• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Någon här som provat Brothers MTM-tjänst gällande skjortor? Brett utbud av tyg, kragar och andra tillval? Var det inte någon här som jobbade på Brothers?

Tjenare, vad skulle ni rekomendera för kostym (färg/mönster) att ha på sig på en skolavslutning? Jag slutar 9an om några månader och man brukar klä sig i kostym då, jag vill vara tidigt ute så jag har tid på mig.

Har ni tips eller förslag? Kom gärna med lite somriga kostymer, eller något som inte alla har!

Tjenare, vad skulle ni rekomendera för kostym (färg/mönster) att ha på sig på en skolavslutning? Jag slutar 9an om några månader och man brukar klä sig i kostym då, jag vill vara tidigt ute så jag har tid på mig.

Har ni tips eller förslag? Kom gärna med lite somriga kostymer, eller något som inte alla har!
Mörkblå. Med en vettig slipsknut och skjortkrage kommer du stå ut ändå.

Utan kavaj? Nej. Framförallt inte om det är såna där clip-on hängslen. :)
Screenshot_20190325-202918.png

Typ något sånt menar jag, att man har kavaj men hänglsen under. Jag svettas mycket så det är stor chans att kavajen kommer att tas av under dagen haha

Är bjuden på fancy bröllop i Stockholm dagen innan midsommar.
På svenska inbjudan skrivs det "smoking" som dresscode, men på engelska är det "black tie". När frugan frågade bruden på svenska så sa hon smoking. Mannen säger "black tie" till mig på engelska...

Alltså, vad vill dom? Har jag fel när jag tror att smoking /= black tie?
Smoking är väl tuxedo som dresscode, black tie är vanligt kostym som passar färgkrav. Eller?

Är det min svenska som är problemet eller försöker dom vara hipp men kan inte engelska/universal dresscoden?

På svenska inbjudan skrivs det "smoking" som dresscode, men på engelska är det "black tie". När frugan frågade bruden på svenska så sa hon smoking. Mannen säger "black tie" till mig på engelska...

Smoking är väl tuxedo som dresscode, black tie är vanligt kostym som passar färgkrav. Eller?

Är det min svenska som är problemet eller försöker dom vara hipp men kan inte engelska/universal dresscoden?

Black tie är smoking.

Är det verkligen black tie? För black tie krävs inte att vara tuxedo, men vissa som jag jobbar med säger att smoking = tuxedo

Let me rephrase then, får man ha "black tie" som dress code om det inte direkt säger tuxedo ?

Är det verkligen black tie? För black tie krävs inte att vara tuxedo, men vissa som jag jobbar med säger att smoking = tuxedo

Smoking är svenska benämningen på amerikanskans tuxedo ja. Aldrig hört att nåt annat än en sådan är accepterat när klädseln är black tie heller?

Black tie = Tuxedo = Smoking? I vilket fall skulle black tie inte kräva plagget smoking menar du?

Black tie måste inte vara tuxedo. Det får vara en vanlig kostym med solid färg (svart, grå, marinblå).
Tuxedo/dinner suit är svart eller vit, silk lapels , etc

At least in the universal terms as I know them.
Perhaps the Swedish terms differ, never heard "smoking" before Sweden and was under the impression that its tuxedo.

Black tie måste inte vara tuxedo. Det får vara en vanlig kostym med solid färg (svart, grå, marinblå).
Tuxedo/dinner suit är svart eller vit, silk lapels , etc

Du tänker på det som i Sverige kallas mörk kostym. Steget innan black tie här.

Tack för det!
Så ja, det är ett språk-nuance.
I dresscoden som jag är van med säger man black tie för mörk kostym och tux / dinner jacka för smoking.
Nog tid att ta tuxidon ur förvaring :cool:

Haha sant enda gången jag skulle använda kostym är typ då stunderna.
Men jag vill gärna ha hjälp med färg/mönster etc...

Kör nåt ljust, blått eller grått säger jag. Skippa slipsen, ta en vit skjorta med lite struktur i och till det loafers om du tror att du kommer använda dem igen och inte bli utskrattad under dagen, annars vita lite mer dressade sneakers. Hur tror du resten av din klass kommer se ut?

Bra sagt faktiskt... Men kostym är iallafall något jag ska ha men kan nog skippa hängslen
Menar inte du ska skippa kostym, men jag hade kört något billigt från dressman/hm. Du kommer inte ha den fler gånger, den kommer vara för liten, din stil kommer förändras, etc. Plus, du vill kunna festa loss och inte vara rädd om den.

När du blir äldre kan du köpa dyrare kläder som kommer vara dig mycket länge.

Ang. mönster och färg, kör mörkblå kostym utan mönster. Finns inte det, kör någon mörkare nyans av grå.

Kör nåt ljust, blått eller grått säger jag. Skippa slipsen, ta en vit skjorta med lite struktur i och till det loafers om du tror att du kommer använda dem igen och inte bli utskrattad under dagen, annars vita lite mer dressade sneakers. Hur tror du resten av din klass kommer se ut?
Grabbarna i klassen kommer nog ha kostym, och det vanligaste är ju svart

Menar inte du ska skippa kostym, men jag hade kört något billigt från dressman/hm. Du kommer inte ha den fler gånger, den kommer vara för liten, din stil kommer förändras, etc. Plus, du vill kunna festa loss och inte vara rädd om den.

När du blir äldre kan du köpa dyrare kläder som kommer vara dig mycket länge.

Ang. mönster och färg, kör mörkblå kostym utan mönster. Finns inte det, kör någon mörkare nyans av grå.

Tack för tipsen!

Tja, köpte en marinblå tigerkostym när jag gick ut nian förra året, dock hade jag förvisso växt klart då den fortfarande sitter som en smäck. Man kan hitta en "schysst"(väldigt subjektivt) kostym för samma peng som en hm/dressman. Men se för gudsskull till att matcha bälte/skor :)
Marinblå är iaf en färg som passar de flesta tillställningar som är lätt att dressa upp/ner.
:)

Tja, köpte en marinblå tigerkostym när jag gick ut nian förra året, dock hade jag förvisso växt klart då den fortfarande sitter som en smäck. Man kan hitta en "schysst"(väldigt subjektivt) kostym för samma peng som en hm/dressman. Men se för gudsskull till att matcha bälte/skor :)
Marinblå är iaf en färg som passar de flesta tillställningar som är lätt att dressa upp/ner.
:)
Screenshot_20190325-215354.png

Jag har detta bälte skulle ett par bruna "kostymskor" passa?

Någon här som provat Brothers MTM-tjänst gällande skjortor? Brett utbud av tyg, kragar och andra tillval? Var det inte någon här som jobbade på Brothers?

Har tyvärr ingen erfarenhet av skjorttjänsten, jag jobbar i fel del av landet om man säger så. Men jag har svårt att se (utan att snacka skit om min arbetsgivare) att de fyllde ut något tomrum gentemot vad som fanns innan, om man ser till priset. Jag gillar personligen shirtonomy, och bor man i Sthlm/ kan ta sig dit så finns möjligheten att få hjälp med mått hos deras showroom.

Tillbaka
Topp