• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Beställde precis en mtm kostym, lite osäker om jag ska köra 4 eller 5 cm slag då jag aldrig haft slag tidigare.
Är 184cm lång, storlek 50 och har storlek 44 i skor

Beställningen är lagd med 4cm slag men har möjlighet att ändra till fram till söndag kväll.

Tror 4.5cm hade varit perfekt men kan bara justera upp till 5cm.

Vad säger herrskapet med större erfarenhet?
5cm

Beställde precis en mtm kostym, lite osäker om jag ska köra 4 eller 5 cm slag då jag aldrig haft slag tidigare.
Är 184cm lång, storlek 50 och har storlek 44 i skor

Beställningen är lagd med 4cm slag men har möjlighet att ändra till fram till söndag kväll.

Tror 4.5cm hade varit perfekt men kan bara justera upp till 5cm.

Vad säger herrskapet med större erfarenhet?

Jag är ca 172 lång och kör alltid 5 cm så skulle rekommendera det. Tror det skulle harmonisera bättre med din längd!

Jag är också ca 172 cm lång och kör alltid 5 cm. På mina senaste mtm-byxor gjorde jag 4 cm, men efter avprovningen åkte de tillbaka till skräddaren för att ändra till 5 cm:D var har du beställt kostymen?:)

Jag drog hem följande byxor från R&B som jag tycker sitter riktigt fint, men såg att de enbart tål kemtvätt. Hur ofta behöver man kemtvätta ett par 100% bomullsbyxor? Alla andra byxor i samma material går att köra i maskin. Vet inte specifikt hur ull och bomull skiljer sig när det kommer till hygien och hur ofta de behöver/ska/kan tvättas

https://www.roseborn.com/pt01-green-corduroy-trousers-gentleman-fit
Klart dom går att tvätta.

Biten om 100 % bomull. Alla mina bomullsplagg åker i tvätten, oavsett vad lappen säger. Det är väl främst för att passformen kan förändras som vissa märken friskriver sig från tvätt.
Okej. Då får jag tvätta de en gång eller två innan jag lägger upp dom.

Så länge de inte krymper runt midja/lår etc. Kan det vara fickorna eller liknande som inte tål vattentvätt?

@Fabian vet du mer?

Denna dök upp igen så var tvungen, tror dock baserat på mitt samtal med Gabucci att den kan bli lite stor så håll ögonen öppna om den returneras, skall åka och testa den imorgon så vi får väl se vart det landar.

Vore sjukt kul dock om den satt bra, man skall inte stirra sig för blind på måtten. Gjorde detsamma tills jag testade Ring Jacket som satt som en smäck!

Orazio.jpg
Update: Satt jättefint över axlar - grym spalla med bra volym i ärmen, övrerygg och kramade verkligen nacken så den stannar, hos skräddaren nu efter vi nålat lite ändringar i rygg/midja.

Senast ändrad:
Okej. Då får jag tvätta de en gång eller två innan jag lägger upp dom.

Så länge de inte krymper runt midja/lår etc. Kan det vara fickorna eller liknande som inte tål vattentvätt?

@Fabian vet du mer?

Alltid intressant med tvättråd! Svaret nedan tycker jag är rätt så typiskt gällande all hantering av kläder.

Gällande just PT01 är det ett varumärke som vi köper rakt av utan vidare modifiering. Således är det PT01 som valt att skriva ”dry clean” och inte vi.

Jag tycker, precis som personen som skrivit svaret nedan att typ allt kan tvättas. Handlar mer om att man som tillverkare friskriver sig ansvaret för hur plagget möjligen förändras efter eventuell vattentvätt.

Var dock medveten att byxorna kan krympa (är ju trots allt bomull som inte är lika hårt tvättade som ett par ljus jeans tex) och att de är svåra att pressa till hemma.

Tvätta dem om du vill. Var dock medveten om att de kan krympa Så gör det isåfall innan eventuell uppläggning.

4FEDBB58-FBCC-4AB8-854C-44CD63CA72EE.png

Alltid intressant med tvättråd! Svaret nedan tycker jag är rätt så typiskt gällande all hantering av kläder.

Gällande just PT01 är det ett varumärke som vi köper rakt av utan vidare modifiering. Således är det PT01 som valt att skriva ”dry clean” och inte vi.

Jag tycker, precis som personen som skrivit svaret nedan att typ allt kan tvättas. Handlar mer om att man som tillverkare friskriver sig ansvaret för hur plagget möjligen förändras efter eventuell vattentvätt.

