• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans Klockkvaliten 14/11 2020

Jag tog hem rooterbeern med lite tillbehör. En chansning. Någon som såg den live? Inte världens bästa ex men prisvärd vardagare med lite roliga tillbehör.
Gick konstigt lågt tycker jag. Var beredd att lägga 10-12 till men slapp
Grattis! Spanade också lite halvhjärtat på den. Svårt att säga skicket på tavlan utan att ha sett den live. Man ser den har lite ljusare fläckar vilket inte är ovanligt på dessa.

Grattis! Spanade också lite halvhjärtat på den. Svårt att säga skicket på tavlan utan att ha sett den live. Man ser den har lite ljusare fläckar vilket inte är ovanligt på dessa.
Ja, så länge det bara är dom små små är det ok, men är det större brukar det alltid stå i beskrivning/betyg. Annars får man ju reklamera

Den budade jag också på, men oroa dig inte - drev inte upp priset så mkt. Men borde kanske ha gjort det - kändes spontant prisvärd! Grattis!
Aha. Tror att det var jag mot ett bud lagt innan auktionen. Tyckte runt 25-30 kändes rimligt och trodde därför den skulle gå för 35-40. Senast sålda på forumet gick iofs under 20, 2018. Dessa klockor borde ju vara hetare i Storbritannien.

Gick inte VC-kronon ”billigt”?
Växer inte på träd va?
Kollade på den men kunde inte släppa att de slarvat med "VI" indexet vid renoveringen av tavlan när jag väl sett det live på visningen...

1605370036238.png

Lika bra. Det där hade hållt dig vaken tills du slutligen tvingats gå upp svettig mitt i natten och försökt börja peta till V med frugans nagelfil och repat tavlan...
Been there, done that.
Exakt så. Priset var kanske bra om man köper för bankfacket men inte om man tänker sig att använda den. Och just de där nattövningarna brukar ju sällan sluta bra...

Vill gärna veta om tavlan på denna anses vara ommålad. Förstår dock att det kan vara svårt att säga något endast från bilder.

1AC0A6F5-B891-4343-BDA9-55CE1417209A.jpeg
Den var superfin. Varför skulle den anses vara ommålad? Överlag supertrevligt skick. Bästa klockan på auktionen i mina ögon. Utan att kunna alltför mycket i ämnet.

Den var superfin. Varför skulle den anses vara ommålad? Överlag supertrevligt skick. Bästa klockan på auktionen i mina ögon. Utan att kunna alltför mycket i ämnet.

Jag är inte kunnig i ämnet men jag läste någonstans (tror det var en artikel på Collectability av John Reardon) att alla Patek tavlor från tidsperioden ska ha "swiss" längst ner kl. 6. Sedan har jag sett en med tavla i samma skick där säljaren skrivit "ommålad".

Rent allmänt blir man misstänksam när såpass gamla tavlor ser såhär bra ut.

Jag är inte kunnig i ämnet men jag läste någonstans (tror det var en artikel på Collectability av John Reardon) att alla Patek tavlor från tidsperioden ska ha "swiss" längst ner kl. 6. Sedan har jag sett en med tavla i samma skick där säljaren skrivit "ommålad".

Rent allmänt blir man misstänksam när såpass gamla tavlor ser såhär bra ut.
Märkningen är ev under kanten. Den ser ut som den ska. :)

Z

Per, helt rätt agerat. Hedersamt att inte bränna kaplans och säljare. Dessa klockor säljes inte till fölk utan koll. Och dom utan koll som tänkt handla har fått rådet att avstå.
Har väl inget med att bränna Kaplans, om en av sveriges bästa Rolexkännare bedömmer att det är ett dåligt ex. Håller med Per att hans kunskap inte är allmängods. Är väl mer att på ett entusiastforum så delar man antingen med sig eller så gör man det inte det. Det märkliga här var ju att han gjorde en cliffhanger. Sen är det väl så att om någon nolla köper en risig GMT för 450.000, så har han för mycket pengar och för lite kunskap. Så då är det ingens ansvar utom hans eget.

