• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Vart tycker ni jag ska vända mig för att måttsy en kostym i Stockholm? Budget är 10-15.000kr. Är det Hans Allde som gäller eller tycker ni jag ska vända mig någon annanstans? Berätta gärna om egna erfarenheter om ni har det!
 
image.png
image.png
FAN. Dagen är sabbad.

Tack för din order på Etonshirts.com!
Tyvärr måste jag meddela att artikel A00173025300 som du beställt tyvärr är slutsåld och kommer inte att kunna skickas.

:mad::mad::mad:

Håll koll på lagret för sjutton gubbar.
Någon som kommer ihåg? Andra halduken beställd via Etons hemsida. Beställde i lördags, borde haft den på mig.


Så här ligger det till.
 
Hur ska längden på byxor vara? Jag har flera av denna, både i jeans och materialet i länken:
http://jlindeberg.se/jlindeberg/pan...50031219_colorPattern=50031219_DkBrown_001932

De flesta av mina byxor går ner till fotknölarna och med skor så kan det bli veck. Nu till hösten gillar jag att stoppa in dem innanför kängorna och då kan det vara skönt när de är lite längre. Men med vanliga skor så kan jag tycka att vecken ser lite sjaskiga ut?
Hur ska den optimala längden vara på en person? @Whedda ? Annan med koll? :)
 
Hur ska längden på byxor vara? Jag har flera av denna, både i jeans och materialet i länken:
http://jlindeberg.se/jlindeberg/pan...50031219_colorPattern=50031219_DkBrown_001932

De flesta av mina byxor går ner till fotknölarna och med skor så kan det bli veck. Nu till hösten gillar jag att stoppa in dem innanför kängorna och då kan det vara skönt när de är lite längre. Men med vanliga skor så kan jag tycka att vecken ser lite sjaskiga ut?
Hur ska den optimala längden vara på en person? @Whedda ? Annan med koll? :)
En vis man ska någon gång ha jonglerat med detta - Jag vill se hela din sko, men inte dina strumpor.

Det känns rimligt att förhålla sig till det. Sedan handlar det väl som alltid om tillfälle till tillfälle. :)
 
Hur ska längden på byxor vara? Jag har flera av denna, både i jeans och materialet i länken:
http://jlindeberg.se/jlindeberg/pan...50031219_colorPattern=50031219_DkBrown_001932

De flesta av mina byxor går ner till fotknölarna och med skor så kan det bli veck. Nu till hösten gillar jag att stoppa in dem innanför kängorna och då kan det vara skönt när de är lite längre. Men med vanliga skor så kan jag tycka att vecken ser lite sjaskiga ut?
Hur ska den optimala längden vara på en person? @Whedda ? Annan med koll? :)
Jag gillar bäst när byxan går ner hela vägen till skon men utan bryt :)
 
Jag gillar bäst när man kan sitta ner utan att visa halva vaden. Och nej, jag vill inte ha knästrumpor.
 
Hur ska längden på byxor vara? Jag har flera av denna, både i jeans och materialet i länken:
http://jlindeberg.se/jlindeberg/pan...50031219_colorPattern=50031219_DkBrown_001932

De flesta av mina byxor går ner till fotknölarna och med skor så kan det bli veck. Nu till hösten gillar jag att stoppa in dem innanför kängorna och då kan det vara skönt när de är lite längre. Men med vanliga skor så kan jag tycka att vecken ser lite sjaskiga ut?
Hur ska den optimala längden vara på en person? @Whedda ? Annan med koll? :)

Okej, håll i dig - för det här kan bli långt. Byxlängd, som allt annat inom herrmode, handlar om två saker; tycke och smak samt balans och proportioner. Det förstnämnda lämnar jag till dig, då det är något som du antingen redan har eller kommer att skaffa dig men det andra handlar mer om hur saker uppfattas i relation; till sig själv, till det man bär det med och inte minst till bäraren.

Först och främst kan man säga att byxlängd i min bok framförallt har med fotvidden att göra (och de här två samspelar även i relation till bäraren, men det är en annan historia...). En smalare byxa "bryter" högre på foten/skon än en vidare och ska därmed, givet samma estetiska riktlinjer, göras kortare. En kort byxa med för stor vidd "flaggar" (vilket gör att det korta är mycket uppenbart istället för balanserat) medan en för lång med smal fotvidd stackar sig (på det sätt som, salig i åminnelse mitt Hedi Slimane-stokade jag 2004, exempelvis Dior Homme gjorde till sitt kännetecken...).

