• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

Txistorra

Omega
Snygg, men lite för stor. Söker främst en schyst skalkniv (8-10cm), men ser gärna att de finns en grönsakskniv (12-14cm) i samma serie

Mm, det är ingen bra egenskap då hanteringen inte är så snäll. Har du något bättre förslag?

Skulle ju bara kunna skicka iväg de vi har på slipning men de kostar typ som att köpa nya vilket är lite trist. Vill köpa någonting som känns värt att vårda och slipa i framtiden.
Kolla in på cleancut :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Snygg, men lite för stor. Söker främst en schyst skalkniv (8-10cm), men ser gärna att de finns en grönsakskniv (12-14cm) i samma serie

Mm, det är ingen bra egenskap då hanteringen inte är så snäll. Har du något bättre förslag?

Skulle ju bara kunna skicka iväg de vi har på slipning men de kostar typ som att köpa nya vilket är lite trist. Vill köpa någonting som känns värt att vårda och slipa i framtiden.
För 1500 så får du svårt att köpa bra grejer i samma serie.

Kolla på typ bagaren och kocken eller liknande efter något du tycker ser bra ut. Japanskt slår sällan fel.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Kolla in på cleancut :)

För 1500 så får du svårt att köpa bra grejer i samma serie.

Kolla på typ bagaren och kocken eller liknande efter något du tycker ser bra ut. Japanskt slår sällan fel.
Får hålla lite utkik.

Dessa två såg ju riktigt trevliga ut!

 

CROE

Omega
2-Faktor
Knivslipning. Var skickar ni era knivar för slipning? Håller Knivbrev tillräckligt hög nivå för att skicka sina fina knivar?

Verkar som att Cleancut har slutat med sin knivservice.

Jag har knivar från Akifusa PM-serien som behöver en slipning (aldrig slipats).
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag skulle inte rekommendera Knivbrev till någon....
Helst skall man slipa själv, men det är ju inte alla som tycker att de har tid eller lust till det.

Det finns endel kockar som slipar nu när det är mindre att göra
Var finns du?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Knivslipning. Var skickar ni era knivar för slipning? Håller Knivbrev tillräckligt hög nivå för att skicka sina fina knivar?

Verkar som att Cleancut har slutat med sin knivservice.

Jag har knivar från Akifusa PM-serien som behöver en slipning (aldrig slipats).
Jag använder Knivbrev utan problem. Vassa och håller sig vassa med lite underhåll.
Jag skulle inte rekommendera Knivbrev till någon....
Helst skall man slipa själv, men det är ju inte alla som tycker att de har tid eller lust till det.

Det finns endel kockar som slipar nu när det är mindre att göra
Var finns du?

Varför rekommenderar du inte Knivbrev?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Det finns lite för många historier om ändrad profil på knivseggen för att jag skall kunna bortse från.
Det finns även en hel del exempel där VDn gått ut i sociala medier och idiotförklarat kunder.

sist men inte minst akifusa pm är sg2 pulverstål om jag minns rätt. Att lägga sg2 på en bandslip är inte ok i min bok
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Jag skulle inte rekommendera Knivbrev till någon....
Helst skall man slipa själv, men det är ju inte alla som tycker att de har tid eller lust till det.

Det finns endel kockar som slipar nu när det är mindre att göra
Var finns du?
Jag har lämnat in mina knivar på närmsta Cervera butik, de skickar knivarna till Slipkliniken och inom en vecka hämtar man ut dem igen välpaketerade. Har varit nöjd varje gång!

Edit: felcitat så ping på dig @CROE :)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Jag har lämnat in mina knivar på närmsta Cervera butik, de skickar knivarna till Slipkliniken och inom en vecka hämtar man ut dem igen välpaketerade. Har varit nöjd varje gång!

Edit: felcitat så ping på dig @CROE :)
Vet inte när Cervera bytte, borde vara under det senaste året, tidigare använde de Knivbrev. Mycket internet-forum snack till trots, jag har sett stora antal Knivbrev-slipade knivar och tycker skräckhistorierna är starkt överdrivna. Har man hyggligt bra knivar, säg någonstans i Fiskars-Global spannet så gör de ett alldeles utmärkt jobb. Jag skulle däremot inte skicka Akifusa eller knivar av den kalibern, på samma sätt som jag inte skulle lämna in en AP eller Patek hos Stjärnurmakaren i Älmhult.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hittade dessa på BF-rea.
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/miyabi-5000fcd-raw-knivset-gyutoh-20-cm-shotoh-11-cm/
Någon som har erfarenhet eller insikt om det är något att satsa på?
Som vanligt så får man bäst svar när man pratar med sig själv:angel:
20201126223307_IMG_2814.jpg

Ifall någon annan är intresserad på att hugga sista dagen så kommer här lite kort info jag forskat mig fram till.
Miyabi ägs av tyska Zwilling och tillverkas i Seki precis som alla highend japanska knivar från samuraisvärd och frammåt.
Bra stål, AEB-L, med en hårdhet på 61 Rockwell men ändå lättvässat och inte så sprött som många andra knivstål med större carbidmolekyler. (Svenskt patent från Uddeholm och ursprungligen använt till rakblad)
20201126223656_IMG_2815.jpg

Fint hantverk för att vara produktionskniv med vackra detaljer. Bladets överkant är mjukt rundat vilket är skönt om man som jag ofta håller tummen och pekfingret runt det.
20201126224002_IMG_2818.JPG

Niten i trähandtaget är väldigt tjusig.

