• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Det blev en klassiker idag på loppis! En EKA swede 38. Eftersom det fortfarande - vad jag vet - är i produktion, är det svårt att bedöma tillverkningsår. Det som är lite märkligt är att knivens spets är något annorlunda än vad jag har sett på nyare exemplar. Det finns även en patentmärkning på ena skalet!?

Någon där ute som kan fylla i lite info angående ålder m.m skulle det uppskattas👍

2C8B2D2B-3543-4A2F-AD1F-2815775AA58E.jpeg
59B68267-0647-404C-A8EB-3F8C1179F826.jpeg
BBDA5D2D-9FFB-415B-98FC-04278A9DF630.jpeg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det blev en klassiker idag på loppis! En EKA swede 38. Eftersom det fortfarande - vad jag vet - är i produktion, är det svårt att bedöma tillverkningsår. Det som är lite märkligt är att knivens spets är något annorlunda än vad jag har sett på nyare exemplar. Det finns även en patentmärkning på ena skalet!?

Någon där ute som kan fylla i lite info angående ålder m.m skulle det uppskattas👍

2C8B2D2B-3543-4A2F-AD1F-2815775AA58E.jpeg
59B68267-0647-404C-A8EB-3F8C1179F826.jpeg
BBDA5D2D-9FFB-415B-98FC-04278A9DF630.jpeg
Den finns i några generationer...
Den första generationen saknar märkning på skollorna helt. Blad i kolstål och skruvar med platt skalle. Kom 1969.
Generation två har en märkning som säger US Pat PEND. Även den med blad i kolstål och skruvar med platt skalle. Tror man ansökte 1970.
Generationerna som följer efter dessa första har det utskrivna US Pat D-227071 numret. Dom har också skruvskallar som är rundade (som på din ovan).
Det fanns blad både i kolstål, svärtat kolstål och rostfritt. Blankpolerat och smärglat/borstat rostfritt blad. Bladen har haft lite olika stansning för nagelskåran och lite olika form på spetsen. Den väldigt tvära spets som din har "tror" jag var en USA modell. Normark gjordes ju med USA som största marknad har jag förstått. Även skollorna skiljer lite på Normark modellerna, främst på insidan, antagligen göts dom i en annan maskin...
Som om det inte räckte med skruvskallar, Pat märkning och olika stål och stämplar på bladen så har dom även 1,2 eller 3 ryggfjädrar. Den information jag hittat säger att den första generationen hade 1 ryggfjäder medans senare hade 2. Samma modell med träskollor (Swede 45) hade i vissa fall 3, men det verkar ovanligt.

01A13B42-8BBC-489A-9EAE-030C42E22A5C.jpeg

Här är både kolstål, rostfritt, blankpolerat och smärglat representerat
9614A8F7-E5F9-4301-A3E8-9D670673970A.jpeg

Här syns också de olika utföranden av nagelskåran. En marginell skillnad i formen på bladen. De som sitter på den orangea och svarta till höger är NOS-blad jag fick skickade ifrån EKA.
FFC49BB2-218A-4022-ACD9-C91D510BD03C.jpeg

Den tillverkas tyvärr inte längre :(
*som värdelöst vetande. Man fick i presentbox till 38:an en 25öring att skruva loss skollorna med om man skulle rengöra sin kniv
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Den finns i några generationer...
Den första generationen saknar märkning på skollorna helt. Blad i kolstål och skruvar med platt skalle. Kom 1969.
Generation två har en märkning som säger US Pat PEND. Även den med blad i kolstål och skruvar med platt skalle. Tror man ansökte 1970.
Generationerna som följer efter dessa första har det utskrivna US Pat D-227071 numret. Dom har också skruvskallar som är rundade (som på din ovan).
Det fanns blad både i kolstål, svärtat kolstål och rostfritt. Blankpolerat och smärglat/borstat rostfritt blad. Bladen har haft lite olika stansning för nagelskåran och lite olika form på spetsen. Den väldigt tvära spets som din har "tror" jag var en USA modell. Normark gjordes ju med USA som största marknad har jag förstått. Även skollorna skiljer lite på Normark modellerna, främst på insidan, antagligen göts dom i en annan maskin...
Som om det inte räckte med skruvskallar, Pat märkning och olika stål och stämplar på bladen så har dom även 1,2 eller 3 ryggfjädrar. Den information jag hittat säger att den första generationen hade 1 ryggfjäder medans senare hade 2. Samma modell med träskollor (Swede 45) hade i vissa fall 3, men det verkar ovanligt.

