• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka stulen under transport.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ts, jag vill inte misstro din historia på något sätt. Men vad får dig att vara så övertyg om att PostNord har ”plundrat” ditt paket?

Om ditt paket inkom den 2 juni till Sverige (baserat på din tidigare postade inlägg) så torde den varit på PN:s tull-lager fram till du betalat moms+tull. Stölden kunde absolut inträffat där eller under transport men det förutsätter oftast att tjuven har bra koll deklarationen andra parametrar.

Fick du några bilder på hur paketet såg ut när det skickades av säljaren?

Oavsett, ta kontakt med postnord och bifoga en polisanmäla. Deras säkerhetsteam är grymma.

20210610_222139.jpg

Då blir det långbänk. Jag tror dock att man löser det. Även om försäkringsbolag ofta är djävulen själv. :)

Tror också det löser sig på något sätt om det kommer till det. Men det kanske är bäst att förekomma det. Av erfarenhet vet jag att djävulen sitter i detaljerna när det kommer till försäkringsbolagen.

Det har inget med tråden att göra. Idag skulle jag inte riskera att skicka en exklusiv klocka. Hade fysiskt själv tagit klockan dit den ska eller skickat den med personlig kurir som jag har förtroende för. T ex om någon jag känner personligen har vägarna förbi. Skulle denne bli rånad är risken min helt och hållet. Inget jag skulle lasta dem med för att de gör en tjänst.

• Like
Reactions: Per
Nja, men pudelns kärna ligger troligen i hur man tänkte kring detta när man skickade. 🤔
Hur tror du att alla andra som köpt av nämnd handlare resonerat i den frågan? :)

Modellen var toppen ända till den inte var det. Tråden bör nog länkas till handlarens referenstråd. Detta är något många kan lära sig av och förhoppningsvis undvika framöver.

Hur tror du att alla andra som köpt av nämnd handlare resonerat i den frågan? :)

Modellen var toppen ända till den inte var det. Tråden bör nog länkas till handlarens referenstråd. Detta är något många kan lära sig av och förhoppningsvis undvika framöver.
Jag har mina gissningar. Efter att ha diskuterat med den "troliga" "handlaren" tidigare vet jag att "de flesta önskar att man skriver ett lågt värde och det har aldrig varit några problem".

/B

Jag har mina gissningar. Efter att ha diskuterat med den "troliga" "handlaren" tidigare vet jag att "de flesta önskar att man skriver ett lågt värde och det har aldrig varit några problem".

/B
Precis. Så länge inget kommer bort.

Det här är det som skiljer riktiga handlare från de som gör det hobbymässigt. Jag hoppas verkligen att han kammar till sig och gör rätt för sig. 100k är mycket pengar men det är en summa han kan tjäna tillbaka hyfsat snabbt på ett gott rykte. Med ett dåligt som han just nu jobbar på så är det betydligt svårare.

Precis. Så länge inget kommer bort.

Det här är det som skiljer riktiga handlare från de som gör det hobbymässigt. Jag hoppas verkligen att han kammar till sig och gör rätt för sig. 100k är mycket pengar men det är en summa han kan tjäna tillbaka hyfsat snabbt på ett gott rykte. Med ett dåligt som han just nu jobbar på så är det betydligt svårare.
Kunde inte hålla med mer. Men även då kvarstår problemet med att man överlämnar momsproblemet på kunden. Med korrekt moms är priserna inte speciellt attraktiva.

/B

Kunde inte hålla med mer. Men även då kvarstår problemet med att man överlämnar momsproblemet på kunden. Med korrekt moms är priserna inte speciellt attraktiva.

/B
Sjalvklart ar det upp till koparen att vara uppdaterad pa importkostnader. Att en saljare i tex Japan skulle veta vilka regler och kostnader som tillkommer for en svensk kopare finner jag otroligt.
Givetvis kan saljaren ta reda pa detta om han blir ombedd,eller da tycka kunden ar sa kravande att man valjer salja till nagon annan.

Men ar det inte som sa att varenda vuxen manniska i Sverige vet att alla varor momsbelaggs vid import fran tredje land? Och att moms pa de allra flesta varor ar 25%.
Vad man kanske inte vet ar att alla omkostnader (Transporter,Frakter,Kostnader for att fa varan till Rikets Grans) ocksa ar momspliktiga. Likasa ar ev Tull momspliktigt.

Det ar haftigt att betala skatt som Toblerone-Mona sade.

Sjalvklart ar det upp till koparen att vara uppdaterad pa importkostnader. Att en saljare i tex Japan skulle veta vilka regler och kostnader som tillkommer for en svensk kopare finner jag otroligt.
Givetvis kan saljaren ta reda pa detta om han blir ombedd,eller da tycka kunden ar sa kravande att man valjer salja till nagon annan.
Säljaren i fråga är varken schweizare eller japan. Han vet garanterat vilka regler som gäller hit.

Säljaren i fråga är varken schweizare eller japan. Han vet garanterat vilka regler som gäller hit.
Da jag inte har nagon som helst aning om vem saljaren ar sa kan det givetvis vara som du sager.

Och borjar man da att skriva ner kvitton for att slippa/fa lagre importkostnader sa ar man ute pa djupt vatten om nagot skulle handa,eller tullen krava in transaktionsunderlag.
Formodligen koparen som far mest small pa fingrarna i ett sadant scenario.

Kanske aningen irrelevant, men hur vet TS att klockan försvann just under PostNords transporterande..?
Om den är skickad från Schwitz (ja, jag stavade medvetet fel) är det ju inte PostNord som haft ansvar förrän den kom till Svedala...

skulle dock inte bli förvånad, är ju knappast världens mest kompetenta yrkesutövare men ändå
Det är alltid den senaste i kedjan som ansvarar för godset. Dvs Post Nord skulle därför anmält om försändelsen var öppnad innan de tog emot den.

Definitionsfråga. Inkl frakt och inkl leverans behöver inte vara samma sak.
Gillar hur du först är jätte svartvit och säger ”så här är det” sen när någon har ett motargument så var det inte lika svartvitt längre. Vi känner inte till alla förutsättningar vilket gör det extra dumt att du går in och är så säker på din sak. Du vet heller inte vad köpare och säljare sagt, vilket också kan ligga till grund i den rättsliga prövningen. Juridik är väldigt sällan svart eller vit.

Fyfan vilken ångest. Man hoppas ju att det löser sig men ser ju mörkt ut.

Gäller att vara försiktig, även om jag aldrig håller till uppe i dom där prisklasserna...

Gillar hur du först är jätte svartvit och säger ”så här är det” sen när någon har ett motargument så var det inte lika svartvitt längre. Vi känner inte till alla förutsättningar vilket gör det extra dumt att du går in och är så säker på din sak. Du vet heller inte vad köpare och säljare sagt, vilket också kan ligga till grund i den rättsliga prövningen. Juridik är väldigt sällan svart eller vit.
”Behöver inte”, skrev jag, eller hur?Oavsett lär det vara svårt att kräva ansvarstagande från en säljare i Schweiz, särskilt när man som köpare vet om förutsättningarna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp