• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Jag är ute efter min andra kostym. Jag äger redan en svart Tiger sedan studenten för drygt 10 år sedan. Jag använder kostym normalt 1-3 gånger per år men nu börjar vänners bröllop och 30-årsfester närma sig. Tanken är därför att köpa en mörkblå allround-kostym i klassiskt snitt. Den ska kunna bäras året runt vid allt från mer till mindre formella sammanhang under många år framöver. Budgeten är runt 5-10 kkr men kan ökas något vid behov. Passade idag på att gå förbi Ströms i Stockholm under semestern och hittade två modeller på deras 30-procentiga rea:

Först Oscar Jacobson Edmund:
20160630_132038~2.jpg

20160630_132044~2.jpg

Sedan Ströms Elton:
20160630_132504~2.jpg

20160630_132512~2.jpg

Tankar om dessa? Båda alltså marinblå och storlek 148. Ber om ursäkt för de dåligt ljussatta bilderna och piken.

Jag är ute efter min andra kostym. Jag äger redan en svart Tiger sedan studenten för drygt 10 år sedan. Jag använder kostym normalt 1-3 gånger per år men nu börjar vänners bröllop och 30-årsfester närma sig. Tanken är därför att köpa en mörkblå allround-kostym i klassiskt snitt. Den ska kunna bäras året runt vid allt från mer till mindre formella sammanhang under många år framöver. Budgeten är runt 5-10 kkr men kan ökas något vid behov. Passade idag på att gå förbi Ströms i Stockholm under semestern och hittade två modeller på deras 30-procentiga rea:

20160630_132038~2.jpg

20160630_132044~2.jpg

Sedan Ströms Elton:
20160630_132504~2.jpg

20160630_132512~2.jpg

Tankar om dessa? Båda alltså marinblå och storlek 148. Ber om ursäkt för de dåligt ljussatta bilderna och piken.

Jag hakar på harmonidiskussionen ovan och tycker inte första kavajen är vidare harmonisk. Den är i mitt tycke för kort.

Jag hakar på harmonidiskussionen ovan och tycker inte första kavajen är vidare harmonisk. Den är i mitt tycke för kort.

Instämmer. OJs E serie är för pinnsmala män som vill ha kavajen över rumpan.

Tack för input. Är dessa kostymer i övrigt passande? Med detta tänker jag: mer tidlöst snitt och bra kvalitet att ha som enda kostym. De ligger ju båda under min budget efter avdragen rabatt. Får jag mer kostym för pengarna för 10 kkr och är det värt skillnaden? Var ska jag i så fall leta? Kan tycka att försäljaren på Ströms var lite väl postiv till alla modeller vilket istället gjorde mig skeptisk till allt han sade.

Just det, det sker automatiskt när man väljer "ship to" och priserna automatiskt justeras på sidan? (slippa tull, alltså)
Exakt!
Dock har jag sett att det är betydligt mer prisvärt på vissa kampanjer som Brooks (Ofta/alltid) har, typ 3 skjortor för X dollar att köra amerikanska sidan och använda myUS eller liknande postbox i USA som skeppar vidare.
Dessa kampanjer finns ofta inte för svenska kunder.
Har ingen erfarenhet av detta men har räknat lite på det hemma :)

Någon som har testat bälten från Suit Supply? Något att ha eller är det bättre om jag lägger pengarna på ett bälte från typ Andersons?

20160630_132038~2.jpg

20160630_132044~2.jpg

Sedan Ströms Elton:
20160630_132504~2.jpg

20160630_132512~2.jpg

Stiligt en kostym är aldrig fel.
Har du även kollat in NK?

OT: Vad sportar gentlemannen bakom dig för klocka, är det en Sjöö&Sandström Landsort?
Eller måste jag korrigera glasögonen :)
Landsort_small.jpg

Stiligt en kostym är aldrig fel.
Har du även kollat in NK?

OT: Vad sportar gentlemannen bakom dig för klocka, är det en Sjöö&Sandström Landsort?
Eller måste jag korrigera glasögonen :)
Landsort_small.jpg

Var inne på NK men inte på kostymavdelningen tyvärr. Fyndade en Oxfordskjorta från Ralph Lauren nedsatt med 40 procent. Såg inte klockan i verkligheten och blir inte klokare av att zooma in originalbilden heller tyvärr.

Jag har både kortare kavajer än den där, och längre för den delen så jag säger varken bu eller bä. Men kan du exemplifiera en kostym/kavaj med en "bättre" längd? Det är en rätt intressant diskussion om den hålls på högre nivå än Manolo's kommentarsfält :)

Vad ska jag titta på för märken om jag söker en med kostym med högre kvalitet än de tidigare nämnda? Är 5-10 kkr en rimlig nivå för en kostym att ha under många år framöver som bärs några gånger per år?

Vad ska jag titta på för märken om jag söker en med kostym med högre kvalitet än de tidigare nämnda? Är 5-10 kkr en rimlig nivå för en kostym att ha under många år framöver som bärs några gånger per år?

valitet är inte per definition samma sak som slitstyrka. En supertunn kashmirkavaj kan vara av betydligt högre kvalitet än en grövre tweed men lär med stor sannolikhet slitas ut snabbare. Samma sak gäller såklart med de mest exklusiva skjorttygerna som inte är slitstarkare än grövre (och billigare) oxfordskvaliteter. Kvalitet har helt enkelt så många fler dimensioner och aspekter än bara livslängd vilket dagens artikel skall gå in på ytterligare.

