• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Oklart att Rose & Born börjat med croptops...
https://www.sellpy.se/item/5WKem7EPM7/rose-born-croptop-strl-39-rod-flerfargad
upload_2020-1-19_21-44-54.png

Kikade runt kring MTM-tjänster, Suitopia som är överlägset billigast, hur dåligt är det? Hantverkmässigt och kvalitetsmässigt? Läst väldigt blandat.. Någon på KS som vågat testa?

Även Tailorstore verkar sticka ut extremt i pris, kanske någon där med?
Jag testade en blazer på Tailorstore. Hantverksmässigt tveksamt. Inte helt rakt vid handlederna på ärmen och lite halvdåligt gömt foder i fickorna, det syns någon millimeter. Spelar mindre roll om "flärpen" ligger över. Bedrövlig rullning på slag, var tvungen att ordna det själv efter leverans. Detta var lite mindre än två år sedan, kanske blivit bättre. Använder den dock ändå, det är bara jag som märker det, men för någon med känsla för detaljer så kan det nog skava.

Jag testade en blazer på Tailorstore. Hantverksmässigt tveksamt. Inte helt rakt vid handlederna på ärmen och lite halvdåligt gömt foder i fickorna, det syns någon millimeter. Spelar mindre roll om "flärpen" ligger över. Bedrövlig rullning på slag, var tvungen att ordna det själv efter leverans. Detta var lite mindre än två år sedan, kanske blivit bättre. Använder den dock ändå, det är bara jag som märker det, men för någon med känsla för detaljer så kan det nog skava.
Okej, är väl ingen extrem detaljmänniska. Men kvalite är ju ändå prio, kanske får va en av de första här som testar på senare år. Men man blir ju tveksam till hur bra det kan bli med det billiga pris de har, mailade dem och frågade var tyget hämtas och var skrädderiet görs så får väl se vad de svarar:)

Kikade runt kring MTM-tjänster, Suitopia som är överlägset billigast, hur dåligt är det? Hantverkmässigt och kvalitetsmässigt? Läst väldigt blandat.. Någon på KS som vågat testa?
Anledningen varför de kan vara så billiga är dels för att tygerna är så himla billiga. Mestadels polyester eller syntetmaterial. Utöver det är det inget att hänga i granen hantverksmässigt. Dessutom så verkar det endast finnas mycket konstruerade axlar vilket för min smak inte är att föredra. Skulle isåfall köra Suitsupply MTO/MTM om man vill ha billigt.

Anledningen varför de kan vara så billiga är dels för att tygerna är så himla billiga. Mestadels polyester eller syntetmaterial. Utöver det är det inget att hänga i granen hantverksmässigt. Dessutom så verkar det endast finnas mycket konstruerade axlar vilket för min smak inte är att föredra. Skulle isåfall köra Suitsupply MTO/MTM om man vill ha billigt.
Jo, det var det jag trodde. Men värt att lyfta frågan. Får se om jag vågar testa eller väljer något annat:)

Jo, det var det jag trodde. Men värt att lyfta frågan. Får se om jag vågar testa eller väljer något annat:)
Man kan alltid testa! Kostar bara 2500kr. Men skulle valt ett skittyg så man inte köper något för 5000kr som man blir missnöjd med. Frågan är om det går att höja Rise på byxorna och öka fotvidd osv. Det skulle vara avgörande för mig.

Köpte en slips från bergoberg nu under rean, men blir osäker på om jag valde rätt bredd. Tog 9cm men den känns väldigt bred, mina flesta ser ut att vara 8cm. Tänkte inte på det när jag köpte.

Vilken bredd brukar ni köra?

