• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Någon som har en bra och enkel guide, med utgångspunkt att man har värdelösa knivar idag, vad man bör införskaffa? Gärna kopplat till Black Friday :) Många termer i tråden man inte hänger med på initialt.

Kollade på Cleancut och svårt för lekman att bedöma kvalite vs pris, förutom att vissa är "fina"... :)

Någon som har en bra och enkel guide, med utgångspunkt att man har värdelösa knivar idag, vad man bör införskaffa? Gärna kopplat till Black Friday :) Många termer i tråden man inte hänger med på initialt.

Kollade på Cleancut och svårt för lekman att bedöma kvalite vs pris, förutom att vissa är "fina"... :)
Har du möjlighet att gå till Cleancut så rekommenderas det starkt. Erik var oerhört hjälpsam och hade gott om förslag utefter kraven jag hade :)

Först ett tips utanför knivarna: Slipning. Om du lär dig hålla eggen vass kan du få liv i dina befintliga knivar med, förutom att hålla nya saker i form.

Kombinera med en massa videos om slipning på Youtube.

samt

Eventuellt sen kombinerat med denna, men du behöver den inte från dag 1:

För knivar: Jag håller med @herr_raev , åk till en bra butik. Närmaste för de flesta i Sverige är Cleancut och JKC i Stockholm, eller för sörlänningar så finns det en i Köpenhamn med tror jag men namnet har fallit ur minnet. Tror de håller till i Torvehallerne. Edit: Foodgear heter de!

Vill du ändå ha ett par tips så... du skriver inte vad du söker, så jag tänkte anta att det rör sig om en vanlig kockkniv på dryga 20 cm. Det är en bra start.

(Nu borde jag snart få provision från Cleancut... men det är en trevlig butik helt enkelt)

När man ändå snackar... för ett tag sen nämnde jag Florentine Knives i en äldre tråd:

Jag har hunnit använda den kniven mer nu och den har snabbt blivit en favorit. Bladet är lagom tjockt vid hälen för att ge lite tyngd som balanserar mässingen i handtaget bra. Samtidigt är spetsen så otroligt tunn och fin att det är mycket skoj att köra de horisontella snitten i lökar och liknande. Jag har inte använt den stort till saker som brukar fastna på bladet (blöta rotsaker och tomater och sånt) om jag ska vara ärlig. Men ändå en favorit.

Tyvärr verkar den modellen "off the shelf" vara slut, men det finns en i kolstål. Och andra modeller. Men deras huvudbusiness är ju att man själv specialbeställer det man vill ha så det är väl ändå värt väntan... :)

Om du kan komma åt JKC i helgen kan du få lite rabatt på hela deras sortiment
IMG_5346.png

Jag har en Bunka jag köpte i Japan hos Tsukiji Store i Tokyo.

Otroligt tunn bakom eggen och slipas enkelt till ett lasersvärd, precis som jag gillar det.

IMG_9073.jpeg

Föredrar dock den klassiska gyoton..

I gyoto arsenalen har jag dubbla Takamura R2 - ETT MÅSTE I LÅDAN, och en arbetshäst från Hatsukokoro Kurokaze.

Jag älskar kolstål, enkelt att slipa och blir otroligt vasst. Hatsukokoron är tyvärr lite för bred över ryggen vilket gör att lasersvärdskänslan uteblir när man skär högre råvaror.

Letar därför efter en ny gyoto i kolstål som uppfyller mitt friktionsfria krav 🤣
Tycker mig se en ding i bandhornet. Du kan skänka den till mig mot fraktkostnad 😁

Först ett tips utanför knivarna: Slipning. Om du lär dig hålla eggen vass kan du få liv i dina befintliga knivar med, förutom att hålla nya saker i form.

Kombinera med en massa videos om slipning på Youtube.

samt

Eventuellt sen kombinerat med denna, men du behöver den inte från dag 1:

För knivar: Jag håller med @herr_raev , åk till en bra butik. Närmaste för de flesta i Sverige är Cleancut och JKC i Stockholm, eller för sörlänningar så finns det en i Köpenhamn med tror jag men namnet har fallit ur minnet. Tror de håller till i Torvehallerne. Edit: Foodgear heter de!

Vill du ändå ha ett par tips så... du skriver inte vad du söker, så jag tänkte anta att det rör sig om en vanlig kockkniv på dryga 20 cm. Det är en bra start.

(Nu borde jag snart få provision från Cleancut... men det är en trevlig butik helt enkelt)
Tackar! Grymt bra tips.

Har två Global-knivar samt en Santoku-kniv, men känner att de är något för snarlika och liknande användningsområden - inte heller blivit så vassa efter skickat in till slipning. Blir slöa ganska snabbt.

Hade velat ha en "vanlig" för hacka och skära lök (etc), tranchera kött (smal och lång kniv?). En sådan "köttyxa" som du har ute på K&S vet jag inte om bra för att hacka grönsaker - sett vissa som kör det.

Tackar! Grymt bra tips.

