• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Tänkte köpa nytt knivsett, min kära sambo och jag tycker olika så jag ställer frågan även här.
Jag vill köpa Morakniv Classic och hon Global. Vad säger ni? Settet kommer bestå av fem st knivar.
morakniv_classic_1891_kock-brd-skalkniv_set_3_delar_svart-42061759-40617254-org.jpg

Eller

fce5f4ed-4fea-475d-8f4b-dd136103f29e.jpg
I den prisklassen skulle jag köpa wusthof dreizack knife, alla dagar i veckan.

Måste det vara ett sett?
Håller med om vikten av att de ska ligga skönt i handen. Varför inte välja varsin sjyst kock-kniv och sedan komplettera upp med resten tills ni båda är nöjda?:rolleyes:
Ja jag gillar att sett, hittar jag en riktigt bra kniv så kan jag köpa en vid sidan. Lite ocd kanske

Även om jag är spyless på våra Global, är ju fördelen att man kan mixa upp dessa lätt. Designmässigt tänker jag. Har ett par Yaxell som smälter in bra vid sidan av Globalknivarna.

Global är sjukt bra knivar, enligt mig. Lätta, tunna och vassa. Knivar med tyngd känns så beige, men skönt för nybörjare i köket.

• Like
Reactions: jwh
Inte sett dessa innan, tack! Skall titta närmare, någon anledning varför jag bör köpa dessa?
Man ska köpa det man vill ha.
Jag har provat, och jag antar att du inte är sushi-kock. Europeiska knivar är gjorda på det sättet som vi använder dem. Japanska har en helt annan uppbygnad. Vilket betyder (som jag ser det) ett annat sätt att använda och fram för allt att slipa dem på.

Senast ändrad:
  • Like
Tänkte köpa nytt knivsett, min kära sambo och jag tycker olika så jag ställer frågan även här.
Jag vill köpa Morakniv Classic och hon Global. Vad säger ni? Settet kommer bestå av fem st knivar.
morakniv_classic_1891_kock-brd-skalkniv_set_3_delar_svart-42061759-40617254-org.jpg

Eller

Mitt råd skulle vara Fiskars Norr serien som bra budget. Trevliga på alla sätt. Som lite bättre alternativ skulle jag rekommendera Sanelli. Men man måste testa å klämma, försöka fundera på hur man tänkt använda knivarna. Vill man bara att det ska se fint ut på knivlisten eller vill man att dom ska vara sköna och lätta att använda och sköta? Lycka till :)

• Like
Mitt råd skulle vara Fiskars Norr serien som bra budget. Trevliga på alla sätt. Som lite bättre alternativ skulle jag rekommendera Sanelli. Men man måste testa å klämma, försöka fundera på hur man tänkt använda knivarna. Vill man bara att det ska se fint ut på knivlisten eller vill man att dom ska vara sköna och lätta att använda och sköta? Lycka till :)
Har tidigare haft Fiskars Norr serien. Ska se vad Sanelli har att erbjuda!

Sanelli har en pro serie. Mycket bra stål och med sköna tåliga handtag. Väldigt bra att jobba med, men självklart inte lika cool design som Global eller Porsche.
Tycker iofs att Global är ganska tråkiga, men jag förstår vad du menar. Wusthof fångade mitt öga något, annars ligger Morakniv fortfarande bra till.

Eller

Skulle valt Mora enbart baserat på att dom är koolare... Global är säkert bra men känns tråkigt...

• Like
Skulle valt Mora enbart baserat på att dom är koolare... Global är säkert bra men känns tråkigt...
Mora har förutom utseendet (om man nu gillar den nostalgiska kopplingen till den klassiska morakniven) ett riktigt bra knivstål. Är inte superkunnig på stålvarianter men tror egentligen inte det är så jäkla fancy. Men det är lätt att slipa och det håller skärpan bra. Tyvärr är inte knivarna superskarpa från fabrik, många andra märken (i samma prisklass) känns vassare om man gör ett jämförande test. Kniven blev inte super-super förrän jag själv (högst amatörmässigt) tunnade ut bladet närmast eggen. Därmed inte sagt att kniven är dålig ur butik, bara att det finns ännu mer potential. Sen har den ju även den egenskapen att det är en svensktillverkad produkt vilket ju närmast är ett kul kuriosavärde numera.

Fast det stämmer inte, Global har den positionen på marknaden av en anledning och det är inte bara marknadsföring. Globol är sjyssta bruksknivar.
Finns säkert mer prisvärda köksknivar men att knipa ett prisnedsatt kit lär sällan vara en dålig affär oavsett vad du jämför med.
Jo det stämmer.

Dina "one-liners" tillför som vanligt rätt lite. Så utveckla gärna eller sluta kriga.
Menar du genom att tillföra lika mycket som du gjorde ovan? Dvs tycka lite? Beklagar jag tillför så lite på forumet, ska försöka bli lite mer som dig.

Nej, saker är inte bra bara för att de säljer och är dyra. Global säljer knappast för sina knivegenskaper utan mer på marknadsföring och design. Stålet är enkelt, googla själv. Ergonomin är väldigt tveksam. Greppet är dåligt när blött.

Sedan tycker jag de är fantastiskt daterade designmässigt och är väl de knivarna som sänder sämst signaler.

Menar du genom att tillföra lika mycket som du gjorde ovan? Dvs tycka lite? Beklagar jag tillför så lite på forumet, ska försöka bli lite mer som dig.

Nej, saker är inte bra bara för att de säljer och är dyra. Global säljer knappast för sina knivegenskaper utan mer på marknadsföring och design. Stålet är enkelt, googla själv. Ergonomin är väldigt tveksam. Greppet är dåligt när blött.

Sedan tycker jag de är fantastiskt daterade designmässigt och är väl de knivarna som sänder sämst signaler.
Tror iof att global är ganska bra knivar , o daterad design är positivt...
Lite tråkigt med "evig design "

Tror iof att global är ganska bra knivar , o daterad design är positivt...
Lite tråkigt med "evig design "
Daterad design som i omodern, men det är ju personligt tyckande. Knivarna fungerar ja, men finns mycket bättre eller snyggare knivar för pengarna. Skulle nog vara det sista jag rekommenderade iaf.

Tillbaka
Topp