• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

konkret

Cartier
2-Faktor
Någon som har något schysst tips på bra långärmade pikétröja alternativt stickad sådan? Känner att jag behöver en bra sådan i min garderob! Som fungerar casual men ändå ser uppstyrt ut, letat främst på CoC utan lycka så tänkte vända mig hit (igen) då jag fått många goda tips härifrån. :)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Någon som har något schysst tips på bra långärmade pikétröja alternativt stickad sådan? Känner att jag behöver en bra sådan i min garderob! Som fungerar casual men ändå ser uppstyrt ut, letat främst på CoC utan lycka så tänkte vända mig hit (igen) då jag fått många goda tips härifrån. :)

Har ett gäng från Oscar Jacobson. Väldigt nöjd.
 

JB_XII

Rolex
Någon här som kan ge ett bra förslag på svala byxor i sommar? Tänker mig business casual.
Linnebyxor?

Prislapp runt 1000-1500 kanske?
 

hannes

Omega
Någon som har något schysst tips på bra långärmade pikétröja alternativt stickad sådan? Känner att jag behöver en bra sådan i min garderob! Som fungerar casual men ändå ser uppstyrt ut, letat främst på CoC utan lycka så tänkte vända mig hit (igen) då jag fått många goda tips härifrån. :)
Inte piké, men Uniqlo har mycket prisvärda långärmade merinoulls tröjor med krage!

https://www.uniqlo.com/eu/en/produc...0625_color=COL08&cgid=IDextra-fine-merino2246

goods_69_400625
 

Lolle

Panerai
Jag vart också sugen på ett par Manolo x Ströms - någon som vet om tidigare års storlekar har funnits för en tjockis som mig (köper oftast 54-56 och syr upp om de ej kommer i rålängd).
 
Fast är man 15-16 bast så har man troligtvis växt ur den till nästa sommar ändå ;)
Touché! Dock så har ju jag varit en av de som slutade 9an och tog studenten i svart kostym. Självklart med en orange fluga, svart bälte med blankt spänne, segel till byxben som var halvmetern för långa, skjorta med kontrastknappar, etc. Jag har gjort många fel, kan man säga - och nånstans så kan man ju försöka förmedla råd till yngre förmågor att inte köra i samma diken. ;)
 
Touché! Dock så har ju jag varit en av de som slutade 9an och tog studenten i svart kostym. Självklart med en orange fluga, svart bälte med blankt spänne, segel till byxben som var halvmetern för långa, skjorta med kontrastknappar, etc. Jag har gjort många fel, kan man säga - och nånstans så kan man ju försöka förmedla råd till yngre förmågor att inte köra i samma diken. ;)
Jag håller med dig i princip allt du skriver däremot så tycker jag inte att han behöver vara lika fokuserad på att köpa en ”tidlös” kostym som han kan använda så länge som möjligt om det är så att han tycker kortare kavaj- och byxlängd med en tightare passform är vad han gillar just nu. För gissningsvis kommer han inte bära den särskilt länge ändå och då är det bättre att den skänker glädje till honom för stunden än att han kollar tillbaka på skolavslutningsfoton om 10 år och klappar sig på axeln för att kavajlängden fortfarande är modern i dagsläget. Skillnad om det var en 25-årig kille som vill börja bygga upp sin basgarderob och är ute efter sin första kvalitetskostym, då hade jag köpt ditt inlägg helt och rakt av!
 

Erik83

Cartier
Någon som har något schysst tips på bra långärmade pikétröja alternativt stickad sådan? Känner att jag behöver en bra sådan i min garderob! Som fungerar casual men ändå ser uppstyrt ut, letat främst på CoC utan lycka så tänkte vända mig hit (igen) då jag fått många goda tips härifrån. :)
Jag är sugen på att testa dessa och se om det är nåt att ha:
https://natalino.co/collections/polo-shirt
 

Erik83

Cartier

Kollade på ett av de senaste avsnitten av Gentlemen's Gazette i morse som handlade om midjehöjd på byxor, och se där dyker ju faktiskt @Whedda upp som ett positivt exempel! 3:30 in i klippet.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Jag är sugen på att testa dessa och se om det är nåt att ha:
https://natalino.co/collections/polo-shirt
De såg verkligen intressanta ut!

Nedan är vad jag är exakt ute efter, men tycker att prislappen är allt för saftig för en långärmad piké. Vill gärna att kragen skall vara likt en skjorta, att den skall stå upp då jag är relativt bredaxlad ser "slappa" kragar väldigt underligt ut på mig.
https://www.lucavitabile.it/shop-online/the-friday-polo-blue-navy-22
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Känns rimligt att jämföra en svart kostym med ansiktstatueringar ...
Det står dig fritt att använda svart kostym - oavsett vad jag, anonym forummedlem, tycker om det.
Det jag reagerade på i ursprungskommentaren var att "det är vanligt så det är ok". Kommer inte att börja tycka att något är snyggt bara för att "många använder det" och det gäller både svart kostym, becknarväska och konsultdojor.
 

Erik83

Cartier
De såg verkligen intressanta ut!

Nedan är vad jag är exakt ute efter, men tycker att prislappen är allt för saftig för en långärmad piké. Vill gärna att kragen skall vara likt en skjorta, att den skall stå upp då jag är relativt bredaxlad ser "slappa" kragar väldigt underligt ut på mig.
https://www.lucavitabile.it/shop-online/the-friday-polo-blue-navy-22
Den såg grym ut! Men jag har också otroligt svårt att motivera det priset. Jag vill ha nåt med grym kvalitet och passform, bra tyg, handsydd under bra förhållanden och svinbillig. Går inte ihop tyvärr.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Den såg grym ut! Men jag har också otroligt svårt att motivera det priset. Jag vill ha nåt med grym kvalitet och passform, bra tyg, handsydd under bra förhållanden och svinbillig. Går inte ihop tyvärr.
Haha då är vi väldigt lika! Tycker kortärmade pikétröjor finns i väldigt rimliga prisklasser <1000 men känns att steget för långärmad är mycket högre. Kanske bättre att sikta på kortärmade pikétröjor och köra skjortor i de andra fallen.
 

aximand

Panerai
2-Faktor

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Det står dig fritt att använda svart kostym - oavsett vad jag, anonym forummedlem, tycker om det.
Det jag reagerade på i ursprungskommentaren var att "det är vanligt så det är ok". Kommer inte att börja tycka att något är snyggt bara för att "många använder det" och det gäller både svart kostym, becknarväska och konsultdojor.

Det var Andreas ord, inte mina.
Och nej, vanligt innebär inte att det är snyggt. Diskussionen inleddes med "svart kostym har man på begravning" och jag menar att svart kostym är comme il faut i allmänhet, inte bara på begravningar.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
De såg verkligen intressanta ut!

Nedan är vad jag är exakt ute efter, men tycker att prislappen är allt för saftig för en långärmad piké. Vill gärna att kragen skall vara likt en skjorta, att den skall stå upp då jag är relativt bredaxlad ser "slappa" kragar väldigt underligt ut på mig.
https://www.lucavitabile.it/shop-online/the-friday-polo-blue-navy-22

Den såg grym ut! Men jag har också otroligt svårt att motivera det priset. Jag vill ha nåt med grym kvalitet och passform, bra tyg, handsydd under bra förhållanden och svinbillig. Går inte ihop tyvärr.

Har två Polo från LA, visst är de dyra men oxå riktigt bra, speciellt kragarna på dem. Jag använder oxå honom för skräddarsydda skjortor och då kan man få Polo-tröjorna justerade efter sina mått oxå vilket gör dem extra nice.
 
Topp