• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Jag gillar looken på den och flera i tråden är ju nöjda.

Men de sagt, jag villhöver bara en bunka. Så skulle någon mot förmodan köpa den där men inte vara helt nöjd efter ett tag skicka den vidare till mig :)
Den Bunka jag nu kör till det mesta är 50mm vid skaftet och 40mm där spetsen börjar. Det har jag känt som väldigt balanserade mått på en allroundkniv.
Den där Shiro Kamo Hakata är 55mm vid skaftet, och ser ut att vara ungefär lika hög hela bladet. För mig tror jag det skulle kännas lite väl högt till annat än att hacka och eventuellt skiva riktigt feta aubergine eller liknande. Med det sagt tror jag man borde testa vissa modeller innan man investerar…

Första generationens dao vua var kass geometri. Skickade tillbaka alla 3 jag köpte (cleancut hade nog det på känn för jag hade slipat men de tog dem tillbaka utan något knot. Snyggt gjort av dem.)

För några år sedan (pre covid) köpte jag en 210 suji för att testa. Bättre geometri men det finns betydligt bättre knivar att köpa idag. De är lite tjocka och ganska branta slipfaser vilket gör dem lite "tröga".

Skaften har alltid varit helt ok för prisklassen

IMG_7140.jpeg
Arbetat lite men min Dao Vua och två tankar;
1. Stålet/kappan tar ingen nämnvärd patina och rostar därför rätt fort om den lämnas fuktig. Även efter flitig användning. En Masamoto i monostål blir svart och i princip rosttrög men inte Dao Vua.
2. Ovan spelar egentligen inte så stor roll eftersom stålet dessutom verkar sprött och känsligt för urflisning. Bakre delen av min är rena sågen utan att jag slipat den för tunn. Man ser ingen rörelse i eggen om man glider med nageln längs den.

Mitt tips är att om man köper dem, se det som ett projekt...

Edit: slipade den just och 2 är alltså med en microegg...

Senast ändrad:
Den nederländska butiken Meesterslijpers har nu lite svart rea:

En hel del fokus på lite billigare knivar under namnet Kazoku, där jag tycker de med blåa handtag som de kallar Royal Blue ser lite trevliga ut visuellt.

De säljer också en stor slipsten del kallar "Red brick of delight" vilket jag antar anspelar på "Green brick of joy" from samma tillverkare (Naniwa). Är det någon som provat eller läst något om den?

Gillar också det jag ser från Birch&Bevel där även om det är lite högre prisklass. :)

Den nederländska butiken Meesterslijpers har nu lite svart rea:

En hel del fokus på lite billigare knivar under namnet Kazoku, där jag tycker de med blåa handtag som de kallar Royal Blue ser lite trevliga ut visuellt.

De säljer också en stor slipsten del kallar "Red brick of delight" vilket jag antar anspelar på "Green brick of joy" from samma tillverkare (Naniwa). Är det någon som provat eller läst något om den?

Gillar också det jag ser från Birch&Bevel där även om det är lite högre prisklass. :)
Kikade snabbt på den men för mig så verkar det vettigare att ha bricks i lägre grit (jag har en imanshi pink brick 220) som kan användas när "kompisar" vill ha sina knivar slipade ocg de kommer med eggar som smörknivar. Ett billigt snabbt sätt att avverka mycket stål.
Min Shapton pro 1000 räcker sannolikt för mig och 2 generationer framåt...

Ja 1500 kr är inte hugget i sten. Kan man få en mycket bättre kniv för 2000kr så är jag öppen för förslag.

Santokun från Kajibei känns ju väldigt intressant. Nakiri från Kajebei hade också varit intressant. Ser dock ut som cleancut inte säljer den längre. Vart köpte du din?

Nakiri från Shiro kamo känns intressant. Någon erfarenhet va den?
Jag har en Kajeben som ligger och skräpar hemma.

Har aldrig ens hållt i en bunka men det är någonting med formspråket som gör att jag älskar att se på dom
Detta är lite som med klockor, skapar ett lätt litet begär.

Bunkan är fin, men undrar om ändå inte jag håller Nakiri högst. Gillar den skarpt. Men beror på vad man ska skära eller hacka så klart!
Global har en som heter G5 (har jag för mig), den har jag haft i många år och varit en vardagsfavorit.
Släpp sargen och kom in i värmen ;)

Detta är lite som med klockor, skapar ett lätt litet begär.

Bunkan är fin, men undrar om ändå inte jag håller Nakiri högst. Gillar den skarpt. Men beror på vad man ska skära eller hacka så klart!
Global har en som heter G5 (har jag för mig), den har jag haft i många år och varit en vardagsfavorit.
Släpp sargen och kom in i värmen ;)
Haha ja, jag villhöver nånting så vi får väl se hur de går med den biten :)

Haha ja, jag villhöver nånting så vi får väl se hur de går med den biten :)
Jag tipsade min vän om några knivar. Så köpte han ett gäng, så råkade jag köpa ett par till. Nu visade jag ett par andra vänner. Så nu ska de beställa Customknivar. Så kul att dra ned varandra i de ljusa hålen 🤣

Ja, det är lite rea denna vecka så passa på :)
de är väl visserligen alltid rea numera någonstans…
Ser fram emot att se vad du köper :)

Ni som köpt Shiro Kamo Black Dragon knivar.
Har prisbilden på dessa ökat ordentligt på senare år?
Kollade på Prisjakt på 24.5cm modellen och såg att den låg på 1195:- tom 2018 och nu 1995:-!
En ordentlig prisresa, men är det samma kniv verkligen?