En annan aspekt att ta med sig är material - en bomullsbyxa uppför sig annorlunda än en ullbyxa. Bomull "kryper" lite i knäveck och ljumskar (samt kan dra sig lite med tvätt) medan ull har ett fall som gör att överflöd samlas vid foten (vilket gör korrekt längd än viktigare, eftersom överskott inte "sätter sig" någonstans). Jag gör generellt bomullsbyxor en dryg centimeter längre för att ta med de här effekterna (samt gör gärna slag på ull för att få mer häng i fallet), samt en relativt kort längd med tydligt avsmalnande benvidd (för att kompensera för starka lår och stuss - och god aptit...) för att få den längd som är beskrivet ovan som den bästa, iaf för mig - hela skon och inga strumpor.

Vad som passar dig beror mycket på vad du gillar, hur byxan ser ut och inte minst hur du ser ut och är byggd. Bäst är att anpassa byxan till när du är som mest "klädd", dvs till lågskor (gärna nätta oxfords) - det är inte fullt så viktigt att allt hundra när du har kicks, kängor eller chukkas.
 
Okej, håll i dig - för det här kan bli långt. Byxlängd, som allt annat inom herrmode, handlar om två saker; tycke och smak samt balans och proportioner. Det förstnämnda lämnar jag till dig, då det är något som du antingen redan har eller kommer att skaffa dig men det andra handlar mer om hur saker uppfattas i relation; till sig själv, till det man bär det med och inte minst till bäraren.

Först och främst kan man säga att byxlängd i min bok framförallt har med fotvidden att göra (och de här två samspelar även i relation till bäraren, men det är en annan historia...). En smalare byxa "bryter" högre på foten/skon än en vidare och ska därmed, givet samma estetiska riktlinjer, göras kortare. En kort byxa med för stor vidd "flaggar" (vilket gör att det korta är mycket uppenbart istället för balanserat) medan en för lång med smal fotvidd stackar sig (på det sätt som, salig i åminnelse mitt Hedi Slimane-stokade jag 2004, exempelvis Dior Homme gjorde till sitt kännetecken...).

En annan aspekt att ta med sig är material - en bomullsbyxa uppför sig annorlunda än en ullbyxa. Bomull "kryper" lite i knäveck och ljumskar (samt kan dra sig lite med tvätt) medan ull har ett fall som gör att överflöd samlas vid foten (vilket gör korrekt längd än viktigare, eftersom överskott inte "sätter sig" någonstans). Jag gör generellt bomullsbyxor en dryg centimeter längre för att ta med de här effekterna (samt gör gärna slag på ull för att få mer häng i fallet), samt en relativt kort längd med tydligt avsmalnande benvidd (för att kompensera för starka lår och stuss - och god aptit...) för att få den längd som är beskrivet ovan som den bästa, iaf för mig - hela skon och inga strumpor.

Vad som passar dig beror mycket på vad du gillar, hur byxan ser ut och inte minst hur du ser ut och är byggd. Bäst är att anpassa byxan till när du är som mest "klädd", dvs till lågskor (gärna nätta oxfords) - det är inte fullt så viktigt att allt hundra när du har kicks, kängor eller chukkas.

Bra inlägg och input! Tack!
Det jobbiga är att man har en begränsad utrymme för kläder, så man kan inte ha enbart byxor anpassade för tex Oxford och andra för kängor. Man vill ju gärna ha alla mina byxor är anpassade för alla mina skor.
Men det lutar att lägga upp alla byxor jag har. Och blir de lite korta för att ha innanför kängan så får man väl rulla upp dem :)
 
Okej, håll i dig - för det här kan bli långt. Byxlängd, som allt annat inom herrmode, handlar om två saker; tycke och smak samt balans och proportioner. Det förstnämnda lämnar jag till dig, då det är något som du antingen redan har eller kommer att skaffa dig men det andra handlar mer om hur saker uppfattas i relation; till sig själv, till det man bär det med och inte minst till bäraren.

Först och främst kan man säga att byxlängd i min bok framförallt har med fotvidden att göra (och de här två samspelar även i relation till bäraren, men det är en annan historia...). En smalare byxa "bryter" högre på foten/skon än en vidare och ska därmed, givet samma estetiska riktlinjer, göras kortare. En kort byxa med för stor vidd "flaggar" (vilket gör att det korta är mycket uppenbart istället för balanserat) medan en för lång med smal fotvidd stackar sig (på det sätt som, salig i åminnelse mitt Hedi Slimane-stokade jag 2004, exempelvis Dior Homme gjorde till sitt kännetecken...).

