• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronaby (nytt Svenskt klockmärke) Scweiziskt urverk med digital touch.

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Yes. Citerade dig fel. Du har givetvis rätt till en egen åsikt. Läste igenom tråden och blev så "trött" på de negativa vibbarna i en del inlägg. Gillar att det står Kronaby Sweden och inte Kronaby Stockholm som det står på många nystartade Svenska microbrands. Det gör ju kundgruppen lite större ;) . Ser fram emot leveransen.

Nu är det ju, (för mig åtminstone), något höjt i dunkel hur kontakten med KS har etablerats. Men om det är Kronaby som har velat bli omskrivna så har man ju själv öppnat dörren, och det skulle vara orimligt att eventuell kritik inte skulle få framföras. Äh...samma åt andra hållet förresten, den person som varit i i kontakt med Kronaby antar jag har berättat att det kommer att publiceras här på forumet, och jag tror knappast att den personen har utgett sig för att kunna villkora vilka åsikter som framförs.

Det är bra att du är glad och nöjd och det finns heller ingen anledning att du ska vara mindre glad och nöjd bara för att det finns personer som har avvikande åsikter om namn och produkt.
 

Doomfarer

Breitling
Är det för att de lagt svindlande 96 miljoner på utveckling som de var tvugna att trycka ut hela 24 stycken olika utföranden av klockan?
Räknar man bort olika remmar/länkar är det väl bara åtta olika klockor. Fortfarande ett par för mycket kanske.
Köpte själv en Apex, tycker de är snygga och kul med något lokalt.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Nu är det ju, (för mig åtminstone), något höjt i dunkel hur kontakten med KS har etablerats. Men om det är Kronaby som har velat bli omskrivna så har man ju själv öppnat dörren, och det skulle vara orimligt att eventuell kritik inte skulle få framföras. Äh...samma åt andra hållet förresten, den person som varit i i kontakt med Kronaby antar jag har berättat att det kommer att publiceras här på forumet, och jag tror knappast att den personen har utgett sig för att kunna villkora vilka åsikter som framförs.

Det är bra att du är glad och nöjd och det finns heller ingen anledning att du ska vara mindre glad och nöjd bara för att det finns personer som har avvikande åsikter om namn och produkt.
Enda kontakten är att en inbjudan dök upp, precis som till några hundra till i branschen.

Tycker du ska skriva exakt vad du vill. :)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Klämt och synat. känns gedigna, iaf. för det priset.
Smart att lägga sig 1500-2000 under Frederique Constant på de dyraste varianterna.

Men. Det är notiser som är grejen här. För mig duger det som skäl att iaf. testa en. Jag använder min Apple Watch i stort sett enbart för notiser.

IMG_2841.JPG
Men ger notiser lika mycket när det bara är en buzz? I en smartwatch kan du väl tex se vem som ringer/messar/mailar?
 

Ebbot

Cartier
Jag tycker det är det sämsta av två världar; dels en dålig smartklocka och dels tråkig batteriklocka för att möjligen ersätta ens vanliga armbandsur.

Förstår inte användningsområdet riktigt..

Designen är ok, gillar inte tavlan med siffror men men.. Kul med nåt "nytt"
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ok...trodde att @yonsson kanske hade gerillakrigat sig in i ett tidigare skede :)

EDIT: Du fick inte med dig ett låneex som du kan utvärdera lite närmre?
Vad @yonsson gör får stå för honom, inte Klocksnack :) Tycker det är kul att han vågade engagera sig i en smartklocka, han är en av de som frownat på de innan. Om jag inte minns fel.

Nej. Inget test-ex. Får köpa som alla andra om jag vill ha. Överväger. :)
Men ger notiser lika mycket när det bara är en buzz? I en smartwatch kan du väl tex se vem som ringer/messar/mailar?
Jag vet inte. Inte bestämt mig för vad jag tycker om enbart en buzz än. Vill ju gärna lämna mobilen i fickan.
Man kunde anpassa buzzarna, tror jag. Men räcker det? Jag vet inte.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Blir nog lite för mycket kulturchock för en annan med all elektronisk mystik. Men jag gillade otippat en av de enklaste och mest dressiga. Den som ser ut som Halda fickur möter Nomos. Inte alls dum det jag kan se nu av den på bilderna.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vad @yonsson gör får stå för honom, inte Klocksnack :) Tycker det är kul att han vågade engagera sig i en smartklocka, han är en av de som frownat på de innan. Om jag inte minns fel.

