• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Den med pärlemor är gjord av Stålvaru AB. Dom var endast aktiva en kort period. 1946-54, men det verkar ha varit ett seriöst företag. Dom fokuserade på färre modeller av god kvalitet och anställde ungdommar för att hålla liv i traditionen😊 Den andra är klurigare. Om du skrapar eller slipar på den, doftar den kamfer så är det celluloid, gör det inte det kan det vara elfenben, och det vore ju roligt :) Tyvärr är det många som inte hade personliga stämplar, men det betyder inte att dom inte var av fin kvalitet. Dom ser riktigt trevliga ut, speciellt den i pärlemor :)
Tackar! Det är kul när du inte behöver slänga ut en förmögenhet på kvalitet! Märkligt med knivar, klockorna är du ju nästan lag på att behålla dem opolerad. Knivarna vill du ju ska skina🙂 Det är fullständig meditation att hitta ett vrak och få den att leva igen👍
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Aj aj! Tog bort barken, är ju ett experiment!
Är det lönt att göra vid ändarna ändå?
Nu ligger dom i trädgårdsboden, vad menas med stabilisering?
Tackar för svar 🙂
Jo, limma ändarna så det inte blir långa sprickor, då kan du såga ”plank” när dom är torra. Man ”stabbar” genom att injicera epoxy under tryck. Då blir materialet mättat med plast och spricker inte. Man kan använda olika färg på epoxyn för att få roliga effekter, som denna poppelrot
1631460438060.jpeg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tre nya från loppis/antik! Inget våldsamt revolutionerande, men den från Eskilstuna är lite intressant. Kul när man hittar stämplar från smeden och härkomst. Första rengöringen är gjord! Rätt härjad men ok ändå! Stämplarna säger Eskilstuna och troligen C.A Ström som var verksam mellan ca 1900-1937.

Den lilla pennkniven var tvungen att följa med hem tillsammans med en tysk Garantie Stahl från troligen 30-talet. 180 kr för tre kan det vara värt!

46749431-E5F2-4B40-8E1E-DB1BB4CC1CDA.jpeg
F253E84B-04A7-4791-BFCC-794D49D87662.jpeg
3136BC1B-FD32-49D9-9ED4-D3031082F6C8.jpeg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
TAK ifrån Hartkopf.
C30B2063-8010-4B53-BEDB-0D308D9835F2.jpeg

Precis som med klockorna ifrån WWII så fanns det ett antal knivfabriker som levererade till militären. De jag känner till är wenger, Hartkopf och Hugo Köller men det finns säkert fler icke namngivna.
7F93AE44-84CA-4536-B294-EC1EF7C6E74C.jpeg

dessa nytillverkas fortfarande för hand enligt konsten alla regler i Solingen.
DBADEF26-7180-4115-974A-43AEDBB79141.jpeg

vill man ha en traditionell Swiss army knife men ifrån ursprungslandet kan jag varmt rekommendera Hartkopfs variant. En riktigt gedigen pjäs med mycket bra passform och finish. Min har skollor i hornspets, mellanskollor i mässing och nysilver backar ihop med rostfria verktyg.
Original-German-Modell-1890-768x360.jpg

det Tyska originalet ifrån 1890 av Karl Elsener
*känner att jag borde söka jobb som copy på Hobbex ;)
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Efter att har lurkat lite på den här tråden så kliver jag in i snacket.
Nyfunnet intresse för knivar, men det har alltid funnits något speciellt med en ball kniv.
Det som är på radarn nu är mest fällknivar/edc och eventuellt en F1 eller liknande. Tar gärna emot tips till nästa steg!

Nedan är min samling än så länge. Temat är outdoor, men ska börja nysta mer i edc som sagt. Det saknas på bilden är en Spyderco Emphasis som ligger i bilen och skall där förbli.

1. Bonus! Gränsfors bruk vildmarksyxa
2. Fällkniven S1
3. Mora 2000
4. Mora 2000 Jubileumsmodell 130 år
5. Hultafors OK4
6. Benchmade Bugout
7. Buck okänd modell. Har haft på jobbet.
8. CRKT Squid

20210922_173715.jpg
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Drar iväg två frågor på en gång.

Jag har ju skummat igenom tråden och sett att det snackade slipning. Vad rekommenderar ni för en total novis när det kommer till det ämnet?

Är det någon som bytt scales på sin bugout eller något annat kniv med axislåsning och är det något man gör utan att straffas?
 

Acos

Audemars
Drar iväg två frågor på en gång.

Jag har ju skummat igenom tråden och sett att det snackade slipning. Vad rekommenderar ni för en total novis när det kommer till det ämnet?

