• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Fick hem jackan idag. Inte så brun som man kan tänka sig och något lång i ärmen, överlag nöjd med kvalitetskänslan för priset och lär nog bli och behålla den ändå. Referenslängd och vikt på 173/74 kg fast med relativt korta armar.
E08F1268-7332-4840-8049-97B096D1FEC0.jpeg
Är det en medium?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
My bad. Trött nu! Small
Du har typ exakt samma mått som mig så därför jag frågade :) är 174/75 men väldigt sällan jag kan beställa small så undrar om dessa alltså borde vara rätt stora i storlekarna. Armlängden är oroväckande för har en skinnjacka som sitter perfekt i övrigt men är lång i armarna och jag stör mig på det varje gång jag har den.
 

Lindrothh

Cartier
Du har typ exakt samma mått som mig så därför jag frågade :) är 174/75 men väldigt sällan jag kan beställa small så undrar om dessa alltså borde vara rätt stora i storlekarna. Armlängden är oroväckande för har en skinnjacka som sitter perfekt i övrigt men är lång i armarna och jag stör mig på det varje gång jag har den.
Ja kan va riktigt irriterande. Men jag har överlag korta armar, så det borde nog gå bra. Gick att vika upp hyfsat snygg fast innerdelen av jackan var mörkblå.
 

Lindrothh

Cartier
Fick hem jackan idag. Inte så brun som man kan tänka sig och något lång i ärmen, överlag nöjd med kvalitetskänslan för priset och lär nog bli och behålla den ändå. Referenslängd och vikt på 173/74 kg fast med relativt korta armar.
E08F1268-7332-4840-8049-97B096D1FEC0.jpeg
Kan också nämna att som föregående talare sa är den ganska välkonstruerad och lite tjockare. En bra vår/höstjacka man nog inget man bär i 20+.
 
Fick hem jackan idag. Inte så brun som man kan tänka sig och något lång i ärmen, överlag nöjd med kvalitetskänslan för priset och lär nog bli och behålla den ändå. Referenslängd och vikt på 173/74 kg fast med relativt korta armar.
E08F1268-7332-4840-8049-97B096D1FEC0.jpeg
Fick hem min idag också, och längdmässigt satt en medium bra på mig som är 186cm.

Däremot har jag lite andra anmärkningar:
  • Precis som du säger är den inte lika chokladbrun som jag trodde
  • Dragkedjan känns för vek för modellen, inget bra intryck av den
  • Detaljerna på fickorna är just det, detaljer. Dvs, fickorna är ganska snäva trots allt.
  • Sitter tight på överkroppen på mig, ingen tjocktröja under den inte.
  • Satt så pass right att jag knappt kunde få ihop dragkedjan längst ner.
  • Jackan är tung, väger ungefär 1.5kg, och är i en kraftig mocka.
Med det sagt så blir det tyvärr en retur för min del. Nu återvänder jag till sökandet.. Tips någon?
 
Senast ändrad:

Lindrothh

Cartier
Fick hem min idag också, och längdmässigt satt den bra på mig som är 186cm.

Däremot har jag lite andra anmärkningar:
  • Precis som du säger är den inte lika chokladbrun som jag trodde
  • Dragkedjan känns för vek för modellen, inget bra intryck av den
  • Detaljerna på fickorna är just det, detaljer. Dvs, fickorna är ganska snäva trots allt.
  • Sitter tight på överkroppen på mig, ingen tjocktröja under den inte.
  • Satt så pass right att jag knappt kunde så in dragkedjan längst ner.
  • Jackan är tung, väger ungefär 1.5kg, och är i en kraftig mocka.
Med det sagt så blir det tyvärr en retur för min del.
Hmm, det där med tajthet var inget problem för mig faktiskt. Det andra märkte jag inte vid första anblick igår men får kika på det idag då! Vikten håller jag absolut med.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
I nuläget är det tyvärr så då Coronaviruset har lamslagit hela industrin vilket gjorde att andra batchen i linne från Spence Bryson tyvärr inte han produceras innan den totala nedstängningen. Det var bara en av flera stora nyheter och våren 2020 skulle bli den största förändringen i vårt samarbete med Ströms. Vi har dock inte gett upp men kommer få skjuta fram detta tills situationen lugnat ner sig.
Finns det bilder någonstans än?
Nu finns det ngra få bilder på Manolo såg jag:
https://www.manolo.se/uppdatering-kring-manolo-x-stroms-ss-20/
@Whedda : För oss icke Stockholmare, finns det chans att du kan slänga upp fler bilder ngnstans?
 
R

Red Scream

Guest
Bröllopsväst sökes!