Om någon varit happy med den för 450-500 så hade jag inte tyckt det varit snällt att berätta hur usel den var.
Här på forumet verkar många vara pigga på att påpeka mindre saker för ett par tusenlappar. Inget fel med det, men borde vara mer angeläget för den som lägger en halv mille på ett, enligt dig, ihopplock.

Här på forumet verkar många vara pigga på att påpeka mindre saker för ett par tusenlappar. Inget fel med det, men borde vara mer angeläget för den som lägger en halv mille på ett, enligt dig, ihopplock.
Om någon frågat så hade jag svarat. Nu la ingen en halv miljon på den så det är lite av en icke-fråga. Bakeliten var fin så klockan var långt ifrån värdelös för den som behövde bakeliten. Klockan var ju dock inte utan huvudvärk så det var inte förvånande att den gick osåld.

Jag upplevde inte att någon var genuint intresserad. Därav att jag avvaktade resultatet.

Om någon frågat så hade jag svarat. Nu la ingen en halv miljon på den så det är lite av en icke-fråga. Bakeliten var fin så klockan var långt ifrån värdelös för den som behövde bakeliten. Klockan var ju dock inte utan huvudvärk så det var inte förvånande att den gick osåld.

Jag upplevde inte att någon var genuint intresserad. Därav att jag avvaktade resultatet.
Det är klart det är en icke fråga nu när vi vet att ingen lade ett bud.
Jag var intresserad själv, men intressant diskussion vad man borde och inte borde. Toleransen verkar kunna vara högre med dyrare objekt.

Har väl inget med att bränna Kaplans, om en av sveriges bästa Rolexkännare bedömmer att det är ett dåligt ex. Håller med Per att hans kunskap inte är allmängods. Är väl mer att på ett entusiastforum så delar man antingen med sig eller så gör man det inte det. Det märkliga här var ju att han gjorde en cliffhanger. Sen är det väl så att om någon nolla köper en risig GMT för 450.000, så har han för mycket pengar och för lite kunskap. Så då är det ingens ansvar utom hans eget.
Ser det inte så, eventuell forumperson som ville ha klockan hade ställt frågan till Per, 100% säker i min gubbgissning......

Märkningen är ev under kanten. Den ser ut som den ska. :)
Kan du utveckla det där? Hur vet du att tavlan inte är utbytt/ommålad? Det finns ju en hel del med swiss-märkning. Det som talar för den är att trycket såg rätt bra ut, tyvärr dålig upplösning på förstabilden, och att skicket i övrigt var fint. Tyvärr väldigt många Pateks som är ommålade.

pp_2508_yellow_gold-1940x1200.jpg

26a10c97e50c11093931df074041bb98.jpg

Kan du utveckla det där? Hur vet du att tavlan inte är utbytt/ommålad? Det finns ju en hel del med swiss-märkning. Det som talar för den är att trycket såg rätt bra ut, tyvärr dålig upplösning på förstabilden, och att skicket i övrigt var fint. Tyvärr väldigt många Pateks som är ommålade.

Till att börja med så såg jag klockan och som jämförelse så har det sålts många liknande på större auktioner med liknande tavla och årtal/serial. Första bästa från Phillips här.

Det är ju också någon som säljer. Denne uppskattar kanske inte riktigt mina subjektiva tankar on något om jag basunerar ut dem innan auktionen. Klockan har fortfarande ett värde så vem är jag att påverka andra budgivare? Bakeliten såg fin ut så klockan hade definitivt ett värde för någon.

Att beskriva objekten är inte mitt jobb. Det är auktionshusets. Sedan bör köpare göra sin egen research också de. Mitt ansvar är i princip noll kan jag tycka.
Precis det jag menar. Det är inte ditt jobb. Du väljer ju vad du vill dela med dig av eller inte.

De jag sett har inte haft swiss synligt och inget på denna tydde på att den var ommålad. Riktigt fint ex. ”Fab suisse” är väl enbart för franska marknaden så den är iof mer sällsynt. Ångrar att jag inte knep den...

Oj vad brattarna gick högt. 41+provis för en televerket long playing, 25+provis för en defekt chronomatic och 170 för en AVI.

Det är både kul och tråkigt. Kul för man äger ett gäng gamla brattar. Mindre kul för att det blir jobbigare och jobbigare att köpa nytt för en med begränsad plånbok.

Tillbaka
Topp