• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

OK... Ame-serien har jag faktiskt inte sett tidigare men den ser ju bra ut på bild. All metall i handtaget får den väl förmodligen mer balanserad som en klassisk västerländsk kniv än en japansk antar jag, men många gillar ju det. Den skulle finnas på Cervera-butiken närmast mig men jag såg den inte och affären var full av julshoppare så jag orkade inte vänta in personal.

Frågan är ju vad du menar med "inte vara allt för rädd om"... om det är kolstål och rost som oroar så vill jag tipsa om Ohishi VG-10, de är snygga och bra att skära med och rostfria... men inget jag skulle misshandla fysiskt även om de säkert inte är de sköraste på marknaden:


Om du med "inte så rädd" menar även en del fysisk misshandel när man väl skär så tror jag inte riktigt jag har något bra tips på kombinationen "se ut som en handgjord japansk kniv" och samtidigt vara tålig, ännu mindre i den prisklassen.

Jag skulle nog titta på något västerländskt som ju är lite mer tåligt till naturen... men ofta billigare än din budget. Själv tycker jag att Sabatier K är snygga och klassiska och ryms i din budget. Victorinox grejor lovordas ofta och de finns ju med olika handtag som kan få upp priset lite. IKEA 365+ tycker jag är objektivt sett bra, dessutom prisvärda, men de är ju lite väl lika de Global du inte gillar.

Andra kanske har bättre tips än mig. :)
 
  • Like
Reactions: Lee
OK... Ame-serien har jag faktiskt inte sett tidigare men den ser ju bra ut på bild. All metall i handtaget får den väl förmodligen mer balanserad som en klassisk västerländsk kniv än en japansk antar jag, men många gillar ju det. Den skulle finnas på Cervera-butiken närmast mig men jag såg den inte och affären var full av julshoppare så jag orkade inte vänta in personal.

Frågan är ju vad du menar med "inte vara allt för rädd om"... om det är kolstål och rost som oroar så vill jag tipsa om Ohishi VG-10, de är snygga och bra att skära med och rostfria... men inget jag skulle misshandla fysiskt även om de säkert inte är de sköraste på marknaden:


Om du med "inte så rädd" menar även en del fysisk misshandel när man väl skär så tror jag inte riktigt jag har något bra tips på kombinationen "se ut som en handgjord japansk kniv" och samtidigt vara tålig, ännu mindre i den prisklassen.

Jag skulle nog titta på något västerländskt som ju är lite mer tåligt till naturen... men ofta billigare än din budget. Själv tycker jag att Sabatier K är snygga och klassiska och ryms i din budget. Victorinox grejor lovordas ofta och de finns ju med olika handtag som kan få upp priset lite. IKEA 365+ tycker jag är objektivt sett bra, dessutom prisvärda, men de är ju lite väl lika de Global du inte gillar.

Andra kanske har bättre tips än mig. :)
Stort tack för tipsen! Uppskattas! Med inte vara rädd om det så menar jag dels kolstål och rost, men också att det ska användas av alla i hushållet utan problem.
 
Stort tack för tipsen! Uppskattas! Med inte vara rädd om det så menar jag dels kolstål och rost, men också att det ska användas av alla i hushållet utan problem.

Jag hade gått på Ikea 365. Tillräckligt billigt (449kr) men kräver lite extra underhåll.
Alternativt Victorinix Kebony där jag har settt något knivset för typ 800kr.
Sedan köper man en eller två trevliga knivar som man använder som ”terapiknivar”.
 
Stort tack för tipsen! Uppskattas! Med inte vara rädd om det så menar jag dels kolstål och rost, men också att det ska användas av alla i hushållet utan problem.
I mitt fall kör "de andra" i hushållet med Porsche Chroma 301 och Mac utan andra problem än att de behöver slipas oftare än de jag använder. Mest för att det var det som finns redan. Jag körde för länge sedan (typ 25 år sedan) med Sanelli Premana i köket, tycker det var precis i linje med det du efterfrågade. Helt ok att jobba med, lätta att skärpa och överlever diskmaskinen då någon slänger dom där. Tillräcklig "premiumkänsla" för en glad amatör att uppskatta då de är vassa samtidigt som man inte behöver gråta då de misshandlas av någon annan ;)
Jag köpte Satake Kuro som present till mina tvillingsöner förra året (och passade på att ta en till mig själv). Liknande stil som Ame? Jag kan bara instämma med @blackcoffee att allt stål i skaftet ger en helt annan balans i knivarna, och inte till det bättre enligt mig.
Victorinox wood är ju en trevlig serie i bra prisklass.
 
