• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Till min examen kommer jag bära en grå kostym, ljusblå skjorta och en navy slips, allt detta är jag nöjd med.
Men jag behöver lite rådgivning då det kommer till näsduk och skor, borde jag köra med en vanlig vit näsduk eller en med färg, isåfall vilken? Tar gärna också emot tips på skor som skulle matcha allt detta men även vara användbara i vardagen, våran dimission är inte en väldigt formell tillställning så man kan ta ut svängarna lite!

RnYh2La.jpg

*edit* Ser nu att slipsen inte är ordentligt åtdragen på bilden, bilden var tagen i färgmatchnings syfte :D

Till min examen kommer jag bära en grå kostym, ljusblå skjorta och en navy slips, allt detta är jag nöjd med.
Men jag behöver lite rådgivning då det kommer till näsduk och skor, borde jag köra med en vanlig vit näsduk eller en med färg, isåfall vilken? Tar gärna också emot tips på skor som skulle matcha allt detta men även vara användbara i vardagen, våran dimission är inte en väldigt formell tillställning så man kan ta ut svängarna lite!

RnYh2La.jpg

*edit* Ser nu att slipsen inte är ordentligt åtdragen på bilden, bilden var tagen i färgmatchnings syfte :D

Det rekommenderas generellt att man försöker fånga upp en annan färg i sin näsduk så en vit (för det är väl vita blommor på slipsen) alternativt en mörkblå skulle sitta fint.

Det rekommenderas generellt att man försöker fånga upp en annan färg i sin näsduk så en vit (för det är väl vita blommor på slipsen) alternativt en mörkblå skulle sitta fint.

Okej! Jo, det är vita blommor på slipsen. Näsduken jag har på bilden är en jag hittade i garderoben, det får bli en vit! Tack!

Olá Ernesto,

Det kan jag inte idag, rullar ljusblå Adidas och smått vulgär klockkombo. Bara katter som ger mig A+ ikväll.

image.jpg

Åh herre, köpte också ett par av dom funt 2007/2008, tror dom fortfarande ligger kvar i någon flyttlåda. skabbiga och Indränkta i saltvatten. Men åh vad dom var fina när dom var nya.

Eller en ljusblå-vit-mörkblå-mönstrad.

Tack för vägledningen, skall fixa en vit näsduk så fort som möjligt.
Har ni tips på skor? Våran dimission är somsagt ingen jätte formell tillställning likt studentbal så vore kul me något lite mer användbart alternativt än svarta oxfords.. trivs jättebra i slip-ons, vore nånform av loafer ett alternativ?

Tack för vägledningen, skall fixa en vit näsduk så fort som möjligt.
Har ni tips på skor? Våran dimission är somsagt ingen jätte formell tillställning likt studentbal så vore kul me något lite mer användbart alternativt än svarta oxfords.. trivs jättebra i slip-ons, vore nånform av loafer ett alternativ?

Inte mitt bord. Men testa i skor-tråden.

RnYh2La.jpg

Angående färger... Alla olika färger i samma ton funkar tillsammans. Jag skulle plockat hem en valfri från Rubinacci, i de finns det massvis av färger i som går till mycket.

Skor då? Personligt så klart. Mocka à la snuff eller polo suede i en semi brogue. Brun kalv i en munk eller varför inte min favorit - en longwing i brunt/burgundy.

RnYh2La.jpg

Eftersom slipsen är rätt så färgglad och utstickande hade jag hållit mig till en vit näsduk i Bond-vikning.

Angående färger... Alla olika färger i samma ton funkar tillsammans. Jag skulle plockat hem en valfri från Rubinacci, i de finns det massvis av färger i som går till mycket.

Skor då? Personligt så klart. Mocka à la snuff eller polo suede i en semi brogue. Brun kalv i en munk eller varför inte min favorit - en longwing i brunt/burgundy.

Kanske inte longwings till kostym...

Har ett tag letat efter en ostrukturerad linnekavaj i någon skön sommarfärg och stötte på en från Brothers egna kollektion, The Tailoring Club. Den satt mycket bra, kanske något "modern" i längden så jag slog till. Ärmar, axlar och rygg satt mycket bra, tyckte jag i alla fall.
3011234-3452__1.jpg

Hur tror ni denna skulle passa mig i sommar? Jag är korthårig och ganska blek, så är lite rädd att färgen inte är så charmig på mig. Modellen i fråga har ju ett mörkt hårsvall, så det gör ju sitt. Och vad tycker vi om bomullskostymer, flyger det på sommaren?

v19_4.jpg

Okej, eftersom sveriges samlade hjärntrust när det gäller mode och smak finns här så ställer jag en inspirationsrelaterad fråga:

Jag ska på bröllop nästa vecka, jag kommer att ha en nyinhandlat kostym, som sitter som en smäck om jag får säga det själv. Den är i pretty much den här färgen:

tumblr_inline_ml1etq3rXu1r0btlz.jpg

Det här kommer att sitta på handleden och på fötterna:

Ua1jSZp.jpg

Lite fredagsinspiration på vad man ska ha till? Slips, fluga? Färg på detta tillbehör samt på näsduk?

