• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

JohanHLM

Rolex
Letar fortfarande efter den perfekta skjortan och efter 3 skjortor från shirtonomy (där kvaliten varit varierande) överväger jag att köra på Eton Signature twill i slim fit.
Självklart så är jag mellan två storlekar (40-41) och undrar ifall någon KS:are har erfarenhet från dessa och vet ifall de krymper något?
Butikspersonalen sa att de inte krymper något alls men med tanke på att hon inte visste skillnad på twill och polin så antar jag att hon inte är en pålitlig källa.
E1E5EB4E-DA6E-41D2-8818-EBB16C2B3B35.png
Har haft minst 30st Eton genom åren och har aldrig haft någon ur deras blue ribbon som krympt så att jag märkt av det. Dock har samtliga skjortor från deras green ribbon krympt något (främst på längden).
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Letar fortfarande efter den perfekta skjortan och efter 3 skjortor från shirtonomy (där kvaliten varit varierande) överväger jag att köra på Eton Signature twill i slim fit.
Självklart så är jag mellan två storlekar (40-41) och undrar ifall någon KS:are har erfarenhet från dessa och vet ifall de krymper något?
Butikspersonalen sa att de inte krymper något alls men med tanke på att hon inte visste skillnad på twill och polin så antar jag att hon inte är en pålitlig källa.
Är du mellan två storlekar i halsen eller resten av skjortan? Jag har flera Eton, de krymper efter ett tag. Inte mycket, men lite. Så mitt tips är att köra på 41.
Har haft minst 30st Eton genom åren och har aldrig haft någon ur deras blue ribbon som krympt så att jag märkt av det. Dock har samtliga skjortor från deras green ribbon krympt något (främst på längden).
Det är väl typ aldrig som skjortor krymper i halsen eller sidledes? Det är väl ärmlängd och längden på själva skjortan (kallar vi det rygglängd?) som kan krympa. Beror kanske på tyg till viss del men har iaf aldrig haft ngra som gått ihop över bröstet.

Där i mot, om du är en storlek större över bröstet än i övriga skjortan så har du väl inte så mycket alternativ än att ta den större storleken? Annars kommer du ju knappt kunna knäppa skjortan och om du kan knäppa den så kommer det sträcka i knapparna och ev till o med glipa o visa hud där.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Letar fortfarande efter den perfekta skjortan och efter 3 skjortor från shirtonomy (där kvaliten varit varierande) överväger jag att köra på Eton Signature twill i slim fit.
Självklart så är jag mellan två storlekar (40-41) och undrar ifall någon KS:are har erfarenhet från dessa och vet ifall de krymper något?
Butikspersonalen sa att de inte krymper något alls men med tanke på att hon inte visste skillnad på twill och polin så antar jag att hon inte är en pålitlig källa.
E1E5EB4E-DA6E-41D2-8818-EBB16C2B3B35.png

Är du mellan två storlekar i halsen eller resten av skjortan? Jag har flera Eton, de krymper efter ett tag. Inte mycket, men lite. Så mitt tips är att köra på 41.

Kör oxå en del Eton och tycker det är bra skjortor för pengen och enkla att stryka.
Ang krympning; min uppfattning är att tyget inte krymper (möjligen då väldigt lite och inget som jag märkt) men att sömmarna kan dra ihop sig lite med tiden om man inte sträcker ut det efter tvätt ordentligt. Det är normalt för skjortor och jämfört med tex Barba så är det klart mindre och dessutom enklare att stryka (såklart skillnad i tyg men överlag). Barba är dock bra skjortor men kräver lite mer omvårdnad vs Eton imo.
Ang storlek: kolla de olika passformerna (slim vs contemporary) och kanske sy in midjan om det behövs på contemporary. Eton gör ju annars Custom made som låter som ngt du kanske borde testa?
 

Floffen

Panerai
Det är väl typ aldrig som skjortor krymper i halsen eller sidledes? Det är väl ärmlängd och längden på själva skjortan (kallar vi det rygglängd?) som kan krympa. Beror kanske på tyg till viss del men har iaf aldrig haft ngra som gått ihop över bröstet.

Där i mot, om du är en storlek större över bröstet än i övriga skjortan så har du väl inte så mycket alternativ än att ta den större storleken? Annars kommer du ju knappt kunna knäppa skjortan och om du kan knäppa den så kommer det sträcka i knapparna och ev till o med glipa o visa hud där.

