• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

AEEF793F-F49C-4D67-BA3B-179694050098.jpeg

Gått och suktat några veckor efter en ny kniv, blev ett inköp idag i alla fall. Riktigt nöjd än så länge!

20201219_173501.jpg
Känns den fortfarande bra? Sugen på att harmonisera och uppgradera knivarna hemma lite och kollat på Yaxell Zen. Andra tips? Tänker att jag vill ha 1 mindre kniv, 1 typ gränsakshack och 1 alltoundkniv. Det som kommer få stanna är 1 stor Victorinox 28cm och en Victorinox 20 cm, båda med rosenträhandtag.

Känns den fortfarande bra? Sugen på att harmonisera och uppgradera knivarna hemma lite och kollat på Yaxell Zen. Andra tips? Tänker att jag vill ha 1 mindre kniv, 1 typ gränsakshack och 1 alltoundkniv. Det som kommer få stanna är 1 stor Victorinox 28cm och en Victorinox 20 cm, båda med rosenträhandtag.

Absolut! Idag har jag haft möjlighet att testa den ytterligare, väldigt nöjd fortfarande. Har som bäst tidigare haft knivar från Ballarini jag valt i julklapp från jobbet. Så Yaxell är ju klart ett steg upp därifrån! Jag själv var inne på Global G-2 först, men gillade utformningen av handtaget mer på ZEN. Sedan tyckte jag även att Yaxell:en var finare att kolla på.. Jag kollade även lite på Yaxell Ran, men kände att ZEN dög gott och väl för mig som amatörkock.. :)

Vill varna för satake,
Satake cutlery från Japan är inte samma som satake i Sverige. Satake Sverige är sällan smidda i Japan, och ofta gjorda i Kina.
Sett tex satake kuro serie på stora köksmässor, 10$ st från tillverkaren

• Like
Reactions: E.B
Lite sugen på denna https://www.cleancut.se/butik/knivm...3-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-86-detail
Från Shiro Kamo. Vad tror ni om den? Finns flera liknande alternativ på cleancut, både upp och ner i pris, men denna är den enda i lager.
Har idag global G-2 som ”go to” men är lite sugen på byte.
Det är en standard takefukniv i blå 2-stål.
takefu är vanligtvis lite mindre fint finishade än de flesta japanska knivar. Brukar kallas ”rustik”.
Kommer skära betydligt bättre än din global men behöver mer omvårdnad.
blå2 är ett bra lite slitstarkare stål med endel karbider men fortfarande slipbart.

Det är en standard takefukniv i blå 2-stål.
takefu är vanligtvis lite mindre fint finishade än de flesta japanska knivar. Brukar kallas ”rustik”.
Kommer skära betydligt bättre än din global men behöver mer omvårdnad.
blå2 är ett bra lite slitstarkare stål med endel karbider men fortfarande slipbart.
Jag gillar estetiken, men det låter lite som det kanske finns bättre alternativ i den prisklassen?

Serien var poppis bland knivgeekar för ett par år sedan, och ansågs då vara bra värde för pengarna, men jag har ingen koll på hur priserna utvecklats sedan dess. Jag har ett gäng knivar från takefu, men föredrar oftast Sanjo eller andra områden.
Hursomhelst, det är mycket smak och gillar du estetiken så tror jag du kommer bli nöjd

Tack för svaret! Går det lämna in dem eller ska jag läsa på för att lösa slipning själv?
Jag ska börja med att säga att jag inte är någon expert och det finns säkert andra åsikter, men mina Victorinox är närmare 20 år gamla och jag har lämnat in dem en gång på slipning under dessa år, då klingan till slut blev för tjock för hemmaslipning.
Mina tankar, rätta mig gärna:
Till dessa har jag använt ett ovalt grovt diamantbryne och ett keramiskt skärpestål.
Viktiga är att inte låta eggen bli slö, för då börjar du pressa den sidledes och "rulla" den upp längs ena eller andra sidan, vilket kräver mer arbete och tar bort mer material.
Skärp kniven ofta på ett fint keramiskt bryne för att räta upp den.
Efter ett antal upprätningar kräver den dock att få en ny egg, och där har jag använt diamantbrynet. Den äter rätt mycket material och jag vill gärna slippa använda den på finknivarna.
Alternativen som jag ser det när man kommer till den punkten är då att lämna in dem på ett välrenomerat sliperi, eller köpa slipstenar och lära sig den konsten.
Jag planerar att köpa en sten på 1000 grit och en på runt 3000 grit för detta.
Tips på bra/prisvärda stenar mottages vänligen.

Jag ska börja med att säga att jag inte är någon expert och det finns säkert andra åsikter, men mina Victorinox är närmare 20 år gamla och jag har lämnat in dem en gång på slipning under dessa år, då klingan till slut blev för tjock för hemmaslipning.
Till dessa har jag använt ett ovalt grovt diamantbryne och ett keramiskt skärpestål.
Viktiga är att inte låta eggen bli slö, för då börjar du pressa den sidledes och "rulla" den upp längs ena eller andra sidan, vilket kräver mer arbete och tar bort mer material.
Efter ett antal upprätningar kräver den dock att få en ny egg, och där har jag använt diamantbrynet. Den äter rätt mycket material och jag vill gärna slippa använda den på finknivarna.
Alternativen som jag ser det när man kommer till den punkten är då att lämna in dem på ett välrenomerat sliperi, eller köpa slipstenar och lära sig den konsten.
Sedan skall man inte överdriva, det är slipning av metall. Så länge du håller rimliga vinklar kan du slipa med vad som helst.

tack för ett utvecklat svar!

Är det någon praktisk anledning till att du inte gillar det? Har aldrig haft någon så tar gärna överraskningarna i förskott.
Inte direkt.
Kuro-uchi är traditionellt glödskalet som blir kvar efter smidesprocessen men alltsom oftast nuförtiden är det ”Gun-blue”, en oxiderande färg som man smörjer på. Skall skydda bladet från rost och se coolt ut. Döljer också imperfektioner i ytan som syns med polerade bladsidor. Kan ev hjälpa med
att få det man skär att släppa från kniven, det som på engelska kallas food release.
Praktiskt bruk? Ingen stor.
Det handlar mest om estetik.

Fick nej hemifrån på Yaxell zen då frun inte gillar den ”bankade” blanka finishen. Tips på andra knivar i ungefär samma prisklass, gärna med trähandtag likt Viktorinox i rosenträ. Ej Global :)

Fick nej hemifrån på Yaxell zen då frun inte gillar den ”bankade” blanka finishen. Tips på andra knivar i ungefär samma prisklass, gärna med trähandtag likt Viktorinox i rosenträ. Ej Global :)
Har ett par Kashima RS60 jag är mycket nöjd med. Trevliga att arbeta med. Jag har även en Zen men trivs inte riktigt med tyngden och tjockleken i bladet.

Tillbaka
Topp