Nej. Inget test-ex. Får köpa som alla andra om jag vill ha. Överväger. :)

Apropå FC som diskuterades tidigare i tråden ringde jag till Fredmans Ur som är AD för märket, men tyvärr fanns inget i butik utan allt var beställningsvara.
Hoppas du slår till och gör en recension även om den genomsnittliga KS-medlemmen är så pass konservativ när det gäller klockor att det nog får anses vara framstegsfientligt :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Apropå FC som diskuterades tidigare i tråden ringde jag till Fredmans Ur som är AD för märket, men tyvärr fanns inget i butik utan allt var beställningsvara.
Hoppas du slår till och gör en recension även om den genomsnittliga KS-medlemmen är så pass konservativ när det gäller klockor att det nog får anses vara framstegsfientligt :)
Jag har fått min släng av sleven av KS när jag sa att jag gillade Apple Watch. ;) Är inte rädd för lite mothårsklappande.
Vi klocknördar med sylvassa horologiska åsikter är en tämligen liten skara, man ska inte glömma bort det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok...trodde att @yonsson kanske hade gerillakrigat sig in i ett tidigare skede :)

EDIT: Du fick inte med dig ett låneex som du kan utvärdera lite närmre?
Det är ju bara att läsa tråden från början. Det står ju att jag träffat Kronaby och klämt på klockorna innan releasen, finns inga hemlisar här. Jag har även skrivit att jag vill bli först med att recensera, får se hur det går med det.

Däremot skriver jag som du vet alltid precis vad jag tycker, varesig jag gillar eller ogillar klockor eller andra fenomen.

Jag tycker Kronaby fått ett ganska snällt bemötande på KS. Många undrar ju såklart om det kommer säljas som smör i solsken eller om marknaden kommer möta klockorna med skepticism, varför skulle man inte vilja recensera något med så mycket frågor runt sig?
 

Essen

Omega
Men ger notiser lika mycket när det bara är en buzz? I en smartwatch kan du väl tex se vem som ringer/messar/mailar?
Tycker att några av modellerna ser riktigt fina ut, och gillar på något sätt konceptet ändå... En klocka med dolda talanger som inte ser ut som en smart kolcka med digital display...
Men jag funderar ändå lite på samma sak, en buzz som notis, är det inte det mobilen gör när den ligger i fickan? Det går ju väldigt bra att anpassa notiserna i mobilen oxå, så att de låter eller vibrerar olika... Om man ändå behöver ta upp telefonen för att kolla vad det va så tycker jag lite att den funktionen mister sin funktion...
Men de övriga verkar lite kul, Geo-tag och hitta telefonen mm... Ska bli spännande att se och följa utvecklingen och läsa mer om personliga intryck...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är ju bara att läsa tråden från början. Det står ju att jag träffat Kronaby och klämt på klockorna innan releasen, finns inga hemlisar här. Jag har även skrivit att jag vill bli först med att recensera, får se hur det går med det.

Däremot skriver jag som du vet alltid precis vad jag tycker, varesig jag gillar eller ogillar klockor eller andra fenomen.

Jag tycker Kronaby fått ett ganska snällt bemötande på KS. Många undrar ju såklart om det kommer säljas som smör i solsken eller om marknaden kommer möta klockorna med skepticism, varför skulle man inte vilja recensera något med så mycket frågor runt sig?

Vill förtydliga att jag absolut inte menade att det skulle vara något hemligt eller att det finns dolda agendor om det uppfattades så.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Så konceptet är en modeklocka som vibrerar till på notiser? Gör den något annat spännande?

Tror nog att Peng Peng får lasta in 96 nya miljoner för att få James Bond att använda den i nästa rulle om detta ska bli en succé.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Så konceptet är en modeklocka som vibrerar till på notiser? Gör den något annat spännande?

Den har bland annat en feature där du trycker in den ena pushern och så får en person som du valt din gps-position och kan se hur du förflyttar dig. En funktion som även fanns i den legendariska Gizmondo-konsollen om någon minns den :) Där var tanken att föräldrar skulle kunna hålla koll på sina barn. I det här fallet verkar de mer ha tänkt att det ska vara en säkerhetsapplikation.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Den har bland annat en feature där du trycker in den ena pushern och så får en person som du valt din gps-position och kan se hur du förflyttar dig. En funktion som även fanns i den legendariska Gizmondo-konsollen om någon minns den :) Där var tanken att föräldrar skulle kunna hålla koll på sina barn. I det här fallet verkar de mer ha tänkt att det ska vara en säkerhetsapplikation.
Ok. Så ett lite mindre fult överfallslarm, fitbit och självutlösare till mobilkameran. Allt-i-ett!

