• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Otroligt skoj med Tokyo!

Jag pekar på detta inlägg i en granntråd där jag skrev allt jag vet utan ha varit där själv på två evigheter:

TLDR: gå runt i Kappabashi tills du hittar något du gillar.

Lägg också märke till att de japanska fiskfiléknivarna är motsatsen till de svenska, riktigt tjocka och inte flexibla alls. Googla på "deba".
Grymt! Tack!

Jag nämnde tidigare firman Florentine Kitchen Knives. Detta berodde på att jag funnit dem vid min forskning av turistmål i Barcelona. Ja, turistmål för nördar då.

Detta är inte en recension - jag har inte använt min kniv på allvar ännu - utan mer en intro till märket och en bild av den kniv jag köpte.

Firman har funnits i 12 år, varav de 9 senaste i Barcelona. De gör som sagt knivar, och deras specialitet är numera att ha en uppsättning standardblad man kan välja mellan och sen får man formge handtaget själv genom att välja de skivor som bygger upp det. Se bilderna på deras webbsida för att förstå hur jag menar.

Jag gick helt enkelt till adressen där de skulle vara och möttes av en skylt om knivslipning:

PXL_20241113_154357461.jpg

PXL_20241113_154412121.NIGHT.jpg

PXL_20241113_154342476.jpg

Innanför dörren var först en öppen verkstadsyta där det just nu var tomt men bakom fler dörrar fanns fler maskinhallar.

PXL_20241113_154327964.jpg

PXL_20241113_154330005.jpg

Sen, bakom en av dörrarna fanns ett kontor och en liten utställning. Först en vägg med det som fanns färdigt i lager:
PXL_20241113_154251374.jpg

Sen ett litet vitrinskåp med deras museum:

PXL_20241113_154259474.jpg

Genomgående var att de rostfria bladen oftast var hyggligt polerade till en matt finish och deras kolstålsblad var generellt hårt etsade till en mörk finish. De visade mig när jag var där lite olika varianter av samma knivar, där de bl.a. ändrat lite i designen på handtagen men allt gick ju beställa som man ville - det mesta de säljer är ju på specialbeställning. De var öppna för att diskutera andra bladformer också.

Väl därinne stod jag och kände och klämde på en massa olika innan jag till slut valde en av deras nyare modeller, med lite tyngre blad och mässing i handtaget som ringade in svarta skivor av micarta och röda läderskivor:

Knife-5.jpg

Knife-4.jpg

Knife-3.jpg

Knife-1.jpg

Knife-2.jpg

Knife-6.jpg

Bladet är c:a 20 cm långt, och den väger 227 gram.

Ergo... man kan beställa det som finns på hyllan, man kan specialbeställa... och som jag skrev tidigare kommer de i två workshops sommaren 2025 ge möjlighet att göra egen kniv under deras ledning tillsammans med en amerikansk knivsmed.

Om intresse finns kan jag återkomma med lite mer feedback när jag väl hunnit prova kniven lite mer. :D

Senast ändrad:
Om intresse finns kan jag återkomma med lite mer feedback när jag väl hunnit prova kniven lite mer. :D

Första matlagningen avklarad: Laser-ish känsla. Otroligt tunnt blad framåt spetsen vilket gjorde de horisontella snitten i lökhackandet riktigt, RIKTIGT trevligt. Tokigt vass som en ny kniv bör vara.

När jag torkade den efter diskningen drog den dessutom "first blood" så nu är den min på riktigt. :)

Rimligt :) prisklass upp till 1500kr. Intresserad av bunka, nakiri, satoku. Längd på blad 16 - 24 cm

Hur är kvalitén på Knivar från märket Dao vua? Såg de fanns på cleancut
Första generationens dao vua var kass geometri. Skickade tillbaka alla 3 jag köpte (cleancut hade nog det på känn för jag hade slipat men de tog dem tillbaka utan något knot. Snyggt gjort av dem.)

För några år sedan (pre covid) köpte jag en 210 suji för att testa. Bättre geometri men det finns betydligt bättre knivar att köpa idag. De är lite tjocka och ganska branta slipfaser vilket gör dem lite "tröga".

Skaften har alltid varit helt ok för prisklassen

IMG_7140.jpeg

Rimligt :) prisklass upp till 1500kr. Intresserad av bunka, nakiri, satoku. Längd på blad 16 - 24 cm

Hur är kvalitén på Knivar från märket Dao vua? Såg de fanns på cleancut

Så kolstål är intressant? Det gör ju saker mycket roligare även om prisgränsen gör de riktigt roliga svårare. Cleancut brukar ha lite rea men den har inte börjat än vad jag kan ske. JKC har ett set på rea, men över din prisklass:

Vänta till nästa vecka och se vad som händer på Cleancut och JKC då om den sortens knivar är intressant.

Annat tips: Det är ju inte rea, men jag har Naikiri-varianten av den här:

Den tycker jag är värd priset de tar och ryms inom din budget. Trots det låga priset är det aogami och "äkta" damascus och inte bara laseretsat på kinaknivsmanér.

