Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bra patina på den grönsakshackan, är det en tadafusa?
Det som gör den så snygg är kolstålet, går att få läskigt jäkla vass också.Bra patina på den grönsakshackan, är det en tadafusa?
Min är en Tadafusa, känslan i den är ett snäpp över Yaxell tycker jag. Väldigt trevlig att arbeta med.Det som gör den så snygg är kolstålet, går att få läskigt jäkla vass också.
https://www.cleancut.se/index.php?o...art_category_id=118&virtuemart_product_id=756 Använder den till väldigt mycket, skönare än Yaxell till grönsaker - men till kött osv är Yaxell överjäkligt trevlig att jobba med.Min är en Tadafusa, känslan i den är ett snäpp över Yaxell tycker jag. Väldigt trevlig att arbeta med.
Känns den fortfarande bra? Sugen på att harmonisera och uppgradera knivarna hemma lite och kollat på Yaxell Zen. Andra tips? Tänker att jag vill ha 1 mindre kniv, 1 typ gränsakshack och 1 alltoundkniv. Det som kommer få stanna är 1 stor Victorinox 28cm och en Victorinox 20 cm, båda med rosenträhandtag.Gått och suktat några veckor efter en ny kniv, blev ett inköp idag i alla fall. Riktigt nöjd än så länge!
Känns den fortfarande bra? Sugen på att harmonisera och uppgradera knivarna hemma lite och kollat på Yaxell Zen. Andra tips? Tänker att jag vill ha 1 mindre kniv, 1 typ gränsakshack och 1 alltoundkniv. Det som kommer få stanna är 1 stor Victorinox 28cm och en Victorinox 20 cm, båda med rosenträhandtag.
Det är en standard takefukniv i blå 2-stål.Lite sugen på denna https://www.cleancut.se/butik/knivm...3-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-86-detail
Från Shiro Kamo. Vad tror ni om den? Finns flera liknande alternativ på cleancut, både upp och ner i pris, men denna är den enda i lager.
Har idag global G-2 som ”go to” men är lite sugen på byte.
Jag gillar estetiken, men det låter lite som det kanske finns bättre alternativ i den prisklassen?Det är en standard takefukniv i blå 2-stål.
takefu är vanligtvis lite mindre fint finishade än de flesta japanska knivar. Brukar kallas ”rustik”.
Kommer skära betydligt bättre än din global men behöver mer omvårdnad.
blå2 är ett bra lite slitstarkare stål med endel karbider men fortfarande slipbart.
Är det någon praktisk anledning till att du inte gillar det? Har aldrig haft någon så tar gärna överraskningarna i förskott.Bättre finish och polerade sidor, jag är inte en stor fan av kuro-uchi
Jag köpte två på BF och är mycket nöjd, dock annan serie. Ruskigt hårt stål jämfört med mina Victorinox så jag behöver se över min sliputrustning lite.Hejsan, fick en Miyabi kockkniv av frugan i julklapp. Någon som har testat detta varumärke?
Tack för svaret! Går det lämna in dem eller ska jag läsa på för att lösa slipning själv?Jag köpte två på BF och är mycket nöjd, dock annan serie. Ruskigt hårt stål jämfört med mina Victorinox så jag behöver se över min sliputrustning lite.
Jag ska börja med att säga att jag inte är någon expert och det finns säkert andra åsikter, men mina Victorinox är närmare 20 år gamla och jag har lämnat in dem en gång på slipning under dessa år, då klingan till slut blev för tjock för hemmaslipning.Tack för svaret! Går det lämna in dem eller ska jag läsa på för att lösa slipning själv?
Sedan skall man inte överdriva, det är slipning av metall. Så länge du håller rimliga vinklar kan du slipa med vad som helst.Jag ska börja med att säga att jag inte är någon expert och det finns säkert andra åsikter, men mina Victorinox är närmare 20 år gamla och jag har lämnat in dem en gång på slipning under dessa år, då klingan till slut blev för tjock för hemmaslipning.
Mina tankar, rätta mig gärna:
Till dessa har jag använt ett ovalt grovt diamantbryne och ett keramiskt skärpestål.
Viktiga är att inte låta eggen bli slö, för då börjar du pressa den sidledes och "rulla" den upp längs ena eller andra sidan, vilket kräver mer arbete och tar bort mer material.
Skärp kniven ofta på ett fint keramiskt bryne för att räta upp den.
Efter ett antal upprätningar kräver den dock att få en ny egg, och där har jag använt diamantbrynet. Den äter rätt mycket material och jag vill gärna slippa använda den på finknivarna.
Alternativen som jag ser det när man kommer till den punkten är då att lämna in dem på ett välrenomerat sliperi, eller köpa slipstenar och lära sig den konsten.
Jag planerar att köpa en sten på 1000 grit och en på runt 3000 grit för detta.
Tips på bra/prisvärda stenar mottages vänligen.
Jag ska börja med att säga att jag inte är någon expert och det finns säkert andra åsikter, men mina Victorinox är närmare 20 år gamla och jag har lämnat in dem en gång på slipning under dessa år, då klingan till slut blev för tjock för hemmaslipning.
Mina tankar, rätta mig gärna:
Till dessa har jag använt ett ovalt grovt diamantbryne och ett keramiskt skärpestål.
Viktiga är att inte låta eggen bli slö, för då börjar du pressa den sidledes och "rulla" den upp längs ena eller andra sidan, vilket kräver mer arbete och tar bort mer material.
Skärp kniven ofta på ett fint keramiskt bryne för att räta upp den.
Efter ett antal upprätningar kräver den dock att få en ny egg, och där har jag använt diamantbrynet. Den äter rätt mycket material och jag vill gärna slippa använda den på finknivarna.
Alternativen som jag ser det när man kommer till den punkten är då att lämna in dem på ett välrenomerat sliperi, eller köpa slipstenar och lära sig den konsten.
Jag planerar att köpa en sten på 1000 grit och en på runt 3000 grit för detta.
Tips på bra/prisvärda stenar mottages vänligen.
Inte direkt.Är det någon praktisk anledning till att du inte gillar det? Har aldrig haft någon så tar gärna överraskningarna i förskott.
Har ett par Kashima RS60 jag är mycket nöjd med. Trevliga att arbeta med. Jag har även en Zen men trivs inte riktigt med tyngden och tjockleken i bladet.Fick nej hemifrån på Yaxell zen då frun inte gillar den ”bankade” blanka finishen. Tips på andra knivar i ungefär samma prisklass, gärna med trähandtag likt Viktorinox i rosenträ. Ej Global