• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Kollade på klassikern easy rider igår och fastnade för Billys solglasögon. Någon som har koll på var man kan hitta något liknande?
1685633101271.png
 

3AMEternal

Omega
2-Faktor
Börjar bli dags för nya glasögon. Hittade ingen renodlad glasögon-tråd, så rätta mig mer än gärna!
Vad finns det för roliga märken där ute? Var inne lite på ett par Lemtosh, men är öppen för andra kvalitetsbågar. Kan gå upp emot 3.500 för bågarna, men föredrar snäppet billigare då min syn fortfarande försämras i rask takt.. Har för övrigt låg brygga, vilket kan vara värt att ha i beaktning.

Tacksam för tips! :)
Gjorde precis en uppdatering, pga försämrat synfel efter att ha haft samma synfel sen jag var 11 år, damn 40’s hehe, men iaf: researchade runt lite (har tidigare köpt kvaluttabågar från typ Bågar&Glas, Stureoptikern och liknade, bla Garreth Leigh som nämndes, hade också en made in Japan-period som var ganska kostsam). MEN, nu skaffade jag ett sk Synsam-abonnemang. Kunde plocka ut 3 par bågar (och ingår gör fri justering, byte av någon av dem ifall ej nöjd osv). Jag tycker problemet tidigare om jag inte gått ”nisch” varit storleken, alla är för stora, för stora glas, för breda bågar… men lyckades välja ut tre par jag är mycket nöjd med. Bl.a ett par från svenska EoE (så det får bli mitt tips!). Valde också fotokromatiska glas på ett par, perfekt i bilen och solen.
 
Senast ändrad:

Floffen

Panerai

kalufsen

Panerai
Grymt! Dumma datum för mig, tyvärr. Annars hade jag velat testa! Diggar Hongkong-snittet som många kör därborta och Prologue verkar skickliga.

Vad blev det för tyg och utförande?
Brutalt sugen. Störigt att de har så dålig framförhållning bara, inte riktigt budgeterat för det denna månad. Vad ligger priserna på ungefär?
Länge velat testa Prologue men alltid tackat nej pga. den långa leveranstiden - Denna gång "lovade" de att de skulle vara tillbaka i Maj, kommer i slutet av Juni så får väl se när produkten faktiskt är klar och redo för leverans. Nu så här i efterhand känns det ju givetvis bättre att vi är ett steg närmare målet.

Har ett Marlings and Evans tyg i en av mina Saman kavajer som jag är mycket nöjd med så valde till slut samma leverantör, tyg enligt nedan - Tyvärr har de inte tillräckligt stora volymer då jag initialt faktiskt hade tänkt att köra samma POW i Svart/Vit från Fox men påslaget var :meh:

Gillar deras snitt enormt mycket så var en nobrainer för "bespoke" - Runt 40-50 % billigare mot bättre MTM och RTW Orazio. Min Orazio hade typ en identiskt POW men den satt inte riktigt 100 så sålde den och ångrar det idag (därav valet av tyg) Gällande utförande skulle jag nog också säga att den är identisk med nedan.

1685712078287.png
 

Yfront

Omega
Börjar bli dags för nya glasögon. Hittade ingen renodlad glasögon-tråd, så rätta mig mer än gärna!
Vad finns det för roliga märken där ute? Var inne lite på ett par Lemtosh, men är öppen för andra kvalitetsbågar. Kan gå upp emot 3.500 för bågarna, men föredrar snäppet billigare då min syn fortfarande försämras i rask takt.. Har för övrigt låg brygga, vilket kan vara värt att ha i beaktning.

Tacksam för tips! :)
Var dags även för mig att byta glasögon. Synen förändras ju inte lika raskt för mig så jag nöp 2 par. Har ett par Oliver Peoples idag. Kikade på Garret Leigh men landade tillslut på 2 par Moscot, Miltzen och Zev. Lemtosh passade inte alls på mig även om jag tycker dom e riktigt fräna.
 
Länge velat testa Prologue men alltid tackat nej pga. den långa leveranstiden - Denna gång "lovade" de att de skulle vara tillbaka i Maj, kommer i slutet av Juni så får väl se när produkten faktiskt är klar och redo för leverans. Nu så här i efterhand känns det ju givetvis bättre att vi är ett steg närmare målet.

Har ett Marlings and Evans tyg i en av mina Saman kavajer som jag är mycket nöjd med så valde till slut samma leverantör, tyg enligt nedan - Tyvärr har de inte tillräckligt stora volymer då jag initialt faktiskt hade tänkt att köra samma POW i Svart/Vit från Fox men påslaget var :meh:

Gillar deras snitt enormt mycket så var en nobrainer för "bespoke" - Runt 40-50 % billigare mot bättre MTM och RTW Orazio. Min Orazio hade typ en identiskt POW men den satt inte riktigt 100 så sålde den och ångrar det idag (därav valet av tyg) Gällande utförande skulle jag nog också säga att den är identisk med nedan.

