• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Reparation av pärlemor är lite knepigt. Det slutade med att jag endast limmade och polerade.
161F2642-D46A-426B-A2EC-BBB414E72F46.jpeg

Som tur är så ser den andra sidan bättre ut 😎
02D77387-13FA-4DB0-A960-B3FC8D8DD698.jpeg

Ljungkvist & Morell 1920-1941
I detta utförande med blad i rostfritt stål

38FAF1CA-7F2C-41E1-A97B-A560391F6033.jpeg
Ser riktigt bra ut. Man kanske kan försegla sprickan med lack eller så? Så att det inte kryper in skräp som gör den mer synlig.

Ser riktigt bra ut. Man kanske kan försegla sprickan med lack eller så? Så att det inte kryper in skräp som gör den mer synlig.
Sprickan är försluten med superlim nu. Tyvärr är problemet att skollan sitter nitad, och antagligen blivit lite böjd vid det tillfälle den sprack. Det bästa hade förstås varit att ta loss den och göra rent skarven ordentligt och sedan limma under press. Men då hade man behövt nita om, och det är inget jag behärskar :rolleyes:
Ibland får talesättet "det duger åt den som ska ha det" tillämpas ;)

Ett tips är att det första du gör, doppa infästningen i Danish oil eller Tung olja och låt härda en dag eller två. Dom är nämligen väldigt fuktkänsliga och bladet tenderar att fastna om den blir blöt och sväller :)
*den där matchade klockan perfekt :cool:
Tack för tipset:) Ja på bilden matchade dom bra men i verkligheten är kniven lite mer orange. Men efter några skogsturer kommer det nog bli perfekt:D

Knep en W12a på K&S i behov av slipning.
20210906_171108.jpg

Eggen hade blivit konvex och jag tänkte tunna ut scandigrinden och lägga en ny microegg.
20210906_191301.jpg

Efter en hel del gnuggande på grov sten gav jag upp. Hade nog behövt en bandslip för att ta bort så mycket material, så bytte taktik till en ny, lite bredare än ursprunglig, microegg.
20210906_192319.jpg

Nästan färdig här. Tycker den tog sig rätt bra. Sedan skulle ju hela bladet behöva poleras, men denna kommer brukas, så det får i så fall vänta.

Knep en W12a på K&S i behov av slipning.
20210906_171108.jpg

Eggen hade blivit konvex och jag tänkte tunna ut scandigrinden och lägga en ny microegg.
20210906_191301.jpg

Efter en hel del gnuggande på grov sten gav jag upp. Hade nog behövt en bandslip för att ta bort så mycket material, så bytte taktik till en ny, lite bredare än ursprunglig, microegg.
20210906_192319.jpg

Nästan färdig här. Tycker den tog sig rätt bra. Sedan skulle ju hela bladet behöva poleras, men denna kommer brukas, så det får i så fall vänta.
Alltid kul attt läsa om hur folk slipar och funderar kring slipning.

Jag som köper massa gammalt mög är snarare skräckslagen över att se hur folk slipar *misshandlar sina knivar ibland. Men jag förstår vad du menar i just detta fall :)
Ajajaj, jag är nog ganska bra på att testa utan att egentligen veta just när det handlar om knivslipning (och billiga knivar).
Svårigheten tycker jag är att jag gör det för sällan, så jag får aldrig någon rutin eller flyt i arbetet.

Kan kännas off topic, men tänker mig göra kniv handtag eller skalor om jag lyckas få träet vettigt!
Såga ner ett plommonträd idag och undrar om någon har tips på hur jag torkar bitarna?
Skall man ta bort barken nu direkt?
C580BA82-33C4-4940-8B47-13191E52A3B5.jpeg
059B7E2C-FEF6-4CC4-B23B-567C534F617F.jpeg

Nytt i lådan från en loppis!
Två Eskilstuna! En härjad å en i bra skick! Snäpper bra när man fäller ihop efter lång rengöring.
Får kämpa bra för den sista finishen på den med blekgul färg! Kan man se ungefärlig ålder genom stämplarna @BarbaBaba?
7C29DF59-C7FC-4725-9920-26CA832A0ACF.jpeg
B15D03B3-3E60-4591-A659-FE66333FCFFC.jpeg
3EC1F2AC-6255-4061-9172-ACCABB44C294.jpeg
E3E209F8-1B2D-4F2A-94AA-6C917CAC873C.jpeg
Den med pärlemor är gjord av Stålvaru AB. Dom var endast aktiva en kort period. 1946-54, men det verkar ha varit ett seriöst företag. Dom fokuserade på färre modeller av god kvalitet och anställde ungdommar för att hålla liv i traditionen😊 Den andra är klurigare. Om du skrapar eller slipar på den, doftar den kamfer så är det celluloid, gör det inte det kan det vara elfenben, och det vore ju roligt :) Tyvärr är det många som inte hade personliga stämplar, men det betyder inte att dom inte var av fin kvalitet. Dom ser riktigt trevliga ut, speciellt den i pärlemor :)

Kan kännas off topic, men tänker mig göra kniv handtag eller skalor om jag lyckas få träet vettigt!
Såga ner ett plommonträd idag och undrar om någon har tips på hur jag torkar bitarna?
Skall man ta bort barken nu direkt?
C580BA82-33C4-4940-8B47-13191E52A3B5.jpeg
059B7E2C-FEF6-4CC4-B23B-567C534F617F.jpeg
Limma ändarna med trälim och säckväv och lägg dom utomhus torrt.Ta inte av barken. Nästa år tar du in dom och lägger i garaget (kallgarage eller i en vedlår) eller liknande utrymme. Om du inte orkar vänta så länge kan du kontakta någon som stabiliserar, då kan det göras tidigare som jag förstått det. Men det bör nog torka ett år ändå...
*och får du upp rotklumpen är den säkert fint mönstrad efter torkning :)

Limma ändarna med trälim och säckväv och lägg dom utomhus torrt.Ta inte av barken. Nästa år tar du in dom och lägger i garaget (kallgarage eller i en vedlår) eller liknande utrymme. Om du inte orkar vänta så länge kan du kontakta någon som stabiliserar, då kan det göras tidigare som jag förstått det. Men det bör nog torka ett år ändå...
*och får du upp rotklumpen är den säkert fint mönstrad efter torkning :)
Aj aj! Tog bort barken, är ju ett experiment!
Är det lönt att göra vid ändarna ändå?
Nu ligger dom i trädgårdsboden, vad menas med stabilisering?
Tackar för svar 🙂

Tillbaka
Topp