01A13B42-8BBC-489A-9EAE-030C42E22A5C.jpeg

Här är både kolstål, rostfritt, blankpolerat och smärglat representerat
9614A8F7-E5F9-4301-A3E8-9D670673970A.jpeg

Här syns ochså de olika utföranden av nagelskåran. En marginell skillnad i formen på bladen. De som sitter på den orangea och svarta till höger är NOS-blad jag fick skickade ifrån EKA.
FFC49BB2-218A-4022-ACD9-C91D510BD03C.jpeg

Den tillverkas tyvärr inte längre :(
*som värdelöst vetande. Man fick i presentbox till 38:an en 25öring att skruva loss skollorna med om man skulle rengöra sin kniv
Wow! Fantastisk information! Stort tack för att du tog dig tid!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tänker mig en ny kniv för dagsturer i skogen, helst fällkniv, finns det någon som verkligen är ett säkert kort som första kniv?
samma gäller en bra och bekväm handyxa för vedklyvning i naturen.
Hur har du tänkt använda den? Det finns ju en hel del friluftsknivar att välja ibland. EKA´s Swede 8, 9, 10, 88 är trevliga och ligger kanske bra i pris?. Opinel´s klassiska No 8 som det tydligen säljs en i timmen av är ju en klassiker. Personligen skulle jag välja en fällkniv med inte allt för tjockt blad. Ska det utföras grövre arbete är en fastbladare bättre.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Hur har du tänkt använda den? Det finns ju en hel del friluftsknivar att välja ibland. EKA´s Swede 8, 9, 10, 88 är trevliga och ligger kanske bra i pris?. Opinel´s klassiska No 8 som det tydligen säljs en i timmen av är ju en klassiker. Personligen skulle jag välja en fällkniv med inte allt för tjockt blad. Ska det utföras grövre arbete är en fastbladare bättre.
Eftersom jag också är behov av en yxa så ska nog kniven endast göra småjobb, tälja, rep osv. jag ska kolla lite på dina alternativ, tack!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Eftersom jag också är behov av en yxa så ska nog kniven endast göra småjobb, tälja, rep osv. jag ska kolla lite på dina alternativ, tack!
Lite OT, men typ en kniv med konstigt handtag.

Yxor är ju som knivar. Finns hur mycket som helst att välja.
Om du inte är ute efter nått fancy schmancy kan jag rekommendera Fiskars yxor.
20211018_190840.jpg
Denna brukar jag alltid ha i väskan. 641g väger den in på och är tillräckligt stor för att fungera bra.
Har testat yxor med mindre huvud/kortare skaft, men då får man inte nog med schwung i den och kan lika gärna köra trådsåg på nåra gram och batonga på kniven.
 
Tänker mig en ny kniv för dagsturer i skogen, helst fällkniv, finns det någon som verkligen är ett säkert kort som första kniv?
samma gäller en bra och bekväm handyxa för vedklyvning i naturen.

Svårt och se varför man ska ha fällkniv i skogen om man ändå även har med sig yxa, inte den billigaste setuppen men svårt att tro du hittar någon bättre skogssetup…

Fällkniven S1, Gränsfors Vildmarksyxan
48592775-18EF-4661-8516-EBD40D5339BF.jpeg
 
Senast ändrad:

FredrikRolex

Omega
2-Faktor
Svårt och se varför man ska ha fällkniv i skogen, inte den billigaste setuppen men svårt att tro du hittar någon bättre skogssetup…

Fällkniven S1, Gränsfors Vildmarksyxan
48592775-18EF-4661-8516-EBD40D5339BF.jpeg
Håller med. Fällkniv är toppen som EDC, men ska man ut i skogen är en fastbladare ett mycket bättre alternativ. Fällkniven (märket) är toppen och har många fina och i mitt tycke prisvärda knivar med fast blad att välja på. En F1 med många år på nacken är min skogskniv.
 
Håller med. Fällkniv är toppen som EDC, men ska man ut i skogen är en fastbladare ett mycket bättre alternativ. Fällkniven (märket) är toppen och har många fina och i mitt tycke prisvärda knivar med fast blad att välja på. En F1 med många år på nacken är min skogskniv.

F1an var min favorit under lång tid, har 2st men sedan jag skaffade S1'an så har inte F1 fått någon skogstid, tycker den är överlägsen F1an som ofta blir för liten tycker jag iallafall...S1 är större men absolut inte för stor och klarar allt F1 klarar och mer därtill....
 

