• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Helt ärligt, om man använder dem men samtidigt då och då använder klädborste samt låter byxorna vädra utomhus, hur ofta behöver man tvätta dem? Jag använder ullbyxor 6 av sju dagar i veckan och har vissa kostymer och udda brallor som är över 2 år gamla utan att ha behövt tvätta dem. Den dagen de ser skitiga ut, kemtvätta? Lär högst bli 1 st tvätt/ säsong.
Hur äckligt det än låter, tvättar endast kemtvätt grejer om det blir skitiga vilket är aldrig i princip.

Senast ändrad:
Steama plus stryka borde gå helt ok.

Ja det har du rätt i. Om jag behåller dom så åker de i maskinen ikväll.
Mitt första par Stoffa som var mindre bra fit blev ett par shorts förra säsongen, slängde in de i tvätten på 30C och de var aldrig densamma igen. Sen försökte jag inte stryka de i två timmar för att fixa all linning osv men midjebandet såg inte alls roligt ut heller, bara min erfarenhet. Med det sagt så behöver iaf jag väldigt sällan tvätta byxor och om det krävs är det inte hela världen att springa förbi en kemtvätt förutsatt att du har någon i relativ närhet.

Mitt första par Stoffa som var mindre bra fit blev ett par shorts förra säsongen, slängde in de i tvätten på 30C och de var aldrig densamma igen. Sen försökte jag inte stryka de i två timmar för att fixa all linning osv men midjebandet såg inte alls roligt ut heller, bara min erfarenhet.
Fick svar från butiken precis som sa de gick att tvätta i 30c!

Sent svar men det finns en skräddare på Geijersgatan (typ i höjd med Ekonomikum) som har bra renomé. Har inte lämnat in nåt själv där dock.

Har du hittat nån bra sen februari som du kan tipsa om?
Jag ruskar liv i denna tråd, alltså tips på ändringsskräddare i Uppsala. Någon som har hyggligt färska erfarenheter att dela med sig av?

Är det någon välinformerad som har koll på om Tweed Country Sports (eller okej då, Tweed Gentlemen's Clothier) har en vinterrea på g?

Dom brukar mig veterligen inte köra rea, i alla fall på sånt som man faktiskt vill ha :(

Nej, det är min erfarenhet också.
I stand corrected! :) 30% rea fr o m klockan 11 idag, på diverse varumärken.

Edit: åtminstone i butik

Senast ändrad:
Jag ruskar liv i denna tråd, alltså tips på ändringsskräddare i Uppsala. Någon som har hyggligt färska erfarenheter att dela med sig av?

Hade en kollega som lämnade in till en skräddare i Eriksberg på Blodstensvägen och var väldigt nöjd med resultatet (upplägg av kostymbyxor, kavajjusteringar och liknande hade han gjort). Lite off, men kan vara värt att kolla upp.

Edit: ser inte mycket ut för världen på deras webbplats men ska ju som sagt vara duktig.
http://siluettatelje.se/

Hade en kollega som lämnade in till en skräddare i Eriksberg på Blodstensvägen och var väldigt nöjd med resultatet (upplägg av kostymbyxor, kavajjusteringar och liknande hade han gjort). Lite off, men kan vara värt att kolla upp.

Edit: ser inte mycket ut för världen på deras webbplats men ska ju som sagt vara duktig.
http://siluettatelje.se/
Helt fel håll, men det är bara att bita ihop och testa. Är det bra så är det ju värt omvägen.

Knep denna kavaj från Tagliatore på 50% rea. Härlig ull- och cashmireblandning med lite struktur i väven.

DD6D5500-322E-4E6B-A6A0-E02FD4C2EC15.jpeg

https://www.via.se/tvatt/tvattips/flackar/att-ta-bort-stearin-fran-tyg-en-enkel-guide.html

Provat detta? Har även hört om att lägga plagget i frysen och låta det stelna riktigt ordentligt, för att sedan skrapa bort, men det kanske var för tuggummi.
Om du inte försökt skrubba bort det brukar frysen vara det bästa. Går att bryta/skrapa bort det sen.
Är det inkletat är det nog lite värre men bör funka att lägga hushållspapper eller kaffefilter med en handduk ovanpå och stryka så stearinet sugs upp av hushållspappret.
Får bli att testa strykjärnet, tyvärr är det inkletat, vågade inte köra med värme först för att det skulle sätta sig värre.
Tackar för tipsen!

Linnégatan kör en väldigt fin rea i år, inkl 30% på hela deras EG-utbud.

De flesta storlekarna är dock redan slutsålda, antar det gick åt under rean i butiken.

Snyggt! Noterade också detta - jäkligt trevligt med rabatt just på Dover, så klart fanns inte min storlek...

Grattis till dig!

Tråkigt att de slutar med EG dock.

Norpade ett par tröjor i farten dock. Som sagt, fin rea, och dyr rea-säsong detta! :p
Jag noterade de fanns i storlek 9 när jag kollade, men har för mycket skor känner jag. Får nog sälja nåt par först.

Snyggt! Noterade också detta - jäkligt trevligt med rabatt just på Dover, så klart fanns inte min storlek...

Grattis till dig!

Tråkigt att de slutar med EG dock.

Norpade ett par tröjor i farten dock. Som sagt, fin rea, och dyr rea-säsong detta! :p
Vad tråkigt, sometimes you win and sometimes you loose! :/ Men du fick med dig lite grejer i alla fall :)

Varit en riktigt bra rea session för mig. 2 100hands på 50%, Orazio på 50% och Dover på 30%:rolleyes:

Tack för tipset, det blev en sån och den sitter som en riktig katanga, :)
Grymt sortiment i övrigt hos dom gubbarna

Sitter den normalt? Alltså typ true to size?

Tycker den ser riktigt grym ut och är sugen själv, såg den tyvärr inte i butik när jag var inne där för någon månad sedan så missade att prova.

Vad tråkigt, sometimes you win and sometimes you loose! :/ Men du fick med dig lite grejer i alla fall :)

Varit en riktigt bra rea session för mig. 2 100hands på 50%, Orazio på 50% och Dover på 30%:rolleyes:

Bra handlat, var sugen på att testa någon 100 hands jag med efter alla lovord dom fått men inte hittat någon i min size i någon färg jag ville ha.

Tillbaka
Topp