Var dock medveten att byxorna kan krympa (är ju trots allt bomull som inte är lika hårt tvättade som ett par ljus jeans tex) och att de är svåra att pressa till hemma.

Tvätta dem om du vill. Var dock medveten om att de kan krympa Så gör det isåfall innan eventuell uppläggning.

4FEDBB58-FBCC-4AB8-854C-44CD63CA72EE.png
Tack för svaret. Du vet inte om det finns nån canvas i midjebandet eller liknande? Hur många tvättar rekommenderas innsn man lägger upp? Eller har jag gett mig in på nåt dumt nu?

Om tyget är helt otvättat misstänker jag det kommer krympa en hel del.

Senast ändrad:
Tack för svaret. Du vet inte om det finns nån canvas i midjebandet eller liknande? Hur många tvättar rekommenderas innsn man lägger upp? Eller har jag gett mig in på nåt dumt nu?

Om tyget är helt otvättat misstänker jag det kommer krympa en hel del.

Jag har svårt att se att tvätt kommer förstöra byxorna. Tror som jag sa tidigare att vissa varumärken ibland väljer den enklaste vägen och skriver dry clean bara för att.

Så här ser de ut på insidan. Ser onekligen ut som ett par dressbyxor.

Även om de är sjukt fina vet jag inte om det är värt risken.

6BB38E2F-D0EB-4E96-97E6-9AAEDB1D4B07.jpeg
Skulle överväga att returnera om du inte tänker vattentätta byxorna. En promenad till jobbet under vintern och byxbenen är nerstänka efter 5min och imo så är bomull och speciellt manchestertyg svårare att borsta rena vs ullbyxor. Suger åt sig smutsen enklare då tyget saknar ullens lite fetare yta. Blir till att springa till kemtvätten hela tiden.

Ser jättefina ut! Jag skulle nog inte tvättat de, bortse från att det potentiellt finns canvas i, kommer bli ett helvete att stryka till byxan.
Steama plus stryka borde gå helt ok.

Skulle överväga att returnera om du inte tänker vattentätta byxorna. En promenad till jobbet under vintern och byxbenen är nerstänka efter 5min och imo så är bomull och speciellt manchestertyg svårare att borsta rena vs ullbyxor. Suger åt sig smutsen enklare då tyget saknar ullens lite fetare yta. Blir till att springa till kemtvätten hela tiden.
Ja det har du rätt i. Om jag behåller dom så åker de i maskinen ikväll.

Steama plus stryka borde gå helt ok.

Ja det har du rätt i. Om jag behåller dom så åker de i maskinen ikväll.
Ang Steamer.
Har ngt svagt minnne att du skaffade en steamer från Steamery, Nöjd?
Sett att Ica säljer en enkel modell från Philips. Om man bara tänkt använda den för att fräscha upp plagg så kanske den duger?

Ang Steamer.
Har ngt svagt minnne att du skaffade en steamer från Steamery, Nöjd?
Sett att Ica säljer en enkel modell från Philips. Om man bara tänkt använda den för att fräscha upp plagg så kanske den duger?
Mycket nöjd. Använder den dagligen numer. Stryker sällan skjortorna längre. Tog ett tag att få in tekniken.

Jag tycker dock den är i det klenaste laget. Dvs, jag hade inte velat ha en som producerade mindre ånga eller hade mindre vattentank. Med det sagt så tror jag de mindre handhållna modellerna inte är värda att investera i.

Så här ser de ut på insidan. Ser onekligen ut som ett par dressbyxor.

Även om de är sjukt fina vet jag inte om det är värt risken.

6BB38E2F-D0EB-4E96-97E6-9AAEDB1D4B07.jpeg

Helt ärligt, om man använder dem men samtidigt då och då använder klädborste samt låter byxorna vädra utomhus, hur ofta behöver man tvätta dem? Jag använder ullbyxor 6 av sju dagar i veckan och har vissa kostymer och udda brallor som är över 2 år gamla utan att ha behövt tvätta dem. Den dagen de ser skitiga ut, kemtvätta? Lär högst bli 1 st tvätt/ säsong.

Helt ärligt, om man använder dem men samtidigt då och då använder klädborste samt låter byxorna vädra utomhus, hur ofta behöver man tvätta dem? Jag använder ullbyxor 6 av sju dagar i veckan och har vissa kostymer och udda brallor som är över 2 år gamla utan att ha behövt tvätta dem. Den dagen de ser skitiga ut, kemtvätta? Lär högst bli 1 st tvätt/ säsong.
Men skiljer inte sig skötselråden mellan ull och bomull?

Tillbaka
Topp