Vad är det för kniv?Denna brukar få hänga med i fickan på jobbet för kartongöppning och avemballering
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad är det för kniv?Denna brukar få hänga med i fickan på jobbet för kartongöppning och avemballering
![]()
Gerber EAB, väldigt billig, någon hundring, tar ingen plats ihopfälld, linerlock så går att öppna stänga med en hand (dock inte flippa upp) samt alltid vass då det bara är att vända eller byta stanleybladet.Vad är det för kniv?
Se bara till att se efter stålet, 8Cr13MoV är rätt rostkänsligt. CLP funkar väldigt bra.Byrd är nice. Bra val.
Misono och masahiro är trevliga knivar. När det gäller japanska modeller föredrar jag dock masamoto![]()
Köksmästarens val![]()
Båda kolståls-kockknivarna har naturlig/lathets-patina. KSen har dock fått en misshandel tidigare i somras då den åkte upp på listen slarvigt avtorkad och satt och fick ytrost på de dagar jag var bortrest. Inte rätt sätt att behandla en kniv på, särskilt inte när de är shiro-ko.Är det en naturligt formad patina på KSen?
Fina knivar iaf
Båda kolståls-kockknivarna har naturlig/lathets-patina. KSen har dock fått en misshandel tidigare i somras då den åkte upp på listen slarvigt avtorkad och satt och fick ytrost på de dagar jag var bortrest. Inte rätt sätt att behandla en kniv på, särskilt inte när de är shiro-ko.
Inte kock men lagar hyggligt med mat . Den "jämna" patinan kommer nog i ärlighetens namn mest av att jag inte daltar så mycket och torkar medan jag använder utan bara är ordentlig att diska och torka då hela matlagningen är klar.Coolt, skojj att se så välanvända knivar, är du kock?
Mina får aldrig så jämn patina över hela bladet... Kanske är en indikation på att jag har för många att växla mellan....
Hos Serge, är en ukrainare, men är bosatt i USA, knivarna han gör är riktiga konstverk, och går snabbt som bara den så fort han lägger upp något till försäljning, och kostar där efter.Vart hittar man en Serge Bean flipper? Och vad går dom på?
Använder en likadan på jobbet =DDenna brukar få hänga med i fickan på jobbet för kartongöppning och avemballering
![]()
Stiligt! Full pott.
Har alltid en mindre fällkniv i väskan. Bidrar med Japan teamet (GS SBGV019G + Mcusta Tsuchi Damascus) Sverige teamet (SS Royal Steel Classic+ Fällkniven Gentlemans pocket Knife.![]()
Och ja, om man kan bör man givetvis matcha klockan med kniven och vice versa![]()
Oh nice! Prisvärda knivar det där.Min Böker i en gentleman's EDC:
![]()
Nån som sitter på en spyderco manbug/ladybug och vill bli av med denna?![]()
Åhå! Vilkeb föredrar du om du var tvungen att välja en?Har båda, det är trevliga knivar, vill dock inre bli av med någon.
Åhå! Vilkeb föredrar du om du var tvungen att välja en?