• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tyvärr är det långt ifrån alla som upptäckt det fina med skräddare och att det faktiskt är möjligt att få kläder att sitta bra utan att för den delen bli ruinerad.
Ja, verkligen. En kompis letade jeans med rätt vidd och benlängd länge. Han kollade på mig med stora ögon när jag frågade varför han inte gick till skräddaren.
 
Jag undrar om skräddarens nya era är här. Nästan alla plagg som jag har köpt senaste året har fått sig en tur till skräddaren.
Absolut, lämnar in allt, skjortor, byxor och jackor! Finns väldigt få plagg som sitter 100 direkt från fabrik :)

Tillägg: Köper Skortor som har bra form och axlar samt byxor som är bra i midja och lår, sen lämnar jag in för små fix :)
 
Senast ändrad:
Absolut, lämnar in allt, skjortor, byxor och jackor! Finns väldigt få plagg som sitter 100 direkt från fabrik :)

Tillägg: Köper Skortor som har bra form och axlar samt byxor som är bra i midja och lår, sen lämnar jag in för små fix :)
Precis. En storlek kan inte täcka upp hela spannet för alla män som generellt sätt bär storlek medium. Det är de små j*kla detaljerna som bygger en fin helhet.
 
Oavsett ser han väldigt trött ut, borde tänka på sömnen alternativt använda en fuktbevarande kräm och nån slags mjukgörare..
 
Ledsen, trodde han hade en pistol i fickan

Förlåt! Jag trodde det var nån ny sexförbrytargrej där man gömmer armarna för att dra en, inte så diskret fickpingis men nu inser jag att det var sprezz. Jag är uppriktigt ledsen för missförståndet! Observera att jag inte skriver missförSTÅNDET av respekt för att du gillar looken.
@Yo-han - Du är väldigt oklar och jag förstår verkligen inte dina utlägg i trådarna. En jämförelse är den när du talar om smörgåsbord för att genast bryta av med raklödder. Du är helt omöjligt att förstå när du talar om att julgranen kommer tidigt i år osv.

Jag, eller rättare sagt vi försöker men receptet måste ha varit felaktigt den gången när du nämnde Frank Zappa och marinerad fläskfilé.
 
Vi får se, det är från Yoox, det är ju som det är. Så här står det i beskrivningen
  • Composition: 98% Cotton, 2% Elastane
  • Details: flannel, solid colour, low waisted, regular fit, straight leg, no appliqués, button, zip, multipockets, tailored
  • Measurements: Width at end: 17 cm

Ändå märkligt att de är både regular fit och tailored.

Aha, så det är Yoox definition och inte Incotex passforms-/mönsterangivelse?
 
Angående skrädderi, vad tar en skräddare ungefär för att sy in/ta in en rock lite i midjan?

Beror väldigt mycket på vilken skräddare. Köpte en rätt dyr rock (för mig iaf) och då gick jag till Hans Alde som sydde in den rätt ordentligt. Var rätt stora justeringar som skulle göra. Det gick strax norr om 1000-lappen. En mindre justering hos en billigare skräddare lär inte vara många hundralappar.
 
Min tar 250 för det, men det är relativt billigt jämfört med priserna i Stockholm exempelvis (hehe...)

Beror väldigt mycket på vilken skräddare. Köpte en rätt dyr rock (för mig iaf) och då gick jag till Hans Alde som sydde in den rätt ordentligt. Var rätt stora justeringar som skulle göra. Det gick strax norr om 1000-lappen. En mindre justering hos en billigare skräddare lär inte vara många hundralappar.
Okej tack så mycket!
 
Beror väldigt mycket på vilken skräddare. Köpte en rätt dyr rock (för mig iaf) och då gick jag till Hans Alde som sydde in den rätt ordentligt. Var rätt stora justeringar som skulle göra. Det gick strax norr om 1000-lappen. En mindre justering hos en billigare skräddare lär inte vara många hundralappar.

över 1000 kr för att sy in en rock?!

Sjukaste jag hört. Bra timlön där.
 