Gärna specifika tips, hoppas lite på att handla ihop dem grejjerna i London under nästa veckan.

Jag skulle kört på samma som CaptainOats förslag ovan. Och så skulle jag satsa på en skjorta med dubbla manschetter med några silverfärgade enkla manschettknappar (inget skoj/trams/ etc utan sobert och enkelt). Och så skulle jag ta bort etiketten från kavajärmen men det har du säkert redan gjort.

Okej, eftersom sveriges samlade hjärntrust när det gäller mode och smak finns här så ställer jag en inspirationsrelaterad fråga:

Jag ska på bröllop nästa vecka, jag kommer att ha en nyinhandlat kostym, som sitter som en smäck om jag får säga det själv. Den är i pretty much den här färgen:

Det här kommer att sitta på handleden och på fötterna:

Lite fredagsinspiration på vad man ska ha till? Slips, fluga? Färg på detta tillbehör samt på näsduk?

Gärna specifika tips, hoppas lite på att handla ihop dem grejjerna i London under nästa veckan.

Jag skulle haft vit näsduk och en lila aktig slips till.

Jag skulle kört på samma som CaptainOats förslag ovan. Och så skulle jag satsa på en skjorta med dubbla manschetter med några silverfärgade enkla manschettknappar (inget skoj/trams/ etc utan sobert och enkelt). Och så skulle jag ta bort etiketten från kavajärmen men det har du säkert redan gjort.

722886a0.jpg

Riktigt sjyssta skor! Vad är det för några?

Dom här: http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4071

Riktigt nöjd så här långt faktiskt. 'Mycket pang för pengen' som andra skulle ha sagt. Nu är jag iof. bara en skonörd-light jämfört med vissa andra här inne.

Vit näsduk finns faktiskt med i funderingarna, hade tänkte skoja till det lite och kört något roligare, men ramlar tillbaka på att vit näsduk faktiskt är riktigt stiligt hela tiden.

Och det är inte jag/min kostym på bilden - fast den är likadan, så även om min är oanvänd hittills så är lappen såklart sprättad! ;) Skämmskudde på dom som inte gör det!

Tack för all input, det verkar som att den allmänna åsikten är att det är slips som gäller, vi kör på det helt enkelt! Och lila och/eller grönt känns ganska bra, då kommer jag att matcha damen också. Misstänker att det kommer att uppskattas!

Såg inte din sista rad tidigare. Om jag vore som du skulle jag knalla förbi Charles Tyrwhitt på Jeremy Street. De har nästan alltid erbjudande om 4 skjortor för 100 pund. Då kan du köpa en eller två med dubbla manschetter (en vit och en med ngt mönster kanske?) och två andra som kanske också matchar kostymen, några snygga moderna manschettknappar och en snygg enfärgad virkad sidenslips. Visst, det finns bättre kvalitet om man betalar betydligt mer, men de är ändå helt OK och enormt prisvärda. Längre fram, iom att du har provat ut din storlek i butiken, så kan man fortsätta att köpa via nätet från dem. Ca 100 kr i frakt.

Tänkte köpa ett nytt bälte i mörkbrunt kalvskinn som matchar mina skor. Har kikat runt en del och hittat ett fint från Meermin. Finns de att köpa någonstans i Sverige eller är det bara direkt från deras webshop? Har ni några andra tips? Den ekonomiska smärtgränsen går någonstans vid 600 riksdaler.

Behöver smakråd vilken kombo som funkar bäst (eller om jag behöver någon annan bröstnäsduk) . Kostymen är marinblå i linne. Till detta ska jag ha mörkbruna mockaoxfords. Eftersom jag är en synnerligen usel fotograf har jag lagt in produktbilder för att vissa de rätta färgerna.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg

Behöver smakråd vilken kombo som funkar bäst (eller om jag behöver någon annan bröstnäsduk) . Kostymen är marinblå i linne. Till detta ska jag ha mörkbruna mockaoxfords. Eftersom jag är en synnerligen usel fotograf har jag lagt in produktbilder för att vissa de rätta färgerna.

Jag tycker att bild nr 2 och nr 5 är snyggast, dock är jag ingen höjdare på alla regler då det kommer till klassisk klädsel.

Tillbaka
Topp