• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpguide olika flygplatser

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Har bläddrat igenom hela tråden (och googlat som satan) men blir inte riktigt klok på detta. Är det den faktiska momsen som dras av om jag köper Rolex på Heathrow på väg ut ur EU eller ges jag en rabatt som motsvarar momsen? ”specialregeler” sa nån?

Också, någon skrev att de betalat en klocka på utvägen och hämtat ut den på hemvägen. Skulle det funka i exemplet ovan?

Däremot är Heathrow och Schiphol båda inom EU vilket innebär ingen extra moms när du landar hemma i Sverige...
 

TomGanks

Panerai
Jag har handlat på Schiphol utvägen, och plockat med mig på hemvägen. Mest för att jag skulle slippa släpa lådan på semestern. När jag kom tillbaks var länken kortat också.
Ingen anning angående Heathrows prisbild..
 

Hangarhunden

Cartier
Var just in på dubbeldäckaren Rolex i Hongkong.
Soprent som vanligt på allt sportstål.
Fick dock en komplimang för min DateJust II. Hon hade även koll på att priset var på väg upp...;)
 

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Har bläddrat igenom hela tråden (och googlat som satan) men blir inte riktigt klok på detta. Är det den faktiska momsen som dras av om jag köper Rolex på Heathrow på väg ut ur EU eller ges jag en rabatt som motsvarar momsen? ”specialregeler” sa nån?

Också, någon skrev att de betalat en klocka på utvägen och hämtat ut den på hemvägen. Skulle det funka i exemplet ovan?
Momsen dras av men du måste betala den när du kommer hem till Sverige.
Det är enbart Schiphol som tillåts ge momsen i rabatt.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Var just in på dubbeldäckaren Rolex i Hongkong.
Soprent som vanligt på allt sportstål.
Fick dock en komplimang för min DateJust II. Hon hade även koll på att priset var på väg upp...;)

Var där förra veckan och måste säga att det var ett löjligt sortiment till storlek på butik.
 

Narsay

Breitling
Jag kontaktade Gassan i veckan ang en Rolex Daytona och fick till svar att priserna är ungefär som i Sverige. Det är väl antagligen Euro-kursen som ställer till det.
Nån som har koll på det?
 

Rulle

Audemars
Jag kontaktade Gassan i veckan ang en Rolex Daytona och fick till svar att priserna är ungefär som i Sverige. Det är väl antagligen Euro-kursen som ställer till det.
Nån som har koll på det?
flyger du från ams till Sverige så får du ingen taxfree eller rabatt men flyger du utanför schengen så dras ju naturligtvis momsen av

problemet du har är ju att det är en chans på miljonen att du skulle få tag på en Daytona hos gassan på AMS …
enda chansen på att få atg i en ståldaytona är att man går in hos dom direkt när dom skulle sätta ut en eftersom det ej går att lägga undan sport Rolex hos dom på flygplatsen men sen tror jag inte att tillgången på sportrolex är så hög i den butiken
kanske en helguldare men en ståldaytona …… nej ……


som ett exempel så pratade jag lite med en anställd på rolexbutiken på geneves flygplats där jag har handlat innan och fick bra kontakt och hon sa direkt att dom knappt får in sportmodeller mer... hon sa ungefär att chansen är större att vinna miljonen på lotto än att få köpa en sportrolex från dom inom rimlig tid:hilarious:
 

Narsay

Breitling
Jag var kanske lite otydlig, det var en Guld/stål jag syftade på.
Hon hade fått in några stycken men hon måste veta vilken terminal jag skulle ankomma till

flyger du från ams till Sverige så får du ingen taxfree eller rabatt men flyger du utanför schengen så dras ju naturligtvis momsen av

problemet du har är ju att det är en chans på miljonen att du skulle få tag på en Daytona hos gassan på AMS …
enda chansen på att få atg i en ståldaytona är att man går in hos dom direkt när dom skulle sätta ut en eftersom det ej går att lägga undan sport Rolex hos dom på flygplatsen men sen tror jag inte att tillgången på sportrolex är så hög i den butiken
kanske en helguldare men en ståldaytona …… nej ……


som ett exempel så pratade jag lite med en anställd på rolexbutiken på geneves flygplats där jag har handlat innan och fick bra kontakt och hon sa direkt att dom knappt får in sportmodeller mer... hon sa ungefär att chansen är större att vinna miljonen på lotto än att få köpa en sportrolex från dom inom rimlig tid:hilarious:

Jag var kanske lite otydlig, det var en Guld/stål jag syftade på. Hon hade fått in några stycken men måste veta vilken terminal jag skulle ankomma.

