• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tack för tipset, skall undersökas. Kul att du tar upp ärren efter striderna med skrivbordsskivan. Är själv en inbiten kontorsråtta och så gott som alla mina ull/cashmere tröjor uppvisar denna typ av skador. Bör dock understrykas att bordsskivan är solid mahogny som polerats av isterbukar i ca trehundra år före mig så nog är den len alltid.
Samma här. Jag har försökt att sitta en bit från bordskanten men tvätt renderar jag att glida fram till kanten :rolleyes:

Håller med om att Smedley är fantastiska. Tyvärr har de också gått upp rejält i pris. Provade en polo shirt i Sea Island-bomull i somras som var otrolig, men 2500:- för en ”tenniströja”…
Jag håller med om att även de har stigit i pris även om det inte är lika mycket så flera andra märken. På tal om deras Sea Island-bommul så detta inget jag personligen föredrar. Det är något mer känsligt är deras övriga plagg i merinoull. I somras köpte jag ett par polotröjor varav den ena i Sea Island-bomull och den andra i merinoull. Den senare blev snabbt en favorit och jag ångrade endast jag inte köpte två i samma material.

Känner själv att jag sneglar mer och mer åt det hållet. Håller deras t-shirts storleken vid tvätt eller krymper de en aning?
Jag upplever att dom krymper lite, inte supermycket då tyget är ganska tjockt.

Det är dessa jag brukar köpa tror jag, det är lagom tjockt tyg och jag tycker dom håller både passform och färg väldigt bra för priset, även efter många tvättar.

Jag upplever att dom krymper lite, inte supermycket då tyget är ganska tjockt.

Det är dessa jag brukar köpa tror jag, det är lagom tjockt tyg och jag tycker dom håller både passform och färg väldigt bra för priset, även efter många tvättar.
Tack! Var de jag tänkte på. Behöver lite billiga basickläder som funkar med småbarn.

Trevligt med whangee och carpincho i nyårspresent!
IMG_0735.jpeg

Någon som provat jackor från märket Hetrego och kan säga något om kvaliten? Hetrego William

Tycker modellerna ser bra ut och tänkte testa något annat än Herno då jag var lite missnöjd med senaste jackan från dom (blixtlåset känns dåligt/ strular på min senaste).

Bild på jackan:
1735781056112.png

Vanligt förekommande kring 2010, trender kommer och går men höga marginaler består. Precis som att det senaste åren varit legio att hylla spalla camicia och chambray…
Jag är personligen ingen stor brukare eller beundrare av "spalla camicia"...möjligen på en somrig linnekavaj. Jag har dock en safarijacka där detta är mer eller mindre applicerat och den gillar jag förvisso

Någon som provat jackor från märket Hetrego och kan säga något om kvaliten? Hetrego William

Tycker modellerna ser bra ut och tänkte testa något annat än Herno då jag var lite missnöjd med senaste jackan från dom (blixtlåset känns dåligt/ strular på min senaste).

Bild på jackan:
1735781056112.png
Håll dig till Herno. Köpte en liknande fast i mörkblå flannel som den du skickade bild på. Superfin framifrån och jättemysig men aldrig sett något som läckt så mycket dun i ryggen... jäkla segt att jag schablade bort kvittot för annars hade den åkt tillbaka

Håll dig till Herno. Köpte en liknande fast i mörkblå flannel som den du skickade bild på. Superfin framifrån och jättemysig men aldrig sett något som läckt så mycket dun i ryggen... jäkla segt att jag schablade bort kvittot för annars hade den åkt tillbaka
Ouch, det kan inte vara pågrund av att den hade annat tyg (flanell) som släppte igenom fjädrarna? Denna verkar har mer tekniskt tyg. Eller läckte den dun på insidan (mot kroppen)?

Har redan hunnit beställa jackan, så blir nog att prova den ändå, men får vara uppmärksam, om den har samma problem får den åka tillbaka. Herno kommer jag nog inte köpa igen. :D

Ouch, det kan inte vara pågrund av att den hade annat tyg (flanell) som släppte igenom fjädrarna? Denna verkar har mer tekniskt tyg. Eller läckte den dun på insidan (mot kroppen)?

Har redan hunnit beställa jackan, så blir nog att prova den ändå, men får vara uppmärksam, om den har samma problem får den åka tillbaka. Herno kommer jag nog inte köpa igen. :D
Då ska jag inte låta för negativ, jag fick säkert ett riktigt måndagsexemplar! Men ja, nog smart att kolla och skulle kunna vara flanellen som du säger, om än konstigt att det bara är på ryggen. Insidan ser hur bra ut som allra helst!

Då ska jag inte låta för negativ, jag fick säkert ett riktigt måndagsexemplar! Men ja, nog smart att kolla och skulle kunna vara flanellen som du säger, om än konstigt att det bara är på ryggen. Insidan ser hur bra ut som allra helst!
Du lät inte för negativ, feedbacken uppskattas, tack för det. Då har jag en chans att behålla lapparna på, testa den lite hemma och vara lite extra uppmärksam, har ju fortfarande möjlighet att skicka tillbaka den. Tyckte jackan var snygg och har letat ett tag så om den inte läcker dun blir det nog att behålla. Köpte den med en del rabatt (pris ca 5k) också. :)

Någon som har tips på vart man kan laga en kashmirtröja i Stockholm? Vill inte sätta lappar på ärmarna utan laga hålet. Tack på förhand
har gjort det på Karlas tvätt och skrädderi (som åtminstone tidigare gjort alla ändringar osv åt OJ, JL osv). Betalade 50kr per hål vill jag minnas. Men blir ärligt talat knappt bättre än om man gör det själv med nål och tråd.

