Ska man snacka prisvärt tycker jag man kan kolla efter alster av Yoshikazu Tanaka. Det finns tre serier till salu nära oss just nu och jag har självklart inte provat alla, men de jag har provat har varit värda sitt pris även om det inte är det billigaste på siterna. Inte det dyraste heller.
Högst i pris av de tre är hos dansken på JNS, men då är de flesta också med damascus och annat bling. Det kan hända jag har nån sån här i gömmorna (oftast köpta på JNS återkommande 20%-reor).
www.japanesenaturalstones.com
Sen finns två serier på Cleancut också, en enklare rustik, och en lite mer modernt designad om än utan bling:
Yoshikazu Tanaka är en smed som är verksam i den japanska staden Sakai. I Sakai tillverkas många av Japans mest prestigfylda knivar och Yoshikazu Tanaka har arbetat upp ett rykte om att vara en av de bästa smederna i regionen. Han arbetar med egna tekniker och är mycket någa med detaljer. Ibland...
www.cleancut.se
Japanska knivar i kolstål och rostfritt. Handsmidda kockknivar och slipstenar från Japan
www.cleancut.se
De jag har är mer tunna eggar, absolut inga tunga workhorse-knivar, men de har sin plats i köket.
Det finns en annan Yoshikazu med Ikeda som efternamn som gör knivar i samma tradition (Sakai) som jag gillar lika mycket om inte mer men hans knivar verkar svårhittade nu för tiden, åtminstone de enklare. En honyaki för 20 loppor är över min budget. Tidigare kunde man köpa enklare knivar av honom på Cleancut men de finns inte där längre...