• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Hur mäter du måttet på innerbenet?
Jag fick det förklarat i telefon. I slutändan blev det såhär:
maxresdefault.jpg

La byxorna platt, vek upp den ena, och mätte från där sömmarna går ihop till byxans slut.

Fick det till 79.5cm på båda mina byxpar, så var det jag bad om. Jag är 186cm lång. Får hoppas jag inte mätt fel nu!

maxresdefault.jpg

La byxorna platt, vek upp den ena, och mätte från där sömmarna går ihop till byxans slut.

Fick det till 79.5cm på båda mina byxpar, så var det jag bad om. Jag är 186cm lång. Får hoppas jag inte mätt fel nu!
Tack! :) Hoppas längden blir bra. Lägg gärna upp några bilder när du fått dem.

maxresdefault.jpg

Det ser helt rätt ut. Där personen pekar är grensömmen. När du skrev liv tolkade jag det som byxlinningen, därav min kommentar:)

maxresdefault.jpg

Jag är 188 och har 80, så det låter i mina öron helt rimligt. ;) Nu kan vi iofs vara helt olika byggda, men ändå :D

Jag är 188 och har 80, så det låter i mina öron helt rimligt. ;) Nu kan vi iofs vara helt olika byggda, men ändå :D
Snackade precis med Ströms igen, han ringde och rådde mig att slå på 0.5cm från vad jag har på mina ullbyxor för bomullsbyxan, och 1cm för linnebyxan, då de drar upp sig en del. Så bomullen görs i 80, och linnet i 80.5. Lät rimligt.

Hoppas det blir bra!

Snackade precis med Ströms igen, han ringde och rådde mig att slå på 0.5cm från vad jag har på mina ullbyxor för bomullsbyxan, och 1cm för linnebyxan, då de drar upp sig en del. Så bomullen görs i 80, och linnet i 80.5. Lät rimligt.

Hoppas det blir bra!
Fick du några andra mått? Tänker specifikt på så man kan kura ut ratio mellan midja/lårvidd som brukar vara en plåga för mig.

Hoppas det blir bra!
Jag brukar alltid försöka hinna tvätta mina byxor (i de material som går att tvätta) en gång innan jag lägger upp dem för att bli av med så mycket som möjligt av ev. krympning. Men så blir det ju inte för de som låter affären lägga upp dem direkt, tar t.ex. Ströms hänsyn till det?

Jag brukar alltid försöka hinna tvätta mina byxor (i de material som går att tvätta) en gång innan jag lägger upp dem för att bli av med så mycket som möjligt av ev. krympning. Men så blir det ju inte för de som låter affären lägga upp dem direkt, tar t.ex. Ströms hänsyn till det?
Oklart! Tänkte inte ens på det.

Tvättråd från Ströms eller? Har svårt o se att Linne måste kemtvättas i normala fall? Ngt speciellt med dessa?

Allt som oftast när det står "kemtvätt" är det för att tillverkaren vill ha ryggen fri. Går ofta (men inte alltid) att tvätta i 30!

Yes, detta är vad ströms sa till mig. Jag vet inte om jag kommer riskera linnebyxorna i maskinen.

Men jag tror nog @Whedda kan klargöra det hela.

JA vore bra med ett litet förtydligande, känns speciellt jobbigt med linnebyxor som man springer omkring med i 40 graders värme som sen inte går o tvätta.
Men alltså så länge kläderna inte luktar eller fått fläckar behöver man ju inte tvätta dem? Jag tvättar mina byxor oerhört sällan.

Finns de som säger att man inte ska ha cedar-galgar:
https://www.hangerproject.com/blog/2012/08/28/cedar-hangers/
Sen om man läser runt lite så finns det även de som har fått fläckar när de hängt t.ex. blöta skjortor på cedarträgalgar (eftersom de är obehandlade så kan de färga av sig).
https://www.styleforum.net/threads/do-cedar-blocks-hangers-work-for-moths.210236/
Så efter att läst lite om det så har jag nöjt mig med klädpåsar och cedarträblock i garderoben, klädpåsarna, lådorna.
Kanon, tack för bra info

JA vore bra med ett litet förtydligande, känns speciellt jobbigt med linnebyxor som man springer omkring med i 40 graders värme som sen inte går o tvätta.

Det handlar ofta mer om känsliga delar som mellanlägg i byxlinningen som riskerar att krympa och att sömmar kan riskera att vrida sig när man sytt slag på dem. Jag vädrar alla mina byxor framför kem och maskintvätt om det inte är tydliga fläckar.

Men alltså så länge kläderna inte luktar eller fått fläckar behöver man ju inte tvätta dem? Jag tvättar mina byxor oerhört sällan.
Absolut, tvättar inte byxor för att det är roligt heller. :)
Det handlar ofta mer om känsliga delar som mellanlägg i byxlinningen som riskerar att krympa och att sömmar kan riskera att vrida sig när man sytt slag på dem. Jag vädrar alla mina byxor framför kem och maskintvätt om det inte är tydliga fläckar.
Skulle du säga att det troligtvis går o tvätta linnebyxorna i t.ex. 30 graders fintvätt? (På egen risk förståss.)

Funderar på en sommar/vårjacka och lite inne på någon av dessa två: https://gabucci.se/sv/search/searchbytext?key=Vancouver

Har en Aspesi: https://www.careofcarl.com/sv/artik...bsmDuTwsHD0PQyaLp0iIc1LAqD2NgNqcaArf3EALw_wcB
Som jag använder mig av in på vintern när jag tycker den är varm och det är trevligt med vattenavvisande.

VIlken av Vancouver modellernas färger tycker ni om? tobacco eller den mer olivegröna? Den jag har är som sagt mer mörkgrön och det känns kul med en jacka som ser lite annars ut.

Kanske en idiotisk fråga, men har ingen koll alls, om jag köper en kostym kan jag då med tillhörande byxor be dem sy slag när de kortas?

:oops:

Funderar på en sommar/vårjacka och lite inne på någon av dessa två: https://gabucci.se/sv/search/searchbytext?key=Vancouver

Har en Aspesi: https://www.careofcarl.com/sv/artik...bsmDuTwsHD0PQyaLp0iIc1LAqD2NgNqcaArf3EALw_wcB
Som jag använder mig av in på vintern när jag tycker den är varm och det är trevligt med vattenavvisande.

VIlken av Vancouver modellernas färger tycker ni om? tobacco eller den mer olivegröna? Den jag har är som sagt mer mörkgrön och det känns kul med en jacka som ser lite annars ut.
Båda är löjligt snygga. Grön är favorit.

Tillbaka
Topp