MisterStefan
Basic
Var inne på Drake's hemsida för att se om någon rea kommit igång.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Prisvärt!Var inne på Drake's hemsida för att se om någon rea kommit igång.
Sjukt för lammull, 2000 hade varit rimligt.Prisvärt!
Rose & Borns priser har ju ballat ur fullständigt.Onekligen en tråkig utveckling på kvalitativa herrkläder. Förstår att priserna överlag ökat såsom material och löner men känns som att priserna på herrkläder rusat något enormt, särskilt på lite mer kvalitativa saker. Ser man på Blugiallo och även Brownavenue tycker jag priserna stuckit så snart de verkar fått lite hype om sig. Cavour är ju onekligen ett annat exempel på där det verkar gått rejält nedför. Verkar standard att en lammullströja ska kosta minst 2-2500.
Edit: Tycker även märken som OJ, Rosé & Born också har dragit iväg omotiverat mycket. De har ju dock enorma bjudmiddagar för deras ”ansikten” utåt så förstår de behöver få in cash
Känner själv att jag sneglar mer och mer åt det hållet. Håller deras t-shirts storleken vid tvätt eller krymper de en aning?Jag kanske har blivit snålare med åren men har gått över till att köra en övervägande majoritet från Uniqlo då dom levererar hyfsad kvalitet sett till priset, även när det kommer till t-shirtar, kombinerat med några ulltröjor från andra märken för mellan 1-2k.
Det var rimligt för några år sedan när det kostade 1000-1600kr med merinoullströjor typ överallt och dom riktigt dyra varianterna låg på max 3-4k. Att ta 8k som är ca en tredjedel till en fjärdedel av vad en mediansvensk får ut i månadslön efter skatt för en ulltröja känns väldigt överdrivet. Även 3-4k känns onödigt sett till vad man får för pengarna.
Instämmer helt, vansinne att köpa dessa bluffplagg. Klart merinon är nopprig efter 1år även om den kostar 6tkr. Kläder är per definition förbrukningsvaror. Ytterplagg, kavajer och skor kan jag förstå man vill lägga lite extra på då dessa med lite tur kan nyttas i 10år men ofta blir de ju ändå omoderna även om man tror man köper tidlöst.Jag kanske har blivit snålare med åren men har gått över till att köra en övervägande majoritet från Uniqlo då dom levererar hyfsad kvalitet sett till priset, även när det kommer till t-shirtar, kombinerat med några ulltröjor från andra märken för mellan 1-2k.
Det var rimligt för några år sedan när det kostade 1000-1600kr med merinoullströjor typ överallt och dom riktigt dyra varianterna låg på max 3-4k. Att ta 8k som är ca en tredjedel till en fjärdedel av vad en mediansvensk får ut i månadslön efter skatt för en ulltröja känns väldigt överdrivet. Även 3-4k känns onödigt sett till vad man får för pengarna.
Känns överlag som att det finns betydligt fler opportunister och folk som ogenerat sätter orimliga priser på sina produkter nu jämfört med 4-5 år sedan. Tiktok hustle.Onekligen en tråkig utveckling på kvalitativa herrkläder. Förstår att priserna överlag ökat såsom material och löner men känns som att priserna på herrkläder rusat något enormt, särskilt på lite mer kvalitativa saker. Ser man på Blugiallo och även Brownavenue tycker jag priserna stuckit så snart de verkar fått lite hype om sig. Cavour är ju onekligen ett annat exempel på där det verkar gått rejält nedför. Verkar standard att en lammullströja ska kosta minst 2-2500.
Edit: Tycker även märken som OJ, Rosé & Born också har dragit iväg omotiverat mycket. De har ju dock enorma bjudmiddagar för deras ”ansikten” utåt så förstår de behöver få in cash
Hyran på Strandvägen har gått upp kraftigt senaste åren, kostnadsökningen skall slås ut på de plagg de lyckas sälja..Rose & Borns priser har ju ballat ur fullständigt.
Jag har flera stickade tröjor med över 10 år på nacken. 100% naturmaterial och skonsam klädvård kommer man långt på.Instämmer helt, vansinne att köpa dessa bluffplagg. Klart merinon är nopprig efter 1år även om den kostar 6tkr. Kläder är per definition förbrukningsvaror. Ytterplagg, kavajer och skor kan jag förstå man vill lägga lite extra på då dessa med lite tur kan nyttas i 10år men ofta blir de ju ändå omoderna även om man tror man köper tidlöst.