FredrikRolex

Omega
2-Faktor
Spyderco PM3 i fickan idag. För mig är PM2 eller PM3 kanske den ultimata EDC-kniven. Prisvärd, bra kvalitet, fantastisk ergonomi, extremt funktionell. Och inte allra minst en beroendeframkallande känsla när man ”flippar” bladet, mitt alternativ till en stressboll!
FC286C8B-825F-4DAB-82D9-CE0A9C07B3AC.jpeg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Har länge varit sugen på att beställa en lite tjusigare svampkniv från typ Tobbe i Åre, tänker att man ju ändå har koll på den, man tappar ju inte en kniv som man använder hela tiden när man är ute. Gick som bäst och funderade på hur den skulle se ut när jag var i skogen i helgen när jag inser att jag tappat den Opinel jag använder nu. Hittade den igen, men det var bara för att vi precis hade fikat och därför lallat runt på en mycket begränsad yta strax före och efter.
Hur tänker ni? Är ju lite analogt till resonemanget om huruvida man ska dyka på riktigt med sin 5513 eller inte tänker jag…
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har länge varit sugen på att beställa en lite tjusigare svampkniv från typ Tobbe i Åre, tänker att man ju ändå har koll på den, man tappar ju inte en kniv som man använder hela tiden när man är ute. Gick som bäst och funderade på hur den skulle se ut när jag var i skogen i helgen när jag inser att jag tappat den Opinel jag använder nu. Hittade den igen, men det var bara för att vi precis hade fikat och därför lallat runt på en mycket begränsad yta strax före och efter.
Hur tänker ni? Är ju lite analogt till resonemanget om huruvida man ska dyka på riktigt med sin 5513 eller inte tänker jag…
De enda knivar jag förlorat är några Victorinox SD, men det är ju små rackare som man lägger i handskfacket på bilen eller något litet fack i väskan. En gång hittade jag en i fodret på en kavaj... Annars tycker jag det är ganska enkelt att hålla reda på knivarna.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Har länge varit sugen på att beställa en lite tjusigare svampkniv från typ Tobbe i Åre, tänker att man ju ändå har koll på den, man tappar ju inte en kniv som man använder hela tiden när man är ute. Gick som bäst och funderade på hur den skulle se ut när jag var i skogen i helgen när jag inser att jag tappat den Opinel jag använder nu. Hittade den igen, men det var bara för att vi precis hade fikat och därför lallat runt på en mycket begränsad yta strax före och efter.
Hur tänker ni? Är ju lite analogt till resonemanget om huruvida man ska dyka på riktigt med sin 5513 eller inte tänker jag…
Tobbe gör fina knivar men jag skulle inte vilja ha något så ”fint” om jag knatar i skogen.
Men jag har dyra köksknivar istället!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Har länge varit sugen på att beställa en lite tjusigare svampkniv från typ Tobbe i Åre, tänker att man ju ändå har koll på den, man tappar ju inte en kniv som man använder hela tiden när man är ute. Gick som bäst och funderade på hur den skulle se ut när jag var i skogen i helgen när jag inser att jag tappat den Opinel jag använder nu. Hittade den igen, men det var bara för att vi precis hade fikat och därför lallat runt på en mycket begränsad yta strax före och efter.
Hur tänker ni? Är ju lite analogt till resonemanget om huruvida man ska dyka på riktigt med sin 5513 eller inte tänker jag…
Jag har fumlat ner några i vattnet när jag har varit ute å fiskat! På land har jag klarat mig rätt bra. Det underlättar såklart med en kniv som har skrikiga skal👍
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Frågan är ju hans återförsäljare här i landet som själva säljer dem som ”handgjorda I Göteborg) vet/inte vet.
har fått skott på honom nu så jag avvaktar hans svar innan jag börjar höra med återförsäljarna.
Hoppas det löste sig du blev nöjd med kniven. Jag är gammal bekant med Viktor och jag har följt hans andra entreprenörsresor och även om han ibland stavar fel och inte kan korrekt engelska så kör han på, skulle tro att han gör mer eller mindre allt själv, typiskt orädd (dumdristig/modig) entreprenör. Jag tror han har dyslexi och gör så gott han kan. Jag vet inget om dessa knivar, är dock sugen på en, men behöver inte fler :)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Hoppas det löste sig du blev nöjd med kniven. Jag är gammal bekant med Viktor och jag har följt hans andra entreprenörsresor och även om han ibland stavar fel och inte kan korrekt engelska så kör han på, skulle tro att han gör mer eller mindre allt själv, typiskt orädd (dumdristig/modig) entreprenör. Jag tror han har dyslexi och gör så gott han kan. Jag vet inget om dessa knivar, är dock sugen på en, men behöver inte fler :)
Sorry för att jag inte uppdaterat här. Jag lackade fullkomligt efter att haft en del dialog med honom där han ständigt (och väldigt medvetet) undvek att tala klarspråk. Oturligt nog är jag ganska ihärdig när jag är uppretad så nu säljer inte längre Verner & Verner hans knivar. Flertalet av hans andra återförsäljare informerades av mig också.
Han har därefter gått ut med information på sitt insta att de är kinatillverkade osv.

Edit: ska tilläggas att han faktiskt erbjöd sig att köpa tillbaka dem från mig vilket i viss mån hedrar honom. Men jag tänkte att det är viktigare att framtida spekulanter inte luras än att min tystnad skulle köpas.

Han är uppenbart driftig, synd bara att han har en genuint bedräglig företagsamhet.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Sorry för att jag inte uppdaterat här. Jag lackade fullkomligt efter att haft en del dialog med honom där han ständigt (och väldigt medvetet) undvek att tala klarspråk. Oturligt nog är jag ganska ihärdig när jag är uppretad så nu säljer inte längre Verner & Verner hans knivar. Flertalet av hans andra återförsäljare informerades av mig också.
Han har därefter gått ut med information på sitt insta att de är kinatillverkade osv.

Edit: ska tilläggas att han faktiskt erbjöd sig att köpa tillbaka dem från mig vilket i viss mån hedrar honom. Men jag tänkte att det är viktigare att framtida spekulanter inte luras än att min tystnad skulle köpas.

Han är uppenbart driftig, synd bara att han har ett genuint bedräglig företagsamhet.
Ok, rätt ska va rätt antar jag.
 
Topp