• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

MartinGFX

Cartier
Screenshot_20190325-215354.png


Jag har detta bälte skulle ett par bruna "kostymskor" passa?
Kör utan bälte!
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Någon speciell anledning eller helt enkelt för att det är snyggare så?
Till kostym kan du generellt tänka konceptet ”less is more” om du vill ha ett klassiskt välklätt utseende. Skall du ha skärp till kostym så bör skärpet vara i samma färg som skorna men väldigt ”cleant”, dvs utan några tryck och med nästan minimalistiskt utseende. Likt detta:
30347306-110A-40BD-AEF3-6EBBAA936A72.jpeg
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Någon speciell anledning eller helt enkelt för att det är snyggare så?
Kikade runt en del på pintrest för att hitta något som jag anser är bra målbild för ”ung & välklädd”. Tycker denna bild är en rätt så bra visualisering vad jag anser skulle pass bara på 9ans avslutning. Inte precis traditionellt med vita sneakers men det får en liten mer ungdomlig tvist på det klassiska skräddade modet. Och framförallt så speglar denna outfit en mål- och modemedveten ung herre som skall fira slutet på grundskolan :)
6311FE90-B582-4DD4-9E4C-C35F85967117.jpeg
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Kikade runt en del på pintrest för att hitta något som jag anser är bra målbild för ”ung & välklädd”. Tycker denna bild är en rätt så bra visualisering vad jag anser skulle pass bara på 9ans avslutning. Inte precis traditionellt med vita sneakers men det får en liten mer ungdomlig tvist på det klassiska skräddade modet. Och framförallt så speglar denna outfit en mål- och modemedveten ung herre som skall fira slutet på grundskolan :)
6311FE90-B582-4DD4-9E4C-C35F85967117.jpeg
Vad som är bra med den bilden (även om jag inte håller med om sneakers och byxlängd) är att slagen på kavajen är lagom breda, men vad du finner på typ HM senast jag kollat så är det tunnare slag än vad som bara under sent 50tal hehe
 
Grabbarna i klassen kommer nog ha kostym, och det vanligaste är ju svart

Det jag brukar rekommendera mina kunder är att köpa en mörkblå eller mörkgrå kostym som sin första, detta då användningsområdet blir så mycket större (Den mörka färgen gör att du kan ha den såväl på bröllop som begravning). Att välja en svart kostym blir väldigt "hårt", man ser ofta blek ut och det är svårt att kombinera till andra färger. Valet mellan mörkgrå eller mörkblå blir mer personligt, sett till hudton hårfärg etc. Men ska du köpa en kostym så se till att du har förutsättningarna för att använda den på lång sikt, du ska kunna kombinera byxan till skjorta/ t-shirt/ tjocktröja, eller med kavajen till andra byxor såsom chinos eller jeans. Ju mer du använder kostymen, ju billigare blir den i längden.

Satsa också på en kostym som inte blir alltför "trendtillfällig", Volts kostymer brukar vara väldigt "korta längdmässigt", med extremt stora slag och annat som är tillfälligt inom modebranschen (korta byxor t.ex). Brothers brukar vara mellantinget mellan Dressmans "gubbiga och låga kvalitet" (D+LJ ursäktas givetvis) och Volts "bra kvalitet men alltför modebaserat". Men jag är ju jäv som jobbar på brothers (även om jag inte har särskilt mycket därifrån i garderoben).

Och kör inte bälte till kostymen, har du en kostym vill du bygga en siluett. Om du då har ett bälte som syns tydligt delar du siluetten itu. Om du hittar en byxa som sitter bra i midjan kan du köra utan bälte, annars skulle jag råda dig att köra hängslen.