Jag antar att utbyte av de värsta ursäkterna till skärbrädor också kan vara en idé. Samt utbildningom att glas, marmor och diskbänk som skärunderlag inte är snällt... :)
Du, det var så basic som att sätta tillbaka upp på listen efter disk och avtorkning istället för med spetsen ner i bestickstället...
ordning-bestickstaell-rostfritt-stal__0897790_pe610264_s5.jpg

Alla skärbrädorna är redan av knivvänlig modell ;)
 
I mitt fall kör "de andra" i hushållet med Porsche Chroma 301 och Mac utan andra problem än att de behöver slipas oftare än de jag använder. Mest för att det var det som finns redan. Jag körde för länge sedan (typ 25 år sedan) med Sanelli Premana i köket, tycker det var precis i linje med det du efterfrågade. Helt ok att jobba med, lätta att skärpa och överlever diskmaskinen då någon slänger dom där. Tillräcklig "premiumkänsla" för en glad amatör att uppskatta då de är vassa samtidigt som man inte behöver gråta då de misshandlas av någon annan ;)
Jag köpte Satake Kuro som present till mina tvillingsöner förra året (och passade på att ta en till mig själv). Liknande stil som Ame? Jag kan bara instämma med @blackcoffee att allt stål i skaftet ger en helt annan balans i knivarna, och inte till det bättre enligt mig.
Victorinox wood är ju en trevlig serie i bra prisklass.
är det bara jag som inte gillar tunga skaft?

En av mina favoritknivar är en 240 Wakui som jag köpte begagnad utan skaft. När den kom fram så hade helt enkelt förre ägaren sågat av bakersta 4-5cm av skaftet men det fanns kvar.
Jag tvingade mig att testa innan jag bytte. Många år senare har jag fortfarande inte bytt.
Nu funderar jag på att helt enkelt plugga hålet i ändan och bränna det så det ser ut som resten av handtaget
 
är det bara jag som inte gillar tunga skaft?

En av mina favoritknivar är en 240 Wakui som jag köpte begagnad utan skaft. När den kom fram så hade helt enkelt förre ägaren sågat av bakersta 4-5cm av skaftet men det fanns kvar.
Jag tvingade mig att testa innan jag bytte. Många år senare har jag fortfarande inte bytt.
Nu funderar jag på att helt enkelt plugga hålet i ändan och bränna det så det ser ut som resten av handtaget
Jag tror du missförstod lite. Jag gillar inte tunga skaft, men resten av familjen får köra med det, just för att det redan fanns hemma
 
Helt annan sak: Jag har precis upptäkt den danska nätbutiken Tetogi, som verkar vara ett annat namn för Håndsliberiet.


Är det någon som känner till den sen tidigare, eller har hört något bra eller dåligt om den? Det finns ju en del som ser trevligt ut där.

Edit to add: Det var Tetsujin-knivarna som fick mig dit och när jag sen googlade mer på Tetsujin så står dansken där på bild med smed och slipare. Det kan ju inte vara helt fel:


tetsujin.jpg


 
Givetvis kunde jag inte sitta och bara slöa under julen utan att kolla efter lite mellandagsresor. Följande två stack ut för mig:


Alltså ett knivset från välrenommerade Victorinox med trähandaag för en dryg tusenlapp. Tre knivar till ett totalt sett rätt bra pris. Om man jämför med att köpa enbart kockkniven löst får man de övriga knviarna riktigt billigt här.

Söker man enbart en kockkniv är detta en hyggligt nedsatt kniv:


Annars har jag inte hittat några tokreor på sånt här. Har ni?

Själv är jag ju mer inne på det japanska då och det kan hända att jag köpte en (i segmentet) budgetkniv under helgerna som jag jobbar på en recension av ... men det är inte reaprylar så så det kan vänta ett tag med avslöjandet. :)
 
Senast ändrad:
Har tänkt ta tag i mina knivar och lära mig slipa för hemmabruk. Har ni några tips på vad man behöver eller bra kit? Hittade detta, kan det vara något?


Slipning för att få det vasst är 90% din teknik och 10% utrustning. Jag har aldrig provat just det där kittet men det funkar säkert utmärkt.

