• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Gårdagens post och dagens kompanjon
446FA8D6-EF55-4856-9E48-9C1AA7B34F2C.jpeg

Fråga: ni som är garvade inom ämnet. Vad smörjer ni era fällknivar med när det väl skall göras? Lirar det att slänga på lite 5-56 eller WD40? Teoretiskt bör det fungera, men finns det något bättre smörjmedel kanske?

J
Fråga: ni som är garvade inom ämnet. Vad smörjer ni era fällknivar med när det väl skall göras? Lirar det att slänga på lite 5-56 eller WD40? Teoretiskt bör det fungera, men finns det något bättre smörjmedel kanske?

Generellt vill jag inte ha 5-56 eller liknande då de innehåller syra för att lösa rost. Syran blir kvar...

Paraffinolja använder jag till det mesta. Är man riktigt omständig kan man smälta i lite bivax också. Gör en stor sats och använd till skärbrädor, knivskaft, yxor mm.
Gojan håller dessutom väldigt bra eftersom den inte härsknar som vegetabiliska oljor

skall man inga skära livsmedel så kanske kedjeolja till cykel eller mc funkar? Den borde penetrera väl.

J

Generellt vill jag inte ha 5-56 eller liknande då de innehåller syra för att lösa rost. Syran blir kvar...

Paraffinolja använder jag till det mesta. Är man riktigt omständig kan man smälta i lite bivax också. Gör en stor sats och använd till skärbrädor, knivskaft, yxor mm.
Gojan håller dessutom väldigt bra eftersom den inte härsknar som vegetabiliska oljor

skall man inga skära livsmedel så kanske kedjeolja till cykel eller mc funkar? Den borde penetrera väl.
Fantastiskt. Bivax har jag hemma. Blir att införskaffa paraffinolja. Bra share!

Fantastiskt. Bivax har jag hemma. Blir att införskaffa paraffinolja. Bra share!
Paraffinolja köps billigast i liter på jula om jag minns rätt. Vill du ha ”recept” så har jag ett worddoc jag kan dela till de som vill. Med det får man ett ”boardbutter” till skärbrädor och handtag mm.
Funkar även utmärkt till klockarmband i läder om man vill mjuka upp dem och få en mörkare färg.

Senast ändrad:
Paraffinolja köps billigast i liter på jula om jag minns rätt. Vill du ha ”recept” så har jag ett worddoc jag kan dela till de som vill. Med det får man ett ”boardbutter” till skärbrädor och handtag mm.
Funkar även utmärkt till klockarmband i läder om man vill mjuka upp dem och få en mörkare färg.
Ja gärna! Så slipper man arga blickar från frugan när man har laboratorie hemma i köket :cool: dra ett PM med dokumentet när du får tid

J

Kedjeoljor är klistriga för att inte skvätta av från roterande delar.
I detta samlas damm och skit vilket nöter mycket, så avråder från det. En tunn olja, som symaskinsolja eller teflonspray, är nog bättre val.
Och tunnt som attan, för även i detta kan skit fastna.

Kedjeoljor är klistriga för att inte skvätta av från roterande delar.
I detta samlas damm och skit vilket nöter mycket, så avråder från det. En tunn olja, som symaskinsolja eller teflonspray, är nog bättre val.
Och tunnt som attan, för även i detta kan skit fastna.

teflon och symaskin funkar säkert båda.
Kedjeolja för torra förhållanden går dock på tunt, tränger in och sedan dunstar lösningsmedlet och kvar blir bara vax.
Klisterolja har jag nog inte sett sedan jag körde mc för 30 år sedan men det kanske finns fortfarande!

teflon och symaskin funkar säkert båda.
Kedjeolja för torra förhållanden går dock på tunt, tränger in och sedan dunstar lösningsmedlet och kvar blir bara vax.
Klisterolja har jag nog inte sett sedan jag körde mc för 30 år sedan men det kanske finns fortfarande!
Jämför man fälgen och kedjan som varit utsatta för samma mängd vägdamm vill jag påstå att kedjan är betydligt mer ansatt av en sandblandad gegga, framförallt på sidorna. Kedjevax är något bättre, men även de drar till sig skit.
Ren klisterolja finns fortfarande, men det används mest till maskiner av olika slag där kedjan är inbyggd.
Går säkert att använda kedjeolja om man torkar bort allt överflödigt, men tror ändå en tunnare olja är att föredra.

Tillbaka
Topp