En annan aspekt att ta med sig är material - en bomullsbyxa uppför sig annorlunda än en ullbyxa. Bomull "kryper" lite i knäveck och ljumskar (samt kan dra sig lite med tvätt) medan ull har ett fall som gör att överflöd samlas vid foten (vilket gör korrekt längd än viktigare, eftersom överskott inte "sätter sig" någonstans). Jag gör generellt bomullsbyxor en dryg centimeter längre för att ta med de här effekterna (samt gör gärna slag på ull för att få mer häng i fallet), samt en relativt kort längd med tydligt avsmalnande benvidd (för att kompensera för starka lår och stuss - och god aptit...) för att få den längd som är beskrivet ovan som den bästa, iaf för mig - hela skon och inga strumpor.

Vad som passar dig beror mycket på vad du gillar, hur byxan ser ut och inte minst hur du ser ut och är byggd. Bäst är att anpassa byxan till när du är som mest "klädd", dvs till lågskor (gärna nätta oxfords) - det är inte fullt så viktigt att allt hundra när du har kicks, kängor eller chukkas.
Kvalitetsinlägg. Tack.
 
Var och måttbeställde skjortor (Stenströms) i dag för första gången. En kul upplevelse. Om resultatet är i närheten av förväntat så känns det dessutom som att det i allra högsta grad kan vara värt det.
Anledningen till att jag tog klivet är att jag har en figur som inte hundra procent lirar med det som finns tillgängligt direkt från hyllan.
Naturligtvis gäller samma sak för kavajer, vilket jag i o f s inte bär dagligen. Hur som Helst så börjar jag nu, så här på kvällningen fundera över om jag inte skulle måttbeställa en kavaj också (kommer naturligtvis invänta resultatet på skjortorna först)... Ngn som har koll på var startskottet ligger prismässigt och vart man vänder sig? Finns i Stockholmstrakten. Blir resultatet markant bättre än om man tar en befintlig kavaj och gör ändringar? Alla erfarenheter är av intresse.
 
hur är kvalitén på säg skräddarsydda kostymer som köps i tex Thailand/Indien?
Du betalar ju väldigt mycket mindre än i Sverige, någon som har erfarenhet?
 
Någon som har tittat på HM & Balmain samarbetet? Något skoj där?
Impulsköpte denna rock samt en plånbok från blocket precis. 2600kr fick jag pynta fram (orginalpris 1800) för rocken, 420 för plånboken (299 orginalpris)

upload_2015-11-5_22-26-19.png


Hade inga planer på att köpa något, men när jag såg hur snabbt allt sålde ut ville jag inte vara utanför... Suck, nu tappade klockkontot lite kapital
 
Impulsköpte denna rock samt en plånbok från blocket precis. 2600kr fick jag pynta fram (orginalpris 1800) för rocken, 420 för plånboken (299 orginalpris)

upload_2015-11-5_22-26-19.png


Hade inga planer på att köpa något, men när jag såg hur snabbt allt sålde ut ville jag inte vara utanför... Suck, nu tappade klockkontot lite kapital

2 kollegor var där idag i Sthlm (vid lunch) var totalt rensat
Snygg rock :)
 
Bra inlägg och input! Tack!
Det jobbiga är att man har en begränsad utrymme för kläder, så man kan inte ha enbart byxor anpassade för tex Oxford och andra för kängor. Man vill ju gärna ha alla mina byxor är anpassade för alla mina skor.
Men det lutar att lägga upp alla byxor jag har. Och blir de lite korta för att ha innanför kängan så får man väl rulla upp dem :)

Gör byxorna för lågskor, så löser det sig i övrigt.

hur är kvalitén på säg skräddarsydda kostymer som köps i tex Thailand/Indien?
Du betalar ju väldigt mycket mindre än i Sverige, någon som har erfarenhet?

Generellt sett? Katastrof och bortkastade pengar.
 
Tack för köp och säljtråden här. Baracuta G9 slim i rätt jävla storlek och rätt jävla färg. Riktigt bra jacka och jag trodde aldrig att den skulle vara kvar för det priset.

image.jpeg
 
Gårdagen inköp. Mest problem var det att hitta ett par handskar i bourdeaux färg som satt bra, ville ha ett par som matcha mina skor. När det gällde valet av Belstaff jacka kom jag fram till att Roadmaster modellen med skärpet bara var något jag skulle störa mej på så det fick bli en Tourmaster istället. Lite mysiga kashmir tröjor är bara gött:)
Jackan har redan fått sej en rejäl skogspromenad och tålde lätt dagens höstrusk, körde tshirt under och det räckte gott o väl..
image.jpeg
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    116.7 KB · Visningar: 55
Tillbaka
Topp