Har två Global-knivar samt en Santoku-kniv, men känner att de är något för snarlika och liknande användningsområden - inte heller blivit så vassa efter skickat in till slipning. Blir slöa ganska snabbt.

Hade velat ha en "vanlig" för hacka och skära lök (etc), tranchera kött (smal och lång kniv?). En sådan "köttyxa" som du har ute på K&S vet jag inte om bra för att hacka grönsaker - sett vissa som kör det.

Den fyrkantiga jag har ute är en japansk grönsakskniv, det är absolut ingen köttyxa. Men du har rätt i att den inte har någon spets.

Har du möjlighet, tag dig till någon av butikerna jag nämnde och kläm lite själv. Hos de butikerna jag nämnde kan du också få dina Global-knivar slipade av proffs så de blir så bra de kan (åtminstone de två i Stockholm, men jag antar att köpenhamnsbutiken också kan göra sådant). Om de har slipats för mycket och lite fel kan de behöva tunnas ut lite bakom eggen för att bli roliga igen. Om de inte blivit vassa har sliparen inte gjort sitt jobb. Du har väl inte skickat till Knivbrev? ;)

Den fyrkantiga jag har ute är en japansk grönsakskniv, det är absolut ingen köttyxa. Men du har rätt i att den inte har någon spets.

Har du möjlighet, tag dig till någon av butikerna jag nämnde och kläm lite själv. Hos de butikerna jag nämnde kan du också få dina Global-knivar slipade av proffs så de blir så bra de kan (åtminstone de två i Stockholm, men jag antar att köpenhamnsbutiken också kan göra sådant). Om de har slipats för mycket och lite fel kan de behöva tunnas ut lite bakom eggen för att bli roliga igen. Om de inte blivit vassa har sliparen inte gjort sitt jobb. Du har väl inte skickat till Knivbrev? ;)
Tack! Kunde inte korrekt namn... :)

Jo de gick till Knivbrev - kanske var fel? Får kika in Cleancut, bor ganska nära.

Jo de gick till Knivbrev - kanske var fel? Får kika in Cleancut, bor ganska nära.

Knivbrev har säkert fått mer skit än de förtjänar (klicka inte här) men de som erbjuder handslipning gör förhoppningsvis ett bättre jobb även om de tar mer betalt. :)

Om du bor centralt i Stockholm finns ju också JKC med två butiker på Upplandsgatan och Götgatan. Även om jag inte länkar till dem så har de också fina knivar och sägs kunna slipa bra.

Ok nu har jag blivit småsugen på en Nakiri också bara för att jag kollade på klippet.

Om jag råkar ha en Santuko påväg hem i samma size som den Nakiri du säljer. Skulle du säga att den ena tar ut den andra här då?

Jag köpte ju den gyoto jag har av dig och den är ju en riktig workhorse och rätt grov. Tror den tål det mesta men jag upplever den lite för stor och klumpig med sina 21cm när de kommer till att hacka lök och fixa sallad.
1000019451.jpg

Behöver egentligen inte utöka med fler knivar men nu börjar jag ju villhöva mer 😁

När vi ändå är inne på fyrkantiga knivar så kika på detta klippet:

Eftersom det är 17 år gammalt är kvaliten på upplösningen sådär, men Curtis är duktig och maten ser god ut.

Åldern på klippet visar också att jag är så gammal att jag borde dött av ålderdomssvaghet för länge sedan och att mitt knivintresse fyllt 25 år....

Curtis finns på insta under nicket @eceipretsam (masterpiece baklänges) men rätt långt mellan de bra matinläggen numera. Jag har ett gäng av hans gamla knivar. 😀

Tror jag skall köra en square week faktiskt.... inspirationen faller på

Senast ändrad:
Jag är på fyrkantig februari!
Men jag kör nog en fyrkantig vecka som träning ändå. Det var längesedan jag körde cleavers

Jag är på fyrkantig februari!
Men jag kör nog en fyrkantig vecka som träning ändå. Det var längesedan jag körde cleavers

You're on! Efter en kort omstuvning på listen:

PXL_20241201_155722228.jpg

PXL_20241201_155729876.jpg

Övre bilden:

Spåre x Blackcoffee
Watanabe Pro 165mm
Kinesisk kniv från Taiwan.

Nedre bilden:

Okänd Nakiri.

Kajibeien fick inte vara med efter som den är ute till försäljing. Det borde den okända också vara men jag har inte orkat. :)

You're on! Efter en kort omstuvning på listen:

PXL_20241201_155722228.jpg

PXL_20241201_155729876.jpg

Övre bilden:

Spåre x Blackcoffee
Watanabe Pro 165mm
Kinesisk kniv från Taiwan.

Nedre bilden:

Okänd Nakiri.

Kajibeien fick inte vara med efter som den är ute till försäljing. Det borde den okända också vara men jag har inte orkat. :)
Jag var väldigt nära på att PMa dig angående Kajibei innan de blev köp av två knivar i samma omgång för egen del.

Tillbaka
Topp