Jag har en Bunka jag köpte i Japan hos Tsukiji Store i Tokyo.

Otroligt tunn bakom eggen och slipas enkelt till ett lasersvärd, precis som jag gillar det.

IMG_9073.jpeg

Föredrar dock den klassiska gyoton..

I gyoto arsenalen har jag dubbla Takamura R2 - ETT MÅSTE I LÅDAN, och en arbetshäst från Hatsukokoro Kurokaze.

Jag älskar kolstål, enkelt att slipa och blir otroligt vasst. Hatsukokoron är tyvärr lite för bred över ryggen vilket gör att lasersvärdskänslan uteblir när man skär högre råvaror.

Letar därför efter en ny gyoto i kolstål som uppfyller mitt friktionsfria krav 🤣

Smederna blir färre och färre, den unga generationen vill inte hålla på med sådan samtidigt som populäriteten ökar för knivarna. Handlarna ser säkert möjligheter också. Cleancut säljer ju det mesta så fort det landar i deras lager.

Kika på de berömda japanska smederna så har flera dubblat priserna de senaste åren. Jag gav knappa 7000 för en shigefusa kitaeiji 240 gyuto för ett gäng år sedan.

Men priset på klockor har också ökat....

Smederna blir färre och färre, den unga generationen vill inte hålla på med sådan samtidigt som populäriteten ökar för knivarna.
Kika på de berömda japanska smederna så har flera dubblat priserna de senaste åren. Jag gav knappa 7000 för en shigefusa kitaeiji 240 gyuto för ett gäng år sedan.
Det låter som en vettig förklaring!
Klassisk Utbud och efterfrågan till prisutvecklingen.

Rimlig förklaring men borde slå på fler produkter då. Tex Global kniven har inte haft motsvarande utveckling.

Du kan också se det som att Global alltid varit dyra, men att de här mindre hantverkmärkena börjar kunna öka sina priser mer eftersom efterfrågan ökat. Att inflation, valutor, råvaror och energipriser också spelar in är nog sant. På våren 2022 höjde t.ex. Watanabe Blade alla sina priser (i japanska yen) med 50% rakt över med ökade kostnad som motivering och det var nog varken första eller sista gången. Watanabe är inte lika hypad som Shigefusa som @RobinW nämner.

Den största anledningen till prishöjningen är nog "för att de kan". Så länge folk köper ändå har de ju inte höjt för mycket. Reddit och pandemi verkar ökat efterfrågan på såna här grejor radikalt.

En Shiro Kamo för 2000 kr är ju klart mer prisvärd än en Global för samma pris. Mer prisvärd än en Global för halva priset skulle jag hävda. Och då har jag ändå inget större emot Global. :)

Ska man snacka prisvärt tycker jag man kan kolla efter alster av Yoshikazu Tanaka. Det finns tre serier till salu nära oss just nu och jag har självklart inte provat alla, men de jag har provat har varit värda sitt pris även om det inte är det billigaste på siterna. Inte det dyraste heller.

Högst i pris av de tre är hos dansken på JNS, men då är de flesta också med damascus och annat bling. Det kan hända jag har nån sån här i gömmorna (oftast köpta på JNS återkommande 20%-reor).

Sen finns två serier på Cleancut också, en enklare rustik, och en lite mer modernt designad om än utan bling:

De jag har är mer tunna eggar, absolut inga tunga workhorse-knivar, men de har sin plats i köket. :)

Det finns en annan Yoshikazu med Ikeda som efternamn som gör knivar i samma tradition (Sakai) som jag gillar lika mycket om inte mer men hans knivar verkar svårhittade nu för tiden, åtminstone de enklare. En honyaki för 20 loppor är över min budget. Tidigare kunde man köpa enklare knivar av honom på Cleancut men de finns inte där längre... :(

Senast ändrad:
Ska man snacka prisvärt tycker jag man kan kolla efter alster av Yoshikazu Tanaka. Det finns tre serier till salu nära oss just nu och jag har självklart inte provat alla, men de jag har provat har varit värda sitt pris även om det inte är det billigaste på siterna. Inte det dyraste heller.

Högst i pris av de tre är hos dansken på JNS, men då är de flesta också med damascus och annat bling. Det kan hända jag har nån sån här i gömmorna (oftast köpta på JNS återkommande 20%-reor).

Sen finns två serier på Cleancut också, en enklare rustik, och en lite mer modernt designad om än utan bling:

De jag har är mer tunna eggar, absolut inga tunga workhorse-knivar, men de har sin plats i köket. :)

Det finns en annan Yoshikazu med Ikeda som efternamn som gör knivar i samma tradition (Sakai) som jag gillar lika mycket om inte mer men hans knivar verkar svårhittade nu för tiden, åtminstone de enklare. En honyaki för 20 loppor är över min budget. Tidigare kunde man köpa enklare knivar av honom på Cleancut men de finns inte där längre... :(
Har du lust att kanske ge förslag på ett lasersvärd i kolstål?

Sprang på ägaren till Shinogi för 3 år sen och har sedan dess haft kontakt till och från. Tipset jag fick av honom var:

Shiro Kamo
Moritska
Hinoura

:)

Tillbaka
Topp