• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Det sura med Cavour är att de inte skriver ut nästan någon info om plaggen!?! ingen materialsammansättning (typ ingen info om det är 100% linne eller bomull eller vad) och väldigt knapphändig storleksinfo (ingen alls?).
Tycker rent generellt att det har de flesta problem med så skicka iväg ett email om du är sugen på nått, men håller med om att det måste bli bättre.

Första gången jag returnerar därifrån men ringde butiken och hade mail från DHL om retur 2 minuter senare så finns egentligen inget att klaga på, förutom att retur label inte låg i paketet då.
Nu låter jag säkert som en riktigt dryg besserwisser vilket inte är meningen men sedan 1/5 är det krav på att e-handlare måste bifoga retursedel (antingen fysiskt i paketet eller t.ex. via mail i samband med kvitto/köp). :pompus:

Gäller detta internationella aktörer också? Eller enbart i sverige?
Det är EU-regler så det bör vara samma för alla europeiska handlare. Jag känner inte till Cavour sedan tidigare men de verkar vara norska så jag är faktiskt lite osäker på vad som gäller i just det fallet, jag trodde att det var en fortsättning på diskussionen om L2. :bag:

Nu låter jag säkert som en riktigt dryg besserwisser vilket inte är meningen men sedan 1/5 är det krav på att e-handlare måste bifoga retursedel (antingen fysiskt i paketet eller t.ex. via mail i samband med kvitto/köp). :pompus:
Kan du utveckla det där eller länka till den lagändringen?

Kan du utveckla det där eller länka till den lagändringen?
Det som däremot är helt nytt sedan den 1 maj är att e-handlare, enligt den uppdaterade distansavtalslagen, måste ge sina kunder en ångerblankett.
Det är inte längre tillräckligt att företaget berättar var ångerblanketten finns eller hur man kan ta del av den, nu måste man aktivt ge den till konsumenten.
https://www.ehandel.se/nya-e-handelslagar-pa-plats-nu-blir-det-lattare-att-angra-kopet

Jag antar att det är detta som åsyftas?
2 a § Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren, om det finns en ångerrätt, ge konsumenten ett standardformulär för utövande av ångerrätten. Lag (2020:169).

Konsumentens ångerrätt
10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist). Konsumenten kan för detta ändamål använda det standardformulär för utövande av ångerrätten som avses i 2 a §. Om konsumenten lämnar meddelandet på näringsidkarens webbplats, ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av meddelandet i en läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.

Om konsumenten i rätt tid och på ett ändamålsenligt sätt har lämnat eller sänt ett meddelande enligt första stycket, får meddelandet åberopas även om det försenas, förvanskas eller inte kommer fram. Lag (2020:169).
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...om-distansavtal-och-avtal-utanfor_sfs-2005-59

Hur är Cavour i storlek? Svårt att bilda mig en uppfattning mer än att läsa ”true to size” som säger mig ingenting egentligen.
Vilket plagg funderar du på?
Har bara testat deras skjortor i Sartoria linje, tittar man endast på mått så bör deras 37 vara samma som 100H i 38 Slim linje som jag bär men de var för tighta i bröst och rygg - stramade så fort man rörde armarna framåt vilket inte fungerar för mig. Vidare tyckte jag att ärmhålan var för högt skuren. Tror 38 skulle sitta grymt men slut i strl.

Beställde deras Field Jacket i mocka på 50 % i storlek 52. 54 har varit slut redan innan rean började på 30 %. Jackan är exakt vad jag söker!
Ville höra era erfarenheter även om jag kommer bli varse när den landar.
Fältjackan har jag inte testat, men deras kavajer va TTS iaf. Bomerjackan va för liten, 1-2 storlekar upp.