Jag har flera som blivit tightare, dvs krympt, runt halsen så det där stämmer inte för mig iaf. Varför skulle de bara kunna krympa på längden...?
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Tack för alla utförliga svar ang skjortorna från Eton. Otroligt bra svar som hjälper mig på vägen till att finna den perfekta skjortan.

Får testa och köpa en Eton 41 i slimfit och göra några mindre justeringar hos skräddaren efter 3-5 tvättar. Jag kikade på Etons MTM tjänst men då landar en skjorta på ca 1800kr vilket är lite över min smärtgräns. Försöker att tillämpa pareto-principen (80/20-regeln) i min capsule vardrobe och då blir det svårt att argumentera för den ökade kostanden med tanke på att det nästat dubblar priset av shirtonomy.

På tal om shirtonomy, är det någon som vill dela med sig av erfarenhet av deras vita Twill tyg? Förstår att de är lite tjockare än ”vanliga” twill tyger men har haft svårt att hitta recensioner/omdömen på nätet. Någon som kan ge en enklare recension (gärna med jämförelse av Etons signature twill)?
C5C35541-AF53-4C6D-81F0-4C4720762A25.jpeg
C06D5E43-ABA1-4BE0-9839-04C9EBB861E7.png
 
Tack för alla utförliga svar ang skjortorna från Eton. Otroligt bra svar som hjälper mig på vägen till att finna den perfekta skjortan.

Får testa och köpa en Eton 41 i slimfit och göra några mindre justeringar hos skräddaren efter 3-5 tvättar. Jag kikade på Etons MTM tjänst men då landar en skjorta på ca 1800kr vilket är lite över min smärtgräns. Försöker att tillämpa pareto-principen (80/20-regeln) i min capsule vardrobe och då blir det svårt att argumentera för den ökade kostanden med tanke på att det nästat dubblar priset av shirtonomy.

På tal om shirtonomy, är det någon som vill dela med sig av erfarenhet av deras vita Twill tyg? Förstår att de är lite tjockare än ”vanliga” twill tyger men har haft svårt att hitta recensioner/omdömen på nätet. Någon som kan ge en enklare recension (gärna med jämförelse av Etons signature twill)?
C5C35541-AF53-4C6D-81F0-4C4720762A25.jpeg
C06D5E43-ABA1-4BE0-9839-04C9EBB861E7.png
Bra fråga! Jag har testat mig fram mellan olika skjortor Eton/stenström/adaysmarch/tailorstore men har inte listat ut skillnaderna på tyg. Vissa eton jag har är jättemjuka medan andra upplevs som ”riviga” mot huden. Jag är för dålig på olika tygsorter och väv?. Har därför börjat köra en del Oxford då jag är rätt kinkig med komforten på skjortor.

Gällande eton har jag 4-5 stycken som jag är toknöjd med, och använt i 4 år utan att märkt att dem krympt. Sedan har jag 1-2 som inte alls varit bekväma att bära och bara blivit hängandes.

Någon som har tips på tyg/väv/märke om man vill ha stilrena skjortor som är bekväma att bära? :)
 
För de nyfikna på valstarino. Jag fick hem en 50a från deras vår-linje (som ska vara identisk till höst-linjen, så när som på färgerna).

Jag upplever dem som rymlig, och för stor för mig. Tycker 48 sitter bättre på denna typen av jacka. Jag la dom ovanpå varandra, och 50 är drygt 3-4cm bredare över bröst/midja, och drygt 2cm längre, än 48. Men jag tror inte storlekstabellerna säger hela sanningen; jag rekommenderar ni testar båda.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
För de nyfikna på valstarino. Jag fick hem en 50a från deras vår-linje (som ska vara identisk till höst-linjen, så när som på färgerna).