Någon som har bra förslag på vart man kan köpa skjortor till rimliga priser? Vill ha ordentliga kragar! Tänk er Weinås skjortor, de har bra kragar! Jag tycker 500kr är max för vad som är rimligt för en skjorta.
De brittiska budgetsidorna går bort, deras kragar är inte tillräckligt bra. Brothers har haft vissa intressanta modeller men tyvärr passar dem inte mig.
Jag funderar på att beställa från Gutteridge (italienskt budgetmärke), men skulle gärna ha fler förslag! :)

Någon som har bra förslag på vart man kan köpa skjortor till rimliga priser? Vill ha ordentliga kragar! Tänk er Weinås skjortor, de har bra kragar! Jag tycker 500kr är max för vad som är rimligt för en skjorta.
De brittiska budgetsidorna går bort, deras kragar är inte tillräckligt bra. Brothers har haft vissa intressanta modeller men tyvärr passar dem inte mig.
Jag funderar på att beställa från Gutteridge (italienskt budgetmärke), men skulle gärna ha fler förslag! :)
Hittar inte någon engelsk sida hos dom, och min italienska är något begränsad:(

Var inne på Brothers idag, en butik som jag upplever som ett ganska billigt ställe. Min förvåning när jag såg att de tar typ 800kr för en skjorta, helt otroligt.

Lycka till att hitta något som ser ut som Weinås skjortor, fast under 500 :D

Det kommer du inte att finna, tyvärr.

Får man fråga varför du inte vill lägga mer? Tänker spontant att kläder av högre kvalité brukar hålla längre (gäller såklart inte alltid)

Väldigt svårt att hitta någon vettig skjorta till din prisbild men dressman är inte heldumt till priset. Annars använder weinås mycket Shirtonomy så de kan vara värt att testa om du väljer att dubbla budgeten.

https://dressmann.com/sv/p/skjortor/finskjortor/vit-button-down-bomullsskjorta/7223436_F900
upload_2020-1-20_19-37-13.jpeg

https://dressmann.com/sv/p/skjortor/finskjortor/vit-bomullsskjorta-slim-fit/7223435_F900
upload_2020-1-20_19-36-58.jpeg

Jag tror inte Gutteridge levererar till Sverige. Synd att inte Lalle Johnson inte fortsatte samarbete med Dressman (tror de låg på ca 5-600kr). När de sålde ut skjortorna köpte jag ett gäng för 200 kr/st.
Lycka till i sökandet

Har både en kostym och en skjorta från Gutteridge. Köpte för inga pengar alls i en butik mellan Viareggio och Forte dei marmi (närmare Viaeggio vill jag minnas).

Kvaliteten avspeglas i priset.

Tack för input. Fortfarande på jakt efter det perfekta till balen, lutar väl åt SS eller något RWT i 3-5000 kronors klassen för att fixa det sista senare. Men SS börjar på 5149 med billigaste tyget va?:)
De jag köpt från SS inklusive extra byxor har gått på omkring 8k, så tippar på omkring 6k utan. Valt ganska basic tyger (baskostymer för arbete), så möjligt att man kan ner och snudda vid 5k om man verkligen vill!

Har en köpesannons ute, men chansar ändå på napp i tråden: samlar på prylar från The Local Firm och V Ave Shoe Repair. Båda nedlagda sedan många år, men ligger det ngt och samlar damm så skicka ett PM. Ursäktade att jag kapade tråden, allt gott! Mvh Joakim

Köpte en slips från bergoberg nu under rean, men blir osäker på om jag valde rätt bredd. Tog 9cm men den känns väldigt bred, mina flesta ser ut att vara 8cm. Tänkte inte på det när jag köpte.

Vilken bredd brukar ni köra?
Beror på var slipsarna är köpta. Tycker någonstans mellan 8-9cm är optimalt för mig. Sedan beror det såklart på kroppstyp osv. Upptäckt hur stor skillnad bara en halv centimeter kan göra. Kan tipsa om Cavours slipsar, de har dessutom 50% rabatt just nu.

Jakten på den perfekta overshirten fortsätter.. Etons som jag hittade på rekommendation här på KS var för lång. Glömde tyvärr knäppa bild på den. Lyckades på något underligt vis snöa in på Zaras hemsida häromdagen och spontanbeställde två i budget deluxe klassen. Inte heller det här något hit. Möjligtvis att den blå kan va värd en tanke.
65C7D75B-8F5A-43B0-829E-8C128FE67C30.jpeg
448ECC69-0A7A-4B6C-890B-B1C075DAB383.jpeg
6BCCAD43-7420-4D7D-A466-46E4CD69B87C.jpeg

Vi fortsätter framåt, undra vart vi är påväg denna gång..:nailbiting:

Tillbaka
Topp