• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Är det någon som har erfarenhet av att modda formen på blad? Det jag mest funderar över är hur man påverkar härdningen beroende på hur man kapar i bladet, och vilka verktyg som är att föredra för att slippa lämna bladet på härdning igen. Jag har tidigare slipat om formen på ett par Opinel med fil och slipsten, men det är "normala" blad. Hur är det med moderna pulverstål till exempel?
Det är temperatur som är det kritiska för om härdningen skall påverkas. Kolla vilket stål du har, står ofta på bladet, så kan man googla upp det och se temperaturer osv. Har själv skaffat en bandslip och tänkte börja göra blad men det kom av sig. Har nån låda med massor av trä, buffel och renhorn och fn och hans moster. 5-6 olika stålsorter och hej och hå. Får väl se om man tar tag i det framöver.

Dagens Eskilstunakniv. Denna gång ifrån Stålvaru AB 1946-1954
3F58A1BD-AF98-408B-BC83-E1929D99F720.jpeg

Det är ett väldigt trevligt skick på skollorna i celluloid. Inga djupa hack eller repor och tog en fin glans efter lite polerande. Mellanskollor i mässing och backar i nysilver, blad i kolstål
FA4F67C3-4AE5-40D6-9287-2D9121B94AEF.jpeg

bladen har gott om material att räcka ytterligare +70år :)
139B6925-0A4B-4450-9477-30D97AAFA0A8.jpeg

den klassiska stämpeln med en hästsko avslöjar tillverkaren
7E3EF997-FE01-4C04-97EA-7F93EC6028D6.jpeg

*ber om ursäkt för mina skitiga trädgårdsfingrar
E3F0CD02-4F20-4BF9-9DB5-923C68633A80.jpeg

såg att det endast var bilder ifrån ena sidan, så här kommer en på andra också 😉

Senast ändrad:
Köpte min första Fällkniven nyligen. En S1X. Min favoritkniv genom tiderna! Helt otroligt bra kniv som jag hoppas behålla livet ut. Ska posta någon bild en dag när den är med mig i skogen.

Borde jag? Tycker min SOG XR Kiku är fantastiskt bra på alla sätt. Terminus XR, not so much. En jäkla skillnad i lagren på dem.
Kör ba! Sen rengör du och smörjer upp Terminus

Edit - Den skulle burits djupare dock

Edit - Den skulle burits djupare dock
Eller hur! Det bästa med Terminus är ju att den ligger riktigt djupt. Har ju noll användning av denna eggen, men cool är den!

Har kollat på youtube när de plockar isär Kiku och Terminus och de har ju båda kullager, borde vara liknande ”action”, men Kikun är på en helt annan nivå. Får väl plocka isär Terminusen och smörja lite.

Eller hur! Det bästa med Terminus är ju att den ligger riktigt djupt. Har ju noll användning av denna eggen, men cool är den!

Har kollat på youtube när de plockar isär Kiku och Terminus och de har ju båda kullager, borde vara liknande ”action”, men Kikun är på en helt annan nivå. Får väl plocka isär Terminusen och smörja lite.
Kullager i all ära men dom blir ju dessvärre mer känslig för smuts än tex washers men rengör den och smörj så blir du inte missnöjd! Min är inte speciellt inflippad men åker ändå ut och in hur fint som helst! 🙂

Kullager i all ära men dom blir ju dessvärre mer känslig för smuts än tex washers men rengör den och smörj så blir du inte missnöjd! Min är inte speciellt inflippad men åker ändå ut och in hur fint som helst! 🙂
Åker ut gör den ju, men Kikun flyger liksom ut som värsta butterflyen och låser sedan distinkt. Det kanske har att göra med skillnaden i vikt och bredd, men Kikun är fantastisk i jämförelse. Svårt att förklara, men Kikun tjongar liksom till på ett helt annat sätt.

Åker ut gör den ju, men Kikun flyger liksom ut som värsta butterflyen och låser sedan distinkt. Det kanske har att göra med skillnaden i vikt och bredd, men Kikun är fantastisk i jämförelse. Svårt att förklara, men Kikun tjongar liksom till på ett helt annat sätt.
Förstår vad du menar och ja den lär ju ska va ett steg upp sen annan design, Nu använder jag iofs aldrig flippern utan thumbstud

Vad säger ni som har koll, bäst kvalitet/mest för pengarna hos civivi eller sog?
båda har intressanta knivar som jag är sugen på.

Är sugen.. hejarop och övertalningsförsök mottages gärna…
Cool! En sån där kan man alltid motivera att ha i bilen :) Själv har jag en sån här, klassisk hindererlook i lite mer plånboksvänlig Gerber-tappning:

Fredagens traditionella.
EKA No:3 á 1949. Mäter 89mm i fickan och går under benämningen ”Kraftig fickkniv med 2 blad och korkskruf”
45F58731-99F3-4890-9DAF-7B2C62B0F19A.jpeg

Modellen kom redan 1920 och avslutades 1960/61
93237D54-09B2-43BB-8CEE-F658B13DB172.jpeg

efter att Torbjörn Evrell tog över 1946 började bladen att stansas ur bandstål istället för som tidigare ”hejarsmidas”.
Persoligen gillar jag den lilla klacken i snäggen som avslöjar att bladen är handsmidda.
ECDEAA29-A622-4A45-B1C5-9AF0EDBC55EB.jpeg

önskar alla knivtokar en trevlig fredag

Kollat på SOG Terminus xr och civivi keen nadder och civivi governor
Inte testat någon av just dem. Men själv hade jag valt bort Governor. För lång ihopfälld för min smak. Terminus har ett roligt lås och är lagom längd men verkar sakna hål för lanyard så då går den också bort. Keen Nadder är i mina ögon snyggast rent estetiskt (micarta-versionen), den har dessutom ett hål för lanyarden i backspacern. Dock så är den också rätt lång. Jag hade valt bort alla tre p.g.a. detta men det är ju baserat på mina personliga preferenser. Hade jag varit tvungen att välja hade jag valt Terminus p.g.a. storleken.

Tillbaka
Topp