• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

85FCB96C-7584-494A-AEC1-2EB4E5AA4589.jpeg

Varianten ifrån Opinel. Eftersom den blir en gåva till en kollega har jag satt min egen prägel på den. Handtag i rötat äppelträ och i en annan form.
DEE4EAEC-91CC-4058-9A57-87F09E1D4814.png

I Sverige har det nog varit den klassiska Lilleman som hade den rollen i mångas kök. Det var ju innan surdegens och brunchernas tid här i Sverige så plätt-vändning var ett mer efterfrågat extra användningsområde.
hqdefault.jpg

Och glädjen av att ta fram en kniv man inte använt på ett tag för lördagsmiddagen.

PXL_20230819_164243856.jpg

PXL_20230819_164235895.jpg

PXL_20230819_162631601.jpg

Detta är en Migoto White 240mm, smidd av Satoshi Nakagawa, slipad av Kawakita Hamono och beställd / specad av gänget bakom Migoto Cutlery i Melbourne, Australien. Trevliga killar, de där australiensarna.

Butikslänk: https://migotocutlery.com/collections/featured/products/migoto-white-1-gyuto-240mm

Utförligare recension skriven av en mer erfaren man, och med bättre bilder än jag tar här:

Senast ändrad:
Jag trampar stolt vidare @blackcoffee fotspår och fortsätter den numera anrika traditionen av KSare som går kurser och smider egna köksknivar!

Jag har just spenderat 2 dagar hos Isasmedjan i Blekinge, fyllda av information, glädje, kunskap, hundklappning, kaffe, mackor och framför allt knivsmide!

Vi började med en bit 80CrV2
IMG_7586.jpeg

På med Casion för nu ska det banka!
IMG_7588.jpeg

Skeptisk om detta ska bli nått asså
IMG_7592.jpeg

(ej jag på bilden men gjorde samma grej)

IMG_7601.jpeg

Väldigt mycket värmande, bankande, bråkande, mer bankande, svärande, ännu mer bankande senare börjar det likna nått
IMG_7609.jpeg

IMG_7617.jpeg

IMG_7624.jpeg

smutsigt blir det
IMG_7646.jpeg

härdning
IMG_7625.jpeg

mer slipning
IMG_7645.jpeg

skaftet är tillverkat av en bit körsbär från landstället med lite inlägg i silver jag försökt fixa hemma i källaren..
IMG_7656.jpeg

Mer slipande på schemat
IMG_7658.jpeg

och nu är jag påväg hem till Stockholm från Alvesta
IMG_7665.jpeg

Återkommer med uppdatering när jag skurit nått!

Trött och lycklig!
Satan va kul det här va!!
GÅ KURS!!

Edit:
hemma och använd!!
IMG_7682.jpeg

Bilagor

• IMG_7665.jpeg
    IMG_7665.jpeg
    672.3 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Jag trampar stolt vidare @blackcoffee fotspår och fortsätter den numera anrika traditionen av KSare som går kurser och smider egna köksknivar!

Jag har just spenderat 2 dagar hos Isasmedjan i Blekinge, fyllda av information, glädje, kunskap, hundklappning, kaffe, mackor och framför allt knivsmide!

IMG_7586.jpeg

IMG_7588.jpeg

IMG_7592.jpeg

IMG_7601.jpeg

Väldigt mycket värmande, bankande, bråkande, mer bankande, svärande, ännu mer bankande senare börjar det likna nått
IMG_7609.jpeg

IMG_7617.jpeg

IMG_7624.jpeg

smutsigt blir det
IMG_7646.jpeg

härdning
IMG_7625.jpeg

mer slipning
IMG_7645.jpeg

skaftet är tillverkat av en bit körsbär från landstället med lite inlägg i silver jag försökt fixa hemma i källaren..
IMG_7656.jpeg

Mer slipande på schemat
IMG_7658.jpeg

IMG_7665.jpeg

Trött och lycklig!
GÅ KURS!!

WOW, hur var det, från när du kom till när du gick? berätta mer!

IMG_7586.jpeg

IMG_7588.jpeg

IMG_7592.jpeg

IMG_7601.jpeg

IMG_7609.jpeg

IMG_7617.jpeg

IMG_7624.jpeg

smutsigt blir det
IMG_7646.jpeg

härdning
IMG_7625.jpeg

mer slipning
IMG_7645.jpeg

IMG_7656.jpeg

Mer slipande på schemat
IMG_7658.jpeg

IMG_7665.jpeg

Trött och lycklig!
GÅ KURS!!