Lycka till :)
 
Det jag brukar rekommendera mina kunder är att köpa en mörkblå eller mörkgrå kostym som sin första, detta då användningsområdet blir så mycket större (Den mörka färgen gör att du kan ha den såväl på bröllop som begravning). Att välja en svart kostym blir väldigt "hårt", man ser ofta blek ut och det är svårt att kombinera till andra färger. Valet mellan mörkgrå eller mörkblå blir mer personligt, sett till hudton hårfärg etc. Men ska du köpa en kostym så se till att du har förutsättningarna för att använda den på lång sikt, du ska kunna kombinera byxan till skjorta/ t-shirt/ tjocktröja, eller med kavajen till andra byxor såsom chinos eller jeans. Ju mer du använder kostymen, ju billigare blir den i längden.

Satsa också på en kostym som inte blir alltför "trendtillfällig", Volts kostymer brukar vara väldigt "korta längdmässigt", med extremt stora slag och annat som är tillfälligt inom modebranschen (korta byxor t.ex).
Fast är man 15-16 bast så har man troligtvis växt ur den till nästa sommar ändå ;)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Ska citera Weinås här: "Svart kostym är definitivt den vanligaste i det här landet. Det är således inte "fel" med svart kostym vilket vissa internethjältar vill hävda."
Nej, och det är inte fel att ha ansiktstatueringar heller men det är ändå fult. Även konsultdojan är oerhört vanlig, ska vi alla glida i ett par störtsköna lakritsloafers med härlig resår? Bara för att något är vanligt är det ju inte nödvändigtvis snyggt. Sen om det är "fel" eller inte, ptja, det låter jag vara osagt.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nej, och det är inte fel att ha ansiktstatueringar heller men det är ändå fult. Även konsultdojan är oerhört vanlig, ska vi alla glida i ett par störtsköna lakritsloafers med härlig resår? Bara för att något är vanligt är det ju inte nödvändigtvis snyggt. Sen om det är "fel" eller inte, ptja, det låter jag vara osagt.
Varför anser du att det är fult? Denna norm om svart är något som jag är förvånad över att det inte har suddats ut. Den svarta kostymen finns där av en anledning och det är knappast för att det anses vara ful - snarare att färgen har varit synonym med någonting som kan ha uppfattas som kontroversiellt bärande förr (beroende på situation).


Vet inte vem det är på bilden. Googlade taxichaufför.

Tom-Ford-uses-small-mono-splashes-of-sprezzatura-on-a-black-and-white-canvas-of-shirt-and-suit-697x900.jpg
 

Erik83

Cartier
Ska citera Weinås här: "Svart kostym är definitivt den vanligaste i det här landet. Det är således inte "fel" med svart kostym vilket vissa internethjältar vill hävda."
Han har även pratat om hur illa han tycker om svart kavaj som udda-kavaj, så ska man få ut så mycket som möjligt av en examenskostym ska man nog undvika svart.

Sen passar vissa bättre i svart än andra. Jag har sällan solbränna nog att köra svart kostym utan att se likblek ut. Med min kroppshydda skulle ingen ta mig för dörrvakt i alla fall..
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Varför anser du att det är fult? Denna norm om svart är något som jag är förvånad över att det inte har suddats ut. Den svarta kostymen finns där av en anledning och det är knappast för att det anses vara ful - snarare att färgen har varit synonym med någonting som kan ha uppfattas som kontroversiellt bärande förr (beroende på situation).

Vet inte vem det är på bilden. Googlade taxichaufför.

