• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Frågan är dock om ett trähandtag verkligen klarar av diskmaskin etc? Kanske bättre att titta på alternativ som har handtag i stål?
Fiskars har ju en ny sak som ser lite trevlig ut:
IMG_8282.jpeg

vet dock inget om den..

Just diskmaskinen brukar jag lyckas hålla knivarna undan så just det är inte det största problemet. Det där när andra lagar mat och lägger ifrån sig en kniv är det stora problemet där hemma.

Mitt förstahandsval skulle vara IKEA 365+ i Santoku-utförande:

Ur förpackningen är den lika vass som vilken kniv som helst på Cervera eller liknande butiker men efter bara en kort stund på slipstenarna är den riktigt vass Hur tålig den blir beror ju på hur vass vinkel du slipar den i. Även deras vanliga kockknivar i samma serie är trevliga.

Den är ju dock under budget och inte trähandtag som du visade. Victorinox är säkert också bra - de med plasthantag kan man ju ofta köpa dyrare med trähandtag... men kolla noga så det är sabiliserat trä eller något liknande om de ska åka diskmaskin.

Om du vill ha något med mer wow-känsla och kan låta bli avokadokärnan skulle jag kolla in på serien Ohishi på Cleancut. De är i rostfritt stål, har snygga västerländska handtag och är tunna som andra japanska knivar. Riktigt jädra vassa ur lådan och inte så svåra att vässa heller:

Fiskars har ju en ny sak som ser lite trevlig ut:
IMG_8282.jpeg

vet dock inget om den..

Just diskmaskinen brukar jag lyckas hålla knivarna undan så just det är inte det största problemet. Det där när andra lagar mat och lägger ifrån sig en kniv är det stora problemet där hemma.
Yaxell har väldig trevlig santoku som jag själv använder. Damascus är trevligt för utseende men även min upplevelse att grönsaker inte lika lätt fastnar på kniven.

Pris på nätet ligger runt 1200-1400kr

Mitt förstahandsval skulle vara IKEA 365+ i Santoku-utförande:

Ur förpackningen är den lika vass som vilken kniv som helst på Cervera eller liknande butiker men efter bara en kort stund på slipstenarna är den riktigt vass Hur tålig den blir beror ju på hur vass vinkel du slipar den i. Även deras vanliga kockknivar i samma serie är trevliga.

Den är ju dock under budget och inte trähandtag som du visade. Victorinox är säkert också bra - de med plasthantag kan man ju ofta köpa dyrare med trähandtag... men kolla noga så det är sabiliserat trä eller något liknande om de ska åka diskmaskin.

Om du vill ha något med mer wow-känsla och kan låta bli avokadokärnan skulle jag kolla in på serien Ohishi på Cleancut. De är i rostfritt stål, har snygga västerländska handtag och är tunna som andra japanska knivar. Riktigt jädra vassa ur lådan och inte så svåra att vässa heller:

Kanske ske ge Ikea en ny chans.. Degas dyraste serie kör väll till o med vg10?

santukon med vg10 va ju underbar! Men just när man ser vad andra gör med knivarna blir man rädd😧
Victorinox knivar för restaurang har bra ergonomiska handtag som tål 110 grader. Borde räcka.
1000022438.jpg
Har en kompis som har dom hemma. Absolut är dom tåliga med jag skulle föredra ett handtag som inte formgjutet. Dom finns ju med trä också…

Ja, serien "IKEA BRILJERA" sägs ha VG-10-stål. Jag har inte tittatpå santokun men kockkniven tyckte jag var för tjock, för stort bolster och hade för mycket mage så jag valde Global-kopiorna. Men för gäster som vill mörda avokadokärnor kanske den funkar fint. :)

santukon med vg10 va ju underbar! Men just när man ser vad andra gör med knivarna blir man rädd😧

Har en kompis som har dom hemma. Absolut är dom tåliga med jag skulle föredra ett handtag som inte formgjutet. Dom finns ju med trä också…
Ikeas dyraste serie har jag hört gott om också 🙂

Ja, serien "IKEA BRILJERA" sägs ha VG-10-stål. Jag har inte tittatpå santokun men kockkniven tyckte jag var för tjock, för stort bolster och hade för mycket mage så jag valde Global-kopiorna. Men för gäster som vill mörda avokadokärnor kanske den funkar fint. :)
Ikea har använt VG-10 på sina knivar förut men blivit tvungna att dra tillbaka de, eftersom det var en kinakopia på Takefustålet.
Briljera är också tillverkade i kina så det vore spännande att veta om de fuskat denna gången med. Vill minnas att de stödde sig på att äkta VG-10 hade ett bindestreck mellan VG och 10 medans de skrev utan.

Kemisk komposition på VG-10 är hursomhelst känt sedan länge så det finns egentligen ingen anledning att tro att det är ett sämre stål.

@FilipF
För en bra billig kniv så kolla efter Tojiro DP. Brukar finnas billigt i Tyskland. Risken är att du blir kär i dem och att de inte bara blir gästknivar. De har impregnerade trähandtag som bleknar i diskmaskinen men överlever

@FilipF
För en bra billig kniv så kolla efter Tojiro DP. Brukar finnas billigt i Tyskland. Risken är att du blir kär i dem och att de inte bara blir gästknivar. De har impregnerade trähandtag som bleknar i diskmaskinen men överlever

Jag håller med om Tojiro DP som en rekommendation. HIttar man dem till rätt pris är det en bra väg in i träsket. :)

Det möjliga problemet jag sett med många av de vi egentligen vill rekommendera är väl att det som gör dem bra (tunna knivar med hårt stål) är samma sak som gör dem olämpliga som den oömma kniven man ger till gäster. Om man läser frågan som "en kniv som kan misshandlas av gäster men ändå är snygg" så faller de japanska gärna bort i mitt huvud.

