Skulle gärna ta lite rekommendationer på en bra kökskniv för kring 1500kr. Så all round som möjligt, allt från att hacka grönsaker till att skära kött, vad finns? 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skulle gärna ta lite rekommendationer på en bra kökskniv för kring 1500kr. Så all round som möjligt, allt från att hacka grönsaker till att skära kött, vad finns?![]()
Hej
Jag har denna Hattori kockkniv. Den var dyr 25 år sedan och då mycket svår att hitta. Kom från en web shop i Kalifornien.
Nån som vet om den?
![]()
Tusen tack!Om jag antar rostfritt, västerländskt handtag och håller mig inom budget, ett par klassiker:
Wood kockkniv extra högt knivblad 20 cm - Victorinox | KitchenTime
Köp Wood kockkniv extra högt knivblad 20 cm frÃ¥n Victorinox till rätt pris hos oss! â Fri frakt över 495 kr* â Snabb leverans â 30 dagar öppet köpwww.kitchentime.se
alt
![]()
Köp Swiss Modern kockkniv 20 cm, blåklint från Victorinox
Extra brett och vasst knivblad: Victorinox Swiss Modern kockkniv 20 cm, blåklint - ✓ Upptäck Sveriges största urvalbagarenochkocken.se
Oishin är tunnare och kommer nog upplevas vassare från fabrik. Lite ömtåligare med - ingen fara för normal användning men om du misshandlar den går den sönder snabbare än den andra. Som misshandel räknas att skära i fruset, ben eller gruskorn, eller varför inte köra ned den i en hårdseg ost och sen vicka i sidled? Trots att handtaget ser västerländskt ut så minns jag det som rätt litet, så det är nog bättre med "pinch grip" än att hålla som en hammare. Som alternativ kan man nog titta på den här som förmodligen är rätt lika ur många aspekter.
Victorinoxen kan nog hittas lite billigare om du söker efter modellen kallad "Fibrox" men det ska vara samma blad.
Hej
Jag har denna Hattori kockkniv. Den var dyr 25 år sedan och då mycket svår att hitta. Kom från en web shop i Kalifornien.
Nån som vet om den?
![]()
Absolut den, jag hade själv santokun och har låtit den gå i arv. Riktig gammal forumklassiker.Det är väl den gamla klassikern Hattori HD.
Vill minnas att det är VG-10 i kärnan och sedan typ 30 lagers "damaskus" som san-mai. Ryusen gjorde dem som oem till Hattori på den tiden.
https://ryusen-hamono.com/en/products/productdetail.php?id=7
Nostalgi för mig
Håll den vass så har du en fin kniv!
Det är väl den gamla klassikern Hattori HD.
Vill minnas att det är VG-10 i kärnan och sedan typ 30 lagers "damaskus" som san-mai. Ryusen gjorde dem som oem till Hattori på den tiden.
Nostalgi för mig
Japp, underhållsslipad hos klassiska Muhrens i GBG!Det är väl den gamla klassikern Hattori HD.
Nostalgi för mig
Muhrens är (var iaf, länbesedan jag var där) duktiga men de slipade bara på band på den tiden. En Hattori förtjänar vattenstenar!Japp, underhållsslipad hos klassiska Muhrens i GBG!
Snyggt! Vad fick du betala för en specialare? Jag är inne på samma men insåg också att jag har material liggandes till att bygga något eget, får se vad det kan sluta i.![]()
Äntligen fick de komma upp på nya knivlisten. Fick be Piotr the Bear om en specialare som är 4 cm djup så knivarna kom över kanten på stänkskyddet, den blev lite högre också för att inte bli helt fyrkantig.
Finns lite rum att växa också…sugen på en Bunka!
Inte mycket mer än standard.Snyggt! Vad fick du betala för en specialare? Jag är inne på samma men insåg också att jag har material liggandes till att bygga något eget, får se vad det kan sluta i.
Nice, blev väldigt braInte mycket mer än standard.
2500kr + 100kr frakt.
250kr över listpris och då fick jag både bredare, högre list samt eken betsad i en mörkare kulör.
Sjukt värt!
![]()
Äntligen fick de komma upp på nya knivlisten. Fick be Piotr the Bear om en specialare som är 4 cm djup så knivarna kom över kanten på stänkskyddet, den blev lite högre också för att inte bli helt fyrkantig.
Finns lite rum att växa också…sugen på en Bunka!
Och där var den såld. Nån här som köpte?För ett par månader sedan köpte jag den finaste kniv jag köpt hittills på Cleancut. Otroligt väl avvägd, fantastisk finish, och en känsla i användningen som få slår i min samling i alla fall.
Det var en Hatsukokoro Komorebi med nästan spegelfinish på damaskusbladet.
Nu har de fått in en gyuto till. Inte gratis men i min mening värd det för den som vill ha något utöver det vanliga.
Edit: bilder av mitt ex finns här:
Köksknivar
Då blir det så! :) Jag har ju noll koll riktigt så vill gärna köpa något som håller :) Den håller måttet. Finns såklart skönare stenar att jobba på men den är inte dum att starta med. Just de här med känslan av en sten är ju sjukt svårt att sätta en rekommendation på. Shapton glass tex som...klocksnack.se
Det är en genomgående magnet, eller åtminstone märker man inga definitiva punkter.Riktigt snyggt!
Är det magnet längs hela eller är det endast punktvis?