• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Nu hittade jag igen vad någon skrev om min kinesiska kniv där:

The brand is Chinshun or full name 台北西門清順, Taipei Ximen Chinshun.

The label on the knife is 台北西門菜刀王, Taipei Ximen Cai Dao Wang. Presumably named for the Ximen neighborhood of Taipei? Cai dao wang is meant as a generic term for an experienced knifemaker, literally kitchen knife master, or chopper king, but not literally Cai Dao Wang, or Chopper King the brand from Taichung.

Maybe not super helpful, someone here will know more than I do. There are a lot of knifemakers in Taiwan. More info at 清順產品.

Edit: Chinshun appears to be the name of the reseller, which is a restaurant supply store?

Lite fler bilder:

Cleaver 1.jpg
Cleaver 2.jpg
Cleaver 3.jpg
Cleaver 4.jpg
Cleaver 5.jpg

Kinesiska knivar har sin egen charm. Den här köpte jag i HW Larsens butik i köpenhamn för c:a 600 kr för ett år sedan, men jag hittade den aldrig på deras webbsida.

The label on the knife is 台北西門菜刀王, Taipei Ximen Cai Dao Wang. Presumably named for the Ximen neighborhood of Taipei? Cai dao wang is meant as a generic term for an experienced knifemaker, literally kitchen knife master, or chopper king, but not literally Cai Dao Wang, or Chopper King the brand from Taichung.

Maybe not super helpful, someone here will know more than I do. There are a lot of knifemakers in Taiwan. More info at 清順產品.

Edit: Chinshun appears to be the name of the reseller, which is a restaurant supply store?

Lite fler bilder:

Cleaver 1.jpg
Cleaver 2.jpg
Cleaver 3.jpg
Cleaver 4.jpg
Cleaver 5.jpg

Kinesiska knivar har sin egen charm. Den här köpte jag i HW Larsens butik i köpenhamn för c:a 600 kr för ett år sedan, men jag hittade den aldrig på deras webbsida.
Ser schysst ut, kan det vara den här?

Lite fler bilder:

Cleaver 1.jpg
Cleaver 2.jpg
Cleaver 3.jpg
Cleaver 4.jpg
Cleaver 5.jpg

För amatören i tråden, är detta köttyxa eller grönsakshackare? :) Ser ut som ganska smal kniv, så förmodar mer lämpad för grönsaker...?

Utmärkt. Vad blev det för några då? :)
Två lagom patinerade rackare.
Kajibei Santuko 17cm, samma som finns på cleancut.
Sugimoto Nakiri i ungefär samma storlek.

Nakirin är nog mest spännande men jag gillar dom båda vid första hantering.

Hade jag lagt mina första pengar på en fin Santuko i 17cm hade jag troligen bara haft en kniv dock. Den har precis allt jag gillar.

Det som är lite extra kul är väl just att @P-vakten köpt Nakirin personligen i Japan. Dessutom hade den en riktigt härligt rå finish som tilltalade mig.
1000019531.jpg

1000019532.jpg
1000019533.jpg
1000019534.jpg

Två lagom patinerade rackare.
Kajibei Santuko 17cm, samma som finns på cleancut.
Sugimoto Nakiri i ungefär samma storlek.

Nakirin är nog mest spännande men jag gillar dom båda vid första hantering.

Hade jag lagt mina första pengar på en fin Santuko i 17cm hade jag troligen bara haft en kniv dock. Den har precis allt jag gillar.

Det som är lite extra kul är väl just att @P-vakten köpt Nakirin personligen i Japan. Dessutom hade den en riktigt härligt rå finish som tilltalade mig.
1000019531.jpg

1000019532.jpg
1000019533.jpg
1000019534.jpg
Nakirin valdes med omsorg - 1016 🥰

1733225358165.jpeg

Long time lurker, first time poster i denna tråd men idag kom Tomten!

En Gyoto & Petty i rosttrögt AEB-L stål med handtag i ironwood & svartek.

Båda är tillverkade av svenska smeden TMO Knives, grymt nöjd!

20241203_173753.jpg

Ligger fint i knivstället, dock är det en plats kvar. Frågan är vad som ska landa där? ;)

20241203_180725.jpg

Håller på att renovera köket och tänkte slå till på en snygg knivlist till mina japaner.

Problemet är att vi kommer ha ett sånt där stänkskydd som går upp halvvägs (30cm) på väggen (bild snodd från nätet som exempel) som är 20mm tjockt och alla knivlister verkar också vara ca 20mm tjocka, vilket då gör att knivarna inte får plats då de slår i stänkskyddet.

Har funderat på att låta Piotr the Bear specialtillverka en 4cm tjock knivlist i valnöt och läder som då når över kanten.

Blir ju en rätt tjock pjäs...men kanske funkar ändå, vad tror ni? Alternativet är att ha en standard knivlist på annat icke-optimalt ställe.

1733702362722.png

1733702618580.png

Håller på att renovera köket och tänkte slå till på en snygg knivlist till mina japaner.

Problemet är att vi kommer ha ett sånt där stänkskydd som går upp halvvägs (30cm) på väggen (bild snodd från nätet som exempel) som är 20mm tjockt och alla knivlister verkar också vara ca 20mm tjocka, vilket då gör att knivarna inte får plats då de slår i stänkskyddet.

Har funderat på att låta Piotr the Bear specialtillverka en 4cm tjock knivlist i valnöt och läder som då når över kanten.

Blir ju en rätt tjock pjäs...men kanske funkar ändå, vad tror ni? Alternativet är att ha en standard knivlist på annat icke-optimalt ställe.