Wow... :)

WOW, hur var det, från när du kom till när du gick? berätta mer!
Ett life goal har just uppfyllts.

En overklig känsla att börja med en fyrkantig stålbit och sen på nått magiskt sätt lyckas forma detta till en kniv.

Gör HELA processen från att Värma, smida, värma, smida, slipa, smida, härda, anlöpa, slipa, slipa, slipa och sen handtag..

En otrolig tillställning, väldigt fritt och öppet med mycket hjälp där man behöver det. Frihet att få göra fel och hjälp att få det på rätt spår igen. Tips, tricks, nån att bolla tankar med. Kan verkligen inte rekommendera det tillräckligt. Man får mest ut av om man har en tanke på ungefär vart man vill med sitt projekt.

Jag är ju kontorsråtta i vanliga fall men har väll inte tummen mitt i handen men just ovanan att svinga en hammare en hel dag har gett ett antal blåsor i händerna.

Man förstår plötsligt (och tycker det är billigt!) varför deras knivarna kostar 10-tusentals kronor. Vilken expertis och vilket otroligt hantverk. Att kunna manipulera stålet efter en tanke och få fram ett konsekvent resultat.. shitt asså..
jag går där ifrån med en helt ny förståelse och ödmjuk respekt.
Efter säkert 200+ timmar på youtube är en sånhär upplevelse 1000 gånger mer värd. Det går inte att jämföra.
Gick in med tron att man hade nån koll men det va som att läst i teorin hur man flyger en helikopter och sen tro att man kan göra det.
Proffset visar först varje steg hur man gör och sen ska man försöka efterapa det själv. Ett UNDER att det kom ut nått i andra änden!

Senast ändrad:
Ett life goal har just uppfyllts.

En overklig känsla att börja med en fyrkantig stålbit och sen på nått magiskt sätt lyckas forma detta till en kniv.

Gör HELA processen från att Värma, smida, värma, smida, slipa, smida, härda, anlöpa, slipa, slipa, slipa och sen handtag..

En otrolig tillställning, väldigt fritt och öppet med mycket hjälp där man behöver det. Frihet att få göra fel och hjälp att få det på rätt spår igen. Tips, tricks, nån att bolla tankar med. Kan verkligen inte rekommendera det tillräckligt. Man får mest ut av om man har en tanke på ungefär vart man vill med sitt projekt.

Jag är ju kontorsråtta i vanliga fall men har väll inte tummen mitt i handen men just ovanan att svinga en hammare en hel dag har gett ett antal blåsor i händerna.

Man förstår plötsligt (och tycker det är billigt!) varför deras knivarna kostar 10-tusentals kronor. Vilken expertis och vilket otroligt hantverk. Att kunna manipulera stålet efter en tanke och få fram ett konsekvent resultat.. shitt asså..
jag går där ifrån med en helt ny förståelse och ödmjuk respekt.
Efter säkert 200+ timmar på youtube är en sånhär upplevelse 1000 gånger mer värd. Det går inte att jämföra.
Gick in med tron att man hade nån koll men det va som att läst i teorin hur man flyger en helikopter och sen tro att man kan göra det.
Proffset visar först varje steg hur man gör och sen ska man försöka efterapa det sjölv. Ett UNDER att det kom ut nått i andra änden!

Efter min repa i Fredrik Spåres smedja kan jag bara hålla med om allt som sades. LIte olika upplägg på våra respektive kurser, men en fantastisk upplevelse. :)

Det här verkar vara en tråd i min smak! Kul att surra med andra knivintresserade!

Blivit lite sugen på att göra en egen kökskniv av regnbågsdamaskus samt en hackare av lite tåligare variant. Färdig kan såklart vara av intresse men blad vore roligast.

Om någon har tips i japan så tar jag gärna emot dessa också, har tänkt åka ner en sväng i vinter för skidåkning mest troligt.

Om nån har tips var jag kan hitta en sån som på bilden, hojta gärna till! Speciellt blade only 😄

Sidnot.. Någon Tormek T-1 användare här kanske?

Bilagor

• IMG_7352.jpg
    IMG_7352.jpg
    21.2 KB · Visningar: 7
Det här verkar vara en tråd i min smak! Kul att surra med andra knivintresserade!

Blivit lite sugen på att göra en egen kökskniv av regnbågsdamaskus samt en hackare av lite tåligare variant. Färdig kan såklart vara av intresse men blad vore roligast.

Om någon har tips i japan så tar jag gärna emot dessa också, har tänkt åka ner en sväng i vinter för skidåkning mest troligt.

