• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka stulen under transport.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tycker inte det framgår mer information än att värdet bara får ha ett värde av max 50.000 kr på deras hemsida men alright
du kan skicka nära på vad som helst med värde bara värdet på sakerna ej går över 50k för då gäller inte försäkringen om något skulle hända

När jag jobbade på ett företagscenter som ung så kom folk in med allt ifrån vapen till advokatspapper för att skicka med värde

Kan man inte förvänta sig mer av en KS Approved Dealer (baserad utanför EU) än att det vanliga fraktsättet till Sverige av en 100k-klocka är Rek med 10k skydd? :)
Jo, men vet man förutsättningarna och ändå köper så får man ju bära risken som man vet man tar, alternativt köpa från någon annan. Jag skulle aldrig köpt från privatperson med de premisserna.

du kan skicka nära på vad som helst med värde bara värdet på sakerna ej går över 50k för då gäller inte försäkringen om något skulle hända

När jag jobbade på ett företagscenter som ung så kom folk in med allt ifrån vapen till advokatspapper för att skicka med värde
Precis men att skicka en Rolex som försvinner gör att jag får 0 tillbaka då? Var lite poängen om så är fallet, vad gör man annars?

Precis men att skicka en Rolex som försvinner gör att jag får 0 tillbaka då? Var lite poängen om så är fallet, vad gör man annars?
har varit uppe några gånger om hur man lättast skickar en klocka vörde 100k plus och jag tror inte att där finns något bra sätt att skicka nån så utan tex en separat tilläggsförsäkring som vissa företag har

Hur styrker man värdet av en klocka som skickas om den försvinner? Säg att man har försäkrat upp försändelsen till 100 tkr via anlitat kurirtjänst?

T ex om någon som privatperson. vill skicka en klocka till Kaplans för att erhålla ett värderingsintyg att ha i försäkringssammanhang och den försvinner på vägen dit.

Kaplans lär ju ha värdering klar och försäkrad när de skickar tillbaka klockan och den mot förmodan försvinner.

har varit uppe några gånger om hur man lättast skickar en klocka vörde 100k plus och jag tror inte att där finns något bra sätt att skicka nån så utan tex en separat tilläggsförsäkring som vissa företag har
Är ju katastrof om så är fallet. Har famlat i mörkret ovetandes. Men något annat fraktbolag måste ha detta? FedEx något alternativ för 2.4k..

Hur styrker man värdet av en klocka som skickas om den försvinner? Säg att man har försäkrat upp försändelsen till 100 tkr via anlitat kurirtjänst?

T ex om någon som privatperson. vill skicka en klocka till Kaplans för att erhålla ett värderingsintyg att ha i försäkringssammanhang och den försvinner på vägen dit.

Kaplans lär ju ha värdering klar och försäkrad när de skickar tillbaka klockan och den mot förmodan försvinner.
Ett inköpskvitto torde vara en bra början.

Är ju katastrof om så är fallet. Har famlat i mörkret ovetandes. Men något annat fraktbolag måste ha detta? FedEx något alternativ för 2.4k..
Det finns lite olika alternativ. De flesta föredrar couriers som Fedex som transportör. Men rent krasst så är det dyrt om man skickar sällan.

Grundproblemet här var att man ville smita moms i importen. Då är det svårt att försäkra överhuvudtaget.

Vet ej om det fjärmar sig från ämnet men eftersom det tagits upp så är det i verkligheten en kraftig förenkling att att säga det står si och så i köplagen om köparens risk och så vidare och därför är det alltid rätt och riktigt att köparen står för eventuell förlust. Finns en hel tråd om det som blev söndertrashad av folk som läst köplagen och tyckte andra mindre vetande borde "lära sig" den.

Först och främst så om exempelvis klockor skickas med postnord och försäkrad rek vilket bör vara en stor del, kanske t.o.m. merparten av de klockor som skickas i och ut ur landet, så är alltid avsändaren/säljaren ansvarig för reklamation och att initiera sök på förkommen försändelse. Aldrig adressaten/köparen. Denne har inte ens möjlighet till det. Inte enligt postnords regelverk. Och vore det då med andra ord annars helt i sin ordning att kräva rekkostnad av adressaten men säljaren behåller eventuell erlagd betalning? Tror knappast det.

Dessutom så vid skada brukar packningen kollas om den är skälig. Det kan knappast adressaten påverka hur avsändaren packat. Det är av stor vikt både vid rek och "värde". Det är avsändarens ansvar helt och hållet av naturliga skäl. Även stöldrisk kan påverkas av hur det är packat..

Sedan vet jag inte hur det i verkligheten skulle fungera om affärsidkare eller privatpersoner som skickar varor av den typen hade som policy att säga att vi har inga försäkringar och vi bryr oss inte om det kommer fram eller inte eller om så är i 42 olika bitar. Det är inte vårt problem och vi vill inte kosta på oss ordentligt packmaterial så läs köplagen. Tror inte det uppmuntrade till någon affär på distans .