Om du mest har "vanliga knivar" och inget extremt som enkelslipat japanskt eller rakknivar så skulle jag i din sits satsa på:

Steg 1:

En sten kring 500-1000 grit, kanske en Shapton Pro 1000. Kostar 590 kr på de vanliga butikerna (länkar nedan) och har flera fördelar. Dels är den lite grövre än vad siffran anger så den biter rätt fort i vanliga knivar. Den är splash&go så du behöver inte kladda med att låta den bada i vatten innan slipningen och det blir lättare att torka den utan att den spricker etc. Den kommer dessutom i en ask som fungerar som stenhållare för att få upp den lite från arbetsytan. Det är en allmänt omtyckt sten som ofta rekommenderas.

Komplettera sedan med en läderbit för striglingen. Om du inte har ett gammalt bälte eller liknande som kan användas så säljer knivbutikerna också sådant, men det är onödiga pengar om du redan har nåt du kan använda. Sökord på svenska är "strigel" på engelska "strop".

Med en 1000-grit-sten kan du få alla rimliga knivar riktigt vassa så de med lätthet skär rent genom tunnt papper och rakar armhår. När du behärskar detta kan du sen komplettera med en finare sten (3000-5000 grit) för att få till den sista poleringen, men det är lite bortkastat köpa fler grejor innan du lärt dig grundtekniken.

Andra jämförbara alternativ kan vara stenar som t.ex. Naniwa Pro 800 eller en sten ur Shapton Glass-serien. Shapton Glass 500 är populär hos många som råkar ut för att slipa enklare knivar i mjukare stål, de där man hittar i svärmors knivlåda....

Som sagt, 90% teknik och 10% utrustning.


Steg 2:

När du väl slipat en del kommer du att göra stenen lite urgröpt och då kan en stenplanare vara bra att ha. En del kör med grövre stenar kallade just "stenplanare", andra kör med diamantförsedda slipstenar som är lite grövre. Syftet här är att ha en sten eller motsvarande som dels är grov nog att slipa bort material från den sten du slipar knivarna med, dels själv är helt plan så att den gör din slipsten platt. Den lilla "korrektionsstenen" som följer med Mareld-kittet verkar svåranvänd där, den är helt enkelt för liten för att garantera att din sten blir platt.

Det är här du kan börja dra nytta av en lite finare sten, kanske 3000 grit eller så om du vill få till ytterligare lite puts (om du har knivar som är fina nog att dra nytta av det).


Slipstenen jag pekar på kan köpas bland annat här:

 
Senast ändrad:
Slipning för att få det vasst är 90% din teknik och 10% utrustning. Jag har aldrig provat just det där kittet men det funkar säkert utmärkt.

Om du mest har "vanliga knivar" och inget extremt som enkelslipat japanskt eller rakknivar så skulle jag i din sits satsa på:

Steg 1:

En sten kring 500-1000 grit, kanske en Shapton Pro 1000. Kostar 590 kr på de vanliga butikerna (länkar nedan) och har flera fördelar. Dels är den lite grövre än vad siffran anger så den biter rätt fort i vanliga knivar. Den är splash&go så du behöver inte kladda med att låta den bada i vatten innan slipningen och det blir lättare att torka den utan att den spricker etc. Den kommer dessutom i en ask som fungerar som stenhållare för att få upp den lite från arbetsytan. Det är en allmänt omtyckt sten som ofta rekommenderas.

Komplettera sedan med en läderbit för striglingen. Om du inte har ett gammalt bälte eller liknande som kan användas så säljer knivbutikerna också sådant, men det är onödiga pengar om du redan har nåt du kan använda. Sökord på svenska är "strigel" på engelska "strop".

Med en 1000-grit-sten kan du få alla rimliga knivar riktigt vassa så de med lätthet skär rent genom tunnt papper och rakar armhår. När du behärskar detta kan du sen komplettera med en finare sten (3000-5000 grit) för att få till den sista poleringen, men det är lite bortkastat köpa fler grejor innan du lärt dig grundtekniken.

Andra jämförbara alternativ kan vara stenar som t.ex. Naniwa Pro 800 eller en sten ur Shapton Glass-serien. Shapton Glass 500 är populär hos många som råkar ut för att slipa enklare knivar i mjukare stål, de där man hittar i svärmors knivlåda....

Som sagt, 90% teknik och 10% utrustning.