Om nån har tips var jag kan hitta en sån som på bilden, hojta gärna till! Speciellt blade only 😄

Sidnot.. Någon Tormek T-1 användare här kanske?

Jag har en T-1:a

Har du provat köra knivar av lite finare kvalité på den? Inte vågat ge mig på min Miyabi ännu 😬

Äh, bara för att det är morgon så kör jag en okynnesslipning.
Jag kör inte Miyabin fram och tillbaka utan bara från ”häl till tå”.
Fem drag och sedan brynskivan.
(Det kan vara en fördel att plocka bort magneten)

Hittade ett tunt papper.
Däremot var det lite svårt att hålla i telefonen och göra ett papperstest. Den delar pappret med sin egen vikt, typ.

Sedan så kanske en Miyabi är dyr. Det är dock massproducerade grejer och det finns nya i affären. Man ska inte vara rädd att förstöra prylar med en T-1:a.

Dumpar en morgonvideo

Äh, bara för att det är morgon så kör jag en okynnesslipning.
Jag kör inte Miyabin fram och tillbaka utan bara från ”häl till tå”.
Fem drag och sedan brynskivan.
(Det kan vara en fördel att plocka bort magneten)

Hittade ett tunt papper.
Däremot var det lite svårt att hålla i telefonen och göra ett papperstest. Den delar pappret med sin egen vikt, typ.

Sedan så kanske en Miyabi är dyr. Det är dock massproducerade grejer och det finns nya i affären. Man ska inte vara rädd att förstöra prylar med en T-1:a.

Dumpar en morgonvideo

Jäklar det där såg riktigt mysigt ut, nu fick jag lite inspiration att prova köra min ändå. Hur länge kör du på brynskivan?
Helt rätt att det är massproducerade grejer ändå, ångrar lite att jag köpte en miyabi för 5000 istället för någon fin handsmidd nu i efterhand men.. Man lär så länge man lever!

Jäklar det där såg riktigt mysigt ut, nu fick jag lite inspiration att prova köra min ändå. Hur länge kör du på brynskivan?
Helt rätt att det är massproducerade grejer ändå, ångrar lite att jag köpte en miyabi för 5000 istället för någon fin handsmidd nu i efterhand men.. Man lär så länge man lever!

Jag vet faktiskt inte hur länge jag kör på brynskivan.
Med Miyabin så brukar jag köra två steg. Först torr brynskiva och sedan kör jag en blöt disksvamp på skivan och bryner igen.
Jag försöker se till att jag kör ca 9 grader även vid bryningen.

Jag vet faktiskt inte hur länge jag kör på brynskivan.
Med Miyabin så brukar jag köra två steg. Först torr brynskiva och sedan kör jag en blöt disksvamp på skivan och bryner igen.
Jag försöker se till att jag kör ca 9 grader även vid bryningen.
Ska prova nästa gång jag plockar fram den och får lite feeling på slipningen. Brukar du bestämma en vinkel eller köra tuschvarianten för att hitta rätt? Har inte slipat så mycket än så länge, därav köpet av en T-1a istället.
Vad rekommenderar ni för typ av kniv till en lite mer slitstark som man törs köra lite mer hårdhänt? Jag tänker mig kanske att prova på något med kolstål istället för damaskus, har bara sådana nu (förutom en global) och är sugen att testa något nytt. Eventuellt en Nakiri.

Ska prova nästa gång jag plockar fram den och får lite feeling på slipningen. Brukar du bestämma en vinkel eller köra tuschvarianten för att hitta rätt? Har inte slipat så mycket än så länge, därav köpet av en T-1a istället.
Vad rekommenderar ni för typ av kniv till en lite mer slitstark som man törs köra lite mer hårdhänt? Jag tänker mig kanske att prova på något med kolstål istället för damaskus, har bara sådana nu (förutom en global) och är sugen att testa något nytt. Eventuellt en Nakiri.

På en del knivar har jag bestämt vinkeln själv. Det är dock ett jävla jobb med en T-1:a (så länge inte Tormek hostar upp en grövre skiva) och ibland kör jag med tusch.
Nu har jag ”fulslipat” och tunnat ut en del knivar med en värdelös våtsten. När det är gjort, så går det smidigare att välja vinkel med T-1:an.

Sedan så skriver jag ner vinklarna i telefonen så jag alltid vet vilken vinkel jag kör med.

Knivar……
En av mina favoritknivar är en Ikea. Den som är lite Globalaktig med snedskurna skåror i handtaget. Går att få vass, fast skärpan kanske inte håller så länge.
Men vad gör det, då man har en T-1:a inom räckhåll.

