• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Ähhh, ja det tror jag ☺️, men det finns nog utrymme för tolknigsfel. Jag vet inte vad AeroPress och Rocky är men tolkade att det är kvarn och en espressomaskin. Jag la allt krut på malningsgraden och hur man vet när man hittat rätt. Misstolkade jag något? 🤗
Delvis rätt skulle jag nog säga.
Det jag är ute efter vilken malningsgrad på Rancilio Rocky-kvarnens skala man ungefär ska börja testa sig fram till bryggkaffe respektive kaffe i en aeropress.

Delvis rätt skulle jag nog säga.
Det jag är ute efter vilken malningsgrad på Rancilio Rocky-kvarnens skala man ungefär ska börja testa sig fram till bryggkaffe respektive kaffe i en aeropress.
Jaha, då förstår jag vår synk. Jag har en Ascaso-kvarn och den hart bara ett vred utan skala så jag måste gå på känsla. Finns det ingen YouTube-film på Rancilio Rocky-kvarn? Den här kanske

Vet att skalan på olika kvarnar skiljer sig åt men är det någon som ungefär kan säga kring vilken malningsgrad AeroPress respektive brygg bör malas på en Rocky?
Får inte riktigt till det nämligen.. 🤔
Nu är det inte svar på frågan, men kan rekommendera James Hoffmans AeroPress-serie på Youtube. Grymt lärorik, och mina koppar har blivit bra mycket bättre efter att ha följt hans guide!
Del ett
Del två
Del tre

Nu är det inte svar på frågan, men kan rekommendera James Hoffmans AeroPress-serie på Youtube. Grymt lärorik, och mina koppar har blivit bra mycket bättre efter att ha följt hans guide!
Del ett
Del två
Del tre

Kollade dom faktiskt igår. Galet bra och alla mina "gamla sanningar" blev krossade.. :bookworm:
Har typ alltid kört inverterad och sköljt filtret. Nu ska jag bara få till malningsgraden. :)

Mina favoritbönor för vardagsbruk (espresso) är Mussetti (finns på Hemköp och Willys). Om jag ska köpa något som kanske är ett steg upp, vad skulle det vara? Ganska bred fråga jag vet, men om någon känner att de givet smakbilden från Musetti vågar sig på en kvalificerad gissning så skulle det vara uppskattat!

Kollade dom faktiskt igår. Galet bra och alla mina "gamla sanningar" blev krossade.. :bookworm:
Har typ alltid kört inverterad och sköljt filtret. Nu ska jag bara få till malningsgraden. :)
Kul! Ja, samma här. Gick ifrån AeroPress länge eftersom jag inte kunde få till en riktigt bra kopp i jämförelse med till exempel Chemex. Men första koppen jag körde efter hans guide blev helt sjukt bra i jämförelse med innan.

Mina favoritbönor för vardagsbruk (espresso) är Mussetti (finns på Hemköp och Willys). Om jag ska köpa något som kanske är ett steg upp, vad skulle det vara? Ganska bred fråga jag vet, men om någon känner att de givet smakbilden från Musetti vågar sig på en kvalificerad gissning så skulle det vara uppskattat!

Jag kör också Musetti till vardags, den med robusta och arabica inte den med 100% arabica. Så om det är robustablandningen du menar så kan jag tipsa om Mokambo Argento. 70% robusta, kraftig med chokladtoner.

Jag kör också Musetti till vardags, den med robusta och arabica inte den med 100% arabica. Så om det är robustablandningen du menar så kan jag tipsa om Mokambo Argento. 70% robusta, kraftig med chokladtoner.

Jag kör faktiskt båda. Men ska det vara "mer italienskt" så är ju arabica/robusta mer lik tycker jag. Men jag är ju en lekman av rang ska tilläggas.
Tack för tips, ska testa!