Blir nog en kioskvältare. :)

Tror de behöver Tjock-Steffe för att detta ens komma nära Gizmondo. Tjock-Steffe och James Bond. Tala om ett power couple!
 

ScubaKing

Audemars
Gillar looken på dem mer än vad jag först gissade jag skulle göra. Speciellt visarna som påminner om "Ikepod". Bra med safirglas, ännu bättre om det kör ar på båda sidor av glaset.

Funktionen tror jag är vad denna klocka faller på, en förlängning av mobiltelefonen. Buzz har man som sagt i luren, och att det buzzar på klockan när något händer i luren förstår jag inte riktigt tanken bakom. Telefonen buzzar ju som sagt med.

Tror stor del av dem 96 miljoner det talas om har gått eller kommer gå till marknadsföring. Kör dem tungt på marknadsföring kanske dinkan säljer.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Gillar looken på dem mer än vad jag först gissade jag skulle göra. Speciellt visarna som påminner om "Ikepod". Bra med safirglas, ännu bättre om det kör ar på båda sidor av glaset.

Funktionen tror jag är vad denna klocka faller på, en förlängning av mobiltelefonen. Buzz har man som sagt i luren, och att det buzzar på klockan när något händer i luren förstår jag inte riktigt tanken bakom. Telefonen buzzar ju som sagt med.

Tror stor del av dem 96 miljoner det talas om har gått eller kommer gå till marknadsföring. Kör dem tungt på marknadsföring kanske dinkan säljer.

Fortfarande så är namnet riktigt dåligt med tanke på att man verkar sikta på en internationell publik. Det är bara att uttala det högt för sig själv och leka att man är engelsman, fransos, tysk eller Bellman. Är det svårt att uttala är det svårt att komma ihåg så man har skapat en onödig uppförsbacke.
 
Smartklockor känns som den naturliga utvecklingen av klockor. Från mekaniska, till quartz och på senare år till smartklockor. Kronabys modeller verkar vara en bra blandning mellan analogt och digitalt. Även fast en digital smartklocka kan göra så mycket mer känns det väldigt aktuellt med en kombination av analogt och digitalt. Det blir spännande att se hur det går för företaget. Är världen redo?
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Stod det nånting om urverket? Titeln i tråden antyder det är Schweiz men jag hittade inget på hemsidan? Kikade bara snabbt visserligen.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hm.
Hur ska man få en modeklocka att sticka ut i mängden? Man trycker in buzz notiser?
Målgruppen?
De som vill ha koll på mobilen köper en Apple Watch, de som vill ha en modeklocka köper från de som redan har gjort sig ett namn.

Vilka finns då kvar? Fyller Kronaby ett tomrum? Tvek på den.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hm.
Hur ska man få en modeklocka att sticka ut i mängden? Man trycker in buzz notiser?
Målgruppen?
De som vill ha koll på mobilen köper en Apple Watch, de som vill ha en modeklocka köper från de som redan har gjort sig ett namn.

Vilka finns då kvar? Fyller Kronaby ett tomrum? Tvek på den.

Håller med. Det skulle vara intressant att höra vilka som de har tänkt sig ska vara den främsta målgruppen. Var det någon som nämndes på eventet ni som var där?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Antar att vi inte är målgruppen men det känns ändå som en väldigt dyr modeklocka som dessutom har ett par hyfsat vanliga smartphone-tillbehör inbyggd. Jag har svårt att förstå tanken med den.

Hade gillat det mer om det faktiskt var en smartwatch som på något sätt förenklade livet och tillförde något. Känns på något sätt ungefär lika innovativt som att någon byggt in en brödrost i juicepressen.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Fortfarande så är namnet riktigt dåligt med tanke på att man verkar sikta på en internationell publik. Det är bara att uttala det högt för sig själv och leka att man är engelsman, fransos, tysk eller Bellman. Är det svårt att uttala är det svårt att komma ihåg så man har skapat en onödig uppförsbacke.
Njaä, tror de kan bli lite fascinerade av det där. Som med Sjöö Sandström, försöker uttala det och tycker det är väldans exotiskt. Positivt sett.
Själv tror jag jag avstår för egen del. Konkurrensen är för hård. Men de ser bättre ut än befarat.
 
Topp