• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

johpe

Panerai
2-Faktor
En fråga till alla er världsvana fashonistas!
Befinner mig på Mallorca och kommer under veckan ta mig ut för en shoppingrunda. Behöver inhandla skor, skjortor och någon klassisk vit t-shirt.

Letar därför efter tips på lokala producenter och märken som har butiker på ön. Har än sålänge samlat på mig följande tips.
skor: Carmina, TLB, Yanko.
Har ni några tips? :)
Castañer för espadrilles (har för mig att de är gjorde på Mallorca, men blev lite osäker nu, de har iaf en butik där)
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Vet en hel del handlar mycket MTM. Är ute efter chinos och vanliga dress pants. Vad är bäst idag om man ska köra helt online? Budget ligger väl mellan 1-3k per par.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Letar efter en Barbour jag kan ha många år fram, 5-10 år. Var och testade en Ashby, satt helt perfekt och såg riktigt bra ut. Läser lite på nätet och folk verkar rata Ashby till fördel för Bedale, framförallt om man tänker ett par år fram i tiden. Tyvärr kan jag inte prova Bedale här i stan, men jag förstår det som att den är lite kortare, lite mer tool-ig än stilig.

Någon som har lite insyn här, eller som kanske ägt båda/en och kan dela med sig om lite tankar?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Letar efter en Barbour jag kan ha många år fram, 5-10 år. Var och testade en Ashby, satt helt perfekt och såg riktigt bra ut. Läser lite på nätet och folk verkar rata Ashby till fördel för Bedale, framförallt om man tänker ett par år fram i tiden. Tyvärr kan jag inte prova Bedale här i stan, men jag förstår det som att den är lite kortare, lite mer tool-ig än stilig.

Någon som har lite insyn här, eller som kanske ägt båda/en och kan dela med sig om lite tankar?
Har båda. Ashby är lite mer slim och kortare. Beadale är den klassiska och är större i omfång. Generellt sett föredrar jag Beadale mer speciellt nu när det är svarlare. Det går att köpa foder till båda. Men iom att Ashby redan är slimmad så kan den bli ganska tight med foder och en stickad tröja.
Vill inte heller ha den större eftersom det då tappar syftet med att den är mer slimmad.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Letar efter en Barbour jag kan ha många år fram, 5-10 år. Var och testade en Ashby, satt helt perfekt och såg riktigt bra ut. Läser lite på nätet och folk verkar rata Ashby till fördel för Bedale, framförallt om man tänker ett par år fram i tiden. Tyvärr kan jag inte prova Bedale här i stan, men jag förstår det som att den är lite kortare, lite mer tool-ig än stilig.

Någon som har lite insyn här, eller som kanske ägt båda/en och kan dela med sig om lite tankar?
Jag har Ashby och Beaufort. Beauforten får mycket mer användningstid. Förvisso är det en annan modell men endast (?) längden och fasanfickan i bak som skiljer sig i utseende, modellerna emellan. Kan vara värt att titta på den med. Det som jag stör mig med på Ashbyn är framförallt armfodret i syntetiskt material och att den blir för kort för hur jag vill ha den.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Har båda. Ashby är lite mer slim och kortare. Beadale är den klassiska och är större i omfång. Generellt sett föredrar jag Beadale mer speciellt nu när det är svarlare. Det går att köpa foder till båda. Men iom att Ashby redan är slimmad så kan den bli ganska tight med foder och en stickad tröja.
Vill inte heller ha den större eftersom det då tappar syftet med att den är mer slimmad.

Tanken är att köra det som höst/vår/regn, sen rock på vintern. Tror därför inte att jag kommer behöva foder, utan som mest är det en stickad/tjock tröja under.

Det som oroar mig med Ashbyn är att det är sömmar på ärmar/axlar, vilket kommer påverka vattentätheten. Ashby verkar vara mer en modejacka, medan Bedale är friluft/allt-i-allo?

Jag har Ashby och Beaufort. Beauforten får mycket mer användningstid. Förvisso är det en annan modell men endast (?) längden och fasanfickan i bak som skiljer sig i utseende, modellerna emellan. Kan vara värt att titta på den med. Det som jag stör mig med på Ashbyn är framförallt armfodret i syntetiskt material och att den blir för kort för hur jag vill ha den.

Provade Beaufort, klickade inte med längden riktigt.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Tanken är att köra det som höst/vår/regn, sen rock på vintern. Tror därför inte att jag kommer behöva foder, utan som mest är det en stickad/tjock tröja under.

Det som oroar mig med Ashbyn är att det är sömmar på ärmar/axlar, vilket kommer påverka vattentätheten. Ashby verkar vara mer en modejacka, medan Bedale är friluft/allt-i-allo?



Provade Beaufort, klickade inte med längden riktigt.
Förståeligt. Hade jag köpt en jacka idag så och valt mellan Ashby och Bedale hade jag valt Bedale pga passformen och fodret. :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tanken är att köra det som höst/vår/regn, sen rock på vintern. Tror därför inte att jag kommer behöva foder, utan som mest är det en stickad/tjock tröja under.

Det som oroar mig med Ashbyn är att det är sömmar på ärmar/axlar, vilket kommer påverka vattentätheten. Ashby verkar vara mer en modejacka, medan Bedale är friluft/allt-i-allo?



Provade Beaufort, klickade inte med längden riktigt.
Vattentätheten är imo samma för båda. Större fickor på Bedale så den kan du samla mer vatten i...... :p
 

stigge

Omega
2-Faktor
Om du gillar Ashby och den sitter perfekt, varför oro sig för vad folk skriver på nätet om modellen?
I grunden samma jacka som Bedale fast den är lite mer slim i kroppen.
(10år är en lång period och mycket hinner hända på den perioden)

Beaufort ska mer jämföras med Bristol, som är dess smale kusin.

