• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan vi inte sluta med wristshots från bilen, snälla?

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag antar att alla i den här tråden aldrig käkar en burgare i bilen, aldrig plockar upp en napp/leksak från golvet, aldrig kör för fort etc heller?
Kör för fort händer väl tyvärr att man gör ibland, men ser inte hur detta skulle ha någonting med saken att göra? Att man gör vissa fel rättfärdigar väl inte att göra ännu ett?
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Kör för fort händer väl tyvärr att man gör ibland, men ser inte hur detta skulle ha någonting med saken att göra? Att man gör vissa fel rättfärdigar väl inte att göra ännu ett?
Visst är det så, men jag har svårt för folk som säger en sak och gör en annan. Och jag tycker det är nonsens att påstå att det inte skulle gå att ta en bild med telefonen när du kör bil på ett säkert sätt. Jag håller dock absolut med om att man utgör en fara för andra och sig själv om man gör det vid fel tillfälle, och att man bör undvika det.
 

16610

Patek
2-Faktor
Självklart är det så.
I min bil så börjar den varna om jag inte har hållit i ratten på ca 10 sekunder (tror jag det är) och om jag ändå inte börjar styra lite själv inom ytterligare 10 sekunder så stängs systemet av.
Just för att man inte ska sitta och läsa tidningen på motorvägen.
I bilköer (krypkörning) däremot så sköter den allt själv utan min inblandning.

Låter som du kör Mercedes? ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ju äldre man blir, ju mer och tydligare inser man att det krävs så oerhört lite för att ödelägga enskilda personers liv, hela familjer osv på våra vägar. Trafiken är ingen lekplats. Det förstår alla utom framförallt unga män som är naiva och tror dom har full koll på sig själva och omgivning.
Och i andra änden har vi gamlingar som vägrar inse sin ålder och fortsätter köra. Finns idioter överallt.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Och i andra änden har vi gamlingar som vägrar inse sin ålder och fortsätter köra. Finns idioter överallt.
Abolut, men ett gott omdöme föredras framför god fysik här. God Fysik och ett dåligt omdöme imponerar sällan.

Man kan ju även hävda sin fundamentala rätt att kliva rätt ut i ett övergångställe utan att se sig för. Du har rätt i sak, men en klen tröst för dina efterlevande.
 

Stbg

Omega
Bra att det uppmärksammas. Kan för övrigt inte se vilket ytterligare värde det skulle tillföra till bilden med en rullande bil.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Abolut, men ett gott omdöme föredras framför god fysik här. God Fysik och ett dåligt omdöme imponerar sällan.

Man kan ju även hävda sin fundamentala rätt att kliva rätt ut i ett övergångställe utan att se sig för. Du har rätt i sak, men en klen tröst för dina efterlevande.

Nu är jag helt off topic men...

7 kapitlet i trafikförordningen, 4 §
Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken

Du kan alltså bötfällas om du går rakt ut framför en bil, även om du går över ett övergångsställe.
Förlåt för OT. Nu ska jag inte störa diskussionen mer...
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Nu är jag helt off topic men...



Du kan alltså bötfällas om du går rakt ut framför en bil, även om du går över ett övergångsställe.
Förlåt för OT. Nu ska jag inte störa diskussionen mer...
Som sagt OT. Straffrättsligt lär bilisten bli vållande, men graden av straff och uppsåt lär gångtrafikantens agerande ligga till grund för.
 

MånsT

Rolex
Mycket väl talat. Tyvärr kommer det att ta flera år innan ynglingarna kommer till den insikten.
Fast man behöver ju inte dra alla över en kam. Jag är 22 och har sedan tonåren arbetat i trafiken och är numera yrkeschaufför vilket jag tar på största allvar. Menar inte att jag är världens bästa förare men bättre än den genomsnittliga "ynglingen" skulle jag vilja hävda. :)
 

