• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor ni från början tyckte var fula men sedan ändrat åsikt om

TCB

Cartier
Patek Nautilus. Jag minns att jag tyckte att den var otroligt ful då jag såg den första gångerna som jag som tonåring besökte Rob E.
Man förändras och tur är väl det. Detta var under en tid då Breitling bi-color med UTC sågs bland folk med ordning på resten inne på Stockholms bättre ställen så låt oss enas om att det mesta blivit bättre.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Patek Nautilus. Jag minns att jag tyckte att den var otroligt ful då jag såg den första gångerna som jag som tonåring besökte Rob E.
Man förändras och tur är väl det. Detta var under en tid då Breitling bi-color med UTC sågs bland folk med ordning på resten inne på Stockholms bättre ställen så låt oss enas om att det mesta blivit bättre.
Det mesta är bättre men nautilus fortfarande ful
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Tyckte som alla andra att Panerai var stora, otympliga monster och tyckte Reverso var tråkig och oförtjänt av sin klassikerstatus. Däremot tyckte jag Speedmaster var en av de vackraste och mest ikoniska klockor som tillverkats. Älskar fortfarande Speedy men efter att ha ägt en några månader inser jag att vi inte är rätt för varandra och den troligaste ersättaren är en Reverso GT med ljus tavla, eller möjligen en Luminor i strl 40-42 mm.

Har fortsatt svårt att släppa Rolex stämpel som ett märke man använder för att flasha pengar, precis som de flesta utanför denna ankdamm. Vad är storheten?
 

Omega Man

Omega
Har fortsatt svårt att släppa Rolex stämpel som ett märke man använder för att flasha pengar, precis som de flesta utanför denna ankdamm. Vad är storheten?
Känner lite som dig när det gäller Rolex.
Steget innan guldtänder liksom.
Parkbänksalkisen som skrapar fram en miljon på triss och efter systembolaget går in och köper en Rolex i närmaste klockbutik som han kan flasha för sina vänner.
Men det är ju bra klockor och vissa modeller är riktigt snygga.
Som tur är finns det en del klocknördar, speciellt på det här forumet, som faktiskt kan försvara och göra märket intressant.
 

azcii

Patek
2-Faktor
IMG_0674+copy.JPG
 

DeejaySthlm

Breitling
IWC Ingenieur lockade aldrig på bild, tyckte mest den så trist ut. Men sen när en 323902 väl hamnade på armen så satt den som en smäck och var vackert formgiven så den hamnade högst upp på "nästaklockalistan".
IMG_8258.JPG
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Rolex. Känner fortfarande inget sug efter något annat än explorer I/II då jag är en enkel man och inte traktar efter ädelmetaller etc. Men, har börjat uppskatta de olika modellerna mer och mer.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Första gången jag såg en kollega ha en Panerai tyckte jag inte det såg klokt ut. Kanske för att han bar den till kostym? Men med tiden har den växt på mig.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Ful eller rationalising är en försvarsmekanism...säger dom lärda iaf!

Jag kan gilla även fula klockor utifrån andra attributer än själva designen och det är oftast historien bakom klockan b.la.

Detta är bara min personliga analys men många nämner RO och Nautilus som fula kan det tänkas att många inte uppskattar Gerald Gentas design för den egentligen grundar sig på smycken och inte klockor? ( Har själv varit i samma båt så är det sagt) Dvs Gentas design är inte traditionell och det var väl inte häller meningen. Gentas RO skulle skapa en renesans för den italienska marknaden och AP men samtidigt vara luxuriös och lite provocerande!? Som den fortfarande är efter 45 år dvs lyckad design för den är tidlös.

Jag personligen tycker det är stor skillnad på när det ligger en tanke bakom designen än när det inte gör det! Sen har jag även börjat uppskatta hantverket allt mer och detta leder även ofta till tycke som är trevligt.

Även om tycket inte leder till ett köp så tänker jag inte klockan är ful men att den inte faller mig i smaken. Känns fel och dissa hantverket bakom klockan så säga. Flertalet Breguet klockor faller inom denna kategorien fantastiskt hantverk men udda! Förutom Marine som alltid har varit snygg ;)
 

JB_XII

Rolex
Explorer 2 - kommer ihåg att jag tänkte: ”att folk betalar pengar för dessa!?”. Idag skulle jag kunna tänka mig att äga en :D

Smpc (länken) - världens fulaste länk sa jag, sen gick jag och köpte en :cool:

Alla klockor med 36 mm och mindre - tyckte de var för små... jag hade fel :)
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Breitling är ett märke jag hade svårt för i början men som växt i mina ögon ju längre tiden lider.
Då i synnerhet Superocean Heritage-modellen som jag finner otroligt snygg.

Breitling-Superocean-Heritage-II-8.jpg
Det är just saker åt detta hållet som jag verkligen vill att de ska satsa på. Åt vintage-hållet.
Åtminstone som ett litet sidospår till övriga fullmatade klockor med de stirrigaste layouter man kan tänka sig.
 

Cryssarn

Rolex
Breitling. För ett år sedan så hade jag inte mycket till övers för dom. Sen kom en A17380 in, och nu senast en Avantage. Att jag dessutom gick och köpte en batteridriven klocka är för mig överraskande.
Jag har fortfarande lite svårt för bezelen dock.
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Tag Heuer. Går från klarhet till klarhet för mig. Har ägt en Aquaracer tidigare, och tyckte då att det var den enda vettiga modellen i stallet, men skulle idag kunna tänka mig att äga en rad olika modeller.
 

Omega87

Rolex
Rolex Explorer! Nu letar jag febrilt efter en 114270 efter att ha prövat en 214270 på Nymans i Stockholm. Även Patek Nautilus har verkligen växt - hatade designen innan.
Det är verkligen kul och intressant att se hur klockintresset och preferenserna utvecklats under resans gång :) Kommer dock aldrig, aldrig tycka om Explorer 2.
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Breitling är ett märke jag hade svårt för i början men som växt i mina ögon ju längre tiden lider.
Då i synnerhet Superocean Heritage-modellen som jag finner otroligt snygg.

Breitling-Superocean-Heritage-II-8.jpg

Håller med till 100%, just SoH modellerna är väl dem som är mest stilrena från breitling enligt mitt estetiska tycke :) annars klockor jag ändrat mig om är rektangulära klockor överlag... sjukt sugen på en tank, reverso just nu... Även ändrat mig mycket över plottriga Kronografer...
 

M021

Rolex
2-Faktor
Fick en liten bok av Nymans tillägnad Deepblue när den släpptes, jag sade aldrig men säljaren insisterade, "har inte många av dessa men ge det tid". O visst fan, visst blev det en sådan 2-3 år senare.
IMG_20170901_073349535.jpg

IMG_20170904_161359411.jpg
 
D

Deleted member 18570

Guest
Med risk för att vara lite motströms känner jag tvärt om emot många här ang. Panerai. Jag gillade dem mkt i början, men har allt mer börjat känna att de och flertalet andra märken blir för stora. Min personliga smak har börjat landa i ur runt 36-40mm stora.
 
Topp