Steg 2:

När du väl slipat en del kommer du att göra stenen lite urgröpt och då kan en stenplanare vara bra att ha. En del kör med grövre stenar kallade just "stenplanare", andra kör med diamantförsedda slipstenar som är lite grövre. Syftet här är att ha en sten eller motsvarande som dels är grov nog att slipa bort material från den sten du slipar knivarna med, dels själv är helt plan så att den gör din slipsten platt. Den lilla "korrektionsstenen" som följer med Mareld-kittet verkar svåranvänd där, den är helt enkelt för liten för att garantera att din sten blir platt.

Det är här du kan börja dra nytta av en lite finare sten, kanske 3000 grit eller så om du vill få till ytterligare lite puts (om du har knivar som är fina nog att dra nytta av det).


Slipstenen jag pekar på kan köpas bland annat här:

Tack! Så det räcker alltså med den för att hålla dem ”vardagsskarpa”? Låter som att den blir ett givet köp.

Två noobfrågor, vad gör man med strigeln? Samt, borde man köpa en knivhållare som gör det enklare att hålla 15°?
 
Tack! Så det räcker alltså med den för att hålla dem ”vardagsskarpa”? Låter som att den blir ett givet köp.

Som sagt, de flesta stenar funkar nog alldeles utmärkt. Det handlar om att använda dem rätt, inte exakt vilken sten du använder. Med samma sten kan man ju få olika resultat beroende på teknik, t.ex. hur hårt man trycker ned kniven i stenen i olika faser av slipningen etc.

Det finns massor med tutorials därute, inte minst på Youtube. Exempel 1 Exempel 2 Exempel 3


Vad gör man med strigeln?

Lädret innehåller lite mineraler som kossan fått i sig med maten, och den blir en lätt, fin slipning som fixar den sista poleringen eggen och en del använder det för att ta bort det sista av råeggen ("burr"). Man kan också använda strigeln för att fräscha upp en egg som börjar bli lite trött mellan slipsessionerna. Det är inte mycket slipning där, men det fixar till den sista poleringen.

En del smörjer in lädret med någon form av slippasta, eller kör slippastan på t.ex. balsaträ, jeanstyg, eller wellpapp istället för läder. Det är inte så noga. Läder har fördelen att det är mjukt så om man strilgar lagom försiktigt där så är det mindre risk att skada eggen. Om du kör med diamantpasta på t.ex. en träbit och trycker för hårt så kommer du ju sabba den egg du nyss tagit fram på slipsternarna och får börja om igen. Man kan också använda en finkorning slipsten för striglingen.


Samt, borde man köpa en knivhållare som gör det enklare att hålla 15°?

Jag har inte själv använt en sån där hållare, inte heller sett någon som rekommenderar dem. Jag tror att du antingen borde lära dig att köra på frihand helt, eller också gå all in på ett slipsystem som hjälper dig hålla rätt vinkel på riktigt. Exempel på det senare är t.ex. Edge Pro eller Horl som varit mycket reklam för på sistone. En sån där lös hållare som fanns i Mareld-kittet känns som varken hackat eller malet för mig. Men jag tillhör ju de som tycker frihand är skojigt. Alla är inte som jag.

Edit: Nu ser jag att en av videona jag länkade in i början faktiskt använder en sån där liten knivhållare. Äsch. :)
 
Senast ändrad:
Som sagt, de flesta stenar funkar nog alldeles utmärkt. Det handlar om att använda dem rätt, inte exakt vilken sten du använder. Med samma sten kan man ju få olika resultat beroende på teknik, t.ex. hur hårt man trycker ned kniven i stenen i olika faser av slipningen etc.

Det finns massor med tutorials därute, inte minst på Youtube. Exempel 1 Exempel 2 Exempel 3




Lädret innehåller lite mineraler som kossan fått i sig med maten, och den blir en lätt, fin slipning som fixar den sista poleringen eggen och en del använder det för att ta bort det sista av råeggen ("burr"). Man kan också använda strigeln för att fräscha upp en egg som börjar bli lite trött mellan slipsessionerna. Det är inte mycket slipning där, men det fixar till den sista poleringen.

En del smörjer in lädret med någon form av slippasta, eller kör slippastan på t.ex. balsaträ, jeanstyg, eller wellpapp istället för läder. Det är inte så noga. Läder har fördelen att det är mjukt så om man strilgar lagom försiktigt där så är det mindre risk att skada eggen. Om du kör med diamantpasta på t.ex. en träbit och trycker för hårt så kommer du ju sabba den egg du nyss tagit fram på slipsternarna och får börja om igen. Man kan också använda en finkorning slipsten för striglingen.