Ser också att Bagaren och Kocken har lagt ut lite mer västerländska märken av knivar och knivset på BF-rea:

Första generationens dao vua var kass geometri. Skickade tillbaka alla 3 jag köpte (cleancut hade nog det på känn för jag hade slipat men de tog dem tillbaka utan något knot. Snyggt gjort av dem.)

För några år sedan (pre covid) köpte jag en 210 suji för att testa. Bättre geometri men det finns betydligt bättre knivar att köpa idag. De är lite tjocka och ganska branta slipfaser vilket gör dem lite "tröga".

Skaften har alltid varit helt ok för prisklassen

IMG_7140.jpeg

Misstänkte att Dao vua inte var något att satsa på, tack för infon. 210 suji låter intressant! ska kika på den.

Så kolstål är intressant? Det gör ju saker mycket roligare även om prisgränsen gör de riktigt roliga svårare. Cleancut brukar ha lite rea men den har inte börjat än vad jag kan ske. JKC har ett set på rea, men över din prisklass:

Vänta till nästa vecka och se vad som händer på Cleancut och JKC då om den sortens knivar är intressant.

Annat tips: Det är ju inte rea, men jag har Naikiri-varianten av den här:

Den tycker jag är värd priset de tar och ryms inom din budget. Trots det låga priset är det aogami och "äkta" damascus och inte bara laseretsat på kinaknivsmanér.

Ser också att Bagaren och Kocken har lagt ut lite mer västerländska märken av knivar och knivset på BF-rea:

Ja 1500 kr är inte hugget i sten. Kan man få en mycket bättre kniv för 2000kr så är jag öppen för förslag.

Santokun från Kajibei känns ju väldigt intressant. Nakiri från Kajebei hade också varit intressant. Ser dock ut som cleancut inte säljer den längre. Vart köpte du din?

Nakiri från Shiro kamo känns intressant. Någon erfarenhet va den?

Jag köpte min Kajibei hos Cleancut med. Knivar av det här slaget verkar komma hem en bunt i taget till butiken och sen kan det dröja till de får några till. Det är ju mer eller mindre handgjorda saker, ingen stor fabrik. Kanske kommer det in fler nån gång.

Det är några år sedan jag hade en kniv från Shiro Kamo, men jag minns dem som välgjorda knivar med tunna fina blad.

Inte jag heller, jävla värmepump :p

Efter en titt på listan i dagsljus så skulle jag säga att det inte var så mycket som lockade mig, men mina lådor är ju ändå rätt fulla.

För den som vill ta ett kliv in i världen av japanska knivar skulle jag dock titta närmare på de billigare knivar på rean som heter Hatsukokoro och Nishida Hamono. Dessa kombinerat med ett presentkort på en slipkurs som också är på rean är nog en bra intro till detta träsk, jag menar denna hobby. Annars är ju Shiro Kamo säkra kort på bra grejor också ett snäpp upp i pris.

Det finns ett par knivar där under namnet Satake med riktigt snygga damascus-blad. Vinner kanske inte så många nördpoäng som mer massproducerade knivar och jag har aldrig provat dem, men för priset är de säkert prisvärda samt onekligen flashiga och gör sig snyggt på knivlisten när gästerna kommer.

Vill man ha samma effekt men har större budget så finns ju den dyraste hittills på rean, en snygg gyuto av Takeshi Saji med ansedd smed, bra stål, snygg design och västerländskt handtag av horn.

För mig var det enbart den bunka av Nakagawa som de rear ut som är riktigt intressant. Men jag behöver inte en bunka. Fel, jag behöver inte en kniv till. Eller?

Har kikat lite efter en Bunka/Hakata (vad är skillnaden?) ett tag och hoppats på att det ska dyka upp några intressanta under 2k på BF.
Ser att Cleancut kör rea på Shiro Kamos Hakata.
Borde man slå till fast det inte ens är 20% rabatt, eller bör man invänta fler spelare?
Har ni andra liknande alternativ jag bör kika på?

Vill ha ett högt blad, gärna kolstål, med tydlig spets för att kunna arbeta i båda riktningarna, och en längd runt 18cm.
Priset helst under 1500kr då jag handlat en hel del och vill slippa lämna tillbaka robotdammsugare, telefon eller vigselring...

Har kikat lite efter en Bunka/Hakata (vad är skillnaden?) ett tag och hoppats på att det ska dyka upp några intressanta under 2k på BF.
Borde man slå till fast det inte ens är 20% rabatt, eller bör man invänta fler spelare?

Vill ha ett högt blad, gärna kolstål, med tydlig spets för att kunna arbeta i båda riktningarna, och en längd runt 18cm.
Priset helst under 1500kr då jag handlat en hel del och vill slippa lämna tillbaka robotdammsugare, telefon eller vigselring...
Köpte den där till fullpris för någon månad sedan och är väldigt nöjd.

Jag har den och är väldigt nöjd, går att slipa ruskigt vass...

Jag gillar looken på den och flera i tråden är ju nöjda.

Men de sagt, jag villhöver bara en bunka. Så skulle någon mot förmodan köpa den där men inte vara helt nöjd efter ett tag skicka den vidare till mig :)

Tillbaka
Topp