Samma här. Buy once, cry once. Lappade och lagade precis en tröja från 2002. Sedan ”krymper” ju vissa i tvätten, men det är en annan sak.Jag har flera stickade tröjor med över 10 år på nacken. 100% naturmaterial och skonsam klädvård kommer man långt på.
Låter grymt! Får man fråga hur ofta dessa burits (ungefär)? Samt huruvida den skonsamma klädvården inkluderar tvätt och isf antalet tvättar?Jag har flera stickade tröjor med över 10 år på nacken. 100% naturmaterial och skonsam klädvård kommer man långt på.
Kanske var otydlig. Håller helt med om att ambitionen bör vara att äga ett plag så länge som möjligt och att kvalitet får kosta. Frågan är väl mer hur många år längre en Brunello/Rose/Drake tröja för 10tkr håller vs en liknande för 1-2tkr. Finns ju många riskfaktorer såsom fläckar, krympning, mal etc. som kan äventyra ett livslångt förhållande med din lamull. Min poäng är väl att kläder bör leva hårt (men givetvis tas om hand väl) och då riskerar att pensioneras i förtid.Samma här. Buy once, cry once. Lappade och lagade precis en tröja från 2002. Sedan ”krymper” ju vissa i tvätten, men det är en annan sak.
Instämmer delvis inte med @Lapo Elkann ovan. Kläder har blivit förbrukningsvaror iom fast fashion.
Låter grymt! Får man fråga hur ofta dessa burits (ungefär)? Samt huruvida den skonsamma klädvården inkluderar tvätt och isf antalet tvättar?
Ponera att plagget bäres en gång i veckan under vinterhalvåret. Det blir ca 25ggr per år multiplicerat med 10år dvs 250ggr? 1000kr/250ggr=4kr per användning.
Du har inte upplevt några noppror under armarna etc. eller avlägsnas sådana under den skonsamma klädvården?
25ggr per år stämmer nog ganska bra. Några av tröjorna är nog bara tvättade 2-3 gånger på 10 år, tycker att det räcker att hänga ut och vädra, förutsatt att de burits med tshirt eller skjorta under.Låter grymt! Får man fråga hur ofta dessa burits (ungefär)? Samt huruvida den skonsamma klädvården inkluderar tvätt och isf antalet tvättar?
Ponera att plagget bäres en gång i veckan under vinterhalvåret. Det blir ca 25ggr per år multiplicerat med 10år dvs 250ggr? 1000kr/250ggr=4kr per användning.
Du har inte upplevt några noppror under armarna etc. eller avlägsnas sådana under den skonsamma klädvården?
Håller med dig, viljan att lappa och laga blir ju större om plagget är dyrt. Tycker även att det är charmigt med ”battle scars”, men alla har ju tyvärr inte lika bra smak som mig hehe.Samma här. Buy once, cry once. Lappade och lagade precis en tröja från 2002. Sedan ”krymper” ju vissa i tvätten, men det är en annan sak.
Instämmer delvis inte med @Lapo Elkann ovan. Kläder har blivit förbrukningsvaror iom fast fashion.
Brunello är ju löjligt överprisad. De är bra men en Massimo Alba i samma prisklass är i mitt tycke bättre. Exempel på tröjor som jag haft i 20+ år är Ralph Lauren’s kabelstickade kashmir. De har både noppat, lappats och lagats men fortfarande gångbara en kall vinterdagKanske var otydlig. Håller helt med om att ambitionen bör vara att äga ett plag så länge som möjligt och att kvalitet får kosta. Frågan är väl mer hur många år längre en Brunello/Rose/Drake tröja för 10tkr håller vs en liknande för 1-2tkr. Finns ju många riskfaktorer såsom fläckar, krympning, mal etc. som kan äventyra ett livslångt förhållande med din lamull. Min poäng är väl att kläder bör leva hårt (men givetvis tas om hand väl) och då riskerar att pensioneras i förtid.
Dagens motsvarighet måste vara Carhartt chaseTacka vet jag tishor från "Hang Ten" på 80talet (?). Dom var antagligen sydda i någon slags stealth kevlar. Praktiskt taget outslitliga.