Jag har inte själv använt en sån där hållare, inte heller sett någon som rekommenderar dem. Jag tror att du antingen borde lära dig att köra på frihand helt, eller också gå all in på ett slipsystem som hjälper dig hålla rätt vinkel på riktigt. Exempel på det senare är t.ex. Edge Pro eller Horl som varit mycket reklam för på sistone. En sån där lös hållare som fanns i Mareld-kittet känns som varken hackat eller malet för mig. Men jag tillhör ju de som tycker frihand är skojigt. Alla är inte som jag.

Edit: Nu ser jag att en av videona jag länkade in i början faktiskt använder en sån där liten knivhållare. Äsch. :)
Underbart, tack! Inser att det är en hel vetenskap jag ger mig på. Ska bli kul!
 
Slipning för att få det vasst är 90% din teknik och 10% utrustning. Jag har aldrig provat just det där kittet men det funkar säkert utmärkt.

Om du mest har "vanliga knivar" och inget extremt som enkelslipat japanskt eller rakknivar så skulle jag i din sits satsa på:

Steg 1:

En sten kring 500-1000 grit, kanske en Shapton Pro 1000. Kostar 590 kr på de vanliga butikerna (länkar nedan) och har flera fördelar. Dels är den lite grövre än vad siffran anger så den biter rätt fort i vanliga knivar. Den är splash&go så du behöver inte kladda med att låta den bada i vatten innan slipningen och det blir lättare att torka den utan att den spricker etc. Den kommer dessutom i en ask som fungerar som stenhållare för att få upp den lite från arbetsytan. Det är en allmänt omtyckt sten som ofta rekommenderas.

Komplettera sedan med en läderbit för striglingen. Om du inte har ett gammalt bälte eller liknande som kan användas så säljer knivbutikerna också sådant, men det är onödiga pengar om du redan har nåt du kan använda. Sökord på svenska är "strigel" på engelska "strop".

Med en 1000-grit-sten kan du få alla rimliga knivar riktigt vassa så de med lätthet skär rent genom tunnt papper och rakar armhår. När du behärskar detta kan du sen komplettera med en finare sten (3000-5000 grit) för att få till den sista poleringen, men det är lite bortkastat köpa fler grejor innan du lärt dig grundtekniken.

Andra jämförbara alternativ kan vara stenar som t.ex. Naniwa Pro 800 eller en sten ur Shapton Glass-serien. Shapton Glass 500 är populär hos många som råkar ut för att slipa enklare knivar i mjukare stål, de där man hittar i svärmors knivlåda....

Som sagt, 90% teknik och 10% utrustning.


Steg 2:

När du väl slipat en del kommer du att göra stenen lite urgröpt och då kan en stenplanare vara bra att ha. En del kör med grövre stenar kallade just "stenplanare", andra kör med diamantförsedda slipstenar som är lite grövre. Syftet här är att ha en sten eller motsvarande som dels är grov nog att slipa bort material från den sten du slipar knivarna med, dels själv är helt plan så att den gör din slipsten platt. Den lilla "korrektionsstenen" som följer med Mareld-kittet verkar svåranvänd där, den är helt enkelt för liten för att garantera att din sten blir platt.

Det är här du kan börja dra nytta av en lite finare sten, kanske 3000 grit eller så om du vill få till ytterligare lite puts (om du har knivar som är fina nog att dra nytta av det).


Slipstenen jag pekar på kan köpas bland annat här:


Jag håller i stort med men som innehavare av både shapton pro 1000 och 2000 så är 2000 den stenen jag använder solklart mest. Upplever både att den har bättre feedback och nästan samma avverkning men med bättre polering.

Till "mindre kunniga" vänner (alla som inte slipar själv) så räcker 2000 plus 1my diamant på filtstrigel och en vinkork för att ta råegg.

För planing har jag en speciell sten men oftast använder jag ett 3m-nät med SiO som är gjort för att slipa gips på väggar typ detta

 
Jag håller i stort med men som innehavare av både shapton pro 1000 och 2000 så är 2000 den stenen jag använder solklart mest. Upplever både att den har bättre feedback och nästan samma avverkning men med bättre polering.

Till "mindre kunniga" vänner (alla som inte slipar själv) så räcker 2000 plus 1my diamant på filtstrigel och en vinkork för att ta råegg.