LUFC

Cartier
2-Faktor
Att folk kör för fort, fipplat med radion/gps, smsat, skalar banan, äter mat, kollar till barn etc.etc. Är ju rätt oundvikligt, i mina ögon. Nu handlade det om klockbilder. Varför inte då försöka påverka något till det bättre, då detta är ett klockforum? Det kanske inte tar många sekunder att ta en bild, Men lägg ihop, ta fram telefonen-låsa upp den-in på valfri tråd-ta bild-lägga upp den-kanske någon beskrivning på vad du gör, det adderar ihop bra många sekunder. Är folk så arroganta att dom tycker sig va så jävla bra på att köra bil så inget distraherar så kan dom gott få krocka med varandra så ingen annan drabbas.
Bild: Taxichaufför sen 20år tillbaka, höll på med taxametern, vilket han lär ha vana för. Small in i firmabilen i 40km/h. Satt en förståndshandikappad kille fram som klarade sig hel men va helt förstörd efteråt. Så tänk efter innan.
Tack för mig och mitt överlägset längsta inlägg. Ta hand om er.
 

Bilagor

  • IMG_0573.JPG
    IMG_0573.JPG
    244.9 KB · Visningar: 145

Camo00

Patek
Rätt stor skillnad då det du nämner är brottsligt.
Att skala en banan eller ta pappret av en glass för att äta själv eller ge till barnen är än så länge inte brottsligt men precis lika "farligt" som att ta en klockbild.

Med åldern kommer vettet att åka snabbt vid rätt tillfällen.
I teorin har Du självklart rätt, men inte i praktiken? Jag har själv, som fotgängare och cyklist, varit nära att bli påkörd ett stort antal gånger här i Malmö, av både privat- och yrkeschaufförer - och det är alltid pga ögonen på mobilen vid ratten. Min poäng är att man inte skalar banan eller glass i tät stadstrafik, men att det ses som mer ok att surfa mm under tiden?!
 
För lite bilder i den här tråden ;):)
IMG_0774.JPG

Skämt åsido så är det naturligtvis vansinne att fota när man kör. Alla förklaringar ovan om att man klarar av det pga det ena eller andra låter lika illa som när någon försöker hävda att man klarar av att köra med promille i kroppen.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag antar att alla i den här tråden aldrig käkar en burgare i bilen, aldrig plockar upp en napp/leksak från golvet, aldrig kör för fort etc heller?

För fort, jo det händer såklart (nu är det inga större hastigheter vi pratar om men visst det är inte bättre för det...) men det övriga nej. Faktisk inte. Skulle inte få för mig börja leta och ta upp en napp/leksak i bilen bara för att dottern grät. Är det nöd stannar jag vid lämplig plats även fast det är stressande för en förälder när barnet är ledsen. Men de överlever. Äta en burgare i bilen känns mest konstigt för egen del.

Jag säger om mitt föregående inlägg, är det värt fota i fart bara för några få likes eller komma med på första sidorna i fredagstråden? Det finns för mig inga andra orsaker att göra det. Är ljuset så bra i bilen kan en ju fota stillastående likväl...

Alla får göra som de vill (såklart), jag tycker det är idioti då grunderna till det är löjliga. Och hoppas många faktiskt får sig en tankeställare. Skulle kunna tänka mig som någon skrev ett förbud mot bilder i bil när den tydligt är i rörelse sålänge en själv kör bilen dvs.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
De som tar wristshots under tiden de kör är samma personer som tycker det är häftigt att köra fort.
Inte alla. Det hände att jag tog ws, men inte längre. Tillhör inte kategorin som tycker det är häftigt att köra fort. Håller mig nästan alltid till hadtighetsbegränsningarna. Tillhör kategorin som ställer mig och skriker efter folk som kör 50 på 30-sträckan utanför huset.

Ingen med tessla som har erfarenheter från deras autopilot??
 
Jag lovar härmed på heder och samvete (vette fan om jag har nån, men nåväl iaf) att hisingstraktorn var parkerad i timmerbilsfickan utmed vägen när jag sköt min wristshot
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
För lite bilder i den här tråden ;):)
IMG_0774.JPG

Skämt åsido så är det naturligtvis vansinne att fota när man kör. Alla förklaringar ovan om att man klarar av det pga det ena eller andra låter lika illa som när någon försöker hävda att man klarar av att köra med promille i kroppen.
Jag gillar att du lyssnar på Foreigner - I want to know what love is också :D
 
Topp