Jag upplever dem som rymlig, och för stor för mig. Tycker 48 sitter bättre på denna typen av jacka. Jag la dom ovanpå varandra, och 50 är drygt 3-4cm bredare över bröst/midja, och drygt 2cm längre, än 48. Men jag tror inte storlekstabellerna säger hela sanningen; jag rekommenderar ni testar båda.
Min har också landat, i storlek 52 (jag är vanligtvis 50-52). Jag var rädd att den skulle vara för liten utifrån vad som har skrivits, men det är den absolut inte. Den är rymlig i både kropp och ärmar och jag är verkligen nöjd. Det blir inga problem med tjockare lager under denna. Vårens bästa inköp!
 

stigge

Omega
2-Faktor
Min har också landat, i storlek 52 (jag är vanligtvis 50-52). Jag var rädd att den skulle vara för liten utifrån vad som har skrivits, men det är den absolut inte. Den är rymlig i både kropp och ärmar och jag är verkligen nöjd. Det blir inga problem med tjockare lager under denna. Vårens bästa inköp!
Vad har du för längd på din i stl 52?
Mätt utan krage men med nedersta mudden

Och bild såklart :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
För de nyfikna på valstarino. Jag fick hem en 50a från deras vår-linje (som ska vara identisk till höst-linjen, så när som på färgerna).

Jag upplever dem som rymlig, och för stor för mig. Tycker 48 sitter bättre på denna typen av jacka. Jag la dom ovanpå varandra, och 50 är drygt 3-4cm bredare över bröst/midja, och drygt 2cm längre, än 48. Men jag tror inte storlekstabellerna säger hela sanningen; jag rekommenderar ni testar båda.

Min har också landat, i storlek 52 (jag är vanligtvis 50-52). Jag var rädd att den skulle vara för liten utifrån vad som har skrivits, men det är den absolut inte. Den är rymlig i både kropp och ärmar och jag är verkligen nöjd. Det blir inga problem med tjockare lager under denna. Vårens bästa inköp!

Verkar som det gjorts om det under senare år. Hade hemma i stl 50 (min normala stl) och det var både korta och tighta på mig (hade hemma både mocka och tyg modellerna). Var ca 2år sedan.
Bra att de blir lite rymligare om mer tts.
 
Min har också landat, i storlek 52 (jag är vanligtvis 50-52). Jag var rädd att den skulle vara för liten utifrån vad som har skrivits, men det är den absolut inte. Den är rymlig i både kropp och ärmar och jag är verkligen nöjd. Det blir inga problem med tjockare lager under denna. Vårens bästa inköp!
Håller med, trodde 48 skulle va snortight på mig, men den sitter som jag tycker en bomberjacka ska, relativt nära kroppen. 50 är betydligt mer avslappnad, och där får man på lite lager utan större bekymmer. Skulle nästan påstå TTS.
 

jistanes

Cartier
Letar fortfarande efter den perfekta skjortan och efter 3 skjortor från shirtonomy (där kvaliten varit varierande) överväger jag att köra på Eton Signature twill i slim fit.
Självklart så är jag mellan två storlekar (40-41) och undrar ifall någon KS:are har erfarenhet från dessa och vet ifall de krymper något?
Butikspersonalen sa att de inte krymper något alls men med tanke på att hon inte visste skillnad på twill och polin så antar jag att hon inte är en pålitlig källa.
E1E5EB4E-DA6E-41D2-8818-EBB16C2B3B35.png
Jag köpte ett gäng 41 och armarna var typ 35 meter långa. Jämfört med L/50. Säkert fel på mig. Kortade hos skräddis. Inte märkt nåt krymperi öht!
 
Sjukt svår fråga men med risk för att vara den tråkiga typen som besvarar en fråga med en motfråga - vad känns obekvämt i de skjortor som har blivit hängandes? Har det varit materialet eller passformen?
Helt klart tyget som varit obekvämt mot huden. Oxford tyg är de jag upplever som bekvämast. Tailor store och vissa eton upplever jag som sträva/stickiga/riviga mot huden. Misstänker att de beror på väven? Alla skjortor är 100% bomull. Passformen är sällan något större problem. :)
 

JohanHLM

Rolex
Sjukt svår fråga men med risk för att vara den tråkiga typen som besvarar en fråga med en motfråga - vad känns obekvämt i de skjortor som har blivit hängandes? Har det varit materialet eller passformen?
De är behandlade med något (vet inte vad för ämne) för att vara lättstrukna och precis som någon annan skrivit i tråden har jag upplevt vissa jag har som väldigt stela i tyget (river mot kroppen) vilket jag tror beror på detta. Efter några tvättar har problemet alltid försvunnit för min del.
 
Topp