DHL trackingen funkade inte från L2 men idag dök paketet upp iallafall! Första 100 hands skjortan för mig, en mörkgrön i linne. Ni som är kunniga, ska man låta de två ”plastflärpar” som sitter i kragen sitta kvar eller ska man ta bort dem och försöka rulla till kragen lite? Jag kan tycka att kragen annars blir ganska utstickande, jag tänker att de är en leisure skjorta så då kragen kanske inte behöver så mycket struktur? Eller så är de just kragen som är snygg, vad vet jag... Tacksam för input :)

A537E3EA-8084-4231-8409-116DC82FB80E.jpeg

DHL trackingen funkade inte från L2 men idag dök paketet upp iallafall! Första 100 hands skjortan för mig, en mörkgrön i linne. Ni som är kunniga, ska man låta de två ”plastflärpar” som sitter i kragen sitta kvar eller ska man ta bort dem och försöka rulla till kragen lite? Jag kan tycka att kragen annars blir ganska utstickande, jag tänker att de är en leisure skjorta så då kragen kanske inte behöver så mycket struktur? Eller så är de just kragen som är snygg, vad vet jag... Tacksam för input :)

A537E3EA-8084-4231-8409-116DC82FB80E.jpeg
Upp till egna preferenser , men jag plockar bort alla kraglattor.

Snygg skjorta btw! Hade span på den i storlek 41,men den var borta när jag kikade in när rean hade varit igång i en kvart...

Upp till egna preferenser , men jag plockar bort alla kraglattor.

Snygg skjorta btw! Hade span på den i storlek 41,men den var borta när jag kikade in när rean hade varit igång i en kvart...
Okej tack för input! Känns som en relaxed skjorta så tar nog bort dem! Tackar! Jag kanske knep den sista 41an, jag checkade ut direkt vid 18, sorry :(...

Tror jag måste akutköpa ett par linnebyxor.

Spontant känns Natalino som ett bra alternativ, men betalar gärna lite mindre än de 2000:- som man får hosta upp där?

Jag nöp igår ett par mörkblå från Morris Heritage på rea, kanske att midjan är lite låg på modellen "Fred", något högre på "Jason" men fri frakt och fri retur så man kan ju chansa.
https://www.manofakind.se/sommarrealisation/allt-byxor?brand=687
Näe Morris fred satt snortajt så fick bli retur. Dessa då @vaniljglass, inte linne men sval ull? https://cavour.co/en/product/1881/summer-high-twist-trouser

Går det/blir det bra att sy in midjan på "vanliga" jeans eller är det bara att köpa nya? o_O

Sydde in ett par H&M selvedge här om månaden. Går absolut, men det finns väl ingen garanti att tvätten på ena sidan materialet kommer passa andra sidan när de väl sys ihop igen. Dvs, helt nya otvättade denim borde inte märkas alls, men tvättade går det att se på. De jag sydde in var rätt urtvättade, vilket ledde till att en del tyg i skrevet inte matchar. Inget som stör mig personligen, men kan förstå om det sticker vissa i ögonen.

På jakt efter dressade chinos i bomull, typ beige/khaki/taupe eller nåt sånt. Vill helst hålla mig under 1500. Hög midja, frontveck, uppvik. Gärna side adjusters. Nån som har bra tips?

Har kollat OJs rea, Linnégatan, Cavour.. De intressanta grejerna slut i min storlek (50). Berg&Berg kommer väl ner i pris om några veckor, men känns just nu lite dyra.

Är det luxire som är det vettiga valet?

På jakt efter dressade chinos i bomull, typ beige/khaki/taupe eller nåt sånt. Vill helst hålla mig under 1500. Hög midja, frontveck, uppvik. Gärna side adjusters. Nån som har bra tips?

Har kollat OJs rea, Linnégatan, Cavour.. De intressanta grejerna slut i min storlek (50). Berg&Berg kommer väl ner i pris om några veckor, men känns just nu lite dyra.

Är det luxire som är det vettiga valet?
Natalino lite dyrare, men ser väldigt vettiga ut..

Tillbaka
Topp