Efter en natts sömn skulle jag - om man vill till steget över IKEA - gärna peka på de klassiska europeiska. Zwililng, Wusthof, någon av varianterna med Sabatier i namnet... ofta blir det då lite tåligare mot misshandel eftersom det just är lite mjukare stål (dvs mindre skört) och lite tjockare. Dessutom gärna i lite mer avlånga mått än det som Filip frågade om... de korta är inte riktigt 5 cm höga.

Exempel från Sabatier K:

Notera att greppet är gjort i plast på dessa så det borde inte förstöras av enstaka rundor i diskmaskinen. Jag har just en sådan fast i kolstål och det är en rätt stabil rackare jämfört med en typisk japanare.

Senast ändrad:
Jag har handlat på Kamata Hakensha, Kappabashi i Tokyo. Brukade även ta dit bekanta på besök för att handla back in the days när vi bodde i Tokyo.

Vet att fler i tråden har varit där också.

Edit: då har det handlat om färdiga knivar, ej blad.
Har fem dagar i Tokyo så ska absolut kolla in det stället då! Hur ligger prisnivån där jämfört med att köpa från en svensk sida?

Har fem dagar i Tokyo så ska absolut kolla in det stället då! Hur ligger prisnivån där jämfört med att köpa från en svensk sida?
Vet faktiskt inte, var några år sedan jag bodde där och både japanska och svenska valutan har rört sig en hel del sedan dess.

Men du ganska många butiker i det området så det är inte ett dumt ställe att besöka.

Vet faktiskt inte, var några år sedan jag bodde där och både japanska och svenska valutan har rört sig en hel del sedan dess.

Men du ganska många butiker i det området så det är inte ett dumt ställe att besöka.
Alright, får helt enkelt åka förbi och kolla läget där då :D Har man tur kanske det finns något ställe som har lite blade-only till försäljning också!

Ska införskaffa ett brynstål. Keramiskt? Diamant? Har en handfull global samt en japansk i kolstål. Jag undviker gärna global men kvalité is king. Budgeten gärna under 2’. Hittade flera för under 1000kr vilket en glad amatör klarar sig med.

Ska införskaffa ett brynstål. Keramiskt? Diamant? Har en handfull global samt en japansk i kolstål. Jag undviker gärna global men kvalité is king. Budgeten gärna under 2’. Hittade flera för under 1000kr vilket en glad amatör klarar sig med.
Skaffa en strigel istället. Hårda japanska kolstål och brynstål är riskfyllt då kontaktrycket blir högt och stålet rätt oförlåtande.

För global funkar det mesta. Välj bara ett som inte är för grovt.

Skaffa en strigel istället. Hårda japanska kolstål och brynstål är riskfyllt då kontaktrycket blir högt och stålet rätt oförlåtande.

För global funkar det mesta. Välj bara ett som inte är för grovt.
Har aldrig haft något problem med ett blankt keramiskt bryne ihop med hårt härdade japaner, är det bara jag som haft tur? Kan inte riktigt se var det skulle uppstå problem (om man inte har jack/flisor i brynet, men hur skulle man få det, då ryker väl snarare staven rakt av)?

När jag läste på så pratade man om microfrakturer i eggen på kniven som gjorde den svagare.

Funkade det förr så gör det säkert det nu också så kör på stål

Nån som har en aning vad som hänt med min wusthof? Haft den i ca 2 år aldrig tappat den etc, endast handdiskat. Oklara sprickor i knivryggen. Enda jag använt den till är grönsakernoch trimma/hacka Kött, aldrig ben etc.

20231030_181545.jpg

20231030_181617.jpg

20231030_181614.jpg
Uppdaterinf: Skickade bilder till Wusthof som skickade ett formulär jag fick fylla i. Efter det svarade dom aldrig. Igår damp det dock ner en avi i min brevlåda från Wusthof, dom skickade en ny kniv utan att säga nåt.

Konstig men bra kundservice.

1000001322.jpg

Uppdaterinf: Skickade bilder till Wusthof som skickade ett formulär jag fick fylla i. Efter det svarade dom aldrig. Igår damp det dock ner en avi i min brevlåda från Wusthof, dom skickade en ny kniv utan att säga nåt.

Konstig men bra kundservice.

1000001322.jpg
Det där med kommunikation är svårt..
men vad är det för en liten kniv? Kort och tjockt blad.. ser ju fantastis ut!

Den danska butiken JNS har ju både enklare och finare ting... och med jämna mellanrum har han 15% REA på allt i butiken när han är bortrest. Nu senast kunde jag inte låta bli att klicka hem en av de graverade knivarna han kallar Kaeru:

Kaeru-dragon 2.jpg

Kaeru-dragon 1.jpg

Gjorda i ett semi-rostfritt stål och ska vara lite tåligare än de allra ömtåligaste. Dessutom en drake på. Denna ska bli den flashiga kniven att ha framme när gästerna ska se eller skära själva. :)

Och efter det inköpet annonserade jag ut ett par på Lifestyle här:

Är det någon här som testat Horl 2? Lite sugen och har inte plats för större anordningar.
Jag har den och tycker den funkar bra för oss som inte nördat in på att slipa på frihand.. Medföljande skivor är en helt ok kompromiss men resultatet blir bättre med en finare skiva. Det som talar emot är egentligen bara priset.

Kan egentligen ingenting om knivar men behöver ett nytt knivset som är rätt basic som man inte behöver vara allt för rädd om.
Är satake Ame serien något att ha? Eller vad rekommenderar ni i prisklass 2-3k om man inte är så sugen på global

Tillbaka
Topp