Har du nåt förslag på nån kul rutt för att kringgå problemet?
 
Senast redigerad av en moderator:

FahdAsk

Breitling
Ska till Belgrad i april via Wien och undrar om nån på forumet vet om det är nåt vettigt utbud i nån av flygplatserna?
 

McOak

Omega
Ska till Belgrad i april via Wien och undrar om nån på forumet vet om det är nåt vettigt utbud i nån av flygplatserna?
På Belgrads flygplats finns absolut ingenting vettigt. Måste vara bland den tråkigaste flygplatsen i nuvarande utförande, men den ska göras om :) Inne i stan har du en AD för Rolex, Omega m.fl, men inget jätteutbud (än).
 

Narsay

Breitling
På Belgrads flygplats finns absolut ingenting vettigt. Måste vara bland den tråkigaste flygplatsen i nuvarande utförande, men den ska göras om :) Inne i stan har du en AD för Rolex, Omega m.fl, men inget jätteutbud (än).

Testa Wiens flygplats, sämre flygplats får man leta efter. År 2003 rökte folk fortfarande överallt
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Hade inte tid att gå in i butiken men denna bild är tagen på Warszawas flygplats, kanske hjälper någon :)
5B09F048-3D0F-4C44-8D08-B759393A1A95.jpeg
 
Hade inte tid att gå in i butiken men denna bild är tagen på Warszawas flygplats, kanske hjälper någon :)
5B09F048-3D0F-4C44-8D08-B759393A1A95.jpeg

Där var jag inne för ungefär ett halvår sedan. Trevlig personal och tillmötesgående trots att jag troligen såg ut som ett vrak efter en utekväll dagen innan. Kanske ska tilläggas att det inte blev något köp, men alltid kul att kolla för att fördriva den annars så sega tiden på en flygplats.
 

SimonDarret

Breitling
Har missat denna tråd, så jag postar en gammal från Schweiz.

På Zurich flygplats hade de, föga förvånande, en hel del klockbutiker. Besökte först IWCs egen butik på uppdrag av min farbror, eftersom han är sugen på att köpa en IW37704. Frågade specifikt om ref.nr, men personalen tittade knappt upp och berättade att de inte hade den inne - riktigt dåligt bemötande med andra ord. Kan i och för sig ha att göra med att jag är väldigt ung, men eftersom det faktiskt skulle kunna blivit ett köp av min farbror som bor i Schweiz kändes det dumt.

Sedan gick jag hur som helst till en butik på nedervåningen till höger (osäker på namnet, men det var precis vid flera stycken gates. De sålde i princip alla märken, IWC, Rolex, Zenith osv. Här fick jag desto bättre bemötande, och fick möjlighet att testa alla klockor jag ville. Blev till och med tillfrågad om jag ville ha kaffe - tumme upp!
20140722_100539.jpg
Inte för att vara den som är den - men det kan ha att göra med din vita-strumpor-till bruna-skor-och-shorts-outfit också.
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Flygplatser som säljer Panerai i Europa?

Luxury Timepieces på nya prestigebygget Istanbul Airport har Panerai. Var helt nyöppnat när jag var förbi en snabbis. Minns inte modeller då det inte är ett märke för mig. Övriga märken jag kommer ihåg är Ulysse Nardin, Piaget, Tudor, JLC, Hublot, Chopard, Breitling och Tag. De hade nog Nomos och gucci också.
 

viggonon

Breitling
Blev erbjuden en Speedmaster för 31KSEK och en Oris Sixty-Five för 14KSEK på Delhi flygplats, bägge på länk. Slog dock inte till, något jag börjar ångra nu...
 

andstelar

Breitling
Kanske en dum fråga, men har flygplatsbutikerna generellt fler klockor tillgängliga än exempelvis en vanlig AD inne i städerna (pga att kunderna kanske inte kommer tillbaka igen)?
 

stevenD

Breitling
Åker till Dubai nästa vecka, och funderar på om det är några klockor man borde hålla utkik efter?

Finns det några säkra kort som man bara måste slå till på om de finns inne? Submariner (116610LN)? GMT Batman (116710BLNR)? Daytona ceramic (116500LN)?

Som man måste slå till på? Köpa de du gillar kanske? o_O
Men du kan nog vara lugn, modellerna ovan torde inte ligga i montern. :D
Nä de garvade bara när jag frågade efter de modellerna, haha. Och på flygplatsen sålde de inte sport-rolex ö.h.t.
 
Topp