Jag ska gifta mig i augusti - peppar peppar! - och tänkte väl egentligen bara ha en schysst kostym på mig. Ingen frack eller frockcoat eller annat trams. Däremot tänkte jag ha någon snygg väst som bryter av. Blå kostym, vit skjorta, snygg väst, röd/ljusblå/vitprickig slips.

Men var hittar jag västen? Har försökt googla men allt är så söndersökmotoroptimerat eller annonser så allt jag ser är hemska polyesterskapelser eller dunvästar. Min sista utväg är Suitsupply, men det kanske finns något annat? Jag tänker mig en enfärgad sak, vit eller annan färg som passar till blå kostym (ljusrött kanske?), svagt mönster kan funka, absolut inte Paisley (wife to be har lagt in veto). Gärna siden eller något åt det hållet.

Någon som har något tips?
 

rgladh

Omega
Bröllopsväst sökes!

Jag ska gifta mig i augusti - peppar peppar! - och tänkte väl egentligen bara ha en schysst kostym på mig. Ingen frack eller frockcoat eller annat trams. Däremot tänkte jag ha någon snygg väst som bryter av. Blå kostym, vit skjorta, snygg väst, röd/ljusblå/vitprickig slips.

Men var hittar jag västen? Har försökt googla men allt är så söndersökmotoroptimerat eller annonser så allt jag ser är hemska polyesterskapelser eller dunvästar. Min sista utväg är Suitsupply, men det kanske finns något annat? Jag tänker mig en enfärgad sak, vit eller annan färg som passar till blå kostym (ljusrött kanske?), svagt mönster kan funka, absolut inte Paisley (wife to be har lagt in veto). Gärna siden eller något åt det hållet.

Någon som har något tips?
Har jobbat några år med konfektion och brukar generellt avråda från den typen av tilltag. Bättre i så fall att bara köra en tvådelad kostym och se till att det ser bra ut. My two cents.

Men om du ändå ska ha en kontrasterande väst så rekommenderar jag att gå till en butik, titta vad de har för tyger och göra en MTO. Det kommer spara dig en väldans massa tid för en marginell merkostnad (250 spänn MTO-avgift i butiken jag jobbade).
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Rätta mig om jag har fel men ska inte västen ha samma tyg och färg som kostymen? Det är ju en tredelad kostym, inte kavaj, byxor och väst var för sig. Tänk också på att kostym oftast är varmt nog som det är (beroende på tyg) och att väst på intet sätt gör kostymen svalare.
 
R

Red Scream

Guest
Rätta mig om jag har fel men ska inte västen ha samma tyg och färg som kostymen? Det är ju en tredelad kostym, inte kavaj, byxor och väst var för sig. Tänk också på att kostym oftast är varmt nog som det är (beroende på tyg) och att väst på intet sätt gör kostymen svalare.
Ja du har fel. Nu är det 2020 och vi har på oss vad vi vill ;):D

Tack för tipset - jag har också tänkt att det kan bli hiskeligt varmt.
 
R

Red Scream

Guest
Har jobbat några år med konfektion och brukar generellt avråda från den typen av tilltag. Bättre i så fall att bara köra en tvådelad kostym och se till att det ser bra ut. My two cents.

Men om du ändå ska ha en kontrasterande väst så rekommenderar jag att gå till en butik, titta vad de har för tyger och göra en MTO. Det kommer spara dig en väldans massa tid för en marginell merkostnad (250 spänn MTO-avgift i butiken jag jobbade).
Tack för input! MTO är made to order, alltså skräddarsytt? Om jag får för mig att köpa en ny kostym kanske jag lägger till en väst. :)
 

rgladh

Omega
Tack för input! MTO är made to order, alltså skräddarsytt? Om jag får för mig att köpa en ny kostym kanske jag lägger till en väst. :)
Det finns båda varianter, men det jag syftade på var att gå till en butik, prova ut en västmodell som passar bra och sedan beställa den i ett tyg du gillar. Alltså ingen måttagning, utan använda en befintlig modell i sortimentet.
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
20200404_115701.jpg

Någon som har koll på något liknande bälte som är smalt med en "rund" buckle? Behöver inte vara mocka och får gärna kosta under 500kr.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
20200404_115701.jpg

Någon som har koll på något liknande bälte som är smalt med en "rund" buckle? Behöver inte vara mocka och får gärna kosta under 500kr.
Jag har flera skärp från Paul & Friends, 2,7 cm brett i läder från Tärnsjö, tillverkat i Sverige. Priset är 895: - och det är det helt klart värt. Jag har det översta på bilden och ett i svart, mer behövs inte för min del.

https://www.paul-friends.com/p-f-tarnsjo-leather-belt-black-206962.html


Paul-And-Friends-Tärnsjö-Skärp.jpg
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Topp