Är du smal i kroppen skulle jag gå på en mer slim modell och är du lite längre än snittet passar Bristol bra
och såklart tvärtom, lite kraftigare i kroppen så passar Bedale/Beaufort bra (utöver då din egna smak om passform)
Tänk dock på att dessa jackor inte är vattentäta utan det kommer att rinna igenom förr eller senare och
är du på jakt efter en vattentät jacka så är det funktionsplagg (typ gore-tex) som gäller.
Dessutom andas dessa jackar faktiskt extremt dåligt, kan vara värt att ha i åtanke om du är varm.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Om du gillar Ashby och den sitter perfekt, varför oro sig för vad folk skriver på nätet om modellen?
I grunden samma jacka som Bedale fast den är lite mer slim i kroppen.
(10år är en lång period och mycket hinner hända på den perioden)

Beaufort ska mer jämföras med Bristol, som är dess smale kusin.

Är du smal i kroppen skulle jag gå på en mer slim modell och är du lite längre än snittet passar Bristol bra
och såklart tvärtom, lite kraftigare i kroppen så passar Bedale/Beaufort bra (utöver då din egna smak om passform)
Tänk dock på att dessa jackor inte är vattentäta utan det kommer att rinna igenom förr eller senare och
är du på jakt efter en vattentät jacka så är det funktionsplagg (typ gore-tex) som gäller.
Dessutom andas dessa jackar faktiskt extremt dåligt, kan vara värt att ha i åtanke om du är varm.

Stort tack! Ja, tråkigt att man blir så påverkad av vad andra skriver/säger. Får kanske bli en Ashby!

Hört att fodret på Ashby ska vara av ett annat material än bomull (som det är på Bedale) och därför andas sämre, nån sanning i det?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Stort tack! Ja, tråkigt att man blir så påverkad av vad andra skriver/säger. Får kanske bli en Ashby!

Hört att fodret på Ashby ska vara av ett annat material än bomull (som det är på Bedale) och därför andas sämre, nån sanning i det?
Ingen koll på fodret på dessa men @Deskdiversthlm ägde bägge så kan nog ge svar på det.
Han skriver att ämfodret är syntetiskt på Asbhy
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Dessutom andas dessa jackar faktiskt extremt dåligt, kan vara värt att ha i åtanke om du är varm.
Hört att fodret på Ashby ska vara av ett annat material än bomull (som det är på Bedale) och därför andas sämre, nån sanning i det?
Äger som sagt båda och har även ett par andra hängandes. Ingen av dem är direkt särskillt vänliga när det kommer till andning. Dom är kanon vid lättare regn, vind och utomhusbruk. Men om det är kyligare där du behöver ex. en cashmere/ull under så blir det lätt varmt under. Som fritidsjacka under den svalare tiden skulle jag isf välja en Sapper. Har kört den som sen höst/tidig vår jacka länge nu och den blir inte lika varm samtidigt som den håller värmen. Har använt den en del på vintern också.

Edit: Hört att fodret på Ashby ska vara av ett annat material än bomull (som det är på Bedale) och därför andas sämre, nån sanning i det?
Om du menar det fodret du kan komplettera med så kan du välja både syntetiskt (typ hästtäcke) eller bomull. Men som sagt båda blir tighta.

Edit 2: Sapper kommer även med dragsko i midjan något som jag saknar med de andra jackorna. Skulle jag välja en och den jag använt mest är Sapper.
 
Senast ändrad:

Lello

Omega
Någon med lite erfarenhet av Brunello Cucinelli?

Fastnat för den avslappnat eleganta stilen efter att ha surfat runt och kollat bilder.

Hur är kvalitén? Hur är storlekarna d v s hur bärs de? 🙂
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Om du gillar Ashby och den sitter perfekt, varför oro sig för vad folk skriver på nätet om modellen?
I grunden samma jacka som Bedale fast den är lite mer slim i kroppen.
(10år är en lång period och mycket hinner hända på den perioden)

Beaufort ska mer jämföras med Bristol, som är dess smale kusin.

Är du smal i kroppen skulle jag gå på en mer slim modell och är du lite längre än snittet passar Bristol bra
och såklart tvärtom, lite kraftigare i kroppen så passar Bedale/Beaufort bra (utöver då din egna smak om passform)
Tänk dock på att dessa jackor inte är vattentäta utan det kommer att rinna igenom förr eller senare och
är du på jakt efter en vattentät jacka så är det funktionsplagg (typ gore-tex) som gäller.
Dessutom andas dessa jackar faktiskt extremt dåligt, kan vara värt att ha i åtanke om du är varm.

Det blev en Bristol! Hade blandat ihop jackorna när jag var och provade, Ashby kändes för kort på mig (1.82m), Bristol blev helt perfekt och jag gillade att den hade djupare fickor och svarta knappar.
 
Någon som vet av nån liknande billigare jacka som den här från care of carl?
Screenshot_20211006-062349_Chrome.jpg
 

Owaysis

Cartier
Tycker ni det flyger med byxorna nedan om man kombinerar det med bruna skor och bälte, vit skjorta och mörkblå kavaj?

lite orolig att kombon mörkgrå byxor och mörkblå kavaj kanske inte riktigt lirar.

24B9A031-E252-47CE-900C-A8D935A5E56E.jpeg
 
Topp