Tjena!

Är det nån som har bra tips på bälte, tycker det är lätt att man råkar på usel kvalitet. Har ett från Ettinger jag gillar mycket men jag är ute efter ett brunt lite bredare, typ 40mm som ska funka främst till jeans. Hur är RM Williams? Vill gärna ha i ett lite tjockare läder.

Jag använder skärp från Allen Edmons. Köpte ett samtidigt som ett par skor. Detta var 2012 och det ser ut som nytt nästan, det används varje dag. Helt klart värt priset.
 
Jag sliter hårt på mina skjortkragar. En favoritskjorta kanske jag använder tre dagar i månaden. Har aldrig slips och rakar mig varannan dag. Efter tre år är kragkanten sönderskavd medan resten av skjortan är i nyskick.
Hur sliter ni på kragen?

image.jpg
 
Jag sliter hårt på mina skjortkragar. En favoritskjorta kanske jag använder tre dagar i månaden. Har aldrig slips och rakar mig varannan dag. Efter tre år är kragkanten sönderskavd medan resten av skjortan är i nyskick.
Hur sliter ni på kragen?

image.jpg

Aldrig sett det där faktiskt. Risig kvalitet på Oscar?
 
Jag sliter hårt på mina skjortkragar. En favoritskjorta kanske jag använder tre dagar i månaden. Har aldrig slips och rakar mig varannan dag. Efter tre år är kragkanten sönderskavd medan resten av skjortan är i nyskick.
Hur sliter ni på kragen?

image.jpg
Märklig slitning! Jag sliter istället mina skjortor väldigt hårt i manschetterna och på kragsnibbarna. Exakt samma typ av slitning som för dig dock. Har redan kasserat en Eton och en till är på gång att ge upp. Ingen aning om varför faktiskt. Inte för att jag har grovt hår på handlederna i alla fall ;)
 
Märklig slitning! Jag sliter istället mina skjortor väldigt hårt i manschetterna och på kragsnibbarna. Exakt samma typ av slitning som för dig dock. Har redan kasserat en Eton och en till är på gång att ge upp. Ingen aning om varför faktiskt. Inte för att jag har grovt hår på handlederna i alla fall ;)

Manschetter förstår jag slits om man sitter mycket framför datorn t ex, men kragsnibbar var konstigt. Tjejer som biter i dom kanske?
 
Jag sliter hårt på mina skjortkragar. En favoritskjorta kanske jag använder tre dagar i månaden. Har aldrig slips och rakar mig varannan dag. Efter tre år är kragkanten sönderskavd medan resten av skjortan är i nyskick.
Hur sliter ni på kragen?

image.jpg

inte alls konstigt, just de facto att du bara rakar dig varannan dag gör ju att dina hårstrån hinner växa ut och bli rätt vassa. Allt eller inget, antingen får du börja raka dig varje dag eller låta skägget växa ut en bit.
 
inte alls konstigt, just de facto att du bara rakar dig varannan dag gör ju att dina hårstrån hinner växa ut och bli rätt vassa. Allt eller inget, antingen får du börja raka dig varje dag eller låta skägget växa ut en bit.

Mm, får nog fortsätta med mitt destruktiva skjortslitande. Pallar inte att raka mig varje dag och skäggtrenden hoppar jag över :pompus:
 
Vet inte hur lång tid det tar. Med tanke på att årets version av min rock kostar 3300€, och min kostade 2600€ innan rabatt (finns inte längre att köpa) och att jag betalade strax över 900€ för den - kändes det rimligt att lägga 110€ på att få den precis som jag vill ha den.

Totalt har jag alltså lagt lite mer än 1000€ på den vilken med alla mått mätt är rimligt för den rocken.

Sen om Annika på Hans Allde tar 1000 sek i timmen, eller 2000 så är det typ vad en bra frisör tar idag - så det kvittar för min del. För mig var det viktigt att känna mig trygg med att resultatet blev bra, om det kostade 4-500 mer än att chansa så är det helt ok.
 
Tillbaka
Topp