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20160504/reflektion-kop-farre-men-battre

Med det sagt lär vilken kostym som helst hålla länge om du bara har den några ggr per år :)
Här är en lista på ett gäng bra tillverkare:

https://parisiangentleman.co.uk/2014/04/17/pgs-recommendations-the-2014-ready-to-wear-suits-edition/

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20160504/reflektion-kop-farre-men-battre

Med det sagt lär vilken kostym som helst hålla länge om du bara har den några ggr per år :)
Här är en lista på ett gäng bra tillverkare:

https://parisiangentleman.co.uk/2014/04/17/pgs-recommendations-the-2014-ready-to-wear-suits-edition/

Tack för bra lista, ska försöka ta mig genom hela lite senare. Min tanke med ordet kvalitet var inte just en kostym som håller länge. En till fyra tillfällen per år bör även den enklaste kostym från Dressmann klara antar jag.

Jag är mer ute efter ett hantverk och en känsla. När jag tar på mig kostymen vill jag känna att den ligger i samma nivå som mina Crockett and Jones-skor och min klocka. Det jag letar efter kanske bättre kan beskrivas som kostymernas C&J. Ett hantverk som är över instegsmärkena men inte bespoke eller ultralyx som G&G eller John Lobb. Vet inte exakt vad detta motsvarar men kanske sydda mellanlägg och vissa handsydda detaljer eventuellt.

Tack för bra lista, ska försöka ta mig genom hela lite senare. Min tanke med ordet kvalitet var inte just en kostym som håller länge. En till fyra tillfällen per år bör även den enklaste kostym från Dressmann klara antar jag.

Jag är mer ute efter ett hantverk och en känsla. När jag tar på mig kostymen vill jag känna att den ligger i samma nivå som mina Crockett and Jones-skor och min klocka. Det jag letar efter kanske bättre kan beskrivas som kostymernas C&J. Ett hantverk som är över instegsmärkena men inte bespoke eller ultralyx som G&G eller John Lobb. Vet inte exakt vad detta motsvarar men kanske sydda mellanlägg och vissa handsydda detaljer eventuellt.
Blev lite osäker på om OJ kör med limmad konstruktion men misstänker det?
Kan ha hel fel.

Har du kollat på Canali? Armani?

Vad tycker ni om spetsiga slag? Jag fick precis hem en kavaj från Suitsupply i linne med spetsiga slag. Tycker det är grymt snyggt på andra men nu på mig själv vet jag inte riktigt vad jag tycker. Får tänka på det lite :).

Tycker det ser bra ut trots nokia 3310 kvalite på bilderna :D På sista bilden ser det ut som att det byggs upp lite tyg precis nedanför axeln på armen, är det pga den är för lång i ärmar?
Otroligt dåligt ljus hemma och iCrap kamera ;). Den är precis för lång kanske 2 cm. Dock är det 100% linne så den kryper kanske upp lite tänker jag. Får kanske bära den lite innan jag lämnar för ändringar. Du tycker inte själva längden på kavajen är för lång? Tycker det ser så stort ut ovanför knäppningen men det är min första kavaj med tre knappar också :/.
Mycket som känns annorlunda mot "vanlig" 2 knappars med trubbiga slag.

Tänkte börja öva att knyta slips inför bröllopet. Misstänker att det kan dra igång diskussioner –vilken knut ska jag köra på?

Otroligt dåliga bilder. Men tyck gärna till om passformen också. Kan knäppa bättre imorgon i bättre ljus
image.jpeg

image.png

image.png
Det är något som inte stämmer om du frågar mig. Troligen att den ser för lång ut, känns lite omodernt på så sätt. Speciellt om det är en Linnekavaj som ska användas på sommaren o till Jeans, då skulle jag nog se att den var lite kortare. ser också lite bullig ut på överarmarna.

Otroligt dåligt ljus hemma och iCrap kamera ;). Den är precis för lång kanske 2 cm. Dock är det 100% linne så den kryper kanske upp lite tänker jag. Får kanske bära den lite innan jag lämnar för ändringar. Du tycker inte själva längden på kavajen är för lång? Tycker det ser så stort ut ovanför knäppningen men det är min första kavaj med tre knappar också :/.
Mycket som känns annorlunda mot "vanlig" 2 knappars med trubbiga slag.
Haha du får göra som jag och böja armen så den skrynklar sig, sen kan du lämna in efter önskemål! Det är ju som sagt smaksak, "trend" just nu är kortare kavajer men personligen tycker jag den inte är för lång men i slut ändan är det alltid hur du trivs och känner dig i kavajen som avgör huruvida du kommer att använda den eller inte. Vad menar du med stor ovanför knäppning?

En linnekavaj har man mer på sommaren. Den kavaj du har där känns som att den ska vara knäppt för att se snyggast ut men på sommaren vill man ju kunna gå med den öppen?

Haha du får göra som jag och böja armen så den skrynklar sig, sen kan du lämna in efter önskemål! Det är ju som sagt smaksak, "trend" just nu är kortare kavajer men personligen tycker jag den inte är för lång men i slut ändan är det alltid hur du trivs och känner dig i kavajen som avgör huruvida du kommer att använda den eller inte. Vad menar du med stor ovanför knäppning?
Hm, hur ska jag förklara. Menar typ att knäppningen kommer rätt långt ner då den är tre knappars och tycker det känns kanske lite öppet ovanför knappen. Svårt att förklara.

Det är något som inte stämmer om du frågar mig. Troligen att den ser för lång ut, känns lite omodernt på så sätt. Speciellt om det är en Linnekavaj som ska användas på sommaren o till Jeans, då skulle jag nog se att den var lite kortare. ser också lite bullig ut på överarmarna.
Det är just det att jag är rädd att den kanske är lite för lång?
Armarna är lite förlånga och därför "bulla" dem upp sig lite på överarmarna nu.

Tillbaka
Topp