Funderar på att testa V60, någon som kan rekomendera en kanna för typ 2 koppar och en vattenkokare som går att köra på induktionshäll?
Jag kör den här combon:
Supernöjd! Själv kör jag med en elektrisk vattenkokare med temperaturkontroll och gooseneck, men kan tänka mig att denna funkar utmärkt:

Funderar på att testa V60, någon som kan rekomendera en kanna för typ 2 koppar och en vattenkokare som går att köra på induktionshäll?
Kan gå i god för @Psykel s förslag på filterhållaren och kanna. Är väll ganska standarduppsättningen och med all rätt. Den är jäckligt bra. Kannor vet jag dovk inte så mycket om. Kör en platta själv för att konvertera en kopparkanna till induktio.
image.jpg

Kan gå i god för @Psykel s förslag på filterhållaren och kanna. Är väll ganska standarduppsättningen och med all rätt. Den är jäckligt bra. Kannor vet jag dovk inte så mycket om. Kör en platta själv för att konvertera en kopparkanna till induktio.

Tack för tips! Någon speciell anledning till att köra filterhållare i porslin? Har sett lite rekomendationer på den här https://www.baristashopen.se/kaffe/...canter-bryggare-och-serveringskanna-700ml.php och den har ju filterhållare i plast. 🤔

Tack för tips! Någon speciell anledning till att köra filterhållare i porslin? Har sett lite rekomendationer på den här https://www.baristashopen.se/kaffe/...canter-bryggare-och-serveringskanna-700ml.php och den har ju filterhållare i plast. 🤔
Den är säkert bra. Det är vad James Hoffmann använder, och han är ju att lita på.
Jag föredrar bara porslin före plast i största allmänhet. Är lika mycket för utseendet och hantverket (Harios porslinsfilterhållare är tillverkad av ett porslinsmakeri i Japan som varit verksamt i flera hundra år) som för funktionen för min del. Om man inte är en total kaffesavant så märker man nog ingen större skillnad mellan porslin och plast. Jag tycker bara att det är trevligare.
572.jpg

En teori är att keramiken håller värmen på ett jämnare sätt. Mer massa = stabilare värme.
Kräver dock att man förvärmer hela paketet med varmt vatten, gärna i kombinat med att man vattnar/tvättar filtret. Gör det nån faktiskt skillnad som man känner som privatperson? oklart. Kanske? Personligen gillar jag att göra saker så krångligt som möjligt så varför inte.. myckt är också preferenser och estetik smak. Jag föredrar keramik framför plast, men funktionsmässigt gör Båda jobbet bra.
Det viktiga att kolla efter är typ: stort hål i botten och ribbor på sidorna som för att pappret inte klistrar sig mot väggen.
(det finns den typen också som för det till en grej om man känner för det iofs)

Senast ändrad:
Den är säkert bra. Det är vad James Hoffmann använder, och han är ju att lita på.
Jag föredrar bara porslin före plast i största allmänhet. Är lika mycket för utseendet och hantverket (Harios porslinsfilterhållare är tillverkad av ett porslinsmakeri i Japan som varit verksamt i flera hundra år) som för funktionen för min del. Om man inte är en total kaffesavant så märker man nog ingen större skillnad mellan porslin och plast. Jag tycker bara att det är trevligare.
572.jpg

En teori är att keramiken håller värmen på ett jämnare sätt. Mer massa = stabilare värme.
Kräver dock att man förvärmer hela paketet med varmt vatten, gärna i kombinat med att man vattnar/tvättar filtret. Gör det nån faktiskt skillnad som man känner som privatperson? oklart. Kanske? Personligen gillar jag att göra saker så krångligt som möjligt så varför inte.. myckt är också preferenser och estetik smak. Jag föredrar keramik framför plast, men funktionsmässigt gör Båda jobbet bra.
Det viktiga att kolla efter är typ: stort hål i botten och ribbor på sidorna som för att pappret inte klistrar sig mot väggen.
(det finns den typen också som för det till en grej om man känner för det iofs)

Tack för utföliga svar! Har kollat mycket James Hoffman senaste dagarna men totalt missat hans V60, ska kolla in dom!