Jag är nöjd så långt, men tiden får utvisa om det var ett bra val.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Som vanligt så får man bäst svar när man pratar med sig själv:angel:
20201126223307_IMG_2814.jpg

Ifall någon annan är intresserad på att hugga sista dagen så kommer här lite kort info jag forskat mig fram till.
Miyabi ägs av tyska Zwilling och tillverkas i Seki precis som alla highend japanska knivar från samuraisvärd och frammåt.
Bra stål, AEB-L, med en hårdhet på 61 Rockwell men ändå lättvässat och inte så sprött som många andra knivstål med större carbidmolekyler. (Svenskt patent från Uddeholm och ursprungligen använt till rakblad)
20201126223656_IMG_2815.jpg

Fint hantverk för att vara produktionskniv med vackra detaljer. Bladets överkant är mjukt rundat vilket är skönt om man som jag ofta håller tummen och pekfingret runt det.
20201126224002_IMG_2818.JPG

Niten i trähandtaget är väldigt tjusig.

Jag är nöjd så långt, men tiden får utvisa om det var ett bra val.
Jävligt fina ser de ut att vara. Jag beställde någonting annat som inte kommit hem än. Men de kostade 1200kr för en skalkniv och en grönsakskniv.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jävligt fina ser de ut att vara. Jag beställde någonting annat som inte kommit hem än. Men de kostade 1200kr för en skalkniv och en grönsakskniv.
Jag har haft Victorinox Proffessional i 20 år och får ständigt höra än idag hur vassa knivar jag har. Bra knivar behöver inte vara dyra, men man måste ta hand om dem.
Jag byter till 95% av estetiska skäl.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har haft Victorinox Proffessional i 20 år och får ständigt höra än idag hur vassa knivar jag har. Bra knivar behöver inte vara dyra, men man måste ta hand om dem.
Jag byter till 95% av estetiska skäl.
Vi byter hemma för att de vi har är kassa obh nordica knivar som blir slöa fort. Har slipad de själv några gånger men de blir slöa fort. Troligen jag som inte kan slipa dock.

Men sen ville jag också ha snyggare knivar såklart om man ska byta. Så blev damascus iaf. Ska posta bilder när jag får hem dom :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Något off-topic, men vad ska man ha för skärbräda?
Jag letar efter en ny skärbräda/slaktarblock och tittar efter stavlimmad ek med köttsaftränna.
Men, är ek lämpligt? Finns ju även en massa andra träslag, men vilket är optimalt om man vill ha bra hållbarhet, en som inte slår sig och som skall vara som en allroundskärbräda till allt i hemmaköket.
Storleksmässigt någonstans 55x35x4cm, dock inget hugget i sten. Tacksam för tips!
http://www.asbjornsbildhuggeri.se/cutboards.php Jag kör ett block i Ask. Har även bräda i Ek med liggande fibrer men jag föredrar Ask med stående till allt som ska hackas
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Kul att det finns ett par snickerier nu som gör skärbrädor custom eller halv-custom, utbudet i vanlig handel är rätt medelmåttigt. Jag jagade själv leverantörer länge och det är skitsvårt att hitta med rätt kombination av pris & kvalitet så det är inte för att butikerna inte försöker. Har själv inte provat ask men om de kan sin limning så är ju dessa brädorna jäkligt prisvärda kan jag tycka.
http://www.asbjornsbildhuggeri.se/cutboards.php Jag kör ett block i Ask. Har även bräda i Ek med liggande fibrer men jag föredrar Ask med stående till allt som ska hackas
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ett par brädor av bambu.
Billigt, slitstarkt och antibakteriellt, men inte så fancy. Bra som vardagsbrädor då de jag har i ek är stora och otympliga.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kul att det finns ett par snickerier nu som gör skärbrädor custom eller halv-custom, utbudet i vanlig handel är rätt medelmåttigt. Jag jagade själv leverantörer länge och det är skitsvårt att hitta med rätt kombination av pris & kvalitet så det är inte för att butikerna inte försöker. Har själv inte provat ask men om de kan sin limning så är ju dessa brädorna jäkligt prisvärda kan jag tycka.
Jag ringde och pratade med dom då jag köpte min (typ 2 år sedan). Jag gjorde några små förändringar som jag ville ha, men han kunde i princip göra helt efter önskemål. Det är prisvärda block tycker jag, speciellt om man jämför med det som finns i de vanliga butikerna.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Köpte en Miyabi grönsakskniv under black friday som en julklapp. Låg på väldigt bra pris då. Kökskniven ligger kvar på ett sjyst pris fortfarande.
 

Bilagor

  • 213D8C42-3E38-41B9-80C3-ABBB8B9E365E.jpeg
    213D8C42-3E38-41B9-80C3-ABBB8B9E365E.jpeg
    467.9 KB · Visningar: 22

Simpatico

Rolex
  • Like
Reactions: bvb
Topp