1733702362722.png

1733702618580.png
Du kan kanske lägga in extra distanser mellan vägg och list? 🤔

1733702362722.png

1733702618580.png
Det var skönt att bilden är snodd, för inte tänker ni väl ha marmor som både bänk och skydd 😱
Säger som @Lidas78 lägg någon typ av distans bakom bara, det har jag själv hemma i form av en eklist
IMG_1566.jpeg

1733702362722.png

1733702618580.png
Du kan fixa så att det finns magneter infräst bakom väggskyddet och köra knivarna direkt på.

Tack för svar!

Vi har något kompositmaterial som går från bänkskivan upp på väggen.
Bilden var den enda jag kunde hitta som hade likvärdig storlek på stänkskyddet som vi kommer ha innan den målade väggen tar vid resten av vägen mot överskåpen.
Tror det blir en extra tjock knivlist så den kommer ut lite. Det kommer bli fint!

Får lägga upp bild när det är klart.

Tormek är poppis. Finns en hel del information i tråden.

Tormek T1 är alltid mitt förslag.
Tormek T2 är även det en foolproof maskin.

Det man ska tänka på att dessa maskiner kanske inte är till för att slipa extremt slöa knivar eller fixa ny profil.
Ska man göra det så kan man fixa en diamantsten på typ #300 och när man är färdig med det steget så kör man med Tormek.
Tack för tips. Fick leverans förra veckan och har “provkört” den i helgen och ger den 10/10. Mycket nöjd!

DSC05235.jpg

Vänligen,
Martin

Verkar finnas ont om alternativ i Göteborg. Bagaren och kocken har från Mareld, duger det att börja med?

Knivtillverkarnas egna slipstenar ser man sällan recenserade på forumen, okända tillverkare som Mareld ännu mer så. Jag antar det är minst OK stenar som de köpt in från nån tillverkare i Japan eller (kanske troligare) Kina som de satt eget namn på. Funkar säkert helt OK, slipning är ju 90% teknik och 10% utrustning.

Samtidigt, stenar från kända kvalitetsmärken som Naniwa (Professional-serien tänker jag då på) eller Shapton (glass eller professional) kostar ju typiskt 590 kr styck och du kommer som amatör aldrig slita ut den. Finns enkelt att få på postorder. Två eller tre stenar + en stenplanare och du är hemma för resten av livet om det handlar om att hålla kniven vass.

Undantagen jag har läst mig till är två:

- Vissa budgetstenar från Kina kan helt enkelt vara FÖR sunkiga. De där som kommer upp otäckt billigt på Amazon. Den Kina-sten du pekade på som den finska webbutiken säljer verkar dock inte vara av detta skräpslag - den är säkert helt OK.

- Om du ska börja med polering / ytbehandling och inte bara vässa för skärpa så ger olika stenar olika resultat i kombination med olika knivar. (googl: kasumi). Detta är dock helt klart överkurs att ta hänsyn till för första stenen.

Knivtillverkarnas egna slipstenar ser man sällan recenserade på forumen, okända tillverkare som Mareld ännu mer så. Jag antar det är minst OK stenar som de köpt in från nån tillverkare i Japan eller (kanske troligare) Kina som de satt eget namn på. Funkar säkert helt OK, slipning är ju 90% teknik och 10% utrustning.

Samtidigt, stenar från kända kvalitetsmärken som Naniwa (Professional-serien tänker jag då på) eller Shapton (glass eller professional) kostar ju typiskt 590 kr styck och du kommer som amatör aldrig slita ut den. Finns enkelt att få på postorder. Två eller tre stenar + en stenplanare och du är hemma för resten av livet om det handlar om att hålla kniven vass.

Undantagen jag har läst mig till är två:

- Vissa budgetstenar från Kina kan helt enkelt vara FÖR sunkiga. De där som kommer upp otäckt billigt på Amazon. Den Kina-sten du pekade på som den finska webbutiken säljer verkar dock inte vara av detta skräpslag - den är säkert helt OK.

- Om du ska börja med polering / ytbehandling och inte bara vässa för skärpa så ger olika stenar olika resultat i kombination med olika knivar. (googl: kasumi). Detta är dock helt klart överkurs att ta hänsyn till för första stenen.
Låter ju som att jag snarare vill gå på något annat där då. Hittade inget vettigt ställe i Göteborg tyvärr. Och Naniwa verkade inte finnas i butik. Så då blir det att beställa.

Är det 1000/3000 som är vettigt att starta med? Kanske peka mig i riktning mot något bra startkit? :)

Låter ju som att jag snarare vill gå på något annat där då. Hittade inget vettigt ställe i Göteborg tyvärr. Och Naniwa verkade inte finnas i butik. Så då blir det att beställa.

Är det 1000/3000 som är vettigt att starta med? Kanske peka mig i riktning mot något bra startkit? :)
Du hade ju redan hittat ett bra startkit. Finnen är mycket kunnig och reko att svara på frågor via mail :)

Beställ hem den stenen och en strigel så är du typ klar. Vill du utöka arsenalen så gör du det sen med en vettigare stenhållare, fler stenar osv.

Men jag lovar dig. Den 1000/3000 stenen räcker nog livet ut och blir bra vassa knivar på den. Jag använde den senast idag.

Du hade ju redan hittat ett bra startkit. Finnen är mycket kunnig och reko att svara på frågor via mail :)

Beställ hem den stenen och en strigel så är du typ klar. Vill du utöka arsenalen så gör du det sen med en vettigare stenhållare, fler stenar osv.

Men jag lovar dig. Den 1000/3000 stenen räcker nog livet ut och blir bra vassa knivar på den. Jag använde den senast idag.
Då blir det så! :)

Jag har ju noll koll riktigt så vill gärna köpa något som håller :)

Tillbaka
Topp