• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Läste här om dagen att passformen för kavajer och rockar över axlarna bör vara en liten gnutta "för stora", dvs att sömmen ska sluta precis där axeln slutar eventuellt lite längre, för att betona/framhäva ens form osv.

Ideally, you want the shoulder seam on top to be just slightly extended from the bone on your shoulder.
(https://www.gentlemansgazette.com/how-a-suit-should-fit/)

Vad tycker ni om detta? Håller ni med?

Det finns ju olika sorters axelkonstruktioner. Till exempel den smalt skurna, den väl uppbyggda eller den "förlängda axeln". Det finns också en s.k. skjortaxel (Spalla Camicia). De skapar ju olika axelslut, läs ett avsnitt i denna artikel som förklarar det utifrån begreppen passform och silhuett:

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20180104/reflektion-varfor-trottnar-vi-inte-pa-vissa-plagg/

Läste här om dagen att passformen för kavajer och rockar över axlarna bör vara en liten gnutta "för stora", dvs att sömmen ska sluta precis där axeln slutar eventuellt lite längre, för att betona/framhäva ens form osv.

Ideally, you want the shoulder seam on top to be just slightly extended from the bone on your shoulder.

Jag tycker inte alltid att Schneider (namnet till trots...) är riktigt rätt på det - det här är ett sånt tillfälle där man kan diskutera om det är fakta eller åsikt som framförs (som i en hel del han säger).

Jag tycker inte alltid att Schneider (namnet till trots...) är riktigt rätt på det - det här är ett sånt tillfälle där man kan diskutera om det är fakta eller åsikt som framförs (som i en hel del han säger).
Sedan så oerhört individuellt vad man tycker om och andra detaljer som spelar in.

Får ju alltsom oftast ett ”cleanare” fall i axel då så länge som det är en bra axel, luddigt.

Har dina grejer blivit skickade? Hatar att vänta :D
Nej visserligen inte, samma här haha! Köper jag så åker jag alltid dit. Men har beställt så inte grejerna tar slut och hämtat där och sen lämnat tillbaka om det inte känns 100! Lorenzobyxan skickas dock då jag är bortrest så den bör komma när jag kommer hem.

Nej visserligen inte, samma här haha! Köper jag så åker jag alltid dit. Men har beställt så inte grejerna tar slut och hämtat där och sen lämnat tillbaka om det inte känns 100! Lorenzobyxan skickas dock då jag är bortrest så den bör komma när jag kommer hem.
Ja jag tänkte samma sak, skulle egentligen vilja gå förbi butiken idag och kolla att mina byxor passar då det är en annan storlek än de jag brukar ha, tror dock Marcus är bortrest nu så får hålla mig...

Ja jag tänkte samma sak, skulle egentligen vilja gå förbi butiken idag och kolla att mina byxor passar då det är en annan storlek än de jag brukar ha, tror dock Marcus är bortrest nu så får hålla mig...
Alltid skönare att fixa allt på plats. Har du beställt ett par byxor som skickas eller ligger de där och väntar på dig? Han kompanjon kanske jobbar?

Kan inget annat än ge eloge till Sir of Sweden för hur de hanterat mitt ärende. Var lite kluven över min rock i storlek 48, och storlek 46 var slutsåld. De ringde runt bland deras butiker och hittade en i 46 som de nu ska skicka till mig, så jag kan få testa båda, och returnera den jag gillar minst. Dessutom personlig service via telefon för att reda ut allt. Mycket nöjd.

Kan inget annat än ge eloge till Sir of Sweden för hur de hanterat mitt ärende. Var lite kluven över min rock i storlek 48, och storlek 46 var slutsåld. De ringde runt bland deras butiker och hittade en i 46 som de nu ska skicka till mig, så jag kan få testa båda, och returnera den jag gillar minst. Dessutom personlig service via telefon för att reda ut allt. Mycket nöjd.
Instämmer! Syskonen Salomonsson är helt fantastiska!

Kul med bra service, men jag har alltid haft för mig att SIR är grejer som hänger på outlets.. typ.

Men är det vettiga grejer alltså? Priserna var ju inte direkt låga.

Kul med bra service, men jag har alltid haft för mig att SIR är grejer som hänger på outlets.. typ.

Men är det vettiga grejer alltså? Priserna var ju inte direkt låga.
Den rock jag valt att köpa tycker jag är fint skuren och är 100% ull från loro piana (vilket inte nödvändigtvis måste betyda det är bra kvalité, men jag tror det iaf).

Huruvida märket som sådant har bra grejer eller inte kan jag inte svara på i någon bredare mening. Jag har köpt Tiger of Sweden på outlet, och de har dyra grejer det med. Kanske inte är det bästa måttet på bra kvalité :D?

Den rock jag valt att köpa tycker jag är fint skuren och är 100% ull från loro piana (vilket inte nödvändigtvis måste betyda det är bra kvalité, men jag tror det iaf).

Huruvida märket som sådant har bra grejer eller inte kan jag inte svara på i någon bredare mening. Jag har köpt Tiger of Sweden på outlet, och de har dyra grejer det med. Kanske inte är det bästa måttet på bra kvalité :D?
Precis så. Det betyder endast att ullen är av bra kvalitè men vem som helst kan köpa materialet, det finns dock inte lika många som kan sy upp en rock bra!

Om du menar att LP inte nödvändigtvis innebär ull av hög kvalité så vågar jag påstå att du inte behöver vara orolig. Få har så bra lägstanivå som LP IMHO.

Tillbaka
Topp