Tips på Skräddare på Söder? Inget avancerat, vill bara lägga upp två par brallor. Eventuellt kema på samma ställe om de har det också.
Hanibal på hornsgatan gör ett mkt bra jobb och utför även advancerade ändringar med bravur. Hans far drev ett anrikt skrädderi där han skolats väl i hantverket från grunden. Finns få sådana skräddare kvar i sthlm. Väl värt utflykten till Södermalm för att undvika hafset på Ömalm. Han utför också kemtvätt men plaggen skickas. Hälsa från Annika Falkengren så får du 10% rabatt.

Tyvärr är det många kunder idag som varken bryr sig eller förstår sig på hantverk och kvalitet. Man lägger gärna 20tkr på kostymen för det är viktigt med handsydda knapphål och ”made in Italy” för att sekunden senare ovetandes låta klåpare till skräddare begå övergrepp på plaggen även vid enklare basmodifikationer såsom uppläggning av armar och ben.

Lund & Lund använder tex skräddare som Christians som syr genom innerfodret vid uppäggning av ärm för att det skall gå fort, knappast premium. Rose & Born använder Vivian som jag också tycker ofta gör ett hafsigt jobb men kanske skall man inte ha så höga krav…

Hanibal på hornsgatan gör ett mkt bra jobb och utför även advancerade ändringar med bravur. Hans far drev ett anrikt skrädderi där han skolats väl i hantverket från grunden. Finns få sådana skräddare kvar i sthlm. Väl värt utflykten till Södermalm för att undvika hafset på Ömalm. Han utför också kemtvätt men plaggen skickas. Hälsa från Annika Falkengren så får du 10% rabatt.

Tyvärr är det många kunder idag som varken bryr sig eller förstår sig på hantverk och kvalitet. Man lägger gärna 20tkr på kostymen för det är viktigt med handsydda knapphål och ”made in Italy” för att sekunden senare ovetandes låta klåpare till skräddare begå övergrepp på plaggen även vid enklare basmodifikationer såsom uppläggning av armar och ben.

Lund & Lund använder tex skräddare som Christians som syr genom innerfodret vid uppäggning av ärm för att det skall gå fort, knappast premium. Rose & Born använder Vivian som jag också tycker ofta gör ett hafsigt jobb men kanske skall man inte ha så höga krav…
Snugger! Tack! Får bli en sväng förbi Hornsgatan i veckan då :)

Tips på Skräddare på Söder? Inget avancerat, vill bara lägga upp två par brallor. Eventuellt kema på samma ställe om de har det också.
Kan nämna Tigris skrädderi på Folkungagatan. Jag vet att en del har haft vissa synpunkter på visst arbete med kemtvätten men han har gedigen kunskap då det gäller att fixa med storlekar med mera. Han kortade ärmarna på en kavaj med öppna knapphål vid ärmslutet, vilket måste göras genom att korta ärmen vid axeln och det blev ett utmärkt resultat för en mycket blygsam penning sett till sammanhanget.

Onekligen en tråkig utveckling på kvalitativa herrkläder. Förstår att priserna överlag ökat såsom material och löner men känns som att priserna på herrkläder rusat något enormt, särskilt på lite mer kvalitativa saker. Ser man på Blugiallo och även Brownavenue tycker jag priserna stuckit så snart de verkar fått lite hype om sig. Cavour är ju onekligen ett annat exempel på där det verkar gått rejält nedför. Verkar standard att en lammullströja ska kosta minst 2-2500.

Edit: Tycker även märken som OJ, Rosé & Born också har dragit iväg omotiverat mycket. De har ju dock enorma bjudmiddagar för deras ”ansikten” utåt så förstår de behöver få in cash 😆
Kan verkligen hålla med här, köpt lite OJ på deras Sustain butik det senaste och deras prover är riktigt trevliga och de har även en del grejer sydda i gamla tyger (?). Men skulle gärna känt att det var ekonomiskt för att att bara beställa allt från Blugiallo, är väldigt nöjd med det jag faktiskt har från dem.

Kan verkligen hålla med här, köpt lite OJ på deras Sustain butik det senaste och deras prover är riktigt trevliga och de har även en del grejer sydda i gamla tyger (?). Men skulle gärna känt att det var ekonomiskt för att att bara beställa allt från Blugiallo, är väldigt nöjd med det jag faktiskt har från dem.
Har också sytt en del på OJ Sustain. Kul med de äldre tygerna och bra resultat. Tyvärr har de av förmodligen kostnadsskäl blandat in del polyester i kavajerna på webben. Har inte testat Blugiallo, men har förstått att deras priser gått upp.

Jeansfråga.

Har tidigare köpt jeans framför allt från Edwin men nu med två små kids hemma behöver de tvättas typ varannan vecka och slits följaktligen ut snabbare än däcken på en formel 1-bil. Tidigare hade uniqlo en modell i regular fit som var tillräckligt bra och billig men nu verkar de bara ha slim fit och det funkar inte alls.

Kravlistan är selvedge, otvättad, regular, så hög midja som möjligt och så billigt som möjligt. Några tips?
Har du kikat på Lager157?
Är nyfiken på deras produkt men har inte handlat.

Om du köper ett par och sliter i dem får du gärna skriva om din upplevelse i denimtråden.

Tillbaka
Topp