Tack för utföliga svar! Har kollat mycket James Hoffman senaste dagarna men totalt missat hans V60, ska kolla in dom!
Han har en video för sin ultimata V60-teknik som du kan kolla. Jag testade den själv i helgen, men kände inte riktigt att det blev nån direkt märkbar skillnad kontra min tidigare teknik (skölj/värm filter och kanna med kokande vatten, köra en snabb bloom och sen bara hälla i cirklande rörelser enligt timern på min våg med 95-gradigt vatten).
Däremot så gjordes hans ultimata AeroPress-teknik jätteskillnad för mig!

Blev en americano idag för att få lite variation.
77E89BDE-FFF1-4F1A-A241-8BD636615E20.jpeg

Det blev till och med så vilt att jag prövade att köra ner Arvid Nordqvist Ekologiska mörkrost hela bönor. Vist märker man skillnad men ändå oväntat bra resultat. Ska pröva ren espresso på det senare idag bara för att :cigar::eek:

Senast ändrad:
Om man får grönt vatten vid avkalkning, har man väntat för länge innan avsköljning eller kört fel medel? Hade vanligt avkalkning medel för bryggkaffe/Nespresso maskin. Men Maskinen är Rancilio Silvia. Koppar/mässing blir grön vid ärgning men fattar inte varför vattnet vart grönt

Det gröna du får ut är ärg precis som du är inne på. Det allra yttersta lagret på kopparen oxiderar, och syran löser denna oxid tillsammans med kalket.
Rätta mig gärna någon om jag har fel, men mina kemikunskaper säger mig att det ska väldigt mycket till för att fräta hål i något av koppar med avkalkningsmedel.

Det gröna du får ut är ärg precis som du är inne på. Det allra yttersta lagret på kopparen oxiderar, och syran löser denna oxid tillsammans med kalket.
Rätta mig gärna någon om jag har fel, men mina kemikunskaper säger mig att det ska väldigt mycket till för att fräta hål i något av koppar med avkalkningsmedel.
Jaha men då gjorde jag bra jobb med andra ord? :)
var orolig att medlet inte passade maskinen

Är det nån som använder en ”leveler” istället för tamper? Alltså endast kaffeutjämnaren utan att tampa?
det ser bra ut på videon jag sett men alla online shop skriver att man ska tampa efteråt. Det viktiga är ju att få jämt motstånd och inte ha pressat visst tryck(som för vissa leder till motstånd)

Finns det intresse för en Silvia i tråden?

Köpte @JLC’s Silvia för ungefär ett år sedan (hans annons: https://klocksnack.se/threads/kaffemaskin-rancilio-silvia-bud.116504/) och har ingen plats för den nu i samband med nytt boende.

Mycket nöjd med den och den går som tåget, har bytt packning i filterhållaren i höstas. Sparsamt använd på sistone då den för nuvarande bor i en flyttkartong i ena sovrummet men innan dess gick den relativt frekvent i hemmakontoret. :)

Har även en Rocky-kvarn som kan säljas tillsammans med Silvian.

Skickas ej, hämtas i Sthlm (Nacka) eller levereras enligt överenskommelse.

Skriv ett PM till mig ifall du är intresserad! :)

Är det nån som använder en ”leveler” istället för tamper? Alltså endast kaffeutjämnaren utan att tampa?
det ser bra ut på videon jag sett men alla online shop skriver att man ska tampa efteråt. Det viktiga är ju att få jämt motstånd och inte ha pressat visst tryck(som för vissa leder till motstånd)
Aldrig sett någon bara köra leveler? Tanken är ju att man ska få till en jämn distribution så man får en jämn puck när man tampar?

Japp jag har testat och det funkar bra. Jag behövde justera malningsgraden något men annars var det ingen skillnad i resultatet, annat än att det är lättare att få det bra.

Aldrig sett någon bara köra leveler? Tanken är ju att man ska få till en jämn distribution så man får en jämn puck när man tampar?
har Sett många själv men mestadels säljare, därav frågan. Tanken är som du skriver men får man lite kompression samtidigt blir tampen överflödig. Det viktigaste är att vara konsekvent, inte att pressa specifik vikt.

Tillbaka
Topp