1685712078287.png
Låter grymt! Tänkte själv göra en i denna förut men blev en liknande från VBC exclusive for Drapers Italy istället. Blir spännande att se resultatet sen, när nu det blir! 😁
6B8EB174-911C-4508-A485-4BDE8BC33819.jpeg
 

kalufsen

Panerai
Låter grymt! Tänkte själv göra en i denna förut men blev en liknande från VBC exclusive for Drapers Italy istället. Blir spännande att se resultatet sen, när nu det blir! 😁
6B8EB174-911C-4508-A485-4BDE8BC33819.jpeg
Låter dyrt ;) Tyget har en del struktur och med mönstret blir det en riktigt bra kavaj till tyngre bomullsbyxor/flanell och jeans.

Vidare om jag minns rätt, så är tyget lite mer ”ruffigt/strävt” än vad jag är van vid så bör bli en bra beater.

Är också taggad - Kan försöka ta bilder på första fittingen också.

Bild på din i Drapers tyget?
 
Låter dyrt ;) Tyget har en del struktur och med mönstret blir det en riktigt bra kavaj till tyngre bomullsbyxor/flanell och jeans.

Vidare om jag minns rätt, så är tyget lite mer ”ruffigt/strävt” än vad jag är van vid så bör bli en bra beater.

Är också taggad - Kan försöka ta bilder på första fittingen också.

Bild på din i Drapers tyget?
Det måste du få till!

Enda jag hittade, men ska finnas bild i någon tråd också tror jag:

72D17CDC-D52B-4419-94CE-8F45B23D4ACE.jpeg
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Vart hittar man snygga solglasögon med styrka annat än hos de givna (Specsavers, Synoptik, Lensway, Mister Spex etc)? Eller är det att köpa och lämna in för slipning som gäller?..
 

Hrvatista

Omega
2-Faktor
Vart hittar man snygga solglasögon med styrka annat än hos de givna (Specsavers, Synoptik, Lensway, Mister Spex etc)? Eller är det att köpa och lämna in för slipning som gäller?..
Kika här ☺️:

 

fransl

Cartier
Det här med skjortor är knepigt. Jag har i flera år i stort sett bara haft Oscar of Sweden-skjortor. De fungerar nästan alltid bra i relationen armar, axlar och längd. För en tid sedan råkade jag köpa en Eton. Den funkar inte alls! Konstigt nog är den dessutom trång över axlarna. Det är inte direkt där jag har bredden, utan en bra bid söderom dem, om man säger så. Var detta ett undantag tro? Vågar jag mig på ett försök till?
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Det här med skjortor är knepigt. Jag har i flera år i stort sett bara haft Oscar of Sweden-skjortor. De fungerar nästan alltid bra i relationen armar, axlar och längd. För en tid sedan råkade jag köpa en Eton. Den funkar inte alls! Konstigt nog är den dessutom trång över axlarna. Det är inte direkt där jag har bredden, utan en bra bid söderom dem, om man säger så. Var detta ett undantag tro? Vågar jag mig på ett försök till?
Jämför man måtttabellerna mellan tillverkarna är det rätt uppenbart att alla har sin egna uppfattning, i princip alla diffar på någon centimeter hit eller dit på åtminstone en av ”parametrarna” - har analyserat detta allt för mycket för att det ska vara sunt 🫣
 

fransl

Cartier
Jämför man måtttabellerna mellan tillverkarna är det rätt uppenbart att alla har sin egna uppfattning, i princip alla diffar på någon centimeter hit eller dit på åtminstone en av ”parametrarna” - har analyserat detta allt för mycket för att det ska vara sunt 🫣

Jag har en från Tailor Store, där man skulle ladda ner en app, som sedan tog foton på en i profil och framifrån, och sedan gjorde en måttbeställd skjorta efter det. I teorin bra, i praktiken fungerar det inte helt perfekt. Men det är klart, hade man råd och energi kunde man säkert tweaka den där att passa bra. Men det tar ju några skjortor innan det är helt perfekt.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Det här med skjortor är knepigt. Jag har i flera år i stort sett bara haft Oscar of Sweden-skjortor. De fungerar nästan alltid bra i relationen armar, axlar och längd. För en tid sedan råkade jag köpa en Eton. Den funkar inte alls! Konstigt nog är den dessutom trång över axlarna. Det är inte direkt där jag har bredden, utan en bra bid söderom dem, om man säger så. Var detta ett undantag tro? Vågar jag mig på ett försök till?
Det är inte så att din Eton är en slim fit, eller extra slim fit?
 
Topp