• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronaby (nytt Svenskt klockmärke) Scweiziskt urverk med digital touch.

Ola G

Cartier
Ser ut som alla andra mid- to entrance level stålklockor
Utseende får 4 gäsp
Funktionerna känns inte som ngt man egentligen vill ha eller behöver, utan som en gadget som man när man glömt ta på sig den inte saknar
Funktioner 3 gäsp
Förmåga att finansiera får 1 gäsp dvs imponerande
Hela släppet med meningslöst hemlighetsmakeri får 5 gäsp
Om jag köper en så är det bara för att den är svensk
Med vänlig hälsning,
Ola G
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stod det nånting om urverket? Titeln i tråden antyder det är Schweiz men jag hittade inget på hemsidan? Kikade bara snabbt visserligen.
Som jag förstått det är det ett ETA (eller annat schweiziskt kvartsurverk om det nu ens finns) som Kronaby byggt ett chip till och integrerat.
Hm.
Hur ska man få en modeklocka att sticka ut i mängden? Man trycker in buzz notiser?
Målgruppen?
De som vill ha koll på mobilen köper en Apple Watch, de som vill ha en modeklocka köper från de som redan har gjort sig ett namn.

Vilka finns då kvar? Fyller Kronaby ett tomrum? Tvek på den.
Pratade med en liten urbutik nyligen som sålt 10st MK-smartklockor sedan i oktober och trycket kvarstår. Kan Kronaby sno de kunderna så lär det gå bra.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Som jag förstått det är det ett ETA (eller annat schweiziskt kvartsurverk om det nu ens finns) som Kronaby byggt ett chip till och integrerat.

Pratade med en liten urbutik nyligen som sålt 10st MK-smartklockor sedan i oktober och trycket kvarstår. Kan Kronaby sno de kunderna så lär det gå bra.
Aa, men det är det som är grejen. MK är redan etablerade. Man köper ju oftast det man redan känner till...
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Som jag förstått det är det ett ETA (eller annat schweiziskt kvartsurverk om det nu ens finns) som Kronaby byggt ett chip till och integrerat.

Pratade med en liten urbutik nyligen som sålt 10st MK-smartklockor sedan i oktober och trycket kvarstår. Kan Kronaby sno de kunderna så lär det gå bra.
Vet du om någon svensk återförsäljare är klar för att sälja Kronaby?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Aa, men det är det som är grejen. MK är redan etablerade. Man köper ju oftast det man redan känner till...

Ja, just MK utesluter jag nästan helt att de kommer ta en enda kund av. De har en oförklarlig stark ställning som modemärke och statusmarkör i många kretsar, och där betyder märket enormt så att gå omkring med en Kronaby på armen, nix...won´t happen.

Om jag får gissa är deras största chans att hitta köpare Garmin/Suunto-ägarna, och sen efter det allmänt tech-intresserade.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ja, just MK utesluter jag nästan helt att de kommer ta en enda kund av. De har en oförklarlig stark ställning som modemärke och statusmarkör i många kretsar, och där betyder märket enormt så att gå omkring med en Kronaby på armen, nix...won´t happen.
Och där i ligger problemet tror jag. De som i dag köper en MK gör det för att de gillar utseendet men framförallt för att det står MK på tavlan.
Kronaby smäller lika högt i denna kundgrupp som DW gör på KS.

Kan absolut se att det finns en kundgrupp för den här typen av klockor men är mycket skeptisk till att Kronaby lyckas fånga in dem.
Det som skulle kunna "rädda" märket är en massiv reklamkampanj där målgruppens idoler bär modellerna. När ser vi första inlägga hos Kissi, Påw eller vad de nu heter?
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Jag vill ha en, tror jag. Surt bara att få vänta i två månader till. Tålmodighet är en egenskap som jag aldrig fick tilldelat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aa, men det är det som är grejen. MK är redan etablerade. Man köper ju oftast det man redan känner till...
Vi får se. MK känns extremt 2004 skulle jag säga. För de som tror att de köper lyx. :)
Jag har ju ingen som helst aning om hur det kommer gå men "vanligt folk" kan säkert tilltalas av en klocka som ser ut som en "vanlig klocka" men har tillhörande smarta funktioner.
Vet du om någon svensk återförsäljare är klar för att sälja Kronaby?
Klockmaster, vet ej vilka både KM Globen och KM Hansson har beställt hem.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Vi får se. MK känns extremt 2004 skulle jag säga. För de som tror att de köper lyx. :)
Jag har ju ingen som helst aning om hur det kommer gå men "vanligt folk" kan säkert tilltalas av en klocka som ser ut som en "vanlig klocka" men har tillhörande smarta funktioner.

Klockmaster, vet ej vilka både KM Globen och KM Hansson har beställt hem.
Om man tröttnar på MK, så hoppar man nog på nästa trendiga modehus, inte Kronaby :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Znark.. Rikstråkig design, verkligen. Och en oysterlänk på det.

Sen såklart måste det ju finnas en PVD, ja det är ju ball..
 

TheSnake

Omega
2-Faktor
Känns den inte väl inspirerad av den första "nya" Big Pilot samt de nyare IWC piloterna? Någon som har en i besittning och kan komma med en review?:)
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    55.9 KB · Visningar: 100
Topp