Är det någon som bytt scales på sin bugout eller något annat kniv med axislåsning och är det något man gör utan att straffas?
Slipning kör jag keramiska stenar, provat diamant och vattenstenar också men föredrar keramiska men kan ju va bra att börja med nåt billigt då det tar en stund att lära sig många rekommenderar spydercos sharpmaker, bugout har jag inte skruvat i men tagit isär två knivar med axis lock som såg ut så här och det var inga konstigheter
871FCE32-FD77-4B1D-A9FF-A686C11B4F10.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Dagens putsinsats och dagens Eskilstuna kniv (ar)
Båda EKA 1961-1979 med denna stämpel.
01F47D30-104D-4F3A-BEB3-1C3935097FA6.jpeg

Skollor i celluloid och kolstålsblad. Jag har haft den liggandes i en ”bra att ha” kartong i säkert tjugo år. Tyvärr har ryggfjädern till raderbladet, korkskruven och mejseln gått av.
8A6A3900-8D02-4998-9AC9-4078042235ED.jpeg

Helt plötsligt dök en tänkt donator upp.
Det visade sig dock vara premiumvarianten med ändbackar i nysilver och verktyg i rostfritt. Efter lite puts och rengöring blev den riktigt trevlig 😊
5D1FFFC1-3E3E-4F3E-AD4F-97D9B6A2528E.jpeg

Jag har inget som kan datera de olika (lika) knivarna annat än att premiummodellen även har polerad ryggfjäder invändigt. Det bör betyda att den är äldre då EKA frångick detta för att spara arbetsmoment under 1960 talet. Att det är celluloid istället för plast antyder också att dom är tidiga i produktionen då plast kom på allvar i slutet av ’60 talet.
B8D10569-7187-4E88-B53A-CA15ADB267BD.jpeg

trevlig sex-taggare som ska få hänga med i fickan
65644E00-014E-49FB-B0FF-B89524A539AC.jpeg

Av alla ”gamlingar” jag har måste jag säga att just EKA oftast har bäst kvalitet.
*modellen heter 118
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
1632420181687.png

Hittade denna bild av EKAs katalog från 1933. Längs ned till vänster ser man modellen jag postade tidigare, 118H
I boken Knivar från Eskilstuna står att läsa att modellen är 89mm lång, utrustad med 2 blad, öppnare, mejsel, pryl och korkskruv.
Den fanns 1939 i 5 olika utföranden. 1943 i 4 olika utföranden. 1949 i hela 13 olika utföranden och 1961 i 3 och avslutningsvis 1966 i 5 olika utföranden.
Det var allt ifrån trä, horn, olika celluloid i både färg och mönster, med eller utan ändbackar. En riktig storsäljare under vissa perioder alltså :)
EKA_nr 118_242SEK.jpg

Här en "snodd" bild på ett utförande i celluloid i pärlemor imitation.
Ganska kul att även vi i Sverige gjorde SAK, eller TYK , eller vad man nu ska referera till :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Nostalgi!😀 Ni som växte upp under 70 och början av -80 talet minns souvenirknivarna som man kunde köpa i bodar och butiker längs alla kända turiststråk. Från Smygehuk till Treriksröset kanske via en avstickare till Norge och serpentinvägarna där!

Här är en från Trollstigen tillsammans med en reklamkniv! Skulle tippa på att souvenirkniven är från 70-talet och reklamkniven från 60!
Enkel kvalitet men med stor kärlek! Båda från Tyskland! Reklamkniven är något vassare kvalitetsmässigt 😀

835D5B47-C672-4B2E-982C-D76154DAE884.jpeg
D614BA69-EA8C-4E1A-A250-D2283C38312E.jpeg
C29A4041-61B8-47FB-8827-8D3A6D61D776.jpeg
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har en och jag är mycket nöjd.
nu för tiden slipar jag dock med japanska stenar.
men när jag vill slipa upp något snabbt och utan att lägga ner för mycket jobb så är den perfekt
Hur är den för nybörjare? Jag vill kunna få bra resultat utan erfarenhet. Känns som att det är ett bra insteg.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Hur är den för nybörjare? Jag vill kunna få bra resultat utan erfarenhet. Känns som att det är ett bra insteg.
Definitivt lättare att få bra resultat än i början med stenar.
Men kom ihåg att den inte kan avverka speciellt mycket så kniven får inte vara i för dåligt skick eller fel eggvinklar om den skall ge ett bra resultat.

i min värld är den ett enklare komplement till stenar mest riktat mot lättare underhåll
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Definitivt lättare att få bra resultat än i början med stenar.
Men kom ihåg att den inte kan avverka speciellt mycket så kniven får inte vara i för dåligt skick eller fel eggvinklar om den skall ge ett bra resultat.

i min värld är den ett enklare komplement till stenar mest riktat mot lättare underhåll
Såklart. Tänker mig lättare underhåll för att få skärpan tillbaka.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Hur är den för nybörjare? Jag vill kunna få bra resultat utan erfarenhet. Känns som att det är ett bra insteg.
Jag köpte den som en nybörjarslip. Sen som det sägs här ovan så tenderar man att köpa på sig fler och mer avancerade grejer allt eftersom.
det är typ omöjligt att misslyckas med den, då man inte behöver hålla koll på vinklar oxg grader.
köp säger jag 😁
 
Topp