Eh, kontroversiellt bärande vet jag inte om jag bryr mig särskilt mycket om, även om dörrvakt på sliskig nattklubb eller studentflak inte är en estetik jag strävar efter. Jag gillar inte svart kavaj därför att jag tycker att det är en oerhört tråkig färg, helt utan karaktär och i stort sett omöjlig att matcha till något på ett sätt som ser bra ut. Det är i regel också typ omöjligt att hitta en svart kavaj med någon som helst struktur, vilket gör det i min mening ännu tråkigare. Har inga svarta plagg i garderoben överhuvudtaget numera!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Eh, kontroversiellt bärande vet jag inte om jag bryr mig särskilt mycket om, även om dörrvakt på sliskig nattklubb eller studentflak inte är en estetik jag strävar efter. Jag gillar inte svart kavaj därför att jag tycker att det är en oerhört tråkig färg, helt utan karaktär och i stort sett omöjlig att matcha till något på ett sätt som ser bra ut. Det är i regel också typ omöjligt att hitta en svart kavaj med någon som helst struktur, vilket gör det i min mening ännu tråkigare. Har inga svarta plagg i garderoben överhuvudtaget numera!
Jag kanske missuppfattade. Jag talar om kostym, inte udda kavaj.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag kanske missuppfattade. Jag talar om kostym, inte udda kavaj.
Tycker samma där - Svårmatchat och i min mening tråkig färg. Förstår inte varför man vill använda det när man kan använda mörkgrå eller mörkblå istället som, även om de skulle vara extremt mörka, ger en mer levande känsla till kostymen. Stora svarta färgsjok dödar liksom det som är "levande" i en outfit. Sen att man undviker alla dörrvakts/taxichaufför/etc-vibbar är bara ett plus.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hmm låter konstigt men kanske är så... tycker det finns spelrum där.
Edit bilder: sitter ju bra under själva ”fickan” utan att vara tajta Kan det vara att fickorna är för korta/långa? @Lindrian
F61EFB09-2070-44A7-8159-4D40E1FE9843.jpeg

47A36774-F275-46C9-A9B3-BEF1FA1DC099.jpeg

69D651D9-73AF-4C4D-8521-B50A47C3ABBA.jpeg

image.jpg
Svårt att avgöra på endast ett fåtal bilder, men problemet kan bero på:
1) Dåligt sydda byxor
2) På bilderna verkar det som att du har ganska rejält tilltagna lår(kan var en synvilla)? Kanske detta påverkar?
f61efb09-2070-44a7-8159-4d40e1fe9843-jpeg.1073678

3) För små byxor. Visserligen tycker du att detta är tillräckligt, men ser lite tajt ut för en klassisk byxsiluett?
69d651d9-73af-4c4d-8521-b50a47c3abba-jpeg.1073680
 

daniel32

Omega
Det jag brukar rekommendera mina kunder är att köpa en mörkblå eller mörkgrå kostym som sin första, detta då användningsområdet blir så mycket större (Den mörka färgen gör att du kan ha den såväl på bröllop som begravning). Att välja en svart kostym blir väldigt "hårt", man ser ofta blek ut och det är svårt att kombinera till andra färger. Valet mellan mörkgrå eller mörkblå blir mer personligt, sett till hudton hårfärg etc. Men ska du köpa en kostym så se till att du har förutsättningarna för att använda den på lång sikt, du ska kunna kombinera byxan till skjorta/ t-shirt/ tjocktröja, eller med kavajen till andra byxor såsom chinos eller jeans. Ju mer du använder kostymen, ju billigare blir den i längden.

Satsa också på en kostym som inte blir alltför "trendtillfällig", Volts kostymer brukar vara väldigt "korta längdmässigt", med extremt stora slag och annat som är tillfälligt inom modebranschen (korta byxor t.ex). Brothers brukar vara mellantinget mellan Dressmans "gubbiga och låga kvalitet" (D+LJ ursäktas givetvis) och Volts "bra kvalitet men alltför modebaserat". Men jag är ju jäv som jobbar på brothers (även om jag inte har särskilt mycket därifrån i garderoben).

Och kör inte bälte till kostymen, har du en kostym vill du bygga en siluett. Om du då har ett bälte som syns tydligt delar du siluetten itu. Om du hittar en byxa som sitter bra i midjan kan du köra utan bälte, annars skulle jag råda dig att köra hängslen.

Lycka till :)
Tack så hemskt mycket.

Fick lära mig en hel del av dig!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nej, och det är inte fel att ha ansiktstatueringar heller men det är ändå fult. Även konsultdojan är oerhört vanlig, ska vi alla glida i ett par störtsköna lakritsloafers med härlig resår? Bara för att något är vanligt är det ju inte nödvändigtvis snyggt. Sen om det är "fel" eller inte, ptja, det låter jag vara osagt.

Känns rimligt att jämföra en svart kostym med ansiktstatueringar ...
 
Topp