På tal om att inte köpa fast fashion...
Gott att höra, gillar själv lappade ting. Dock blir jag sällan nöjd med det arbete kemtvätten presterar. Royal & Christians undviks sedan länge pga tidigare fadäser och blir sällan nöjd med ändringar från tex Vivian. Ofta sneda sömmar, lösa trådar, fladdriga mått osv. Vet att många är nöjda men ser gärna att kvaliteten på hantverket vore högre i Sverige. Detta är ytterligare en aspekt i frågan, lappar (eller tvättar) man sin kavaj från H Poole & Co vill man i möjligaste mån uprätthålla dess ursprungliga hantverkskvalitet.Brunello är ju löjligt överprisad. De är bra men en Massimo Alba i samma prisklass är i mitt tycke bättre. Exempel på tröjor som jag haft i 20+ år är Ralph Lauren’s kabelstickade kashmir. De har både noppat, lappats och lagats men fortfarande gångbara en kall vinterdag
Kanske man skulle prova. Dom kanske tog över tygpatentetDagens motsvarighet måste vara Carhartt chase
t-shirt som förmodligen skulle stå emot ett pansarskott.
Dock är de lite konstiga i storlekarna, vissa ex är jättelånga samt jag tycker dom blir lite varma.
Som sagt jag tror inte man ska stirra sig blind på hur mycket de noppar. Även om soft goat är undantaget som går från noppa direkt till hål. Viktigare är väl isf att passformen håller sig.Goddagens
Efter att ha följt den senaste diskussionen kring (för) dyra ulltröjor som trots allt blir noppriga med tiden skulle jag vilja passa på att nämna märket John Smedley. Jag har ett tiotal plagg från dem och den enda gång de blir noppriga är om man sitter och gnider exempelvis magen mot en skrivbordskant som skulle behöva en översyn med fint sandpapper och lite lack.
Vad jag vill säga är att John Smedleys plagg håller kvalitén mycket bra och de blir per automatik mycket prisvärda om man ser till antalet gånger man bär dem. Ja, de är något högt prissatta men i längden är det värt vartenda krona. I övrigt håller jag med om de vansinniga prisökningarna i kombination med de minskade kvalitetsprodukterna.
Det var min enkronorstanke kring det hela.
Håller med om att Smedley är fantastiska. Tyvärr har de också gått upp rejält i pris. Provade en polo shirt i Sea Island-bomull i somras som var otrolig, men 2500:- för en ”tenniströja”…Goddagens
Efter att ha följt den senaste diskussionen kring (för) dyra ulltröjor som trots allt blir noppriga med tiden skulle jag vilja passa på att nämna märket John Smedley. Jag har ett tiotal plagg från dem och den enda gång de blir noppriga är om man sitter och gnider exempelvis magen mot en skrivbordskant som skulle behöva en översyn med fint sandpapper och lite lack.
Vad jag vill säga är att John Smedleys plagg håller kvalitén mycket bra och de blir per automatik mycket prisvärda om man ser till antalet gånger man bär dem. Ja, de är något högt prissatta men i längden är det värt vartenda krona. I övrigt håller jag med om de vansinniga prisökningarna i kombination med de minskade kvalitetsprodukterna.
Tack för tipset, skall undersökas. Kul att du tar upp ärren efter striderna med skrivbordsskivan. Är själv en inbiten kontorsråtta och så gott som alla mina ull/cashmere tröjor uppvisar denna typ av skador. Bör dock understrykas att bordsskivan är solid mahogny som polerats av isterbukar i ca trehundra år före mig så nog är den len alltid.Goddagens
Absolut är passformen mycket viktigt. Jag är fullkomlig allergisk mot plagg som tenderar att avvika från ursprunglig passform efter en viss tids bärande. Jag har ett par tröjor från John Smedley med polokrage och de är fantastiska. Vid något tillfälle kändes kragen på en av dem något slappare i formen men efter lite behandling med en vanlig streamer återfick den sin ursprungliga form och blev som ny.Som sagt jag tror inte man ska stirra sig blind på hur mycket de noppar. Även om soft goat är undantaget som går från noppa direkt till hål. Viktigare är väl isf att passformen håller sig.