Nån som har en aning vad som hänt med min wusthof? Haft den i ca 2 år aldrig tappat den etc, endast handdiskat. Oklara sprickor i knivryggen. Enda jag använt den till är grönsakernoch trimma/hacka Kött, aldrig ben etc.

20231030_181545.jpg

20231030_181617.jpg

20231030_181614.jpg

Nån som har en aning vad som hänt med min wusthof? Haft den i ca 2 år aldrig tappat den etc, endast handdiskat. Oklara sprickor i knivryggen. Enda jag använt den till är grönsakernoch trimma/hacka Kött, aldrig ben etc.

20231030_181545.jpg

20231030_181617.jpg

20231030_181614.jpg
Använder du den till att krossa vitlöksklyftor med bredsidan av kniven?
1698694755079.jpeg

Ibland när folk gör det på det viset, med det det flex som uppstår om man inte har handtaget utanför skärbrädan, kan det uppstå en spänning som till slut kan få handtaget att brytas från bladet. Jag är dock relativt säker på att det endast uppstår i svetsskarven där bladet fogats till bolstret och handtaget.

Använder du den till att krossa vitlöksklyftor med bredsidan av kniven?
1698694755079.jpeg

Ibland när folk gör det på det viset, med det det flex som uppstår om man inte har handtaget utanför skärbrädan, kan det uppstå en spänning som till slut kan få handtaget att brytas från bladet. Jag är dock relativt säker på att det endast uppstår i svetsskarven där bladet fogats till bolstret och handtaget.
Den har spruckit på tre helt olika ställen så jag tror inte det.

skriv till wusthof med tydliga bilder.
Gissar att du får en ny för jag har iaf aldrig sett en kniv som efter flera år börjat spricka så.

Ett alternativ kan också vara att skriva till någon av de svenskarna som smider och fråga vad de tror.
Min mamma gissning är att värmebehandlingen blivit fel och lämnat spänningar

skriv till wusthof med tydliga bilder.
Gissar att du får en ny för jag har iaf aldrig sett en kniv som efter flera år börjat spricka så.

Ett alternativ kan också vara att skriva till någon av de svenskarna som smider och fråga vad de tror.
Min mamma gissning är att värmebehandlingen blivit fel och lämnat spänningar
Ja jag har skrivit till wusthof och bifogat bilder, får se vad dom säger.

Är det någon som har varit till Japan och handlat knivar? Jag ska ner dit i Januari för lite skidåkning, planen är att åka till Hakuba och Hokkaido men kan absolut tänka mig att åka förbi någon annan ort ifall det finns chans till att göra bra klipp på knivar.
Vill helst köpa bara bladet då jag vill tillverka mina egna skaft.

Behöver en ny ”utlåningkniv”

Nått rostfritt som kan läggas på diskbänken efter att ha skurit tomst eller citron och ligga där hela kvällen.
Nått om kan råka hamna i diskmaskinen när någon hjälper till att packa.
nått som man kan drömma ner i en avokadkärna och vrida loss.

14-18 lång
4-5 hög
klassiskt handtag
1000-1500kr

tånker nått i stil med:
1699083452634.png

1699083509044.png

1699083553969.png

fler tips och nått filt prövat?

Är det någon som har varit till Japan och handlat knivar? Jag ska ner dit i Januari för lite skidåkning, planen är att åka till Hakuba och Hokkaido men kan absolut tänka mig att åka förbi någon annan ort ifall det finns chans till att göra bra klipp på knivar.
Vill helst köpa bara bladet då jag vill tillverka mina egna skaft.
Jag har handlat på Kamata Hakensha, Kappabashi i Tokyo. Brukade även ta dit bekanta på besök för att handla back in the days när vi bodde i Tokyo.

Vet att fler i tråden har varit där också.

Edit: då har det handlat om färdiga knivar, ej blad.

Senast ändrad:
Behöver en ny ”utlåningkniv”

Nått rostfritt som kan läggas på diskbänken efter att ha skurit tomst eller citron och ligga där hela kvällen.
Nått om kan råka hamna i diskmaskinen när någon hjälper till att packa.
nått som man kan drömma ner i en avokadkärna och vrida loss.

14-18 lång
4-5 hög
klassiskt handtag
1000-1500kr

tånker nått i stil med:
1699083452634.png

1699083509044.png

1699083553969.png

fler tips och nått filt prövat?

Frågan är dock om ett trähandtag verkligen klarar av diskmaskin etc? Kanske bättre att titta på alternativ som har handtag i stål?

Tillbaka
Topp