För planing har jag en speciell sten men oftast använder jag ett 3m-nät med SiO som är gjort för att slipa gips på väggar typ detta


Japp, vinkorken för råeggen kör jag också med. :)
Tack för tips, hur är tillvägagångssättet med korken? Före eller efter striegel?

Edit: ni tror inte 2000 är för fint för att få till köksknivar som inte fått kärlek i form av slip kng på några år (alltid handdisk och hänga på magnetlist i trä dock).
 
Tack för tips, hur är tillvägagångssättet med korken? Före eller efter striegel?

Det jag gör med den är helt enkelt att dra kniven några gånger genom korken för att få bort råeggen, "burr". Jag gör det innan strigeln.. men hur mycket råegg du har kvar beror på hur du har slipat innan - en del blir duktiga på att ta bort råeggen redan på slipstenarna.

Edit: ni tror inte 2000 är för fint för att få till köksknivar som inte fått kärlek i form av slip kng på några år (alltid handdisk och hänga på magnetlist i trä dock).

Jag tänkte just det, är det en riktigt trist kniv kanske det kan ta lite väl lång tid med en så fin sten som 1000 eller 2000. En av videona jag rekommenderade i det långa inlägget ovan började ju med 220 och avslutade på 1000. Samma sak med Korvid i den här filmen. Fast Korvid säger ju där att han normalt skulle köra på bara 1000, att han tar den grova stenen är för att snabba upp processen. Men... tja, vi vet ju inte vilka knivar och vilket tålamod du har. :)
 
Det jag gör med den är helt enkelt att dra kniven några gånger genom korken för att få bort råeggen, "burr". Jag gör det innan strigeln.. men hur mycket råegg du har kvar beror på hur du har slipat innan - en del blir duktiga på att ta bort råeggen redan på slipstenarna.



Jag tänkte just det, är det en riktigt trist kniv kanske det kan ta lite väl lång tid med en så fin sten som 1000 eller 2000. En av videona jag rekommenderade i det långa inlägget ovan började ju med 220 och avslutade på 1000. Samma sak med Korvid i den här filmen. Fast Korvid säger ju där att han normalt skulle köra på bara 1000, att han tar den grova stenen är för att snabba upp processen. Men... tja, vi vet ju inte vilka knivar och vilket tålamod du har. :)
Lite varierande vilken kvalitet det är på knivarna. Två japanska runt 1700:- men ej kolstål och sen lite arbetshästar i form av Victorinox och billigare av Santukostil.
image.jpg
 
För den som inte vill slipa på frihand så kom det en test av diverse slipsystem nyss som verkar vettig:


Det enda som saknas där är väl Tormek... :)
 
Tack för tips, hur är tillvägagångssättet med korken? Före eller efter striegel?

Edit: ni tror inte 2000 är för fint för att få till köksknivar som inte fått kärlek i form av slip kng på några år (alltid handdisk och hänga på magnetlist i trä dock).
Drar eggen genom korken efter varje sten
 
Det jag gör med den är helt enkelt att dra kniven några gånger genom korken för att få bort råeggen, "burr". Jag gör det innan strigeln.. men hur mycket råegg du har kvar beror på hur du har slipat innan - en del blir duktiga på att ta bort råeggen redan på slipstenarna.



Jag tänkte just det, är det en riktigt trist kniv kanske det kan ta lite väl lång tid med en så fin sten som 1000 eller 2000. En av videona jag rekommenderade i det långa inlägget ovan började ju med 220 och avslutade på 1000. Samma sak med Korvid i den här filmen. Fast Korvid säger ju där att han normalt skulle köra på bara 1000, att han tar den grova stenen är för att snabba upp processen. Men... tja, vi vet ju inte vilka knivar och vilket tålamod du har. :)

Fast då är 1000 också för fin. Är det katastrofer man får så blir det 220 glas eller 320 pro och sedan 2000 pro. Men i de flesta fall tycker jag 2000 räcker, ocg som sagt, upplever inte att den avverkar långsammare än 1000
 
Fast då är 1000 också för fin. Är det katastrofer man får så blir det 220 glas eller 320 pro och sedan 2000 pro. Men i de flesta fall tycker jag 2000 räcker, ocg som sagt, upplever inte att den avverkar långsammare än 1000
Köpte stenar idag och ska testa för första gången ikväll tänkte jag. Blev Shapton pro i 320 respektive 1500. Ska bli spännande att lära sig!
 
Tillbaka
Topp