Enligt det jag vet fungerar det inte så irl.

Det finns lite olika alternativ. De flesta föredrar couriers som Fedex som transportör. Men rent krasst så är det dyrt om man skickar sällan.

Grundproblemet här var att man ville smita moms i importen. Då är det svårt att försäkra överhuvudtaget.
Det finns små transportföretag som kör person till person också, om man verkligen vill vara noga. Jag har lämnat över klocka som skulle till Norge till en norsk chaufför som drev eget företag. Dyrt, men lär vara så säkert det kan bli.

Man får väga risk mot pris helt enkelt.

Det finns små transportföretag som kör person till person också, om man verkligen vill vara noga. Jag har lämnat över klocka som skulle till Norge till en norsk chaufför som drev eget företag. Dyrt, men lär vara så säkert det kan bli.

Man får väga risk mot pris helt enkelt.
Kör han till Schweiz också? :)

Klockan kan ju vara inköpt för en bråkdel av marknadsvärdet. Ett gammalt inköpskvitto som är 15- 20 år gammalt. Kanske inte ens binder en som ägare till klockan i fråga. Även med bilder kan man nog stöta på patrull.
Då blir det långbänk. Jag tror dock att man löser det. Även om försäkringsbolag ofta är djävulen själv. :)

Vet ej om det fjärmar sig från ämnet men eftersom det tagits upp så är det i verkligheten en kraftig förenkling att att säga det står si och så i köplagen om köparens risk och så vidare och därför är det alltid rätt och riktigt att köparen står för eventuell förlust. Finns en hel tråd om det som blev söndertrashad av folk som läst köplagen och tyckte andra mindre vetande borde "lära sig" den.

Först och främst så om exempelvis klockor skickas med postnord och försäkrad rek vilket bör vara en stor del, kanske t.o.m. merparten av de klockor som skickas i och ut ur landet, så är alltid avsändaren/säljaren ansvarig för reklamation och att initiera sök på förkommen försändelse. Aldrig adressaten/köparen. Denne har inte ens möjlighet till det. Inte enligt postnords regelverk. Och vore det då med andra ord annars helt i sin ordning att kräva rekkostnad av adressaten men säljaren behåller eventuell erlagd betalning? Tror knappast det.

Dessutom så vid skada brukar packningen kollas om den är skälig. Det kan knappast adressaten påverka hur avsändaren packat. Det är av stor vikt både vid rek och "värde". Det är avsändarens ansvar helt och hållet av naturliga skäl. Även stöldrisk kan påverkas av hur det är packat..

Sedan vet jag inte hur det i verkligheten skulle fungera om affärsidkare eller privatpersoner som skickar varor av den typen hade som policy att säga att vi har inga försäkringar och vi bryr oss inte om det kommer fram eller inte eller om så är i 42 olika bitar. Det är inte vårt problem och vi vill inte kosta på oss ordentligt packmaterial så läs köplagen. Tror inte det uppmuntrade till någon affär på distans .

Enligt det jag vet fungerar det inte så irl.
Vadå enligt det du vet? Nu är du inne på etik och moral med delar av ditt inlägg, inte på vad som faktiskt gäller.

Säljaren har sagt att köparen står för risken och det har köparen accepterat.
Det hade jag kunnat gjort som köpare på en klocka för 10papp, men inte för en som kostar 100.

Riktigt trist. Har varit med om ett länsat paket jag med. Dock mycket billigare klocka tack och lov.

Min blev stulen efter tullen i Sverige under Postnord-kedjan någonstans. Detta pga att tullen väger paketet och fäster en fraktsedel med vikt på grammet. Paketet senare = exakt samma vikt minus vad klockan väger + tulltejp sprättat.

Först och främst fy fasiken vad trist. Beklagar verkligen...

För mig är det dock ofattbart att man etablerar sig här för att sälja klockor, dyra klockor, till Sverige men från ett annat land och erbjuder inte frakt där klockan är försäkrad. Och är ”KS approved dealer”.

Förstår att man kan vilja hålla säljaren utanför tills det är utrett men när man sagt A och inte B blir det nog svårt.

1. Säljaren är från Schweiz.
2. Säljaren finns på KS och är approved dealer.
3. Klockan som köpts har ett värde runt 100k. Klockan är troligtvis en Omega (baserat på tidigare inlägg om en Omega på ingång).

Tittar vi då på säljare som uppfyller 1. och 2. så kvalar aosehus in. Tittar vi på 3. så har nämnd säljare nyligen haft uppe en annons (som nu är avslutad) på en Omega De Ville Hour Vision för drygt 113k.

I var och varannan annons på k&s så kan man läsa "jag ansvarar inte för postens hantering".

Jag tycker att man som säljare har ett ansvar tills klockan är framme. Det är sunt förnuft. Strular det så är det jag som skickar paketet som ska ordna upp det

Det var ett tag sedan men kunde inte låta bli att plocka fram lagboken igen.
20210610_221838.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp