Kamon
Vad använder du?
En 27cm Tadatsuna som är den överlägset bästa kniven jag ägt samt en kolstål och en rostfri ("Swedish steel") av ett märke som såldes som Sakai Yusuke en gång i tiden. Ganska säker på att det var nån typ av generiskt brand och att samma såldes/säljs under andra namn.
IMG_20200521_125458.jpg

En 27cm Tadatsuna som är den överlägset bästa kniven jag ägt samt en kolstål och en rostfri ("Swedish steel") av ett märke som såldes som Sakai Yusuke en gång i tiden. Ganska säker på att det var nån typ av generiskt brand och att samma såldes/säljs under andra namn.
IMG_20200521_125458.jpg
Har en gammal tadatsuna i vitstål 240, de är riktigt bra. Yusuke har jag aldrig testat

När jag bodde i Stockholm fanns det en "gubbe" som fixade våra knivar för jäkligt rimliga summor, för mig att det låg någonstans runt Kungsholmen. Rätt länge sedan nu, kanske 8-9 år sedan, men tror inte han tog mer än 30 kr per kniv.

Bor i Malmö sedan 6-7 år sedan och tänkte höra om det fanns något "liknande" här nere. Behöver inte vara super-super-proffs nivå men ingen dremel-slip-galning i ett garage. Har väl 14-18 knivar som borde ha en bättre omgång nu.
Ett tips är att höra med nån restaurangkock. Den typen av gubbar plockar ofta upp jobb i restaurangköken där det blir lite volym på uppdragen. Lund hade en skitduktig tills för några år sedan men han är pensionerad ute på Österlen nu.

Jag ser att ni är några som äger Yaxell-knivar. Jag fick presentkort av en familjemedlem till att köpa mig en uppsättning knivar och står och väljer mellan Yaxell Zen och Ran. Är det någon som har testat båda? Är det någon större skillnad på känslan?

Lite sent men ligger det inte en liten butik vid Möllan med just en gammal farbror som säljer rakapparater och slipar knivar? Ingen aning om han är bra men den ligger där kring second-handbutikerna och caféet vespa.

• Like
Reactions: bvb
Jag ser att ni är några som äger Yaxell-knivar. Jag fick presentkort av en familjemedlem till att köpa mig en uppsättning knivar och står och väljer mellan Yaxell Zen och Ran. Är det någon som har testat båda? Är det någon större skillnad på känslan?
Har du köpt någon än? Funderade själv på en Yaxell zen kiritsuke.
Har idag en uppsättning global som jag köpte för halva priset för ungefär 14 år sedan. Absolut inget fel på dem har alltid tyckt att man blir lite trött i handen om man jobbar länge med dem. Å andra sidan är de lätta att hålla rena med skaft och blad i samma stycke.
Men önskar ibland att kockkniven, G 1 vore ett par centimeter högre.

Har du köpt någon än? Funderade själv på en Yaxell zen kiritsuke.
Har idag en uppsättning global som jag köpte för halva priset för ungefär 14 år sedan. Absolut inget fel på dem har alltid tyckt att man blir lite trött i handen om man jobbar länge med dem. Å andra sidan är de lätta att hålla rena med skaft och blad i samma stycke.
Men önskar ibland att kockkniven, G 1 vore ett par centimeter högre.
20200704_102921.jpg

Ja jag slog till på ett gäng "Ran" från Yaxell. Jag har haft globalknivar innan men dessa passar mig mycket bättre. Handtagen är rejäla och det passar mina ganska stora händer men min sambo tycker att de är lite för stora så hon använder mestadels skallniven och allkniven istället för kock- och grönsakskniven. Skärpan är fantastisk och håller i länge. Kan varmt rekommendera. Anledningen till att jag valde Ran istället för Zen var egentligen helt pga estetiska skäl, jag är personligen inte superförtjust i den bankade ytan på bladet hos Zen. Men det är ju en smaksak :)

20200704_102921.jpg

Ja jag slog till på ett gäng "Ran" från Yaxell. Jag har haft globalknivar innan men dessa passar mig mycket bättre. Handtagen är rejäla och det passar mina ganska stora händer men min sambo tycker att de är lite för stora så hon använder mestadels skallniven och allkniven istället för kock- och grönsakskniven. Skärpan är fantastisk och håller i länge. Kan varmt rekommendera. Anledningen till att jag valde Ran istället för Zen var egentligen helt pga estetiska skäl, jag är personligen inte superförtjust i den bankade ytan på bladet hos Zen. Men det är ju en smaksak :)
Kör också dessa knivar, mycket nöjd. Köpte mina i Japan så fick de för under tusenlappen/kniv också. De kostar väl nästan det dubbla här hemma.

Två av mina favoriter i kategorin kockkniv.

1. Mac Pro med skönt handtag, bra stål som håller sig skärpt länge och kan bli vasst med. Knivbladet är tillverkat i Molybdenum-stål.Vettigt pris med på 1500-2000:- beroende på erbjudande osv
  2. Ikea Briljera. Lite tjokare och klumpigare i stålet men bra kvalitet på stålet med liknande egenskaper som Mac men till en tredjedel av priset.Tillverkad i rostfritt damaskusstål med en kärna av VG-10 stål, 25års garanti. ( har bränt och oljat mitt skafft för att matcha mina andra knivar) pris 499:-

20200724_172733.jpg

20200724_172715.jpg

Kategorin skalkniv tycker jag det är svårt att hitta något vettigt då handtagen tydligen ska krympas i takt med knivbladen.
Så 90% av alla skallnivar är enligt mig riktigt osköna.
Den som jag tycker är hyfsat ok är en kockniv från global GS- något men den är 13cm.
Det är den kniven som används mest i hemmet av alla i familjen.
Handtaget är på tok för litet på samtliga globalsknivar men på denna lilla tycker jag dom kommer undan med det.
Även Ikeas används ibland men oftast till att öppna paket osv ;)

20200724_172822.jpg

Kategorin skalkniv tycker jag det är svårt att hitta något vettigt då handtagen tydligen ska krympas i takt med knivbladen.
Så 90% av alla skallnivar är enligt mig riktigt osköna.
Den som jag tycker är hyfsat ok är en kockniv från global GS- något men den är 13cm.
Det är den kniven som används mest i hemmet av alla i familjen.
Handtaget är på tok för litet på samtliga globalsknivar men på denna lilla tycker jag dom kommer undan med det.
Även Ikeas används ibland men oftast till att öppna paket osv ;)

20200724_172822.jpg
Skalkniven använder jag förutom att skala med till att öppna förpackningar och annat skitgöra. Den har emellanåt även försvunnit när någon annan hjälpt till i köket. Misstänker att den slängts tillsammans med kompost eller nåt. Därför kör jag på enklare skalknivar,
Har denna för tillfället
https://www.kitchentime.se/p/skalkn...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Tycker den funkar bra till ändamålet!

Skalkniven använder jag förutom att skala med till att öppna förpackningar och annat skitgöra. Den har emellanåt även försvunnit när någon annan hjälpt till i köket. Misstänker att den slängts tillsammans med kompost eller nåt. Därför kör jag på enklare skalknivar,
Har denna för tillfället
https://www.kitchentime.se/p/skalkn...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Tycker den funkar bra till ändamålet!
Ja våra skalknivar får skala väldigt lite, den ser ju ut att ha ett vettigt handtag med.

IMG_20200728_123403.jpg

Skalknivar ska vara små, lätta, sköna i handen och många. Skärpan har jag aldrig upplevt varit nödvändig att den ska vara super-super, nästan tvärtom, lagom är bäst när man skär i luften/sånt man håller i handen.

IMG_20200728_123403.jpg

Skalknivar ska vara små, lätta, sköna i handen och många. Skärpan har jag aldrig upplevt varit nödvändig att den ska vara super-super, nästan tvärtom, lagom är bäst när man skär i luften/sånt man håller i handen.
Så är det, men svårt att hålla dom på ett vettigtvis, blir ett grepp mellan tumme och pekfinger som en pincett. :)
Sen har jag så klart inga barnhänder och det förstår jag har med saken att göra med.

Så är det, men svårt att hålla dom på ett vettigtvis, blir ett grepp mellan tumme och pekfinger som en pincett. :)
Sen har jag så klart inga barnhänder och det förstår jag har med saken att göra med.
Hehe ok. Jag håller min knipt med fyra fingrar för att ha tummen fri. Använder du din på annat vis lämpar det kanske sig bättre med en paring/all around?

C772E504-F4F4-43DF-A687-CB2F5CF28A62.jpeg

Inte riktigt en kniv, MEN... vad tycker ni om Globals sax? Är den värd pengarna eller är den som vilken annan sax som helst?

Vill främst ha den för att den visuellt matchar resterande handverktyg i köket, men har väl egentligen ingen större användning för den. Kommer väl som mest användas till att klippa pizza ibland eller nåt.

Så, är den märkbart bättre än en vanlig ICA Maxi sax, eller är det bara en "vanlig" sax?

Tillbaka
Topp